Interviu Attila Cseke, ministrul Sanatatii: Sunt state care platesc chiar mai tarziu decat Romania. Italia plateste facturile la un an de zile, Grecia plateste farmaciile la doi ani

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 22 decembrie 2010, 18:02 Economie | Finanţe & Bănci

Cseke Attila Zoltan
Foto: Agerpres
Desi Guvernul a platit 2 miliarde de lei sectorului de sanatate in contul arieratelor, in scurt timp au mai aparut facturi de inca 1,5 miliarde, Finantele angajandu-se in fata FMI sa aduca la zero stocul de arierate pana in vara anului viitor.  FMI a reintrodus plata arieratelor printre conditiile pentru primirea urmatoarei transe din imprumut dupa ce a observat ca acestea cresc, criteriul arieratelor fiind printre foarte putinele pe care Romania nu le-a indeplinit la nicio vizita a delegatiei Fondului.

Statul a platit deja doua miliarde de lei pentru Sanatate in luna septembrie, iar datoria de un miliard reprezinta facturile neachitate din ultima perioada. Reprezentantii Fondului au transmis semnale potrivit carora acestea ar depasi valoarea de un miliard, lucru confirmat pentru HotNews.ro de ministrul Attila Cseke.


Rep: Cum se face ca sunt atatea arierate in Sanatate? De unde apar ele?
Cseke Attila: Arieratele sunt datorii ale statului la care a expirat termenul de plata. Situatia nu vine din anul acesta. Eu asa am preluat ministerul cu un deficit pe arierate de 2,8 miliarde lei. De fapt, un credit de angajament care a fost luat anul trecut in septembrie, daca nu ma insel, si care greva practic bugetul de anul acesta. Deci cand am pornit cu bugetul anului acesta deja aveam un minus de 2,8 mld lei, care s-au consumat anul trecut dar trebuiau platiti anul acesta. Sigur anul acesta s-au platit sume destul de consistente. Aveam arierate destul de multe provenind de la spitale, care erau acumulate de 3-4 ani de zile. Acum suntem la 1,6-1,7 miliarde, iar tendinta este de scadere. Anul viitor sper ca vor mai scadea atat pe spitale cat si pe farmacii.

Rep: Arieratele acestea nu afecteaza si nivelul preturilor? Daca as fi o companie pharma si m-as astepta sa imi blochez banii la Stat, as urca preturile, “taxand” astfel Statul pentru ca e rau platnic.
C.A.: Nu pot sa comentez intentiile sau cum gandeste o firma din pharma, va dati seama. Dar vreau sa va spun ca sunt alte state care platesc la fel sau chiar mai tarziu decat Romania. Italia plateste la un an de zile, Grecia plateste farmaciile la doi ani. Romania nu este prin urmare intr-o situatie unica, si nu doar noi platim cu intarziere.

Rep: Bine, insa la noi problema a atras atentia inclusiv la nivelul FMI...
C.A.: Sigur sunt de acord. Asa cum va spuneam, o parte au fost platite. Cu totul, in jur de 2 miliarde au fost arieratele in acest an. Pe spitale de exemplu, arieratele provin din ultimii 3-4 ani de zile. S-au mai platit o parte in 2005, o alta parte in 2006 si de atunci nu prea. Asa ca s-au adunat de la an la an. S-au strans foarte multe probleme in 2010 si pe partea financiara si pe partea de sistem. Daca aveam sistemul informatic sigur nu eram aici.


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

2159 vizualizari

  • +6 (6 voturi)    
    DE CE? (Miercuri, 22 decembrie 2010, 18:12)

    x [anonim]

    DE CE mereu ne comparam cu cei mai prosti ca noi?
    DE CE mereu ne comparam cu cei mai hoti ca noi?
    DE CE mereu ne comparam cu cei mai lenesi ca noi?

    Cum putem, astfel, sa mergem spre mai bine?
    • +4 (6 voturi)    
      Deoarece bolnavii nu aduc capital electoral (Miercuri, 22 decembrie 2010, 18:39)

      Mitica (Palarierul) [anonim] i-a raspuns lui x

      Deoarece bolnavii nu aduc capital electoral, sau cel putin asa judeca politicienii romani.

      Pacientii sunt niste elemente la periferia societatii, de sanatatea carora nu trebuie sa se preocupe, deoarece nu le aduc nici un beneficiu direct.

      Asa ca reprezentantii din guvern si parlament nu se preocupa serios de problemele sanatatii ... altora !

      Pentru ei si pentru presedinte exista intotdeauna posibilitatea sa se trateze in afara tarii, atunci cand au nevoie, pentru ei nu exista liste de asteptare sau plafoane la medicamentele compensate, pentru ei spitalele si farmaciile au mereu cele necesare.

      Pentru ceilalti cetateni ... asa s-asa .. dupa cum da Dumnezeu. De exemplu recent la Slatina s-a repetat povestea cu decesul post operator, un nou act intr-o lunga serie de morti dupa o vizita in SJU Slatina. Cum acest lucru nu il afecteaza direct pe dl ministru Cseke Attila, d-lui are tupeul sa spuna ca alte tari platesc mai tarziu arieratele din serviciile de sanatate prestate.

      Starea de pacient este buna pentru politicieni doar pentru a scapa de ancheta parchetului (vezi cazul Monica Iacob-Ridzi) si pentru a incasa SPAGA !

      Acesta este motivul pentru care tolereaza hotiile din spitale si din intregul sistem sanitar, caci de acolo vine SPAGA lor, pentru alegeri, pentru ciolan !

      iar dl ministru se plange ca ii lipseste sistemul informatic, pe care a cheltuit pana acum peste 40 mil USD.

      Cetateni - dormiti linistiti - dl. ministru ne va pune o noua taxa - cardul de sanatate obligatoriu !

      D-lui se gandeste mereu la noi - ca la niste boi numai buni de injugat si de taiat !

      "Patria si Dreptul Meu !"
      • 0 (0 voturi)    
        scriere cu premeditare! (Duminică, 26 decembrie 2010, 13:45)

        prudent [anonim] i-a raspuns lui Mitica (Palarierul)

        gandire exclusa! Poate te mai informezi. Un singur exemplu NU din pharma. Orice contrator al lui FIAT stie ca celmai favorabil termen de plata este 180 de zile si TREBUIE sa fii important pt. asta, altfel ai 270 de zile si peste.TOATE marile companii fac la fel. Vrei sa ai farmacie, sa te dai mare in halat alb ? trebuie sa ai capital!!!!! stiu ca in gandirea ta marxista nu exista aceasta notiune, dar fara capital nu te bagi nici in covrigi! Si de ce desconsideri Italia, a 5 economie din G7? cei ca tine mai au mult de MUNCIT ca sa ajunga la nivelul Italiei!
  • 0 (6 voturi)    
    Italia, Grecia... (Miercuri, 22 decembrie 2010, 18:33)

    Dan [anonim]

    Pai bine mai ministru lui peste, bine ca ne compari cu Italia si Grecia, tari de mare valoare, cu foarte mult succes in ale economiei. Dar de ce nu compari cu Germania sau Franta daca esti asa tare. Ia spune acolo, cat e valoarea acestor arierate, si la cat timp sunt platite farmaciile. Sau maca in Ungaria ca tot esti ungur, la cat timp sunt platite farmaciile?

    Auzi tu la incompetentul asta de ministru, ne vorbeste de Grecia care plateste la doi ani. O fi avand de gand sa "implementeze" acest sistem grec de mare succes si la noi. Grecia e in FALIMENT bai incompetentule!
    • 0 (2 voturi)    
      Mai usor. (Miercuri, 22 decembrie 2010, 21:11)

      nico2 [utilizator] i-a raspuns lui Dan

      Mai usor ca iei viteza. Noi nu ne putem compara cu nimeni in UE. Niciun stat nu a avut peste 7 milioane de oameni inscrisi fals pe listele medicilor de familie ptr. care s-au platit peste 70 milioane de euro /an. A tipat cineva din sistem ca se fraudeaza bugetul? Si-a taiat cineva venele pe scarile Ministerului Sanatatii in semn de protest? Ati vazut vreun lider de sindicat din sanatate ca spune la tv. ca se fura bugetul din cauza asta? Cei drept au aparut tampitii de la sindicat la tv. in emisiunile idioatelor de la antene si de la Irealitatea dar ca sa critice Guvernul. Daca ai citit articolul poate ai vazut ca 2 miliarde euro s-au paltit numai ptr. arieratele din 2005 si 2006. De ce nu s-au platit in 2007 sau 2008 ( an cu o crestere ec. de peste 7%)?
      • 0 (0 voturi)    
        Mai usor tu, nico2 (Miercuri, 22 decembrie 2010, 22:02)

        AlinN [anonim] i-a raspuns lui nico2

        Nu este datoria doctorului sau a farmacistului sa faca politie. Daca 80% sunt corecti si 20% profita de un sistem prost atunci vin guvernanti care gandesc ca tine si ii sanctioneaza pe toti. Rezultatul este ca persoanele corecte sunt afectate si cei care fura razbat pentru ca au furat. Vina este a celor care au profitat de sistem si a celor care au croit sistemul nu a celor care-si fac datoria. Cam asa este situatia acum. Si prin actiunile "intelepte" guvernul nu face dacat sa inrautateasca situatia. Este un fel de "forfetar" ar sanatatii.
      • 0 (0 voturi)    
        Mai usor? (Joi, 23 decembrie 2010, 0:30)

        Dan [anonim] i-a raspuns lui nico2

        noco2, raspunsul tau nu-mi pare foarte coerent. Pai si e vina cui ca s-a fraudat sistemul, e vina farmacistului, e vina doctorului?
        Ok, hai sa admit ca nu e vina acestui ministru, e vina altora, greaua mostenire, etc etc. Bun, dar acum ce ma ia cu Grecia si Italia? Ce ar trebui sa fie asta, consolare? Lasa ca sunt altii la care s-a furat si mai mult deci ar trebui sa ne simtim bine? Pai asa hai sa spunem ca-n Africa e mult mai naspa ca-n romania, hai sa fim fericiti ca la noi doar se fura ca-n codru dar macar nu e razboi. Cam asta e logica acestui ministru incompetent.
        Mi se parea rezonabil sa spuna, ba, situatia e naspa, dam banii cu x luni intarziere. Uite ce vreau eu sa fac sa rezolv. Atat. Nu sa ma ia cu texte idioate de genul, ba, sunt altii mai in rahat ca noi deci stati linistiti ca e bine. In loc sa ne abureasca sa spuna concret, ce naiba face el. Daca nu are ce face, sa-si dea demisia si sa vina unul care chiar are un plan. Mare incompetent.
        • 0 (0 voturi)    
          Ce spui? (Joi, 23 decembrie 2010, 9:10)

          nico2 [utilizator] i-a raspuns lui Dan

          Vrei sa spui ca nu se stia la Colegiul Medicilor sau al Farmacistilor? Iti garantez cate inseli amarnic.
          • 0 (0 voturi)    
            Dar tu ce spui? (Joi, 23 decembrie 2010, 11:30)

            Dan [anonim] i-a raspuns lui nico2

            nico2, iar mi se pare incoerent postul tau. Nu pricep ce vrei tu sa zici si nici care e punctul tau de vedere legat de articolul de mai sus. Da, colegiul farmacistilor stia, farmacistii stiau, doctorii stiau, eu stiam, tu stiai, UE stia, FMI stia, toata lumea stia. Asa, si ce daca? E jobul ministerului sa gaseasca solutii, nu e jobul meu, nici al tau, nici al farmacistilor, nici al medicilor, nici al UE, nici al FMI nici al nimanui. Daca ministru nu stie cum sa o rezolve, ok, sa lase pe altcineva. De ce, in interviul de mai sus nu spune exact cum vrea el sa rezolve problema in loc sa ne abureasca ca se putea si mai naspa?
            • 0 (0 voturi)    
              Strutul............. (Joi, 23 decembrie 2010, 13:29)

              nico2 [utilizator] i-a raspuns lui Dan

              Pai daca esti antent ti-ai raspuns singur. Tocmai indiferenta celor din sistem a incurajat jaful sistematic. Cele 70 milioane de euro platite aiurea anul trecut se puteau consuma altfel. Un ex. - tratamentul ptr. autisti (avand in vedere ce s-a intamplat astazi). Sa inteleg ca faci parte din categoria celor care spun : nu stiu si nici nu ma intereseaza? Pana sa ia masuri ministerul trebuie sa reactioneze sistemul. Ia incearca sa furi medicamente in alta parte sa vezi ce patesti.
        • 0 (0 voturi)    
          aha (Joi, 23 decembrie 2010, 9:16)

          t [anonim] i-a raspuns lui Dan

          deci pentru furtul cd-player-ului auto nu e vinovat hotul, ci proprietarul care si-a lasat masina inchisa in fatza blocului. mai mai !
          • 0 (0 voturi)    
            mai mai (Joi, 23 decembrie 2010, 11:26)

            Dan [anonim] i-a raspuns lui t

            Ca sa raman fix la exemplul tau: da, hotul e vinovat, evident. Dar mai exista un personaj in exemplul tau: politistul. Daca politistul nu reuseste sa prinda nici un hot, nu reuseste sa descurajeze hotii in general, si mai mult, cand ii ceri socoteala iti spune, a, pai ce, ti-au furat doar cd-playeru? Pai in africa de sud iti viola si nevasta si-ti dadea si foc la casa, deci zi mersi. Stii care e o diferenta esentiala intre hot si politist? Pai politistului ii platesc salariul sa prinda hoti si sa ma apere nu sa-mi spuna ca se putea si mai naspa!

            Cam asa si ministru nostru. Interviul de mai sus se desfasoare in felul urmator:
            Reporter: - E naspa domn ministru.
            Ministru lui peste: Nu e naspa caci la altii e si mai naspa.
            Atat. Zi-mi si mie, tu ca platitor de taxe si alegator, te simti ok cu un asemenea raspuns din partea unui ministru?
            • 0 (0 voturi)    
              mai mai (Joi, 23 decembrie 2010, 11:34)

              t [anonim] i-a raspuns lui Dan

              deci tre sa angajam cateva sute de mii de politisti ca sa-i prinda pe cei 7-8 milioane de evazionisti mici si mari din ro. in plus, tre sa avem grija ca politistii angajati sa provina din familii in care nimeni nu face evaziune, astfel incat sa fim siguri ca nu vor inchide ochii la evaziunea facuta de altii.

              deci vinovati nu sunt evazionistii (evaziune = hotie), ci politistii care nu-i prind pe evazionisti. iar politistii sunt de vina nu pt ca ar fi indivizi in carne si oase care judeca si care au sensibilitati (ca tine atunci cand muncesti sau cand conduci masina pe drumurile publice), ci pt ca guvernul nu are grija de "sistem".

              mai sa fie ! al dreacu' logica asta a ta! din cauza ei suntem azi cum suntem.
              • 0 (0 voturi)    
                imi pare rau... (Joi, 23 decembrie 2010, 12:52)

                Dan [anonim] i-a raspuns lui t

                Am citit acum raspunsul tau si-mi pare sincer rau ca mi-am pierdut vremea sa-ti raspund de prima oara. Singurul caz in care posturile tale au sens este acela in care lucrezi pe la vreun minister si te-au spalat aia suficient pe creier. Cineva care lucreaza la privat si plateste o gramada de taxe nu ar fi trebuit in mod normal sa debiteze asa ceva.
                • 0 (0 voturi)    
                  mie nu-mi pare rau (Joi, 23 decembrie 2010, 13:32)

                  t [anonim] i-a raspuns lui Dan

                  Mi-am pierdut vremea cu tine, dar macar am incercat sa te fac sa privesti si altfel lucrurile. Acum se vede clar ca mai mult nu poti pricepe. Intr-o democratie au drept de vot si cei cu iq sub 90, chiar daca ei nu pot intelege de ce alti votanti interpreteaza in alt fel prestatia oamenilor politici si repercursiunile socio-economice ale actiunii oamenilor politici.
  • +2 (4 voturi)    
    Cum mama dracului ?!? (Miercuri, 22 decembrie 2010, 18:34)

    anonim [anonim]

    Bum faceti voi desteptilor de va apar arierate fara sa stiti de ele ?!? Nu voi sunteti aia in fata carora raspund managerii si directorii de spitale, nu stiti sa scrieti un contract de management, un mandat, sa cereti niste situatii ?!?

    Cum de eu nu pot sa cheltui un leu aiurea, ca ma si arde ba garda ba patronu de nu ma vad si voi cheltuiti ca boii miliarde si nu stiti ?!?

    MAGARILOR !
  • +1 (1 vot)    
    ideea (Miercuri, 22 decembrie 2010, 20:15)

    ideea [anonim]

    ideea este ca termenul de rambursare sa fie PREDICTIBIL, domnule ministru, nu neaparat scurt. PROBLEMA in Romania este ca rambursarile facute de stat sunt IMPREDICTIBILE.

    nu ar fi o problema daca rambursarile se fac dupa 10 ani, daca acest termen ar fi sigur. ca entitate economica te poti refinanta, poti investi, poti face refactoring etc, dar ideea este ca mizezi pe banii aceia pe care ii vei incasa (sau ar trebui sa ii incasezi) LA TERMEN. or, la noi, to finantezi prin credit si, la termenul stabilit, statul... NU PLATESTE. nu plateste la termen. iar tu ai negociat, poate, sa rambursezi imprumutul a doua zi.

    IMPREDICTIBILITATEA ne omoara, domnule ministru! IMPREDICTIBILITATEA si NESERIOZITATEA!!!!
  • +2 (2 voturi)    
    cum arierate din 2006-2007? (Miercuri, 22 decembrie 2010, 20:47)

    Razvan_M [utilizator]

    Frate, este imposibil asa ceva! Domnul Vosganian, cel mai mare finantist din Romania, spunea ca deficitul lasat de guvernul din care a facut parte in 2008 a fost doar virtual si ca realitatea a fost mult mai buna decat o arata cifrele (peste 5% deficit bugetar). Cineva cred ca minte aici! Aveti documente publice cu care sa va putem verifica afirmatiile?
  • 0 (0 voturi)    
    Si mai vorbim de balcanism ... (Miercuri, 22 decembrie 2010, 21:04)

    AlinN [anonim]

    Ideea FMI-ului este: reduceti arieratele! Deci, asta inseamna nu sa nu ai termen de plata 2 ani, ci sa platesti la termenul de plata. Daca avem arierate inseamna ca statul a ajuns la termen de plata si nu a platit. Doar nu credeti ca ministrul nu stie despre ce-i vorba ... Dar asa ne place noua romanilor, ne declaram antibalcanici la televizor si suntem balcanici la plata ...
  • 0 (0 voturi)    
    nu stiu... (Miercuri, 22 decembrie 2010, 21:10)

    mirunamara [utilizator]

    nu stiu daca o rambursare a unei consulatii medicale in strainatate intra tot la capitolul "arierate". stiu doar ca atunci cand am parasit romania, in vara lui 2007, a trebuit sa platesc din buzunat circa 3 milioane de lei pentru anul in care fusesem in concediu fara plata si pentru care nu contribuisem la asigurari. daca nu plateam, nu imi dadeau cartea aceea valabila la consulatiile in strainatate.
    in noiembrie 2007 am avut nevoie de o consulatie pentru copil. in franta. 22E. am depus hartiile personal in romania in mai 2008. de atunci astept sa mi se rambursese cei 17 euro la care mi s-a spus ca am dreptul...
    ma intreb de ce am platit cei 3 milioane. cartea aceea europeana este absolut inutila. am platit din buzunar ca si cum nu as fi avut-o si statul roman isi asuma responsabilitatea ca si cum nu ar avea nici o responsabilitate pe lume...
  • 0 (0 voturi)    
    interpelare (Miercuri, 22 decembrie 2010, 21:28)

    George [anonim]

    As vrea, ca orice cetatean cinstit care isi plateste toate taxele la zi, poarta centura de siguranta in trafic si fumeaza numai in locurile special amenajate, sa vad si eu o situatie cu banii platiti anul acesta catre spitale pentru firmele celor care v-au sponsorizat campaniile, ca la farmacii e clar.

    Sau poate asta este noul tren, desfiintarea farmaciilor individuale?

    P.S. Vezi ca ai o interpelare pe masa sta degeaba si nu stii ce raspuns sa ii dai. Eu sunt farmacistul ala care acum cativa ani a plecat din Bucuresti si a deschis o farmacie in mediul rural, in ideea ca toti oamenii au nevoie de medicamente, nu doar cei din centru, de acolo de langa voi, imbuibatilor.
  • 0 (0 voturi)    
    Farmaciile (Miercuri, 22 decembrie 2010, 22:42)

    Jar [anonim]

    sunt neplatite din Feb.2010.Farmaciile raporteaza laCAS,in fiecare zi,pana la ora 10,valoarea med.eliberate in ziua precedenta.De ce se mira d-nul Ministru!?
    Farmaciile sa fie platite la un an,la doi sau la cat dracului vor,dar sa fie respectate termenele.Tara de suburbani!
  • 0 (0 voturi)    
    ??? (Joi, 23 decembrie 2010, 9:49)

    drivex [anonim]

    In Grecia piata farmaciilor este extrem de inchisa si exclusivista. Se platestc sute de mii de euro pentru o licenta si cine si-a luat una s-a scos pe viata pentru ca este o afacere extrem de profitabila. In concluzie isi pot permite sa fie platiti la asa termene. Situatia trebuie comparata din TOATE punctele de vedere....


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version