Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Indiferent de rezultatul investigatiei pe piata carburantilor, pretul actual al benzinei nu se va schimba

Indiferent de rezultatul investigatiei pe piata carburantilor, pretul actual al benzinei nu se va schimba. Aceasta este una dintre concluziile preliminare ale investigatiei realizate de Consiliul Concurentei pe piata carburantilor, dupa cum au indicat pentru HotNews.ro surse oficiale. Echipa care face investigatia a fost schimbata complet in 2009, moment in care au fost realizate si primele investigatii inopinate la sediile companiilor petroliere. Solutiile identificate pentru scaderea preturilor la carburanti sint: scaderea taxelor si accizelor, dar care ar avea un impact negativ asupra bugetului; renegocierea contractului cu Petrom - putin probabila, compania OMV nearatindu-se pina acum dispusa sa schimbe termenii unui contract care ii este extrem de favorabil. Si stabilirea de catre Guvern a unui pret maximal (solutie permisa prin Legea Concurentei doar in perioade de criza). Potrivit Legii Concurentei, companiile care au facut o intelegere privind pretul practicat in piata pot fi amendate cu o suma de pina la 10% din cifra de afaceri. Reamintim ca, in 2005, Consiliul Concurentei a inceput o investigatie privind presupusa intelegere intre firmele din domeniu. Subiectul a fost periodic readus in atentia opiniei publice. Ultima inflamare pe acest subiect s-a produs in urma cu o luna, cind au avut loc trei majorari succesive de preturi. In Romania, piata carburantilor este dominata de Petrom cu o cota de circa 30%, urmata de Rompetrol si Lukoil cu cate 20%, restul fiind detinut de Mol, Agip, OMV Romania si benzinarii particulari.

Veste proasta pentru autoritatile romane: GDF Suez, Iberdrola si RWE se retrag din proiectul privind constructia reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda

Grupurile europene energetice GDF Suez, Iberdrola si RWE se retrag din proiectul nuclear care vizeaza constructia reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda. Motivele sunt conditiile dure de reglementare si situatia economica. Cele trei companii au anuntat printr-un comunicat comun de presa ca "incertitudinile economice de pe piata din jurul acestui proiect, legate, in cea mai mare parte de actuala criza financiara, nu sunt in concordanta cu cerintele de capital ale unui nou proiect de energie nucleara. In consecinta, in conformitate cu politicile lor de investitii, GDF SUEZ, RWE si Iberdrola au decis sa nu continue participarea lor la proiect. Aceasta decizie nu reflecta calitatea tehnica a proiectului, recunoscuta recent de catre Comisia Europeana", se arata in comunicatul de presa. Reprezentantii Ministerului Economiei sustin ca nu au fost informati oficial cu privire la retragerea celor trei companii din proiect, urmand sa aiba loc o intalnire a actionarilor pe 24 ianuarie. Aceste renuntari nu sunt semnale tocmai pozitive pentru economia romaneasca, mai ales in conditiile in care nu sunt primele de acest fel. In ultima perioada, investitorii straini par sa fie din ce in ce mai putin interesati sa participe la dezvoltarea sectorului energetic romanesc. Aceasta veste vine la putin timp dupa ce compania CEZ a vandut actiunile sale din proiectul pentru finalizarea constructiei centralei nucleare Cernavoda. In plus, compania germana RWE a anuntat ca a vandut si actiunile de la parcul eolian din Valea Dacilor. Compania sustine ca a renuntat la pachetul de actiuni majoritar din cauza birocratiei excesive. Toate aceste companii au infiintat, alaturi de statul roman, compania de proiect, Energonuclear. Daca se retrag si cele trei companii, in proiect vor mai ramane doar statul roman, ArcelorMittal Romania si Enel Italia.

Jocul cotelor de piata in ultimii cinci ani - Vezi ce marci auto au crescut cel mai mult in Europa si cine sunt campionii scaderilor

Nissan, Hyundai, Dacia si Volkswagen au fost cateva dintre marcile auto care si-au majorat cel mai mult cotele de piata in Europa, in ultimii cinci ani. O analiza realizata de HotNews.ro schiteaza jocul cotelor de piata in industria auto din 2006 pana in prezent. Piata auto europeana a scazut per total in ultimii patru ani, marcile care au pierdut cea mai mare cota de piata vand in prezent cu 300.000 de masini mai putin pe continent fata de 2006. In 2007, vanzarile de masini noi in toate cele 28 de tari incluse in statisticile Asociatiei Europene a Producatorilor de Automobile s-au apropiat de 16 milioane de unitati. De atunci au scazut de la an la an, ajungand la 13,8 milioane anul trecut. In acest context, aproape toate marcile si-au vazut vanzarile anuale scazand in aceasta perioada, chiar daca o buna parte si-au imbunatatit cota de piata la nivel european. Volkswagen a ramas marca numarul unu ca parte din piata, avansand cu jumatate de punct procentual intre 2006 si 2010, pana la 11,2%, fiind urmata de Renault si Ford, cu peste 8%. Printre marcile cu cele mai importante cresteri ale cotei de piata in ultimii cinci ani se numara Nissan, care a ajuns la 2,9% si Dacia - care a urcat an de an si a ajuns la 1,9% din piata, fata de 0,9% in 2006. De cealalta parte, cele mai severe scaderi au fost inregistrate de Toyota si Opel. Cele doua marci au avut anul trecut cote de piata mai mici cu peste un punct procentual fata de situatia de la final de 2006. Un punct procentual nu pare mult, insa in contextul unei piete europene de peste 13 milioane de masini acum, acest procent se reflecta puternic in vanzari.