Marsh Romania a realizat o lista scurta cu principalele zece tendinte in dezvoltare pe piata de asigurari din Romania. "Acestea isi au originea in 2010 si este probabil sa se dezvolte si mai mult in 2011 datorita unor conditii de piata in plina evolutie", explica oficialii Marsh.

  • Concurenta acerba: competitia dintre asiguratori a generat reduceri pe mai multe clase

Se observa o intensificare a competitiei, evocata si in cel mai recent raport asupra pietelor de asigurari din EMEA. In acest raport se arata ca si in Romania competitia dintre asiguratori pentru a castiga clienti noi a generat reduceri pe mai multe clase. “Lichiditatea este o problema pentru majoritatea clientilor, iar asiguratorii au decis sa ofere reduceri importante pentru a-si pastra sau mari cota de piata. Un exemplu in acest sens sunt si reducerile oferite pentru politele RCA de mai multi asiguratori in campania de iarna”, a explicat Cristian Fugaciu, General Manager, Marsh Romania. Am resimtit efectul direct al cresterii competitivitatii in negocierea programelor de asigurari pentru ca acum asiguratorii acorda mai usor conditii de asigurare cuprinzatoare, iar calitatea serviciilor este atent controlata.

  • Serviciile brokerilor, la mare cautare

Piata din Romania sufera inca din pricina unei educatii in asigurari insuficiente. Totusi, si in perioada 2009-2010 rolul brokerilor a continuat sa creasca. Chiar daca piata de asigurari a scazut, volumul primelor intermediate de catre brokeri s-a pastrat la acelasi nivel ca si anul trecut, deci gradul de intermediere din piata a crescut. Acest lucru demonstreaza ca, in conditiile unei economii in recesiune, clientii au decis sa apeleze la consultanti care sa le aduca valoare adaugata prin cunostintele si puterea lor de negociere. “2011 va marca un nou an in care brokerii vor putea sa castige clienti prin capacitatea lor de a-si sfatui clientii asupra riscurilor din aceasta perioada si prin puterea lor sporita de negociere”, a declarat Cristian Fugaciu. Astfel, nevoia de consultanta si de reduceri de costuri vor pune brokerii intr-o pozitie favorabila in piata. Brokerii au inceput sa se specializeze pe retail sau corporate sau chiar pe anumite canale de vanzare.

  • Un nou tip de CASCO

In perioada de crestere economica, distribuitorii de autoturisme faceau profituri frumoase din vanzarea de autoturisme noi. Partea de service era si atunci importanta, insa si aceasta se dezvolta oarecum in umbra vanzarilor de masini noi.

Odata cu recesiunea si conditiile mult mai restrictive de creditare, dealerii auto au simtit nevoia de a creste veniturile in segmentul post-vanzare, in centrele service. In acelasi timp, clientii urmareau sa faca economii cu asigurarile, iar asiguratorii urmareau scaderea costurilor cu daunele pe segmentul auto. Toti acesti factori au condus la aparitia unui nou produs de asigurare pe piata din Romania, asigurarea Cobrand Casco. Aceasta se numeste Cobrand pentru ca alatura mai multe branduri: producator auto, asigurator, broker de asigurare. Scopul acesteia este sa genereze mai multe venituri segmentului service, oferind in acelasi timp un plus de calitate si satisfactie clientilor marcii auto.

In piata din Romania au aparut deja primele exemple de astfel de programe complexe prin care producatorii si/sau importatorii auto au negociat conditii speciale pentru clientii sai.

  • Asigurarile de raspundere profesionala in crestere. Malpraxisul medical in atentia presei.

De cativa ani se resimte o crestere sanatoasa a numarului de aigurati pe segmentul asigurarilor profesionale. Sigur, obligativitatea unor produse din acesta clasa, precum D&O sau malpraxis medical a ajutat la dezvoltarea acestui segment.

In 2010 erorile medicale au ocupat primele pagini ale ziarelor. Populatia a devenit mult mai atenta la ceea ce se intampla in clinicile din Romania, fie ele private sau de stat. Aceasta mediatizare a crescut nivelul de atentie al publicului la greselile medicale si la repercusiunile acestora. “Este foarte probabil sa avem mai multe actiuni in instanta din partea pacientilor, acum ca multi au aflat ca medicii poarta aceasta raspundere si ca sunt obligati sa-si incheie o asigurare in acest sens”, a detaliat Cristian Fugaciu. Asigurarile de raspundere profesionala pentru personalul medical sunt obligatorii, dar ele nu au fost folosite in adevaratul sens al cuvantului pentru ca nu au existat multe plangeri sau actiuni in instanta din partea pacientilor lezati.

  • Energia – un ajutor pentru piata asigurarilor

Asa cum s-a demonstrat de-a lungul timpului, piata de asigurari este strans legata de evolutia economiei. Multi specialisti estimeaza ca in 2011 investitiile in energie vor creste, mai ales in sfera energiilor regenerabile. Aceste investitii vor avea nevoie si de programe complexe de asigurari. “Energia este o industrie in care se investeste mult in ultimul timp, iar riscurile acesteia sunt complexe si au nevoie de solutii complexe de asigurare”, detaliaza Directorul General al Marsh Romania. Specialistii Marsh sugereaza ca investitiile in energia regenerabila, in special in cea eoliana, se vor rasfrange si asupra pietei de asigurari.

  • Beneficiile pentru angajati de la moda la eficienta

Inainte de criza economica multe companii multinationale sau locale se intreceau in programe de beneficii pentru a-si retine forta de munca. Aceste programe nu au fost facute cu un plan bine stabilit care sa tina seama de nevoile reale ale angajatilor sau de sustenabilitatea acestor beneficii pentru companie. Astfel, inca de la inceputul crizei economice, programele de beneficii extra-salariale au fost reanalizate si eventual reorganizate.

“Atat conform studiilor facute de compania noastra sora Mercer, cat si a experientei departamentului dedicat Marsh Employee Benefits putem spune ca eficienta este cuvantul de ordine in cadrul acestor reorganizari. Companiile vor apela din ce in ce mai mult la beneficii deductibile care sa aduca avantaje ambelor parti, un exemplu in acest sens fiind asigurarile de sanatate”, a explicat Daniela Barbieru, Manager departament Employee Benefits in cadrul Marsh.

  • Asigurari Online – crestere de volum si de competitivitate

Chiar daca piata de asigurari online a avut un inceput timid, ea incepe sa prinda contur prin cresterea volumului distribuit prin acest canal. Atat asiguratorii, cat si brokerii si-au dezvoltat platforme de vanzare electronica. Odata cu introducerea unor reglementari pentru vanzarea electronica a mai multor tipuri de polite, piata se va diversifica. “Momentan foarte putini dintre noi sunt obisnuiti sa cumpere asigurari online, dar daca ne uitam pe pietele din regiune vom vedea ca exista clase care sunt dominate de vanzarile online”, a declarat Cristian Fugaciu.

In 2011 este foarte probabil ca numarul jucatorilor pe piata online sa creasca, mai ales in randul brokerilor care au un avantaj competitiv clar, respectiv acela ca pot pune la dispozitie oferte comparative.

  • Asigurarea facultativa a locuintelor

Inca din 2010 asigurarea obligatorie a locuintelor a fost in atentia media si a asiguratorilor. Oportunitatea a stat de partea asiguratorilor de aceasta data, pentru ca brokerii nu au putut aduce un plus de valoare in acest caz. Asigurarile obligatorii sunt si vor fi folosite de asiguratori pentru a-si largi baza de clienti carora le pot oferi produse aditionale. Un fapt pozitiv este ca asiguratorii folosesc produsul pentru a vinde asigurari facultative de locuinte, un produs extrem de util clientilor romani.

  • Un nou retail de asigurari

Retailul de asigurari trece acum intr-o noua etapa. Dincolo de vanzarile de RCA online sau in supermarketuri, apar noi asigurari inovatoare, care vor fi folosite de catre retailerii din mai multe segmente pentru a-si spori profiturile. Sunt deja cunoscute produsele de garantie extinsa pentru autoturisme, unii producatori sau importatori oferind garantie de 4, 5 sau chiar 7 ani. Putini stiu insa ca in spate este de multe ori un produs de asigurare. Retailerii auto au folosit acest produs pentru a-si spori vanzarile si pentru a-si asigura venituri si in viitor prin partea de service.

Mai nou, operatorii telecom au lansat produse de asigurare a telefoanelor mobile sau asigurarea facturii (mediatizata si sub numele de asigurarea impotriva somajului). Aceste produse au fost introduse in 2010, dar isi vor arata cu adevarat roadele in 2011. Liniile de asigurare affinity sunt foarte populare in tarile vestice si marii retaileri isi asigura pana la 40% din profit din acest tip de asigurari. “Urmatorii care vor lansa produse de acest tip sunt marii retaileri de electrocasnice care au suferit scaderi ale veniturilor in ultima perioada si se vad nevoiti sa inoveze pentru a-si creste business-ul”, a explicat Cristian Fugaciu.

  • In sfarsit asigurarea de credit comercial?

De la inceputul crizei economice problemele legate de insolventa, falimente, neplata a facturilor au crescut continuu. Astfel, asigurarea de credit comercial a beneficiat de o cerere crescuta. Totusi, “asiguratorii specializati au fost si ei extrem de precauti in preluarea riscurilor. Astfel, chiar daca existau multi clienti interesati, nu s-au incheiat la fel de multe polite pe cat ne-am fi putut astepta”, detaliaza Cristian Fugaciu.

Aceste 10 tendinte au fost analizate si prioritizate de catre specialistii Marsh Romania si se bazeaza pe experienta de 15 ani pe piata locala. Toate trendurile mentionate mai sus au aparut in 2010, iar Marsh Romania a fost implicata in implementarea lor.