UPDATE Dan Lazar (Finante): Nu exista un vid legislativ. Cristian Radulescu (Taxhouse): Normele metodologice pentru unele declaratii fiscale cu termen limita in 25 februarie nu au fost publicate. Intreaga procedura e viciata

de Ioana Morovan     HotNews.ro
Vineri, 25 februarie 2011, 20:11 Economie | Finanţe & Bănci

Cristian Radulescu in studioul HotNews.ro
Foto: HotNews.ro

​"Nu exista un vid legislativ in privinta declaratiilor privind impozitul pe profit, iar toate actele administrative fiscale ce urmeaza a fi emise in perioada urmatoare, in legatura cu acest impozit, sunt valabile.", a declarat pentru HotNews.ro Dan Lazar, secretar de stat in MFP. "Asistenta contribuabililor se realizeaza prin mai multe modalitati atunci cand apar noutati legislative. Daca am emite Norme Metodologice pentru fiecare modificare in parte, ar insemna sa apara Norme de 300 de ori pe an", a mai spus acesta. Vineri, 25 februarie, Cristian Radulescu, partener la compania de consultanta fiscala Taxhouse a explicat pentru HotNews.ro ca "Intreaga procedura de declarare este viciata, iar eventualele acte administrative ce urmeaza a fi emise de autoritatiile fiscale pentru nerespectarea procedurii de declarare si calcul de impozit pe profit stabilita prin actele mentionate (ce nu au fost publicate in Monitorul Oficial Partea I pana la termenul de 25 februarie 2011) sunt susceptibile in a fi considerate nule de drept. 

Punctul de vedere transmis pentru HotNews.ro de catre Ministerul Finantelor Publice:

"Legat de aplicarea prevederilor fiscale impuse de eliminarea impozitului minim, mentionam ca, toate elementele tehnice (cine sunt platitorii, obligatiile de declarare si de plata ale acestora, precum si modul de calcul al acestuia -cota de impozit si baza la care se aplica) sunt stabilite intotdeauna prin acte normative cu putere de lege (in cazul nostru OUG nr.87/2010). De altfel, un act normativ de nivel inferior (in cazul nostru HG privind normele de aplicare la Codul fiscal in curs de publicare) nu poate adauga sau contrazice textul de lege (OUG 87/2010). Prin urmare, nu exista un vid legislativ, iar toate actele administrative fiscale ce urmeaza a fi emise in perioada urmatoare, in legatura cuacest tip de impozit, sunt valabile.

  • Pentru a veni in intampinarea contribuabililor, ministerul finantelor publice a comunicat, inca din luna ianuarie a.c., tuturor directiilor implicate in asistenta contribuabililor, modul de interpretare a prevederilor art.34 din Codul fiscal, dupa modificarile adoptate prin OUG nr.87/2010.
  • De asemenea, reprezentantii ministerului Finantelor Publice au organizat o serie de intalniri (Comisia de Dialog Social) in cadrul carora au fost comunicate toate detaliile legate de reglementarea si determinarea profitului impozabil aferent celor doua perioade fiscale ale anului 2010, si anume perioada 01.01.2010 - 30.09.2010 si perioada 01.10.2010 - 31.12.2010.
  • Aceleasi explicitari sunt reluate si in normele de aplicare ale Codului fiscal adoptate de guvern in sedinta din data de 23.02.2011.
  • Mentionam ca, pentru aplicarea unitara a legii fiscale ministerul, in exercitarea atributiilor sale de indrumare metodologica si de asistenta a contribuabililor, emite in mod curent adrese, circulare, instructiuni privind modul de interpretare si aplicare a legislatiei fiscale iar normele de aplicare reprezinta o centralizare a acestor informatii."


Explicatiile integrale ale lui Cristian Radulescu, partener la compania de consultanta fiscala Taxhous:


Precizam ca, pana la data redactarii prezentei informari, mult asteptata Hotarare de Guvern pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal (care se pare ca a fost aprobata in sedinta de guvern din data de 23 februarie 2011) nu a fost publicata in Monitorul Oficial Partea I al Romaniei.

In data de 13.01.2011, Ministerul Finantelor Publice, Directia Generala Legislatie Cod Fiscal a emis circulara cu nr. 415063 in vederea stabilirii numarului de declaratii de impozit pe profit (cod 101) ce trebuie depuse pentru anul 2010 de contribuabilii obligati la plata impozitului minim.

De asemenea in proiectul de act normativ (proiectul Hotararii de Guvern pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal) ce a fost supus dezbaterii publice si postat pe portalul de internet a Ministerului Finantelor Publice a fost stabilita procedura de declarare si de plata a impozitului pe profit datorat pentru anul 2010 de contribuabilii care au fost obligati la plata efectiva a impozitului minim pana la data de 1 octombrie 2010.

Ambele documente mentionate mai sus precizau procedura de depunere a declaratiei anuale privind impozitul pe profit, astfel:

  • Declaratia privind impozitul pe profit pentru cele doua perioade ale anului 2010 se depune numai de catre contribuabilii care au datorat, cel putin in unul din primele trei trimestre ale anului 2010 impozit minim, pana la data de 1 octombrie 2010.
  • Contribuabilii care, in perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2010, ca urmare a efectuarii comparatiei impozitului pe profit cu impozitul minim au datorat numai impozit pe profit, depun declaratia privind impozitul pe profit pentru intreg anul 2010.

 In proiectul de act normativ supus dezbaterii publice se mentiona in plus ca prin exceptie de la cele mentionate mai sus, societatile bancare romane si sucursalele din Romania ale bancilor straine calculeaza cumulat impozitul pe profit pentru perioada 1.01-30.09.2010 in vederea efectuarii comparatiei cu impozitul minim recalculat in mod corespunzator pentru aceasta perioada, si declara impozitul anual astfel:

  • daca impozitul minim este mai mare decat impozitul pe profit, vor depune declaratia privind impozitul pe profit pentru cele doua perioade ale anului 2010;
  • daca impozitul minim este mai mic decat impozitul pe profit, vor depune declaratia privind impozitul pe profit pentru intreg anul 2010

Potrivit art. 11 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind tehnica legislativa in vederea intrarii in vigoare hotararile Guvernului, ordinele, instructiunile si alte acte normative emise de conducatorii organelor administratiei publice centrale de specialitate trebuie sa fie publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

In concluzie, absenta publicarii acestor acte in Monitorul Oficial conduce la consecinta lipsirii lor de efecte juridice pana in momentul publicarii.

In raport cu aceasta concluzie, se poate aprecia ca procedura de declarare intemeiata pe un act normativ care nu putea produce efecte juridice, aduce atingere dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutia Romaniei, potrivit carora „legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile”.

Pentru aceste considerente, intreaga procedura de declarare este viciata, iar eventualele acte administrative ce urmeaza a fi emise de autoritatiile fiscale pentru nerespectarea procedurii de declarare si calcul de impozit pe profit stabilita prin actele mentionate (ce nu au fost publicate in Monitorul Oficial Partea I pana la termenul de 25 februarie 2010 cand trebuie platit impozitul pe profit de catre o parte din contribuabili) sunt susceptibile in a fi considerate nule de drept.

Cu alte cuvinte, desi prin circulara emisa si proiectul de norme postat pe portalul Ministerului Finantelor Publice se aduc reguli noi de calcul, declarare si plata a impozitului pe profit pentru anul 2010, astfel de reguli nu au fost publicate in Monitorul Oficial, pentru a-si putea produce efecte din punct de vedere juridic, lasand astfel contribuabilii ce datoreaza impozit pe profit pe anul 2010 la termenul de 25 februarie 2011 intr-un vid legislativ cu privire la aceste noi reguli.

Precizam ca pana la acest moment 25 februarie 2011 (ora 19:40) pe site-ul Monitorului Oficial inca nu au fost publicate normele la care facem referire in mesajul de mai sus avand in vedere cele trei Monitoare Oficiale din data de azi postate.

Proiectul de Norme Metodologice postat pe site-ul MFP poate fi consultat aici.


Citeste mai multe despre   










3019 vizualizari

  • -3 (9 voturi)    
    Nu va intereseaza? (Vineri, 25 februarie 2011, 20:27)

    Mihai Popescu [anonim]

    Şeful vămii Ploieşti: O parte din mită ajungea la Blejnar

    http://www.realitatea.net/seful-vamii-ploiesti-banii-ajungeau-la-blejnar_807914.html
    • +1 (1 vot)    
      Asa e (Sâmbătă, 26 februarie 2011, 12:16)

      ciuliana [utilizator] i-a raspuns lui Mihai Popescu

      din toate vamile, nu numai de acolo... asta cand o intra la puscarie?
  • +2 (2 voturi)    
    Reguli peste legi (Vineri, 25 februarie 2011, 21:23)

    Oblio [anonim]

    Da, stiam! O circulara nu este opozabila contribuabilului...
  • +1 (3 voturi)    
    Halal consultanti! (Vineri, 25 februarie 2011, 21:51)

    avocat [anonim]

    Eu unul nu mi-as lasa firma pe mana unui habarnist de consultant ca asta. Nu e vorba de vid legislativ in materie de declarare. Este clar prevazut in OUG 87 faptul ca declaratiile pe impozit pe profit ale contribuabililor trebuie depuse pana la 25 feb.2011. Cand se doreste explicitarea legii se pot emite circulare, ordine de ministru sau presedinte ANAF sau hotarari de Guvern. Asa ca lasati-o jos ca macane....
    • +2 (2 voturi)    
      Halal avocat (Sâmbătă, 26 februarie 2011, 7:39)

      consultant fiscal [utilizator] i-a raspuns lui avocat

      Oare? Citeste mai bine.
      Declaratiile 101 se depun pana pe 25.04.2011 - regula generala.
      Exceptii:
      - pana pe 25.02.2011 - cei care inchid anul financiar pana la aceasta data.
      - pana pe 25.02.2011 - cei care au fost obligati la plata impozitului minim - pentru perioada 01.01.2010-30.09.2010.

      Perioadele 01.01.2010 - 30.09.2010 si 01.10.2010 - 31.12.2010 sunt doi ani fiscali diferiti.

      Ce inseamna aceasta impartire din punct de vedere al deductibilitatii rezervelor legale, provizioanelor, cheltuielilor etc? Ar fi trebuit explicat prin norme.

      Nici eu nu as lasa rezolvarea unui proces "pe mana" dvs.
    • +1 (1 vot)    
      Neclaritatea (Sâmbătă, 26 februarie 2011, 10:52)

      Razvan S. [utilizator] i-a raspuns lui avocat

      Situaţia neclară este în cazul celor care au avut impozit mai mare decât cel minim în primele 3 trimestre ale anului 2010 şi au optat pentru definitivarea exerciţiului financiar până la 25 februarie. În acest caz, nu este clar dacă se depune o singură declaraţie pentru tot anul 2010 (aşa cum spune circulara şi proiectul de norme) sau două declaraţii (una pentru ianuarie-septembrie şi una pentru trimestrul IV).
    • 0 (0 voturi)    
      Gresesti (Sâmbătă, 26 februarie 2011, 15:49)

      Oblio [anonim] i-a raspuns lui avocat

      Nu se expliciteaza legea ci se stabileste o noua regula. Se amalgameaza modul de calcul cu modul de plata( datorat si virat- pentru specialisti).
      Iar pentru explicitarea legii, in Codul fiscal exista o Comisie fiscala.
      Dar in ziua de azi toti sunt "specialisti" in ale fiscalitatii sau contabilitatii.
  • +1 (1 vot)    
    vid mediatic (Sâmbătă, 26 februarie 2011, 7:43)

    spy [utilizator]

    de scumpirea benzinei de ce nu se sufla nici o vorbulita ???
    • -1 (1 vot)    
      Pt. ca toata lumea stie... (Sâmbătă, 26 februarie 2011, 18:17)

      Dan Mihai [anonim] i-a raspuns lui spy

      Benzina s-a scumpit din cauza revolutiilor din Egipt, Libia, samd... Peste tot in lume benzina s-a scumpit. Barilul a atins ~$100 la bursa. S-ar putea sa ajunga $150/baril. Cumpara-ti o bicicleta daca nu-ti permiti masina.
      • +1 (1 vot)    
        avem productie proprie (Duminică, 27 februarie 2011, 9:10)

        spy [utilizator] i-a raspuns lui Dan Mihai

        nu importam din Libia. si pina ajunge petrolul benzina dureaza citeva saptamini. am si bicicleta si masina si motocicleta.
  • 0 (0 voturi)    
    aha! (Sâmbătă, 26 februarie 2011, 15:44)

    Codruta N [utilizator]

    "Daca am emite Norme Metodologice pentru fiecare modificare in parte, ar insemna sa apara Norme de 300 de ori pe an".

    Deci dobitocu' RECUNOASTE ca apar modificari de 300 de ori pe an!
    Niste nemernici!
  • +1 (1 vot)    
    Am adresat de mai multe ori intrebarea (Sâmbătă, 26 februarie 2011, 16:10)

    Sile [anonim]

    In ce tari mai exista obiceiul ca pe linga lege sa existe si instructiuni de aplicare a legii? Pina acum din lene intelectuala nici un jurnalist nu s-a deranjat sa se documenteze si sa-mi raspunda.Acest tip de gindire birocratica e dupa mine principalul vinovat ca nu reusim inca sa ne urnim din mlastina in care am stat cufundati pina in 1989. Si pina nu vom avea un edificiu legislativ conceput de oameni iesiti din mintea de lemn, vom LALAI mult si prost ca pina acum. O zi buna !
  • +1 (1 vot)    
    dar de D 392 B (Sâmbătă, 26 februarie 2011, 18:23)

    marcel [anonim]

    "Luminatii " astia de la finante poate ne lamuresc ( fara norme) daca cifra de afaceri de la societatile comerciale este acelasi lucru cu veniturile obtinute de PFA-uri, AF-uri, asociatii,fundatii, PFA-uri cu norne de venit (ultimii nici nu trebuie conform legii sa tina evidenta contabila).Ceilalti ,care nu sunt inregistrati in scopuri de TVA, nu sunt obligati sa tina registrul de TVA la vanzari si cumparari, pentru a vedea care sunt inregistrati cu RO-pentru declaratia informativa 392 B.
    Iar pentru acei cu activitatea suspendata, de ce trebuie depusa declaratia 392 B cu 0. Registrul comertului s-a mutat in alta tara si nu pot comunica cu ei?
    Au facut varza din codul fiscal si au ajuns si ei sa-si prinda urechile.Bravo tovarasi finantisti! In urmatorul cincinal vom depasi planul de declaratii la hectar! La mai multe succesuri!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version