​Exclusiv Raport confidential: Secretariatul General al Guvernului trebuie restructurat. O structură mai consolidata trebuie luata în considerare

de Claudia Pirvoiu, Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 2 martie 2011, 16:38 Economie | Finanţe & Bănci

 documente
(02 Mar 2011) PDF, 1MB
"SGG în ansamblu trebuie  restructurat. Numărul de raportari directe (18) pe adresa Secretariatul General al Guvernului este extrem de ridicat iar funcţiile sale sunt mult prea numeroase. O structură mai consolidata trebuie luata în considerare", se arata intr-un Raport confidential realizat de Banca Mondiala obtinut de HotNews.ro. Potrivit documentului, numărul de agenţii care raportează direct prim-ministrului sau SGG este excesiv şi trebuie redus. În multe cazuri, aceste agenţii dubleaza funcţiile ministerelor. De asemenea, autorii raportului recomanda reducerea numarului de ordonante de urgenta aprobate de Guvern si a actelor normative introduse pe ordinea de zi suplimentară a şedinţei de Guvern.
Vezi in atasament un fragment din document

  • Consolidarea SGG presupune asumarea unui rol de asigurare a calităţii. Astfel, ar putea fi împuternicit să întoarcă la ministere documentele care nu respectă standardele de calitate aprobate. De asemenea, sunt necesare observaţii scrise din partea oficialilor SGG pe toate documentele de politici publice si notele de fundamentare.

Obiectivul declarat al raportului este îmbunătăţirea performanţei politice a Guvernului prin consolidarea proceselor şi a instituţiilor publice. „Acest lucru ar trebui să fie efectuat în paralel cu eforturile de îmbunătăţire a managementului finanţelor publice şi a calităţii cheltuielilor publice. Deşi recomandările pot apărea tehnice, implicaţiile lor politice pot fi profunde”, se mai arata in document.
  • Consecinţele pentru România sunt persistenţa problemelor grave şi cronice a calităţii politicii publice şi a cheltuielilor publice.
În ciuda eforturilor de a pune în aplicare un proces politic sanatos în România, reformele sunt urgent necesare pentru îmbunătăţirea calităţii politicilori publice şi a finanţelor publice. Planificarea politicilor continua sa fie facuta ad-hoc iar factorii de decizie nu isi bazeaza deciziile pe analize calitative si de impact. "Consecinţele pentru România sunt persistenţa problemelor grave şi cronice a calităţii politicii publice şi a cheltuielilor publice. Acest raport afirmă cu tărie că România nu îşi poate permite să amâne reforma politicii publice", mai arata autorii documentului.

Autorităţile europene vor examina din ce în ce mai atent finanţele publice si opţiunile legate de politica statele membre pentru a asigura conformitatea cu parametrii fiscali prescrisi. Odata semnat Memorandumul de înţelegere cu UE, Guvernului Romaniei nu i se cere doar să îndeplinească un anumit set de obiective fiscale, ci si să pună în aplicare reforme structurale ambiţioase.
  • Suportul acestor reforme trebuie asigurat de toate partidele politice
Se stie ca investiţiile sunt influenţate pozitiv de o politică fiscala previzibila si transparenta. Atunci când o companie ia o decizie cu privire la o investitie, se pune un accent special pe previzibilitatea cadrului fiscal si pe aplicarea eficienta a acestuia. Daca insa în mod constant deciziile guvernului par a fi luate ad-hoc şi punerea lor în aplicare este inegala, companiile vor avea tendinţa de a fi rezervate in deciziile lor de a investi. Aplicarea durabila si cu succes a reformelor de gestionare a politicilor va necesita un angajament puternic din partea actualului Guvern. Experienţa unor reforme similare din alte ţări arată că progrese substanţiale pot fi făcute într-un timp relativ scurt, doar atunci când atenţia politică se concentrează pe această problemă. Pentru a asigura durabilitatea, suportul acestor reforme trebuie asigurat de toate partidele politice.

Printre factorii considerati a sta la baza succesului reformei, autorii raportului citat mentioneaza: preluarea personal a conducerii procesului de reforma, politica publică şi reforma finanţelor sa devina o prioritate de varf a Guvernului, eliminarea luarii ad-hoc a deciziilor, formarea unui front comun de catre premier si ministrul de Finanţe cu privire la propunerile de cheltuieli majore ale Statului, imbunatatirea calitatii analizei politice, obtinerea suportului tuturor partidelor pentru reforme.

Aplicarea legilor si a normelor legale ramane slaba, mai constata autorii. Pe baza evaluărilor, raportul recomandă un pachet de reforme organizate în cinci direcţii strategice.
  • Integrare politică şi Planificare Financiară
Priorităţile pe termen mediu trebuie să fie stabilite in asa fel incat sa se asigure că resursele sunt alocate în mod corespunzător. In etapa de stabilire a priorităţilor, nu exista niciun proces care sa garanteze faptul ca politica de alocare a resurselor respecta deciziile luate sau ca au loc dezbateri cu privire la justetea determinarii plafoanelor bugetare. "S-a discutat despre introducerea unei metodologii privind stabilirea priorităţilor, dar niciodata nu s-a realizat acest lucru. Deşi documentele strategice cu orizonturi de planificare pe mai multi ani exista (de exemplu, Europa 2020), nu există nici o metodologie care permite ca aceste strategii să fie planificate şi bugetate pe termen mediu", mai arata Raportul citat.
  • Îmbunătăţirea calitativa a politicilor
Factorii de decizie necesită documente de o calitate mai bună şi sprijin instituţional în luarea deciziilor lor. In ciuda unor eforturi salutare, procesul politic continuă să se erodeze. Comitete infiintate ad-hoc continua să lucreze pentru reteaua celor 11 comisii de politică inter-ministeriala. Calitatea notelor de fundamentare care însoţesc proiectele de acte normative şi hotărârile de Guvern ramane scazuta, nefiind perceputa ca fiind vitala in luarea deciziilor. Prin urmare, instrumentul preferat pentru luarea deciziilor continuă să fie proiectul de act normativ. Actele normative nu prezintă argumente pro şi contra ale diferitelor opţiuni, nici nu le evaluează impactul socio-economic, nu stabilesc costurile, nu ofera nici un plan si nici un mod de aplicare eficienta.
  • Reducerea deciziilor luate ad-hoc
În cele mai multe guverne europene, exista planuri de lucru care stabilesc priorităţile şi se stabilesc termene limită de cel putin şase luni în avans pentru politici sau propuneri legislative care necesita aprobarea guvernului. În România, singurul instrument de planificare similare este o listă a legislaţiei propuse de Programul de Guvernare, dar aceasta are prea o prea mica incidenţă asupra legilor aprobate. Întâlnirea săptămânală de pregătire, prezidata de către SGG şi desfăşurata două zile înainte de şedinţa de guvern, are potenţialul de a servi ca un mecanism eficient de coordonare, dar substanţa propunerilor este rar discutata. În plus, doar un mic procent de hotărâri de guvern (15%) sunt anunţate la această întâlnire.

Utilizarea atât a ordinii de zi suplimentare cat si a numarului de ordonanţe de urgenţă trebuie să fie redusă. Deşi eforturile de a reduce consumul de pe ordinea de zi suplimentară la şedinţa de guvern pe săptămână sunt luate, un volum mare de propuneri ministerului continuă să fie prezentate în acest mod. O trăsătură neobişnuită a sistemului românesc este utilizarea frecventă a ordonantelor "de urgenţă" care trec peste legile aprobate de Parlament.

Autorii raportului recomanda o "reducere de x%, până în decembrie 2011 şi de y% până în decembrie 2013, a numarului de ordonanţe de urgenţă aprobate de Guvern". De asemenea, recomanda "o reducere de x%, până în decembrie 2011 şi de y% până în decembrie 2013, a numărului de elemente introduse pe ordinea de zi suplimentară a şedinţei de Guvern". La fel si in cazul "volumului de elemente administrative, care necesită aprobarea Guvernului".
  • Diseminarea informatiilor privind performanta
Monitorizarea, evaluarea şi raportarea rezultatelor necesită îmbunătăţiri. O dovada consistenta a responsabilităţii este monitorizarea transparenta şi raportarea publica a rezultatelor obţinute. O astfel de monitorizare nu are loc în prezent în România, cu excepţia (...) solicitarilor care vin de la UE. Deşi un sistem de monitorizare riguros a fost avut în vedere în anul 2005, nu există nici un mecanism curent (de exemplu, raportul de progres trimestrial privind priorităţile; rapoarte anuale cu privire la planurile strategice de minister), care sa prezinte sistematic informaţii privind performanţa.
  • Restructurarea unor domenii guvernamentale
Restructurarea ar trebui să ia în considerare patru domenii: Departamentul de Politici Publice (DPP) din cadrul Secretariatul General al Guvernului,  Unitatile de Politici Publice (UPP-uri) din ministerele de linie si SGG. SGG în ansamblu trebuie să fie restructurat. Numărul de raportari directe (18) pe adresa Secretariatul General al Guvernului este extrem de ridicat, asa cum diversitatea funcţiilor sale este prea larga. O structură mai consolidata de conducere trebuie să fie luata în considerare.

Iniţierea unei reexaminări organizatorice este necesara pentru a determina cea mai bună modalitate de a reduce numarul de rapoarte directe la Secretariatul General al Guvernului, de la 18 la 5-6.

Numărul de agenţii care raportează direct prim-ministrului sau GSG este excesiv şi trebuie să fie redus. În multe cazuri, aceste agenţii dubleaza funcţiile ministerului şi submineaza autoritatea ministeriala.


Citeste mai multe despre   










4273 vizualizari

  • -6 (16 voturi)    
    Serios ... si nepotzica d-lui Boc ? va fi si ea... (Miercuri, 2 martie 2011, 17:09)

    Mitica (Palarierul) [anonim]

    Serios ? ... si nepotzica d-lui Boc ? va fi si ea... "restructurata" ?

    "Patria si Dreptul Meu !"

    .
    • +6 (14 voturi)    
      esti penibil (Miercuri, 2 martie 2011, 17:21)

      dorin valeriu [anonim] i-a raspuns lui Mitica (Palarierul)

      o chestie serioasa o duci in derizoriu, din patima politica.
      • +1 (3 voturi)    
        Chestie serioasa? (Joi, 3 martie 2011, 8:21)

        V.I.Brator [anonim] i-a raspuns lui dorin valeriu

        Pai nornal ca e serioasa dar a fost creata de Boc nu de Mitica...
    • +3 (11 voturi)    
      Vezi ca ai gresit adresa. (Miercuri, 2 martie 2011, 19:10)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui Mitica (Palarierul)

      Gradinita este in alta parte.Actuala structura a SGG nu este o inventie a actualului guvern,iar modificarile nu vor afecta actualul guvern.Tu nu ai citit articolul si te arunci cu comentarii copilaresti.
  • +6 (8 voturi)    
    Institutia internationala... (Miercuri, 2 martie 2011, 17:37)

    popescu [anonim]

    cred ca este Banca Mondiala. Chiar pe site-ul dvs, anul trecut, prin sept-oct au fost stiri pe tema unui raport al BM, prin care erau formulate anumite recomandari privind reformarea administratiei si care critica lipsa de planificare strategica. Ar trebui ca intreg raportul sa fie public, nu doar ce apare pe ici pe colo. Pana la urma este o problema de interes public, indiferent de concluziile negative ale BM
    • +7 (7 voturi)    
      Chiar asa (Miercuri, 2 martie 2011, 17:53)

      aura [anonim] i-a raspuns lui popescu

      Si eu m-am intrebat de ce o fi confidential un raport finantat de UE. Cine l-a secretizat : guvernul roman sau BM?
      • +1 (9 voturi)    
        Cine oare? (Miercuri, 2 martie 2011, 18:48)

        Valeriu S. [utilizator] i-a raspuns lui aura

        Nu cred ca este greu de ghicit cine sunt campionii in materie de "transparenta".
    • -4 (10 voturi)    
      cum sa-l faca public??!! (Miercuri, 2 martie 2011, 18:53)

      costica [anonim] i-a raspuns lui popescu

      cand arata INCOMPETENTA grasa ce domneste la Palatul Victoria?! Ia uite aici ce spun aia de la BM!!!

      Pe Google poti gasi toate informatiile din presa despre rapoartele BM din 2009 si 2010 despre Romania!!(toate nefacute publice, sa nu aflam ce spune BM despre guvernantii Romaniei de azi!


      http://www.romanialibera.ro/exclusiv-rl/dezbateri/raportul-bancii-mondiale-de-ce-a-ramas-romania-in-urma-203001.html

      Uite si alte rapoarte ale BM despre Romania, nici unul nu a fost facut public, sunt pur si simplu jenante la adresa conducatorilor Romaniei de azi !!! mai ales la adresa Dlui Boc !!!!



      http://www.reporterntv.ro/stire/raport-critic-la-adresa-romaniei-din-partea-bancii-mondiale

      http://www.gandul.info/news/cum-vrea-banca-mondiala-sa-schimbe-romania-concluziile-unui-raport-secret-exclusiv-7709756
      • +3 (9 voturi)    
        Tu nu intelegi ce spui. (Miercuri, 2 martie 2011, 19:15)

        mircea [anonim] i-a raspuns lui costica

        Daca sunt pe Google,cum nu sunt facute publice?Trebuia sa ti le trimita tie prin posta?Nici nu ai citit cu atentie articolul.Daca-l citeai vedeai ca masura va putea fi aplicata,probabil din 2012 incolo si implica un acord intre toate partidele.Cum vezi un astfel de acord ,acum?
        • -2 (12 voturi)    
          pe Google nu sunt Rapoartele BM (Miercuri, 2 martie 2011, 19:34)

          costica [anonim] i-a raspuns lui mircea

          sunt informatii secrete, pe surse, care acum vedem bine ca se confirma, pe care ziarele respective le-au obtinut. Deci nu Raportul il gasesti pe Google, ci informatii aparute in presa despre aceste Rapoarte. Chiar nu intelegi?! Am scris ffff clar si in postarea de mai sus ca sunt informaatiile "din presa despre rapoartele BM". Ti-e asa greu sa pricepi?!

          Cum le vad?! Am citit la timpul lor toate aceste informatii despre aceste Rapoarte si ele arata CLAR INCOMPETENTA grasa ce domneste la Palatul Victoria, atata incompetenta cred ca nu au mai vazut aia de la BM, peste tot cuvintele sunt "ineficienta", "nerealist", lipsa de experti", "neajunsuri", "invatamant de slaba calitate", "politizare excesiva", "Guvernul României ia decizii îndoielnice în ceea ce priveşte politicile publice şi fiscalitatea, nefundamentate şi cu mici şanse de a fi duse la bun sfârşit. Executivul ia decizii politice fără să-şi pună în mod real problema finanţării şi a efectelor concrete asupra sistemului public, preferând să ia decizii pe loc, fără planificare. Potrivit sursei citate de RL, organismul care îi pune pe masă proiectele de legi şi politicile publice, adică Secretariatul General al Guvernului, este organizat anapoda şi duce lipsă de specialişti. Mai mult, premierul este sufocat cu chestiuni tehnice şi administrative care îi consumă timpul, iar agenţiile care răspund direct Guvernului sunt încă prea multe şi se suprapun adesea pe autoritatea unor ministere."

          Sa-ti mai dau exemple??!! JALE !!!!!


          http://www.romanialibera.ro/exclusiv-rl/dezbateri/raportul-bancii-mondiale-de-ce-a-ramas-romania-in-urma-203001.html
          • +2 (6 voturi)    
            Nu inteleg de ce esti isteric. (Miercuri, 2 martie 2011, 21:01)

            mircea [anonim] i-a raspuns lui costica

            O fi jale pentru tine.Pentru mine e indiferent.Este o simpla parere pe net si nu incerc sa o impun nimanui.Daca nu ai fi isteric,poate ca unele idei ar fi interesante.
  • +1 (3 voturi)    
    O recomandare pentru guvern! (Miercuri, 2 martie 2011, 18:53)

    Constantin [anonim]

    Sa-si bazeze si sa-si argumenteze deciziile pe date si nu pe experienta. L-ar putea folosi pe Dan Popa pentru analiza statistica.
  • -3 (7 voturi)    
    Cam naspa...! (Miercuri, 2 martie 2011, 19:40)

    mary [anonim]

    Pai ce se vor facii acolitii lui boc-pitic adusi de la Cluj pe salarii babane, demne de incopetenta lor, plus masa si casa platite tot de la buget? Tocmai acum cand au prins si ei cheag prin Bucuresti, cand se lafaiau in casele RAPPS-ului si se dadeau prin cluburi, apar si expertii astia internationali sa se ia de ei! Pai ce face betivu'? Ar trebui sa-si declare dictatura pe viata, sa inchida granitele, sa taie internetul si sa ia poporul la bice ca prea s-a democratizat! Pai ce face el si coorveturile lui daca-i pleaca slugoii de la Palatul Victoria?
  • +5 (5 voturi)    
    prea mult (Miercuri, 2 martie 2011, 19:45)

    argoman [utilizator]

    singura solutie este decentralizarea reala,deciziile trebuie luate in cadrul comunitatilor locale si atunci automat sarcinile Guvernului central se vor reduce.
    • +5 (7 voturi)    
      E un cuvant greu... (Miercuri, 2 martie 2011, 20:50)

      popi [anonim] i-a raspuns lui argoman

      descentralizarea si mai trebuie si inteles. Or, tocmai cei care iau decizii nu-si cunosc rostul in organizatie, in cazul nostru Guvern, si de aia ajung sa fie sufocati cu chestii tehnice si administrative.
      "Guvernul României ia decizii îndoielnice în ceea ce priveşte politicile publice şi fiscalitatea, nefundamentate şi cu mici şanse de a fi duse la bun sfârşit...." pentru ca politicul nu are rabdare. Totul este urgent, nimic in tara asta nu se mai poate face asezat, dupa o analiza serioasa a problemei de rezolvat. Si atunci, cum sa vii cu solutii bune, cand abia ai timp sa deschizi calculatorul ca sa te apuci de treaba, iar procedurile nu sunt respectate tocmai de cei care le-au emis.
      Din pacate, SGG e doar un exemplu al lipsei de eficienta a administratiei!
  • +1 (5 voturi)    
    ce prostie! (Miercuri, 2 martie 2011, 20:46)

    Codruta N [utilizator]

    NU "agentiile dubleaza functiile ministerelor" (a fost negociata indelung pre-aderare "depolitizarea", adica infiintarea de agentii independente "politic") - ci MINISTERELE sunt alea care, din dorinta de a baga politica (ma rog! vorba vine - CARE "politica"?) in toate cele isi baga coada peste tot si preiau prea mult din ceea ce ar trebui sa faca agentiile, adica lucruri STRICT "tehnice".
    Da' oricum! trebuia cumva umflat si personalul de la ministere - ca doar de unde sa pape neamurile intregii clici? ca daca ar fi sa se angajeze "pe bune", in domeniul privat.... vai de capu' lor...!
  • +2 (2 voturi)    
    SGG (Joi, 3 martie 2011, 3:54)

    Vasile [anonim]

    Dupa cum rezulta din documentul atasat textului, propunerea BM conduce la ideea unui control mai puternic al institutiilor statului (ministere etc) de catre SGG, chiar daca numarul de raportari directe catre SGG ar scadea. In fapt, SGG ar deveni adevaratul guvern din umbra, deoarece evalueaza activitatea ministerelor (implicit a ministrilor)....

    Scuze Claudia Pirvoiu si Dan Popa, insa nu cred ca ati relevat ideea documentului.
  • +2 (2 voturi)    
    Lectie pt.Boc (Joi, 3 martie 2011, 8:15)

    sase sase [anonim]

    Acest raport constitue o adevarata lectie de management guvernamental pt.un prim ministru.Oricare ar fi el.Greu de pus in aplicare,doar daca sugrumam cu cablu de la telefonul mobil intreaga clientela politica!
  • 0 (2 voturi)    
    Doar SSG? (Joi, 3 martie 2011, 8:33)

    Torquemada [anonim]

    Intregul sistem politic trebuie restructurat sau regandit pentru ca cel actual si-a dovedit inutilitatea.
    20 de ani de furt si demagogie au facut mult mai mult rau decat 45 de ani de comunism!
    Asta nu inseamna ca trebuie sa ne intoarcem la comunism ci ca sistemul trebuie regandit din temelii.
    Din pacate nu are cine pentru ca intelectualii care ar trebui sa o faca sunt aserviti diverselor interese de partid. Nicidecum interesului natiunii!
  • 0 (2 voturi)    
    Demers perfect (Joi, 3 martie 2011, 9:09)

    Pantera Roz [utilizator]

    inutil.Ce restructurare,consolidare,planificare,cand deciziile guvernului sunt de fapt decizii ad-hoc( vorba raportului) ale presedintelui ??? Te doare mintea...Hai sa ne facem ca muncim...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version