Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

BNR: Avem cel mai putin volatil curs din regiune. Scumpirea alimentelor datorata dependentei de importuri

Banca nationala a Romaniei explica intr-un raport de ce s-au scumpit alimentele. Potrivit oficialilor BNR, preturile au fost influentate anul trecut, in special de faptul ca importam foarte multe materii prime, iar pe plan international acestea au avut cotatii din ce in ce mai ridicate. Cel mai mare salt al scumpirilor s-a remarcat in prima luna a anului, fapt pus pe seama epuizarii stocurilor de agricole interne si trecerea la importuri masive. De asemenea, una dintre cauze ar mai fi si faptul ca la inceput de an se renegocieaza contractele de livrare pentru materii prime, in industrie. Analiza BNR mai arata ca avem cel mai putin volatil curs valutar din regiune si ca in ultimul an acesta a reflectat relativa ameliorare a sentimentului pietei internationale dar a fost influentat si de deciziile board-ului FMI de aprobare a eliberarii transelor din imprumutul acordat României. Cat despre ce ne asteapta de acum in colo, documentul arata ca perspectivele pentru perioada februarie-aprilie ramân favorabile.

Ministerul Economiei vrea sa puna in functiune din 2015 un proiect de captare si stocare a carbonului in valoare de 1 miliard de euro

Ministerul Economiei vrea sa puna in functiune din 2015 un proiect de captare si stocare a carbonului, in valoare de 1 miliard de euro. Consilierul ministrului economiei, Tudor Serban, a declarat ca autoritatile romane vor sa acceseze fonduri printr-un program european, astfel incat acestea sa acopere 50% din valoarea proiectului. Proiectul este destinat pentru blocul numarul 6 de 330 megawati la Complexul Energetic Turceni, aflat in proces de reabilitare. Acesta este primul proiect romanesc demonstrativ privind captarea si stocarea dioxidului de carbon si presupune captarea a circa 1,5 milioane de tone de dioxid de carbon pe an si stocarea la peste 800 de metri sub pamant, pe o raza de maximum 50 de kilometri fata de Complexul Energetic Turceni, centrala cu functionare pe carbune. Potrivit lui Tudor Serban, "suntem in faza de formare a companiei de proiect" care va avea in componenta Complexul Turceni (operatorul instalatiei de captare), Romgaz (operatorul instalatiei de stocare geologica) si Transgaz (operatorul retelei de transport). "Este un proiect care poate fi considerat futurist in Romania, dar pe plan mondial este un proiect foarte important", a spus acesta.

Nokia reclama din nou Apple la Comisia Internationala pentru Comert pentru incalcarea unor brevete tehnologice

Nokia a depus o noua plangere impotriva Apple la Comisia Internationala pentru Comert, in care acuza producatorul american de incalcarea unor brevete tehnologice. Acuzatia se refera la incalcarea acestor brevete pentru toate produsele sale: telefoane mobile, playere muzicale, tablete PC si computere, potrivit unui anunt facut de producatorul finlandez. Aceasta noua reclamatie vine dupa ce vinerea trecuta Comisia Internationala pentru Comert a decis ca Apple nu a incalcat nici un patent Nokia in cazul telefonului iPhone 3G[S] si a player-ului muzical iPod Nano. Potrivit anuntului producatorului finlandez, plangerea vizeaza incalcarea a sapte brevete Nokia pentru tehnologii care sunt in prezent folosite de Apple in dezvoltarea unor functii precum multi-tasking, sincronizarea datelor, pozitionare, calitatea apelurilor sau folosirea accesoriilor Bluetooth. "Cu aceasta ultima plangere la Comisia Internationala pentru Comert, avem procese impotriva Apple pentru incalcarea a 46 de brevete Nokia, unele din cazuri deschise cu mai mult de 10 ani inainte ca Apple sa faca primul iPhone", a declarat vicepresedintele Nokia, Paul Melin.

Dacia ocupa locul 16 in topul marcilor auto a caror gama are cele mai mici emisii de CO2, Fiat e lider, avand cele mai scazute emisii

Dacia ocupa locul 16 in topul celor mai importante 20 de marci auto in ceea ce priveste emisiile medii de dioxid de carbon ale gamei de modele. Concluzia apartine unui studiu care a luat in calcul date din 21 de tari europene, anul trecut. Fiat este marca a carei gama are in medie cele mai reduse emisii de dioxid de carbon, 123 g/km, in timp ce Dacia ocupa locul 16, cu o medie de 147,6 g/km. Topul include cele mai importante 20 de marci in functie de vanzarile din Europa, iar in afara acestora, Ferrari are de departe cele mai mari emisii: 326 g/km. Dacia are emisii peste medie nu doar fiindca nu are in gama modele de clasa mini, cum se intampla la Fiat, Toyota si alte marci, dar si fiindca, spre exemplu Duster 4X4 cu motor pe benzina de 1,6 litri, 105 CP are emisii medii de 185 g CO2/km.