PwC: Sapte din zece sefi de companii anticipeaza cresterea veniturilor in urmatorul an

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 31 martie 2011, 10:32 Economie | Finanţe & Bănci

Pe măsură ce temerile privind recesiunea se estompează, optimismul revine în rândul mediului românesc de afaceri, se arata in raportului Global CEO Survey pentru România, realizat de PricewaterhouseCoopers (PwC). Potrivit analizei, directorii de companii sunt destul de optimişti cu privire la perspectivele pe termen scurt ale companiilor pe care le conduc, 43% dintre aceştia declarând că sunt foarte încrezători în capacitatea companiilor lor de a obţine venituri în creştere în următoarele 12 luni. Aceste rezultate sunt peste media răspunsurilor la nivelul întregii Uniunii Europene, unde 40% dintre directorii generali s-au declarat încrezători în creşterea veniturilor companiilor lor în următorul an.
  • Perspectivele de creştere economică din România - foarte atrăgătoare
Pe termen mediu şi lung, perspectivele de creştere economică din România par foarte atrăgătoare pentru directorii de companii, 70% dintre aceştia declarând că sunt foarte încrezători în potenţialul companiilor lor de majorare a veniturilor în următorii trei ani, un procent semnificativ mai mare de încredere decât cel arătat de directorii de companii din pieţele mai mature din Uniunea Europeană (47%). În mod remarcabil, directorii de companii din România par să împărtăşească optimismul managerilor din pieţele emergente foarte dinamice, aşa cum este China, acolo unde 72% dintre directorii generali şi-au exprimat un nivel ridicat de încredere în perspectivele de creştere a veniturilor companiilor lor în următorii trei ani.

„În ultimii doi ani, economia României a început un proces treptat de restructurare care o va pregăti pentru dezvoltarea durabilă. Directorii de companii au reînceput să-şi facă planuri pentru o perioadă de creştere economică, mai degrabă decât să se concentreze pe supravieţuirea în recesiune. Preocupările legate de reducerea datoriilor şi a costurilor au fost trecute în plan secund în vreme ce accentul cade acum pe întărirea poziţiei pe piaţă, pe dezvoltarea de noi produse care să răspundă schimbărilor din comportamentul consumatorilor, pe managementul talentelor cheie şi adaptările strategice în structura organizatorică a organizaţiei pentru a se adapta dinamicilor industriei din care fac parte”, explica Vasile Iuga, Country Managing Partner, PwC Romania. 
  • Dezvoltarea de noi produse şi servicii, cheia cresterii din următoarele 12 luni
În ceea ce priveşte identificarea surselor potenţiale de creştere, 50% dintre directorii de companii din România au declarat faptul că dezvoltarea de noi produse şi servicii reprezintă principala oportunitate de creştere în următoarele 12 luni, un procentaj mai apropiat de cel al Chinei (46%) decât de cel înregistrat la nivel global (29%), UE (29%) şi Europa Centrală şi de Est (35%). Acest lucru subliniază percepţia directorilor de companii că România are în continuare potenţial de dezvoltare a pieţei şi este mai profitabil să urmăreşti oportunităţile de creştere a pieţei, decât să te implici în războaie competitive pentru câştigarea cotei de piaţă (doar 23% dintre directorii de companii din România percep aceasta ca pe o oportunitate de creştere în vreme ce media directorilor de companii din UE este de 27%, iar cea din Europa Centrală şi de Est 36%), căutarea unor alianţe strategice sau posibilităţi de joint venture (10%), pătrunderea pe noi pieţe (13%), sau creşterea inorganică prin fuziuni şi achiziţii (doar 3%, la mare distanţă faţă de media UE de 16%).

„În ciuda recesiunii, România este departe de a fi devenit o piaţă supra-aglomerată. Există în continuare foarte multe segmente de piaţă încă insuficient dezvoltate, iar în general ţara suferă mai degrabă de un deficit de ofertă decât de un exces de cerere, fapt evidenţiat în persistenţa unui nivel ridicat al inflaţiei”, mai spune Vasile Iuga.
  • Sefii de companii vad piata germana ca fiind cea mai atragatoare
În ceea ce priveşte expansiunea geografică, răspunsurile arată că directorii de companii sunt dispuşi să-şi dezvolte operaţiunile în alte ţări, dar sunt în general precauţi în această privinţă, considerând că cele mai bune perspective de creştere sunt pe pieţele  mai apropiate,  îndeosebi pe Piaţa Comună europeană. Pieţele tradiţionale de export pentru bunurile româneşti, aşa cum este Germania, sunt văzute ca oferind cele mai bune perspective de creştere. Excluzând România, 20% dintre directorii de companii consideră Germania drept cea mai importantă ţară pentru creşterea veniturilor companiilor lor în următorii trei ani (spre deosebire de doar 12% la nivel global).  Dacă la nivel global 39% dintre directorii de companii declară China drept cea mai importantă ţară pentru creşterea veniturilor lor, în România 17% dintre directorii de companii au identificat China în această privinţă. Acest lucru nu este deloc surprinzător, ţinând cont de faptul că Germania este cel mai important partener comercial al României, atât pentru importuri, cât şi pentru exporturi.

Cei mai mulţi directori de companii din România (87%) au declarat că au modificat strategia companiilor pe care le conduc ca urmare a noilor condiţii de piaţă generate de criza economică globală. Printre factorii care au determinat schimbarea, 62% sunt de părere că dinamica sectorului economic din care fac parte a avut cel mai mare impact în decizia de a implementa schimbări de strategie, 31% declară că cererile consumatorilor au jucat cel mai important rol în schimbare, iar 27% indică previziunile de creştere economică sau incertitudinea. Nevoia reducerii gradului de îndatorare nu a fost menţionată drept factor principal de schimbare de niciun director local, în vreme ce 5% dintre directorii de companii de la nivel global au menţionat reducerea gradului de îndatorare şi transformarea structurii de capital drept principale motoare ale schimbării. (vezi graficul de mai jos).
  • Romanii, o atitudine mai "aventuroasa" in fata riscului
Atitudinea faţă de risc nu pare să fi fost printre principalii factori de schimbare pentru companiile din România, numai 27% dintre directorii de companii au indicat aceasta drept principal resort de schimbare, în vreme ce 41% dintre directorii de companii de pe plan global au declarat acest lucru. De asemenea, schimbările cadrului de reglementare din România par să fi avut un impact redus asupra strategiei companiilor (19%), în vreme ce în Statele Unite 47% dintre directorii de companii au indicat aceasta drept principal resort de schimbare. 

Drept răspuns la recesiune, 90% dintre directorii de companii din România au implementat un plan de reducere a costurilor, un procent asemănător cu cel înregistrat în alte regiuni – 84% pentru directorii generali de pe plan global şi 91% pentru cei din Uniunea Europeană. În plus, 37% dintre respondenţi au recurs la „internalizarea” unui proces de afaceri care era în prealabil externalizat, un procent mai ridicat decât cel înregistrat la nivel global sau în UE (ambele 25%). Astfel de activităţi de restructurare este foarte posibil să fie adoptate şi în următoarele 12 luni; procentul directorilor de companii care declară că vor întreprinde astfel de iniţiative situându-se în continuare peste cel înregistrat în alte regiuni – 70% pentru reducerea de costuri şi 33% pentru internalizarea unor procese.
  • 67% dintre directorii companii au indicat posibilitatea majorării poverii fiscale drept principala ameninţare
Ţinând cont de faptul că 2010 a fost un an foarte instabil din punct de vedere fiscal, un an în care autorităţile române au fost nevoite să ia măsuri dureroase de ajustare fiscală, 67% dintre directorii companii au indicat posibilitatea majorării poverii fiscale drept principala ameninţare pentru companiile lor. În ceea ce priveşte potenţialele lipsuri de forţă de muncă înalt calificată, recesiunea pare să fi relaxat presiunea de pe piaţa muncii, doar 24% dintre directorii de companii declarând că vor încerca să rezolve riscul potenţial al unei penurii de talente în următoarele 12 luni, în vreme ce la nivel global, 38% dintre directorii de companii declară acelaşi lucru. Accesul la sursele de finanţare, costurile în creştere ale energiei şi potenţialii noi competitori care intră pe piaţă sunt de asemenea mai puţin îngrijorătoare pentru directorii de companii din România decât pentru omologii lor de la nivel global.

„Ceea ce arată rezultatele ediţiei de anul acesta a Global CEO Survey, este faptul că liderii de afaceri locali sunt conştienţi de faptul că evoluţiile economiei globale joacă un rol foarte important pentru parcursul economiei României. Mediul de afaceri autohton devine din ce în ce mai interconectat, nu doar cu Piaţa Comună europeană, dar şi cu economia globală, iar directorii de companii din România împărtăşesc unele dintre îngrijorările şi speranţele liderilor de afaceri de pretutindeni”, a concluzionat Vasile Iuga.


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

497 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi