BNR, prin economistul sef al institutiei, Valentin Lazea, se declara impotriva reducerii CAS-ului la angajator, masura “cu puternice conotaţii politice şi emoţionale, uşor de exploatat de o parte a mass-mediei în căutare de senzaţional”, dupa cum o califica Lazea intr-o declaratie facuta pentru cursdeguvernare.ro. Nu este pentru prima data cand oficiali ai Bancii Centrale demonteaza masurile pe care Guvernul intentioneaza sa le aplice.

Valentin LazeaFoto: Hotnews

Vezi in text care sunt argumentele lui Valentin Lazea, ce spune premierul Boc si ce arata calculele.

Argumentele economistului sef al BNR tin de actualul acord pe care Romania il are cu Fondul, dar si de calcule macroeconomice. “La un nivel statutar al CAS de 44,4 la sută, Romania are o rată efectivă de taxare pentru

Efectul de conformare

Efectul de conformare

Foto: Hotnews

CAS de 24,8 la sută, reflectând numărul mare al lucrătorilor nefiscalizaţi -din agricultură, dar şi din munca “la negru”. Până când o mare parte din această forţă de muncă nu va fi fiscalizată, nu ne putem permite o reducere accentuată a nivelului CAS", spune Lazea.

  • Există suficiente argumente pentru ca reducerea să intre în vigoare din 2013 şi să nu fie mai mare de 4-5 puncte procentuale

"Spre comparaţie, Polonia, cu o rată statutară a CAS de 41,2 la sută are o rată efectivă de 30,8 la sută, Lituania, cu o rată statutară de 40,1 la sută are o rata efectivă de colectare de 26,4 la sută, iar Slovenia, cu o rată statutară de 38,2 la sută prezintă o rată efectivă de 28,3 la sută.

Toate cele trei state au rate legale mai mici, dar colectează mai mult decât România, datorită fiscalizării mai complete a forţei de muncă”, mai explica economistul sef al Bancii Nationale.

Din punct de vedere macroeconomic, mai precizeaza el, există suficiente argumente pentru ca respectiva

evolutie cote

evolutie cote

Foto: consiliul fiscal

reducere să intre în vigoare începând cu 2013 şi să nu fie mai mare de 4-5 puncte procentuale.

De cealalta parte, premierul Emil Boc a sustinut si marti seara la TVR ca cifra cu care se vor reduce contribuţiile pentru asigurări sociale ale angajatorilor va rezulta în urma analizei de la jumătatea anului a situatiei financiare si mai ales a incasarilor la buget. ”Nu aş vrea să mă pronunţ asupra cifrelor, ele vor rezulta în urma analizei. Sunt mai multe cifre luate în considerare. Vrem să avem acoperire pentru orice decizie pe care o luăm”, a afirmat prim-ministrul, adaugand ca acest lucru face parte din strategia Guvernului ca în a doua parte a anului să se reducă CAS-ul.

Liderii coaliţiei de guvernare au discutat si luni, despre posibilitatea reducerii contribuţiilor sociale cu pana la 5 puncte procentuale din a doua parte a anului, masura care face parte dintr-un pachet mai amplu de masuri economice. Liderul grupului parlamentar al minorităţilor naţionale, deputatul Varujan Pambuccian, a confirmat pentru

contributii de asigurari in UE

contributii de asigurari in UE

Foto: consiliul fiscal

HotNews ca miercuri se va reuni grupul de lucru care discuta “repornirea” economiei.

  • Reducere sau nu a CAS? Ce se pierde si ce se castiga?

Daca se va aplica o reducere a CAS si se vor lua masuri de reducere a evaziunii, toata lumea ar putea castiga. Statul ar putea colecta mai putin de la mai multi, angajatorilor le-ar ramane un surplus financiar pe care l-ar putea folosi in dezvoltare, infiintarea de locuri de munca sau in cresterea lefurilor. Daca insa reducerea evaziunii nu va da rezultate, Guvernul s-ar putea trezi cu probleme pe partea de incasari.

România este încă percepută ca o ţară cu grad mare de risc de către pieţele private de capital. Potrivit economistului sef al BNR, intr-un clasament bazat pe CDS, ţara noastră apare ca fiind a 14-a din lume în ceea ce priveşte dobânzile la care s-ar putea împrumuta. Continuarea consolidării fiscale este esenţială pentru ameliorarea percepţiei riscului de ţară şi a posibilităţii accesării de fonduri la dobânzi mai mici.

rata implicita de taxare

rata implicita de taxare

Foto: consiliul fiscal

“România este în prezent supusă Procedurii de Deficit Excesiv (PDE), de către Comisia Europeană. Toate ţările din UE sunt aşteptate să-şi corecteze dezechilibrele fiscale la orizontul anilor 2012-2013, astfel încât PDE să nu li se mai aplice. Concret, o ţară poate ieşi din PDE atunci când deficitul ei bugetar scade sub 3,5 la sută din PIB, iar datoria publică sa situează sub 60 la sută din PIB”, mai explica Valentin Lazea.

  • Romania are o problema cu rata de colectare, mai ales ca o buna parte a populatiei este in zone nefiscalizate

De cealalta parte, economia (si mai ales mediul de afaceri) reactioneaza cel mai bine atunci cand se modifica nivelul CAS comparativ cu situatia in care se reduc alte taxe. De cate ori CAS-ul a scazut, gradul de conformare a urcat. E drept, calculele arata ca dupa o vreme, lucrurile tind sa revina la situatia de dinaintea scaderii nivelului contributiilor. “Atunci cand dai un stimulent fiscal, trebuie sa inaspresti pedepsele pentru evaziune. Ceea ce asta se si intampla acum", spun specialistii consultati de HotNews. Problema nu este atat la nivelul contributiilor, cat la rata de colectare a impozitelor.

venituri din contributii sociale

venituri din contributii sociale

Foto: consiliul fiscal

"Romania are o baza legala de 16 la suta pentru colectarea impozitelor, una dintre cele mai mici rate de colectare. Desi Bulgaria si Cehia au rate de colectare mai mici, aduna mai multi bani la buget. Romania are o problema cu rata de colectare, mai ales ca o buna parte a populatiei este in zone nefiscalizate”, a declarat si seful Consiliului Fiscal, Ionut Dumitru.

Caderea contributiilor platite de angajator ar putea aduce la lumina o serie de locuri de munca utilizate inca in economia gri si ar usura povara fiscala. Boc are dreptate aici, insa pentru buget, efectul nu va fi unul foarte consistent. Tehnic, suma lasata angajatorilor este de circa 1,6 miliarde de lei.

Vezi si declaratiile lui Valentin Lazea pe cursdeguvernare.ro