Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic

Ce ne-a adus noua capitalismul?

de Cristian Orgonas     Businessday.ro
Vineri, 22 aprilie 2011, 10:12 Economie | Finanţe & Bănci

Progresul tehnic a generat in ultimii 20-30 de ani o crestere semnificativa a standardului de viata in toate tarile lumii, iar Romania nu face exceptie de la regula. Produsele au devenit din ce in ce mai ieftine, mai accesibile, iar liberul schimb si economia de piata a oferit tuturor posibilitatea de a cumpara bunuri si servicii la care, in urma cu ani de zile poate ca nici macar nu indrazneau sa spere, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.

Astfel, daca la sfarsitul anilor 80, pretul unui televizor color sau al unui aparat video reprezenta echivalentul salariului pe cel putin cateva luni, in prezent se pot cumpara televizoare color cu echivalentul salariului pe cateva saptamani, iar in ce priveste aparatele video, acestea au fost de mult uitate.

Obisnuim deseori  – mai ales de cand a inceput criza – sa blamam capitalismul si economia de piata si sa ne gandim ca, pentru romani, acesti 20 de ani de (pseudo) capitalism nu au adus prea multe avantaje in afara de libertate, insa daca ne uitam in jurul nostru observam cu totul altceva.

In 1990, un roman din 5 avea televizor, unul din 6 avea frigider, unul din 7 avea o masina de spalat, unul din 13 avea aspirator, iar unul din 19 avea masina. Cum stau lucrurile acum? Click aici pentru detalii.

Potrivit datelor INS, la sfarsitul anului 2007, un roman din 2 avea televizor (mai are cineva televizor alb-negru?), unul din trei avea frigider/congelator, tot unul din trei avea aragaz, unul din 4 avea masina de spalat, unul din 5 avea aspirator, iar unul din 8 avea un autoturism.

Cu alte cuvinte, in acesti 20 de ani de “reducere continua a nivelului de trai si a standardului de viata”, gospodariile populatiei s-au “imbogatit” cu aproape 11 milioane de aparate audio, cu 7 milioane de televizoare, cu 4 milioane de frigidere sau congelatoare, cu aproape 5 milioane de aragazuri, cu 2,3 milioane de masini de spalat, cu 3 milioane de aspiratoare si cu 1,6 milioane de autoturisme.

Bineinteles, standardul de viata nu se judeca doar numarand televizoarele sau masinile de spalat, insa nu poti discuta despre cresterea nivelului de trai atat timp cat speli rufele in lighean, iar pentru pastrarea alimentelor in congelator trebuie sa apelezi la un vecin care a fost suficient de bogat pentru a-si cumpara un asemenea produs (cei care au prins perioada de dinainte de 89 stiu la ce ma refer).

Este adevarat ca suntem mai saraci decat nemtii sau francezii, si la fel de adevarat este ca s-ar putea sa nu ii ajungem niciodata din urma, insa cei care sustin ca majoritatea populatiei o duce din ce in ce mai prost, iar capitalismul nu ne-a adus mai nimic ar trebui sa mai analizeze odata cifrele de mai sus.

Citeste si comenteaza pe Businessday.ro.


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

1186 vizualizari




ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri