Guvernul renunta la anul 2015 ca obiectiv pentru trecerea la euro

de V.M.     HotNews.ro
Luni, 25 aprilie 2011, 15:21 Economie | Finanţe & Bănci

Guvernul a renuntat la data de 1 ianuarie 2015 ca obiectiv pentru adoptarea monedei euro, termen mentionat cu regularitate in anii anteriori, si a avansat doar intervalul 2013-2014 pentru intrarea in ERM-II, mecanismul european al ratelor de schimb, potrivit noului program de convergenta, document obtinut de Mediafax si pe care Executivul urmeaza sa il transmita Comisiei Europene.

Termenul estimat pentru intrarea Romaniei in ERM-II a fost introdus in proiectul programului de convergenta pentru perioada 2011-2014. In document nu mai este insa mentinut si angajamentul asumat distinct in perioada anterioara, de adoptare a monedei euro la 1 ianuarie 2015.

In documentul precedent, elaborat de Guvern in primavara anului trecut, se aprecia ca, avand in vedere necesitatea implementarii unor reforme structurale suplimentare care sa duca la cresterea flexibilitatii economiei romanesti si a capacitatii acesteia de a face fata socurilor asimetrice, moneda nationala nu va putea intra in mecanismul ratei de schimb II (ERM-II) "mai devreme de 2012", iar pentru moneda euro era stabilit in mod distinct ca va fi adoptata la 1 ianuarie 2015.

In proiectul noului program de convergenta sunt mentinute aceleasi argumente de continuare a reformei, dar se estimeaza doar ca intrarea in ERM-II se va produce "in perspectiva anilor 2013-2014", fara nicio referire exacta la momentul adoptarii euro.

"Avand in vedere necesitatea continuarii reformelor structurale menite sa creasca flexibilitatea economiei romanesti si capacitatea acesteia de a face fata eventualelor socuri asimetrice, se apreciaza ca moneda nationala va putea intra in mecanismul ratei de schimb II (ERM II) in perspectiva anilor 2013-2014. Aceasta apreciere are in vedere si necesitatea indeplinirii sustenabile ex-ante a criteriilor de la Maastricht, inclusiv prin intermediul consolidarii fiscale durabile, care sa conduca la maximizarea probabilitatii ca Romania sa-si limiteze la cei doi ani obligatorii durata participarii la mecanismul ratelor de schimb II. Se considera ca atat perioada anterioara intrarii in ERM II, cat si cea a participarii in acest mecanism vor reprezenta etape importante ale procesului de convergenta nominala si reala a economiei romanesti, ce este prognozat a se relua ulterior incheierii perioadei de contractie economica substantiala", se arata in document.
  • Intrarea in ERM-II, mecanismul european al ratelor de schimb, este etapa premergatoare aderarii la zona euro. Inainte de a intra in zona euro, o tara trebuie sa respecte criteriile economice incluse in Tratatul de la Maastricht, respectiv sa se afle timp de doi ani in ERM-2, in cadrul caruia moneda nationala sa fluctueze intr-un intervalul de plus-minus 15% fata de euro.
Lucian Croitoru, consilierul guvernatorului BNR, a declarat in luna septembrie ca probabilitatea ca Romania sa nu poata intra in mecanismul ratelor de schimb in 2012, conditie obligatorie pentru intrarea in zona euro in 2015, este foarte ridicata, insa obiectivul trebuie mentinut ca semnal politic.

Mai multi oficiali, printre care presedintele Traian Basescu si guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu, au vorbit insa in ultima vreme de posibilitatea amanarii intrarii Romaniei la zona euro fata de calendarul actual de aderare, care stabileste adoptarea euro in 2015.

Cele mai multe opinii vorbesc de o amanare de cel mult doi ani, perioada in care Romania ar putea continua reformele structurale, beneficiind de avantajul unei politici monetare independente. In acest interval, banca centrala ar putea calibra mai bine rata de schimb la care se va face trecerea de la leu la euro.

In noiembrie 2010, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR) a declarat ca Romania ar trebui sa amane momentul aderarii la zona euro daca in urmatoarele luni se va constata ca efortul de consolidare fiscala nu este sustinut de populatie, aratand insa ca prelungirea pana in 2018 este un obiectiv mult prea indelungat.

Saptamana trecuta, presedintele Traian Basescu a declarat ca va declansa o discutie la nivelul BNR, a Guvernului, a analistilor, pentru a se ajunge la o concluzie daca este bine ca Romania sa-si mentina obiectivul 2015 pentru accesul la moneda euro sau va trebui imbunatatita performanta economica.

Si seful misiunii FMI de evaluare a acordului cu Romania, Jeffrey Franks, s-a pronuntat pe aceasta tema, declarand la inceputul anului ca tarile cu regim flexibil al cursului de schimb, printre care si Romania, nu trebuie sa se grabeasca cu aderarea la euro, ci sa profite de avantajul unei politici monetare proprii.

Un document oficial prezentat, saptamana trecuta, de Mediafax releva ca Guvernul ia in calcul amanarea aderarii Romaniei la zona euro cu 1-2 ani, peste termenul de 1 ianuarie 2015 anuntat oficial de autoritati, considerand ca in acest interval politicile monetare si fiscale trebuie consolidate, astfel incat cursul de schimb sa fie unul de echilibru la momentul aderarii.

In luna decembrie a anului trecut, seful statului a declarat ca Romania va stabili in prima jumatate din 2011 daca va mentine anul 2015 ca obiectiv pentru intrarea in zona euro.

Programul de convergenta al Romaniei este revizuit anual si transmis la Bruxelles dupa aprobarea de catre Guvern.


Citeste mai multe despre   










8023 vizualizari

  • +7 (11 voturi)    
    Intrebare pt specialisti (Luni, 25 aprilie 2011, 15:45)

    moucha [anonim]

    Sa inteleg ca atunci cand in anul 20xx Romania va adera la Euro, restul tarilor din zona Euro vor trece la Euro 2? Eu nu ma prea pricep la economie, dar nu sunt singurul.
    • 0 (14 voturi)    
      ca orice tara corupta ,Romania amana cat poate (Luni, 25 aprilie 2011, 18:27)

      Eneas [anonim] i-a raspuns lui moucha

      1.daca nu era moneda unica Europa ar fi fost acum pe butuci financiari datorita unor tari ca Grecia,Irlanda, Portugalia!
      2.daca nu se trece la Euro nu veti putea calcula jaful inimaginabil din investitiile publice si investitiile companiilor de stat!
      3.amanarea trecerii la Euro va permite aceleasi preturi aberante la alimente ca cele practicate in prezent!
      4.amanarea trecerii la Euro va permite mafiei bancare condusa direct de BNR practicarea dobanzilor astronomice la creditele in lei!
      5.inflatia in Romania fiind o inflatie de costuri ,datorate slabei productivitati inregistrate de neavenitii care conduc industria,agricultura,energia ,trecerea la Euro va evidentia toate aceste neajunsuri ale republicii bananiere in care traim!
      6.trecerea la Euro e prost vazuta de SUA,nu va spun de ce!
      • +9 (13 voturi)    
        ?! (Luni, 25 aprilie 2011, 19:28)

        florinelul [utilizator] i-a raspuns lui Eneas

        1. daca nu era moneda unica, Grecia, Irlanda si Portugalia ar fi fost pe butuci, pt ca restul Europei n-ar mai fi avut interesul sa-si apere moneda unica.
        2. jaful e jaf in orice moneda. daca vrei sa faci conversia nu-ti trebuie decat un calculator de buzunar.
        3. la unguri de ce au explodat preturile odata cu trecerea la Euro? nu sunt eurosceptic dar parca vad deja rotunjiri frumoase de pret la conversie.
        4. dobanzile nu sunt exagerate pt UE si oricum cel mai bun credit e ala pe care nu il faci :)
        5. asta e de bine sau de rau ca parca erai pentru Euro?!
        6. daca SUA nu vrea nu inseamna ca trebuie sa vrem noi numai ca sa le facem in ciuda... primeaza interesul Romaniei. Irlanda, Grecia, Portugalia au avut probleme mari in timpul crizei pt ca bancile lor nationale nu au putut interveni la fel de liber ca BNR, de ex., in piata. BNR dispune de niste mecanisme si solutii financiare care vor disparea odata cu adoptarea monedei unice.
        asa ca daca BNR zice ca nu se poate in 2015 eu zic sa-i credem pe cuvant, ca altii mai buni nu avem..
        • -4 (4 voturi)    
          cum le explici mata bibicule,mai rar cineva! (Luni, 25 aprilie 2011, 21:10)

          Eneas [anonim] i-a raspuns lui florinelul

          parca m-am mai linistit ca prim farmec!punct cu punct ai raspuns ...asa nicste economisti la BNR adevarati titani ai gandirii economice,mai rar...
        • +1 (1 vot)    
          nu e chiar..... (Luni, 25 aprilie 2011, 21:52)

          argoman [utilizator] i-a raspuns lui florinelul

          Ungaria nu este in zona Euro inca.
          • 0 (0 voturi)    
            ok (Marţi, 26 aprilie 2011, 16:32)

            florinelul [utilizator] i-a raspuns lui argoman

            mea culpa..
  • +13 (21 voturi)    
    foarte bine (Luni, 25 aprilie 2011, 15:57)

    vlad [anonim]

    cel mai bun lucru asa este! romania nu este pregatita sa adopte euro. deloc!
    • -4 (14 voturi)    
      subscriu! (Luni, 25 aprilie 2011, 16:15)

      Din Lugoj [anonim] i-a raspuns lui vlad

      nu ca nu este pregatita!
      cand se va trece la EURO cei de la conducere nu o sa mai poata fura ca si acuma! (sau ma insel?) :))
      • +7 (9 voturi)    
        Te inseli (Luni, 25 aprilie 2011, 17:19)

        bobo21 [utilizator] i-a raspuns lui Din Lugoj

        sau tu crezi ca patriotii fura doar Lei?
      • +1 (1 vot)    
        te înşeli (Luni, 25 aprilie 2011, 22:27)

        Sakura [utilizator] i-a raspuns lui Din Lugoj

        Din contră, vor fura mult mai uşor. Scapă de problema convertirii leilor în valută.
    • +8 (8 voturi)    
      intrebare (Luni, 25 aprilie 2011, 16:52)

      gheorghe [anonim] i-a raspuns lui vlad

      dar pentru LEU suntem "pregatiti"?
    • +4 (4 voturi)    
      sa fim realisti (Marţi, 26 aprilie 2011, 10:34)

      bula [anonim] i-a raspuns lui vlad

      A. leul nu fluctueaza prea mult ACUM (putem mentine asta vreo doi ani??) B. rezervele BNR (alea injurate de populisti) permit stabilitatea leului fata de euro C. cu deficitul nu avem probleme (daca nu incep imprumuturi pt. pensii) D. Inflatia este problema, pt. ca partidele, TOATE, sunt tentate sa dea pomeni, iar cand nu dau sunt injurate. PS. Cand vezi declaratii USL cu marire de.. si cu marire de.. si cu scaderi de impozite, nu ai voie sa intrebi de unde bani ca sa nu te injure careva.
  • -8 (12 voturi)    
    euro (Luni, 25 aprilie 2011, 16:25)

    cornel [anonim]

    Renuntarile guvernarii pdl-iste, sunt tot mai numeroase, daca mai era nevoie de inca o dovada de incompetenta. Personal nu cred ca zona euro si posibil simoneda numita euro, va mai exzista la nivelul lui 2015. Exigentele economico/financiare impuse la aceasta apartenenta, sunt absolut necesare ro.
  • -4 (6 voturi)    
    sa ne mai gandim un pic (Luni, 25 aprilie 2011, 17:12)

    dares [anonim]

    daca trecem la euro cum se vor calcula dobanzile la banci ??
    pai n-o sa mai poata fi posibila japca diferentei de curs valutar pe care o fac bancile
    pana acum creditele au fost date chipurile in euro dar rata tu o platesti in lei ..
    leul a fost slabit cu criza asta..
    daca am fi avum acum euro oare nu ar fi fost mai bine ??avem leu ..avem politica monetara proprie..dar nu vad cu ce ne ajuta in conditiile datoriei enorme pe care o avem
    cine castiga si cine pierde din amanarea trecerii la euro ? sa ne gandim de doua ori .
    eu vad ca ne-am imprumutat de la FMI
    cu ce ne-a ajutat ca am avut moneda nationala sa iesim din criza?pai nu ne-a ajutat cu nimic..pentru ca al nostru drag consumator roman de produse de import respectiv de credite..plateste in lei si spinarea lui suporta toata marlania asta cu cursul valutar..noi ca sa ne revenim avem nevoie de dobanzi mici intreprinzatorul roman nu se poate dezvolta platind diferenta asta uriasa de curs valutar .O sa spuna cineva istetz ca nu am dreptate si ca pe vremea asta exportatorii castiga si avem nevoie de ei ,dar aceeasi isteti nu stiu ca exporturile astea sunt facute in marea majoritate de firmestraine..deci pana la urma banii aia o sa plece din tara
  • +7 (15 voturi)    
    Aderarea la euro amanata (Luni, 25 aprilie 2011, 17:43)

    alis manea [anonim]

    Felicitari BNR !
    Ma bucur sa aud aceasta decizie inteleapta a Bancii Nationale.Ar fi un dezastru trecerea la euro pentru o tara ca Romania.Am mai dorit noi sa intram in UE,cu temele ne facute si uite unde am ajuns.
    • 0 (0 voturi)    
      ...in Europa? (Marţi, 26 aprilie 2011, 0:43)

      max [anonim] i-a raspuns lui alis manea

      Se pare ca a mers. Putem sa mai incercam o data.
  • +1 (7 voturi)    
    populism (Luni, 25 aprilie 2011, 18:23)

    Stapanu [utilizator]

    "Romania ar trebui sa amane momentul aderarii la zona euro daca in urmatoarele luni se va constata ca efortul de consolidare fiscala nu este sustinut de populatie"
    Ie-te-te!!!
    Altfel grotesc, ca de obicei.
  • -2 (6 voturi)    
    Zona Euro ? O utopie! (Luni, 25 aprilie 2011, 19:43)

    Leu [anonim]

    Numai un Guvern competent poate implementa reforme care sa duca o tara din Europa de Est in zona euro. Nu e cazul Romaniei. Nu vom adera niciodata. De fapt, la cum merg lucrurile, nici in Schengen nu mai patrundem si s-ar putea chiar sa fim primii eliminati din UE chiar daca au nevoie de noi ca piata de desfacere. In Europa vor ajunge, doar selectiv, tineri romani capabili de care chiar este nevoie acolo si care sunt tratati diferit fata de aici, unde nimeni nu are nicio viziune pe termen lung si nici nu doreste acest lucru. Cel mai clar semn este distrugerea sistematica a Invatamantului, singurul care duce un stat la progres. In rest, sa aderati bine!
  • +7 (7 voturi)    
    veniti cu argumente! (Luni, 25 aprilie 2011, 20:05)

    dares [anonim]

    au intrat in scena analisti web 2.0 ai regimului
    de ce sa mai avem leu ???
    la greci problema a fost ca au avut euro sau ca au luat credite aiurea ??
    toate problemele vin de la creditele insuficient reglementate

    Potrivit datelor BNR, soldul creditelor acordate populatiei era de aproximativ 100 miliarde lei la sfarsitul lunii februarie, suma din care 35% reprezinta creditele in lei, iar 65% creditele in valuta. In acelasi timp, depozitele populatiei la banci totalizeaza peste 105 miliarde lei, ceea ce inseamna ca volumul depozitelor este usor mai mare decat cel al creditelor.

    Din toata treaba asta sa inteleg eu ca bani au romanii in banci ..chiar mai mult decat creditele..
    dar ...ceilalti romani care iau credite..sunt taxati serios de niste banci straine cu o reputatie foarte buna de japcari ..ca alta nu vad.
    65 mld ron credite in valuta
    daca ne uitam cat s-a depreciat leul raportat la euro si usd ...fapt care se reflecta in ratele platite de romani bancilor ..
    mai adaugam inca 25% diferenta de curs valutar la cele 65 mld ron credite pe care le au romanii.
    cum ar fi stat situatia daca am fi avut euro ?
    pai cei 25% diferenta de curs valutar nu ar mai fi trebuit platiti asta inseamnand peste 15 mld ron
    o suma cam neinsemnata fata de ce tunuri se dau la noi nu-i asa?
  • -4 (8 voturi)    
    Doresc... (Luni, 25 aprilie 2011, 20:16)

    Gigi Kent [anonim]

    ...sa adaug ca vor fi crescute (in mod neprevazut) in curand si taxele si impozitele. Atat!

    http://www.cotidianul.ro/143580-Guvern-Majorari-neprevazute-de-impozite-pot-limita-cresterea-consumului
  • -1 (3 voturi)    
    neseriozitate romaneasca (Luni, 25 aprilie 2011, 22:05)

    argoman [utilizator]

    Inca odata se confirma faptul ca nu suntem credibili si nu suntem niste parteneri pe care sa te poti baza la nivelul statelor Europene.Este tipic pentru noi romanii sa nu respectam termene si sa nu ne onoram angajamentele corect.Afirmatia ca politica financiara independenta ar fi un avantaj pentru tara este o neghiobie.Toti traim experienta dezastruoasa a acestor politici financiare independente duse de guverne populiste care au pervertit gandirea si atitudinea romanilor fata de MUNCA,singurul izvor stabil de bunastare.
  • 0 (6 voturi)    
    euro? (Luni, 25 aprilie 2011, 22:06)

    MirceaA [utilizator]

    cea mai mare cacialma. E o moneda artificiala, fara nicio baza. Daca Germania si Franta se retrag, Euro nu mai exista.
  • -1 (1 vot)    
    Inlocuitor (Luni, 25 aprilie 2011, 23:03)

    conu' [anonim]

    Oameni buni, daca toata lumea este de acord ca nu suntem pregatiti sa trecem la euro, de ce nu incercam un inlocuitor, US $ de exemplu....:-)))
  • -2 (2 voturi)    
    Alegeri+Colaps Global (Marţi, 26 aprilie 2011, 0:13)

    AlinN [anonim]

    "Romania ar trebui sa amane momentul aderarii la zona euro daca in urmatoarele luni se va constata ca efortul de consolidare fiscala nu este sustinut de populatie"

    Probabil in vederea alegerilor se doreste pastrarea posibilitatii de tiparire de bani pentru a mitui electoral populatia. Ori tiparirea de bani in nestire nu rimeaza cu un plan multianual de adoptare a Euro, doar se cere o inflatie mica. Practic o masura prin care omul care munceste va fi in continuare furat de cei care voteaza si vor "sa li se dea".
    Oricum urmeaza o perioada foarte grea pentru intreaga lume, asa ca statele vor avea nevoie sa se imprumute (fure) masiv de la cetateni (inflatie mare) pentru a pastra functionalitatea ca stat si a nu aluneca(de tot) in anarhie. Asa ca inainte sa hulim aceasta masura sa ne uitam la un tablou mai larg in care Grecia este anarhie, cartofii incep sa coste cat trufele, petrolul urca zi de zi, NATO da tarcoale "rezervoarelor de petrol". In acest context masura nu este buna, este singura care permite supravietuirea (tarii) in sistemul actual. Alta masura ar fi putut fi ca maine sa adoptam Euro dar sa facem sacrificii enorme (concedieri masive de bugetari, cresteri de taxe, micsorarea nr de cersetori de la buget). Ori asta nu se poate realiza la noi in tara in conditii de democratie, doar in dictatura.
  • -2 (4 voturi)    
    da (Marţi, 26 aprilie 2011, 7:36)

    panaite [utilizator]

    Ce EURO ! Noi trebuie sa iesim urgent din uniunea kapitalista UE !
    • +3 (5 voturi)    
      de acord cu tine .. (Marţi, 26 aprilie 2011, 9:40)

      dares [anonim] i-a raspuns lui panaite

      dar daca iesim si din UE
      si din NATO
      ..
      nu stiu daca ai fost vreodata afara sa vezi un pic ce inseamna Romania in lumea asta mare..
      da nu zic numai de Romania ..
      ce inseamna orice tara ...
      nu te poti bate cu mari puteri precum china si usa
      toate structurile astea mari se fac pentru o a creste eficienta
      din pacate..
      partea slaba a sistemului este ca unii mananca smantana altii ...raman cu zerul ...daca o mai fi si din ala..
      e atata stiinta tehnica in lume ..si totusi de ce nu este omul potrivit la locul potrivit remunerat potrivit ?? ca pana la urma distribuirea venitului national asta inseamna ..
  • +1 (1 vot)    
    bnr camatari la costum (Marţi, 26 aprilie 2011, 9:39)

    adrian [anonim]

    normal ca pt banca nationala nu e bine sa aderam la euro ca daca am adera nu ar mai putea jefui populatia cu dobanzi intre 4-7 la suta plus euribor la credite ipotecare , ar trebui sa se alinieze cit de cit la dobanzile practicate in ue si ca un ex va spun ca am luat credit ipotecar in spania la o dobanda de 1,5 la suta plus euribor .
    • 0 (0 voturi)    
      bnr hoti eleganti (Marţi, 26 aprilie 2011, 21:00)

      alt adrian [anonim] i-a raspuns lui adrian

      da..si?ti se pare mica dobanda de 1,5 + euribor?la 150.000€ aprox. fiecare 1% de crestere euribor inseamna alti 100€, deci? sau te astepti ca euribor sa scada sau sa doarma pe la 2%?? o dobanda buna ipotecara e cea de pana in 0,5 % + euribor.
  • -1 (3 voturi)    
    O veste minunata dar si mult asteptata de mine (Marţi, 26 aprilie 2011, 11:37)

    valisa [utilizator]

    Poate ca, intre timp, conducatorii nostrii isi vor da seama ca Euro este o mare teapa pentru fraieri. Atata lupta pentru o moneda virtuala... Isuse...
    Sper ca macar Germania sa se trezeasca la realitate si sa renunte la aceasta moneda.
    • -2 (2 voturi)    
      veste minunata pt tine? (Marţi, 26 aprilie 2011, 12:42)

      un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui valisa

      rationamentul tau precar tradeaza varsta ta. Sper....pt ca inc az ca ma insel inseamna ca rationamentul tau lasa de dorit!

      Iti dau un singur exemplu. Tu esti paltit in RON (majoritatea romanilor care muncesc in Romania sunt platiti astfel) dar facturile sunt raportate in Euro. E frumos nu?

      Moneda este din start o unealta financiar artificiala. Indiferent ca se numeste EURO USD RON MARCA etc....
      avantajul nostru ar fi ca nu mai pierdem la conversii de moneda. Vrei casa / masina / ... / factura la telefon? Platesti in Euro. Vrei salariu...primesti RON...care in ultimii doi ani s-a devalorizat puternic.

      Dar e mai bine asa nu? Ca EURO e o moneda artificiala...si RON-ul...mult mai naturala? Nua re E-uri sau cum??
  • 0 (0 voturi)    
    TRATATUL DE LA LISABONA (Marţi, 26 aprilie 2011, 14:24)

    adrianeke [utilizator]

    http://www.youtube.com/watch?v=QVeMBNB0cII&feature=related
  • 0 (0 voturi)    
    ce ar fi facut grecii cu drahma lor ?? (Miercuri, 27 aprilie 2011, 12:44)

    dares [anonim]

    daca ar fi avut drahma greceasca grecia ar fi fost intr-un faliment de-a binelea
    nu vreau sa-mi imaginez ce curs ar fi avut moneda lor nationala
    in conditiile in care datoria greciei este de peste 700 mld euro asta insemnand datoria publica si datoria privatilor ...ce ar fi facut grecia cu moneda lor nationala ??
    ar fi urcat inflatia dincolo de cer pana la luna ..
    daca la noi a scazut cursul fata de euro cu peste 25% cum ar fi fost cu drahma greceasca??
    s-ar fi devalorizat poate cu peste 50%
    ganditi-va ce dobanzi uriase ar fi platit in plus grecia daca ar fi avut moneda nationala.
    asa ..sufera moneda europeana ..se imparta suferinta la intreaga europa ..
    numai dobanzile care ar fi trebuit platite de greci ar fi depasit datoria noastra externa si publica si privata..
    asa ca mai ganditi-va si mai cititi inainte sa postati pe site-uri cu web 2.0 activat


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică