In cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii functioneaza Consiliul de Supraveghere, infiintat din 2005, ca rezultat al demersurilor de preaderare la UE si a transpunerii in legislatia nationala a unor directive europene. Cand, in 2008, Comisia Europeana a evaluat implementarea primului pachet feroviar, oficialii acesteia si-au exprimat ingrijorarea cu privire un posibil conflict de interese in privinta Consiliului de Supraveghere. Mai intai, Transporturile au vrut sa "mute" problematicul Consiliu la Secretariatul General al Guvernului. Apoi la Ministerul Economiei, care l-a returnat neavizat. Acum se vrea mutarea lui la Consiliul Concurentei. Mutarea trebuie facuta urgent, Romania riscand sa treaca la etapa contencioasa a procedurii de infringement.

  • Statul, arbitru si jucator, a promis ca rezolva pana in septembrie 2010 problema

Aspectele semnalate de Comisia Europeana se refera in principal la statutul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii ca reprezentant al statului in calitatea acestuia de actionar al administratorului de infrastructura si al operatorilor nationali de transport de marfa si, respectiv de calatori.

Autoritatile romane au transmis la Comisia Europeana calendarui pentru adoptarea actelor normative de modificare si completare a reglementarilor in vigoare, potrivit caruia, pana la sfarsitul lunii septembrie 2010 ar fi trebuit sa fie supuse spre aprobare Guvemului.

Astfel incat, Comisia Europeana asteapta si acum informatii privind organizarea acestui organism in acord cu legislatia Uniunii Europene, in lipsa acestor informatii urmand a se trece la etapa contencioasa a procedurii de infrigement care ar implica sesizarea Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene.

  • La SGG nu, la Economie nu, poate la Consiliul Concurentei

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a initiat si prezentat spre aprobare in sedinta Guvernului din data de 30.06.2010 proiectul de Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea unor acte normative privind Consiliul de Supraveghere, act normativ prin care se dispunea, in vederea asigurarii independentei decizionale solicitate de catre Comisia Europeana trecerea Consiliului de Supraveghere de la Ministerul Transporturilor si Infrastructurii la Secretariatul General al Guvernului (in urma agrearii prealabile a demersului de catre SGG). Discutiile au fost lungi, dar fructuoase. In urma lor a reiesit o idee si mai buna: refacerea proiectului si trecerea acestui Consiliu de Supraveghere la Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri.

"Dupa indelungi discutii si nenumarate propuneri de modificare a textului de act normativ, Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri a returnat, neavizat, proiectul de act normativ, argumentand prin faptul ca trecerea Consiliului in cadrul Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri pe de o parte, nu ar raspunde criteriilor de independenta (operatorii retelei feroviare au contracte inclusiv cu companiile din subordinea Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, context in care solutionarea unei eventuale dispute intre acestia ar putea fi susceptibila de lipsa de impartialitate, precum si faptul ca Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri este interesat cu prioritate sa fie recuperata contravaloarea energiei electrice consumate de transportatorii feroviari). Pe de alta parte, in prezent nu este posibila deoarece: "salariatii Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri nu detin expertiza necesara realizarii responsabilitatilor Consiliului, iar in bugetul Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri pe anul 2011 nu au fost prevazute sumele necesare functionarii Consiliului de Supraveghere", se arata in documentul citat.

  • Procedura impotriva Romaniei este inca deschisa

Unde sa-l mute? Ticaitul dinspre Bruxelles se auzea tot mai tare. "Fata de cele de mai sus, Ministerul Transporturilor considera ca realizarea atributiilor Consiliului de supraveghere in cadrul Consiliului Concurentei de catre personalul din cadrul ambelor structuri ministeriale nu poate ridica probleme deosebite, avand in vedere experienta de peste cinci ani dobandita in functionarea Consiliului de supraveghere precum si faptul cä din acest organism vor face parte si reprezentanti ai Ministerului Transporturilor si Infrastructurii", se mai spune in actul guvernamental.

Documentul mai precizeaza ca desi in iulie 2010 nu au fost indeplinite angajamentele asumate de autoritatile romane potrivit calendarului transmis, Comisia Europeana a sesizat Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene pentru alte state membre ale Uniunii Europene, cauza privind Romania nefiind inaintata Curtii de Justitie ca urmare a angajamentelor ferme de indeplinire a calendarului, insa procedura impotriva Romaniei este inca deschisa.

Avand in vedere ca termenul este depasit cu aproape 4 luni fatä de calendarul asumat, Comisia Europeana ateapta din partea autoritatilor romane informatii privind organizarea acestui organism in acord cu legislatia Uniunii Europene, in termenul asumat de acestea, in lipsa acestor inforrnatii urmand a se trece la etapa contencioasa a procedurii de infringement, etapa contencioasa care va implica sesizarea Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene.

Functia de presedinte al Consiliului de Supraveghere va fi ocupata, prin trecerea acestui organism la Consiliului Concurentei, de un membru al plenului Consiliului Concurentei. De asemenea, indemnizatia pentru membrii Consiliului de Supraveghere nu va putea depasi 20% din indemnizatia lunara a functiei de secretar de stat si va fi stabilita prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei.