"Programul USL incearca sa porneasca cu o radiografie a economiei, ceea ce este firesc. Desi este precizata dependenta masiva de capitaluri straine a economiei in perioada prenmergatoare crizei nu se pune punctul pe i: adica existenta unor carente ale modelului de crestere economica. De pilda, peste 80% din deficitul de cont curent intre anii 2007-2008 era originar in sectorul neguvernamental. Aici avem explicatia de ce inghetarea pietelor financiare a provocat implozia economiei si, mai departe, un deficiti bugetar foarte mare", explica pentru HotNews.ro profesorul de economie Daniel Daianu.

Daniel DaianuFoto: Agerpres

Potrivit forstului ministru de Finante si europarlamentar, programul are tinte generoase, intre care si crearea de locuri de munca de peste un milion. "Pentru asa ceva este nevoie de cel putin doua conditii: un proces intens de formare a capitalului (care a scazut de la 31% inainte de 2009 la cca 25-26% din PIB acum) si un tip de crestere economica care sa nu economiseasca munca. Din acest punct de vedere programul are multe incertitudini, chiar daca mizeaza pe o crestere economica de 4% din PIB anual, care ar fi aproape de potential", mai spune Daianu

In opinia sa, programul isi propune sa creasca puternic veniturile bugetare, ceea ce este de salutat." Dar nivelul de 38%, chiar daca pe o perioada de 4 ani, mi se pare peste putinte. Dar, repet, foarte bine ca se doreste asa ceva, intrucat, asa cum se precizeaza in program, Romania are nivelul cel mai scazut de incasari bugetare intre tarile UE. O crestere masiva a incasarilor bugetare ar fi grozava pentru consolidarea fiscala/bugetara", mai spune prof. Daianu.

"Ce nu am vazut in program o analiza a nevoii de consolidare fiscala, fara de care Romania ar fi amenintata de o criza a datoriei publice nu peste mult timp. Adica, programul ar fi trebuit sa spuna unde am ajuns cu consolidarea fiscala si ce mai este de facut in anii ce vin. Mai ales ca suntem obligati de UE sa fiscalizam deficite cvasi-fiscale. Si mai ales ca se propune scaderea CAS cu 5%, ceea ce este bine, dar va diminua din venituri fiscale intr-o prima faza. Cresterea salariului minim este cu doua taisuri. In masura in care cresc incasari bugetare ea poate fi initiata. de altfel, eu as fi conditionat expres in program introducerea unor masuri de rezultatele in combaterea evaziunii fiscale. Sistemul deductibilitatilor are sens ca intrument fiscal, dar are nevoie de evaluari", mai arata acesta

Din acest punct de vedere este de facut o constatare principiala, adauga Daianu: "programul nu este "cifrat", adica nu este acompaniat de date care sa estimeze impactul diverselor masuri de ordin fiscal, mai cu seama impactul asupra bugetului. Drept este ca se vorbeste de mandat de 4 ani, care ar sugera ca unele masuri nu ar fi introduse fara o analiza prealabila, dar constatarea trebuie facuta. Mai ales ca unele masuri vor diminua din veniturile bugetare".

"Sunt seturi de masuri care apropie programul USL de cel al coalitiei actuale:

- nevoia de a intari bancile de stat (Eximbank si CEC);

- elemente de politica industriala;

- neprivatizarea unor intreprinderi in sectoare strategice putandu-se recurge la privatizarea managementului

- lupta contra risipei;

- transparentizarea cheltuielilor publice;

- forcing in domeniul relatiilor economice externe

- depolitizarea administratiei publice

Esential este insa ca asemenea deziderate sa fie concretizate, sa nu fie sacrificate pe altarul clientelismului politic, etc. --asa cum s-a intamplat, partial, si cu actuala coalitie, cu alte guverne...", mai precizeaza Daianu.