Cristian Popa, BNR: Reducerea TVA la alimente ar avea un impact modest, intrebarea este daca ne putem permite

de Dragos Comache     HotNews.ro
Marţi, 14 iunie 2011, 16:32 Economie | Finanţe & Bănci

Reducerea TVA la alimente ar avea un impact modest asupra ratei inflatiei, chiar daca aceste produse detin o cota importanta in cosul de consum, iar masura nu pare sustenabila din punct de vedere fiscal, cel putin pe termen scurt, considera viceguvernatorul BNR Cristian Popa, citat de Mediafax.

"Exista intrebarea daca reducerea TVA la alimente s-ar transpune intr-o reducere de pret, sau producatorii isi vor mari rata de profit. Personal nu stiu sa raspund. Oricum, prin reducerea TVA la alimente impactul ar fi modest", a aratat Popa.

In opinia oficalului BNR, intrebarea corecta este daca un astfel de TVA redus este fezabil din punct de vedere fiscal, avand in vedere tintele fiscale pe care Romania si le-a asumat fata de FMI si UE.

"Intrebarea este daca ne putem permite reducerea cotei, cel putin pe termen scurt", a mai spus Popa.

In 19 octombrie 2010, plenul Camerei Deputatilor a adoptat la sesiunea de vot final, cu unanimitate, un proiect de lege initiat de parlamentari PSD, PC si PNL prin care se instituie aplicarea TVA de 5% la alimentele de baza, cum ar fi painea, carnea, laptele, uleiul vegetal si zaharul. Proiectul a fost trimis ulterior spre promulgare presedintelui Traian Basescu.

Presedintele a anuntat la inceputul lunii noiembrie 2010 ca retrimite Parlamentului legea. Traian Basescu declara la acel moment ca ar putea lasa sa intre in vigoare o lege privind diminuarea TVA la alimente daca cel care ii cere acest lucru ii garanteaza ca statul va mai putea sa plateasca salarii si pensii.

In 5 aprilie 2011, membrii Comisiei pentru buget, finante si banci din Camera Deputatilor au adoptat cererea de reexaminare venita din partea presedintelui Traian Basescu.


Citeste mai multe despre   












​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

1252 vizualizari

  • +1 (7 voturi)    
    Pentru cine este un impact modest ? (Marţi, 14 iunie 2011, 16:43)

    DIRU [anonim]

    Deci nu contam
    Pentru cei mai multi impactul ar fi major, asta insemnand supravietuire.
    • +1 (5 voturi)    
      TVA (Marţi, 14 iunie 2011, 17:52)

      gdans [utilizator] i-a raspuns lui DIRU

      Micsorarea TVA-ului, cel mai probabil, nu va scade preturile ci se va duce in buzunarul comerciantilor si a producatorilor.

      Dupa cum, odata cu micsorarea pretului mondial al petrolului, la noi pretul benzinei a ramas acelasi.

      Sau, spre deosebire de occident, la sarbatorile de la noi preturile cresc in loc sa scada.

      Asemanator si in cazul subventiilor: beneficiaza de ea foarte multa lume din clasa de mijloc si cei bogati, ceea ce nu mi se pare corect.

      O idee mult mai buna este ca banii sa mearga direct la persoanele cele mai defavorizate.
      • -2 (2 voturi)    
        hm.. (Marţi, 14 iunie 2011, 18:28)

        owl_nic [anonim] i-a raspuns lui gdans

        Micsorarea TVA-ului, cel mai probabil, va scade preturile imediat. Marile supermarket-uri abia asteapta sa comunice aceasta reducere....

        E adevarat ca micsorarea de tva - daca nu e pe tot lantul - produce un dezechilibru de cash - ceea ce ar insemna o usoara crestere de preturi pe termen mediu. E adevarat ca disparitia pietei negre va impinge pretul in sus, tot pe termen mediu.

        Daca fac totalul , imi da asa: scadere de la 24 tva la 5 imediat , crestere pe motivele invocate de 10 procente in termen de 5-6 luni.

        PS. Parca ti-am mai scris asta... Tu ce argumente ai? Ca simplul dat cu parerea nu se pune...
        • +1 (1 vot)    
          TVA si subventii (Marţi, 14 iunie 2011, 18:58)

          gdans [utilizator] i-a raspuns lui owl_nic

          Banii sunt mult mai bine folositi daca ajung exact la cei care au nevoie si ar aprecia eventuala micsorare a preturilor.
          Nu vad sensul ca mare parte din ei sa ajunga la cei pentru care ar reprezenta o suma nesemnificativa.
          Nu sunt impotriva scaderii TVA la alimente ci accentuez ca ar putea fi o solutie mai buna.
          Trebuiesc grafice sa intelegi cele de mai sus ?

          In calculele tale s-ar putea sa nu intre lacomia comerciantilor.
          Aceeasi lacomie pentru care nu scad la noi preturile de sarbatori.

          Economia Romaniei este atipica.
          Un alt fenomen este ca la noi preturile la marfuri care exista si in vest sunt mai mari sau mult mai mari; sau calitatea este mai proasta.
          Aceasta pentru ca o sa auzi multe firme ca sunt singurii distribuitori pentru marfa X.
          Sau ca sunt carteluri, inclusiv la supermarket-uri.

          In statele occidentale exista o supraveghere atenta a cartelurilor si monopolurilor.
          Suntem o democratie prea tanara.
      • 0 (4 voturi)    
        daca gandim asa (Marţi, 14 iunie 2011, 18:51)

        ploiesteanu [anonim] i-a raspuns lui gdans

        Atunci:
        1. Statul nu trebuie sa micsoreze sau sa desfinteze taxele pe produse pentru ca vor intra direct in punga comerciantilor, care sunt dusmanii tarii.
        2. TVA-ul nu trebuie sa se micsoreze, urmand acelasi rationament.
        3. Sa dam celor saraci si nevoiasi care sunt cam o jumatate de tara.
        4. Putem sa mai marim putin taxele si TVA-ul pentruca dusmanii (comerciantii) nu vor mai scumpii asa mult, nu vad ca nu se mai cumpara nimic, ce sunt nebuni ?!. O gandire"profunda" ca si gandirea lui Isarescu, care se imprumuta lunar de pe piata interna de capital asa fel ca bancile nici nu se mai sinchisesc sa imprumute industria , asteapta coliva isarescu. Avem dobanzi de 2-3 ori mai mari decat in UE, din cauza asta.
        • +1 (3 voturi)    
          Comentarii (Marţi, 14 iunie 2011, 19:25)

          gdans [utilizator] i-a raspuns lui ploiesteanu

          Nu mi se aplica teoria punctelor 1-4.

          Ceea ce vreau sa spun este ca daca cheltuim o anumita suma pentru protectia sociala (corespunzatoare reducerii colectarii TVA) trebuie sa gasim solutia optima sa ajunga exact la acei care au nevoie,

          In familia mea cheltuielile cu alimentele reprezinta un procent destul de mic si o micsorare TVA la alimente probabil nici nu as observa-o.

          Consider ca banii corespunzatori reducerii TVA ar fi folositi mai bine daca, de exemplu, s-ar mari pensia si/sau salariul minim.
          Aceeasi suma de bani se duc NUMAI la cei care au adevarat nevoie.
          • -1 (1 vot)    
            situatia pe care o are (Miercuri, 15 iunie 2011, 8:09)

            ploiesteanu [anonim] i-a raspuns lui gdans

            familia ta se reflecta in gandirea ta. Care e pragul saraciei? 8 milioane? 10 milioane? Si cei care au 11 si care nu primesc nimic, ce faci cu ei? o vor duce mai rau ca cei care au 9 sau 10 si care teoretic muncesc mai putin sau nu sunt prea priceputi in ceea ce fac. Vezi inechitatea?. Hai sa facem hrana accesibila, asa cum este in toate tarile europene. La toate taxele ne luam dupa UE ca cica si ei au, si inca mai adaugam (vezi asigurarea obligatorie de locuinte, unica in UE). Daca e sa le scadem sau sa le aducem la nivelul UE, nu ca se duc in buzunarul comerciantilor. O gandire bonlava. Hai atunci sa crestem toate taxele. Mai stiu eu unul care gandeste asa, Basescu, ia-te de mana cu el.
      • +2 (2 voturi)    
        tva si cei defavorizati (Marţi, 14 iunie 2011, 19:02)

        vax [anonim] i-a raspuns lui gdans

        mai intai ca undeva in vest cei defavorizati ,cu pensii sau venituri mici au diverse ajutoare de ,caldura,chirie ,telefon....medicamente de la stat.ajutor direct numai ca nimic nu-i gratis ,adica dupa moarte bruma de bunuri ale defavorizatului revine statului.despre cei bogati ce primesc ajutoare cred ca va referiti la directori de tot felul,directori la stat ce primesc tichete de masa la un salariu net de 10 ori salariul minim pe economie! vezi romarm sa.
        • +1 (1 vot)    
          Exact ! (Marţi, 14 iunie 2011, 19:30)

          gdans [utilizator] i-a raspuns lui vax

          ... sau alocatii care se dau si la copii unui miliardar si la copii unui care castiga 1200 RON.

          Va rog nu ma intelegeti gresit, sunt adeptul impozitului unic de 16%, dar protectia sociala (de subzistenta) trebuie sa mearga mai ales la cei care au nevoie.
      • +1 (1 vot)    
        ai perfecta dreptate (Marţi, 14 iunie 2011, 22:20)

        veninusrl [utilizator] i-a raspuns lui gdans

        Am si un exemplu in sensul celor spuse de tine: in Franta s-a scazut TVA in restaurante, de la 19,6 la 5,5. Toti cei care sustineau scaderea ziceau ca vor scade preturile, ca va fi o mai mare cerere, restaurante angajeaza sau maresc salariile,etc. Dupa 3 ani de zile s-a constata ca preturile au scazut cu 0,2% adica cam deloc, in consecinta angajari ioc, iar mariri salariale, de unde nenica daca n-a crescut nr de clienti. Adica gaura la buget s-a cam dus exclusiv in buzunarele carciumarilor.
        Reducere tva nu va ameliora absolut deloc puterea de cumparare a romanilor, este o iluzie si aiperfecta dreptate, de ce sa scada comerciantul pretul la haleala cand stie ca aia se va vinde dintotdeauna ca nimeni nu se poate lipsi de ea.
  • +1 (5 voturi)    
    Politica fiscala noua tinta BNR? (Marţi, 14 iunie 2011, 16:46)

    Ion Banu [anonim]

    Nu contest dreptul unui viceguvernator sa-si dea cu parerea despre politicile fiscale ale guvernului. Intrebarea este: in ce calitate o face? Si cu ce scop? Daca domnul Popa doreste sa devina prim ministru sau ministru de finante (o pozitie in care ar fi mult mai util decat cea de acum) si prin aceasta declaratie a dorit sa adraga atentia presedintelui, e clar a reusit! Daca insa iese in fata cu astfel de declaratii populiste de amorul artei e ca si cum ar comenta situatia de la echipa nationala de fotbal a Romaniei! Si totusi daca varianta nr. 1 e cea reala?
    • 0 (0 voturi)    
      tva (Marţi, 14 iunie 2011, 18:54)

      vax [anonim] i-a raspuns lui Ion Banu

      Reducerea tva nu ar avea nici un impact intr-o țara de hoti din comert si din mai multe sectoare zise productive sau servicii.Angajații acestora zisi si consumatori nu se vor repezi sa manance mai mult ci intr-o prima faza isi vor repara incaltarile sau se vor gandi sa-si mai achite ceva din datoria catre camatarii ziși banci.Și pentru ca veni vorba despre banci ,la noi comerciale,nu de investitii din pacate și BNR fiind o banca ,aș vrea sa spun ca in Germania un șir lung de experti in matematici financiare supravegheaza si redreseaza stiinșific mersul finantelor pe cand astia ca Isarescu,Popa si celebrul purtator de vorbe se mai cred inca la ASE-ul anilor 60 -70 cand studiau indicatiile tovarasului cu cateva clase .
  • +2 (2 voturi)    
    Tzara producatoare de kko (Marţi, 14 iunie 2011, 17:43)

    x [anonim]

    Daca o astfel de decizie nu are impact real ("bun", in sensul masei de cumparatori), inseamna ca mecanismele de piata nu sint normale.
    Aceasta dovedeste ca factorii de decizie si de control sint ori incompetenti, ori pusi pe capatuiala.
  • +1 (1 vot)    
    ! (Marţi, 14 iunie 2011, 18:36)

    Anonim [anonim]

    Cred ca ar fi fost mai bine daca de la bun inceput s-ar fi evitat cresterea TVA-ului la 24%. Taxa este foarte mare si loveste in consum. De aceea suntem ultimii la toate si cei mai napastuiti. Dar....poate acesta este iadul prin care trebuie sa trecem.
    • +1 (1 vot)    
      hm... (Marţi, 14 iunie 2011, 18:55)

      owl_nic [anonim] i-a raspuns lui Anonim

      Cred ca loveste doar in consumul "oficial". Pentru cei care lucreaza la negru a fost o mare bula de oxigen... e adevarat ca au mai crescut preturile, dar daca nu era evaziune asa de mare, ar fi crescut si mai tare...

      sa nu ma intelegi gresit : si eu cred ca era bine sa nu creasca tva-ul...

      sau , si mai clar : era bina ca tva-ul sa fie mare cand fiecare roman isi cumpara masina de spalat si frigider - statul ar fi luat o bucata si mai mare din "incalzirea" economiei , pe care era bine sa-i duca in investitii.... Si atunci putea cobora din nou tva-ul la alimente ( a mai fost cu doua cote , 22 si 11)... Acum n-ar mai fi fost in situatia de a-l urca la 24 ci ar fi fost din nou in situatia de a creste la alimente de la 11 la 19 si de a cobora la restul - stimulare de consum - de la 22 la 19....

      :) dar cine sa gandeasca cu premeditare???
      • 0 (0 voturi)    
        o mica observatie (Marţi, 14 iunie 2011, 19:25)

        ploiesteanu [anonim] i-a raspuns lui owl_nic

        in termeni uzuali, incalzirea economiei (industrializarea), se refera la incetinirea ei datorita transporturilor auto, si pe caile ferate, care nu mai fac fata fluxului. S-a observat in China, Corea, Taivan si mai putin in Japonia.
  • 0 (0 voturi)    
    Se baga si asta ca musca in lapte. (Marţi, 14 iunie 2011, 20:06)

    .... [utilizator]

    Si nu e singurul care se crede mai destept decat e in realitate.
    De fapt, un om cu cat e mai competent in domeniul sau de activitate, cu atat se baga mai putin in treburile si in competentele altora. Din pacate nu e singurul de la BNR care face asa ceva.
    Dar Popa (doctor, nevoie mare) se intreaba de ce multe tari vestice au TVA mult mai mic la alimente decat la alte bunuri si servicii? Or fi aia tampiti ?
    Daca guvernul, din cauza incompetentei, nu poate aplica eficient o lege, asta nu ne poate conduce neaparat la concluzia ca legea e proasta.
  • 0 (0 voturi)    
    Scumpirea alimentelor=oportunitate pt Ro (Marţi, 14 iunie 2011, 20:26)

    AlinN [utilizator]

    Un foarte mare bine facut romanilor este scumpirea alimentelor. Romanii pana acum aveau doua surse de hrana: alimente crescute pe culturi reduse fara prea multe pesticide si insecticide, de catre tarani, traditional, bune la gust, dar fiind putine le trebuia un pret mare pentru eficienta gospodariei si alimente cultivate industrial in alte tari mult mai ieftine dar fara gust. Cum era de asteptat carnea hormonata si fructele si legumele fitohormonate fara gust si ieftine au prevalat prosusului "adevarat". Criza pe care o traim acum face ca si produsul industrial si hormonat sa fie scump. Cu cat este mai scump produsul cultivat industrial cu atat este mai stimulat romanul sa-si produca el insusi propria mancare intrucat poate supravietui din aceasta activitate. Este drept, trebuie sa trecem printr-un an doi de foamete, dar apoi vom fi independenti alimentar.
    • +1 (1 vot)    
      ai dreptate (Marţi, 14 iunie 2011, 21:02)

      Ghita [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      dar tu iei in calcul munca ca factor determinat in a produce profit in agricultura daca pretul este sus, factor ce nu prea e luat in romania de majoritatea care au un venit gri sau de la stat ca ajutor (un roman din doi primeste ajutor de la bugetul de stat, buget creat de un roman din 4) si care nu sunt dispusi sa munceasca indiferent care ar fi pretul, dar sunt dispusi sa tipe ca s-a scumpit mancarea.

      pe scurt, din 4 romani, unul munceste, 2 huzuresc, iar de al patrulea nu stim nimic. Unul s-a stricat, unul s-a pierdut, unul s-a furat, iar altul tre sa ii acopere pe toti in statistica muncii :)
    • 0 (0 voturi)    
      frate mai bine taci (Marţi, 14 iunie 2011, 22:49)

      Chavalito [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      lasate de economie frate ca nu sti ce vb. uitate la germania franta spania unde TVA este cu 3 4 puncte mai mici ca romania 18% 19% priveste ce consum ridicat au iar romania are cel mai slab nivel de trai din UE. singura solutie ca romania sa aiba un trai decent si o economie prospera fara influenta externa este iesirea din UE! un exemplu foarte bun este Elvetia.
      • 0 (0 voturi)    
        Cati contribuabili are Germania? (Miercuri, 15 iunie 2011, 8:36)

        AlinN [utilizator] i-a raspuns lui Chavalito

        Din 90mil aproape 45 mil. Ce salariu mediu este in Germania? Nou ne place sa dam exemple Germania si Franta cand este vorba de pomeni, dar Grecia este idealul nostru cand vine vorba de munca si eficienta si plata taxelor. Cu asa filozofie este un singur sfarsit previzibil: falimentul.
  • 0 (0 voturi)    
    marirea taxelor, bunastarea populatiei (Marţi, 14 iunie 2011, 23:48)

    marius [anonim]

    In toate tarile Europene, TVA la alimente e redus. de fapt si TVA in general e mai mic deact la noi. O exceptie e Elvetia, unde mi se pare ca TVA nu e redus, si la alimente e tot 7% ca la restul(ma rog, nu sunt in UE). Bineinteles, noi suntem RRRomani, la noi legile economice se aplica invers.
    De cate ori o masura buna se propune, devine drob de sare. Daca scade TVA, profita comerciantii, scad incasarile la buget, etc. De fapt daca scade TVA, sigur scad incasarile statului, dar nici acest lucru nu e adevarat, deoarece se stie ca multe alimente, mai ales la tara, se vand la negru. Sigur ca e rentabil "nero" la TVA 24, dar oare merita riscul la TVA 10?
    Ideea ca populatia sa plateasca mai scump painea, ca apoi din banii incasati statul va plati pensii si ajutoare e foarte frumoasa, dar daca din banii acestia se vor plati cele mai scumpoe autostrazi neterminate din lume sau cele mai scump reparate drumuri proaste?
    Problema de fond este ca statul doreste sa stranga cat de mult, numai si numai pentru a avea grija de cetateni. Oare cetatenii nu sunt maturi, nu s-ar descurca cu pensiile actuale mai bine daca painea ar fi mai ieftina, decat sa astepte niste iluzorii majorari "din banii stransi din TVA-ul de la paine"?
  • 0 (0 voturi)    
    datu' cu parerea.... (Miercuri, 15 iunie 2011, 9:16)

    costica [anonim]

    iar maine poimaine sau peste 5 ani apare Guvernatorul Isarescu si zice ca ar fi trebuit redus TVA in 2011..... pareri, pareri.... planuri, proiecte, strategii nu prea au decidentii Romaniei....bajbaieli continue de 20 de ani....
  • 0 (0 voturi)    
    REDUCEREA T.V.A. la ALIMENTE ... (Miercuri, 15 iunie 2011, 11:02)

    I.Nicolescu [anonim]

    trebuia sa fie masura nr. 1 (unu) care trebuia sa o ia Guvernul si Parlamentul si care sa fie acceptata neconditionat de B.N.R. odata cu inceputul crizei, provocata tot de bancheri si cu taierea imbecila "la gramada" a salarilor. Cum ne-am obisnuit dealtfel angajatii B.N.R.-ului interesati numai de lacomia lor camatareasco-paranoica zic NU la orice masura buna pt. populatia Romaniei. T.V.A.-ul trebuie sa scada undeva la 5-7% pt. toate alimentele si 0%(zero) la alimentele de baza si stricta necesitate. Paradoxal in Romania salariile ar trebui sa creasca sau preturile sa scada, ori cel mai bine amandoua, odata cu cresterea salariilor preturile la alimente sa scada.
  • 0 (0 voturi)    
    Bivolii (scuze, titanii) politicului romanesc (Miercuri, 15 iunie 2011, 11:56)

    EE [anonim]

    Cresterea TVA, considerata masura vitala, a devenit insignifianta, cand vine vorba de reducere.
    A cata dovada de bocancism politic.
    Sigur ca pentru instaritii tarii nu inseamna mare lucru, dar pentru un batran poate fi diferenta intre 10 zile si 5 zile de infometare intre pensii.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version