VIDEO Ce asteptari are mediul de afaceri de la reorganizarea teritoriala a Romaniei? Speranta Munteanu, specialist in restructurare, a discutat online cu cititorii

de Redactia     HotNews.ro
Luni, 20 iunie 2011, 16:20 Economie | Finanţe & Bănci

Dincolo de patimile politice si incarcatura etnica, reimpartirea administrativa a Romaniei e asteptata cu interes legitim de mediul de afaceri autohton. Simplificarea birocratiei, accesul mai usor la resurse in teritoriu, eficientizarea actului de justitie sint citeva dintre cererile oamenilor de afaceri.

In acest moment exista in discutia publica trei proiecte de reorganizare: cel al UDMR (cel mai vechi dintre ele), cel propus de PDL si cel al USL. Fiecare are propria sa filosofie si incarcatura politica inerente. Se apropie vreunul dintre aceste proiecte de nevoile reale ale Romaniei? Dar care sint aceste nevoi punctuale?

Speranta Munteanu, Senior Director KPMG Romania, a discutat online cu cititorii HotNews.ro  despre solutiile asteptate de comunitatea de business.



Scurt CV Speranta Munteanu:

- Senior Director al Departamentului de Restructurare al KPMG Romania, care ofera servicii concentrate pe dezvoltarea si implementarea unor solutii de redresare a companiilor aflate in dificultate financiara si/sau in insolventa
- Anterior a fost Senior Director la PricewaterhouseCoopers
- Absolventa a Universitii din Sheffield si a Universitatii Tehnice de Constructii din Bucuresti


Nota redactiei:
  • Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.
  • Va rugam sa nu adresati mai mult de doua intrebari pentru a da posibilitatea invitatatilor sa raspunda la cat mai multe probleme ridicate de cititori. Postarile lungi sau care contin mai mult de doua intrebari nu vor fi validate


Citeste mai multe despre   






Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Dragos

    Din experienta dvs. cu mediul de afaceri, care este problema cea mai mare a companiilor legata de modul in care este acum impartita Romania?

    multumesc

    • Speranta Munteanu

      Practica neuniforma de care se lovesc in diversele puncte ale tarii in ceea ce priveste administratia, justitia, tratamentele fiscale etc.

  • Întrebarea nr. 2 ploiesteanu

    considerand ca nu sunteti factor de decizie, v-as ruga sa va spuneti parerea despre cele 2 proiecte PDL si USL. //// Credeti ca PDL ar trebui sa faca concesii UDMR-ului in ceea ce priveste impartirea teritoriala pe judete? E adevarat, se vor numi tot judete, dar vor fi mult mai putine, nu inseamna o noua harta interna ? Regiunile de odinioara erau impartite in raioane, se va respecta si acum aceasta subdivizare a judetelor? Multumiri.(editat de HotNews.ro)

    • Speranta Munteanu

      Imi este greu sa fac o analiza comparativa a celor doua proiecte, deoarece ambele formatiuni au fost retinute in a-si publica in extenso proiectele.
      Cit priveste istoria impartirii teritoriale a Romaniei, parerea mea este ca nu putem merge catre un anume model, in ultimii 120 de ani existind o evidenta incoerenta si lipsa unei strategii fundamentate, iar limitele teritoriale din perspectiva admimnistrativa ar trebui sa se raporteze la capacitatea actuala de transport si comunicare. Impartirea nu ar trebui sa fie neaparat corelata, in opinia mea, cu granitele diverselor zone sau regiuni cu incarcatura istorica. Pe scurt, abordarea ar trebui sa fie mai pragmatica.

  • Întrebarea nr. 3 Sile

    Este suficienta reorganizarea administrativa pentru a pune societatea si economia pe drumul cel bun? Pornind de la premisa logica , intr-un stat de drept orice decizie trebuie sa aiba temeiul legii considerati ca legislatia din Romania ofera un cadru normal de functionare a societatii? O zi buna !

    • Speranta Munteanu

      Experienta mea este cantonata in special in zona de afaceri, unde legislatia Romaniei este una moderna, uneori invidiata chiar de oameni de afaceri straini cu care am stat de vorba. Problema la noi tine mai degraba de aplicarea legii, si pe anumite segmente - m-as referi aici cu precadere la legislatia fiscala - de volatilitatea actului legislativ si mai ales de lipsa de rabdare a legiutorului in a acumula suficienta experienta cu privire la modul de aplicare care sa-i permita sa faca modificari mai rare si mai eficiente.

  • Întrebarea nr. 4 Omics

    De ce credeți că s-au aglomerat afacerile în marile metropole și care ar fi tendințele actuale?

    Poate fi accesul la marile bugete publice un criteriu de aglomerare a marilor faceri în jurul centrelor de decizie asupra acestor bugete?

    • Speranta Munteanu

      Combinatia intre o masa critica a resurselor si un acces facil la factori de decizie centrali si, mai ales, la factori de decizie economici (institutii financiare, agentii guvernamentale, reglementatori in domeniul utilitatilor etc) este ingredientul principal de agregare a mediului de afaceri in jurul marilor aglomerari urbane. S-ar putea spune ca si existenta unor centre universitare ar trebui sa contribuie la acest fenomen, dar in opinia mea existenta centrelor universitare este mai degraba efect al acestei combinatii.

  • Întrebarea nr. 5 Ritzi Pitzi

    Buna ziua,

    Ignorand discursurile politice (politizate) pe aceasta tema din ultima vreme, care ar fi, din punctul dvs. de vedere, principalele 3 argumente pro si contra reorganizarii teritoriale a Romaniei ?

    Multumesc.

    • Speranta Munteanu

      Principalul argument pro este bazat pe obsevatia empirica a faptluiu ca intreprinderile cu prezenta national (si am aici in vedere bancile, firmele de asigurari, furnizorii de utilitati) au pornit de la a-si organiza succursalele la nivel judetean si au sfirsitr prin a concentra conducerea locala la nivel regional, comasind mai multe judete intr-o astfel de regiune in structuri care nu intotdeauna au copiat actualele 8 regiuni de dezvoltare, dar care au fost decise pe baza unor criterii de eficienta a activitatii care include accesul la resurse calificate si super-calificate, comasarea la nivel de masa critica a unor resurse de tip logistic si mentinerea punctelor de descentralizare a deciziei la un volum gestionabil de catre sediul central.
      As fi putut sa impart argumentul meu principal in sub-argumente, dar sint convinsa ca nu o lista de argumente, ci o abordare integrata - bazata pe o analiza cost-beneficiu - ar trebui sa produca solutia cea mai buna de organizare teritoriala.
      Sigur ca exista niste efecte adiacente pozitive pe care le asteptam, dintre care cel mai important ar fi o dezradacinare a coruptiei existenta acum in administratie, dar pentru care simpla reorganizare teritoriala nu cred ca ar fi suficienta.
      Ca sa ma refer la argumentele contra, as spune ca o abordaare pripita si insuficient fundamentata - cum din pacate am mai vazut de-a lungul anilor la clasa noastra politica, indiferent de orientare - ar putea sa induca efectul contrar al unui cost social plasat in sarcina contribuabilului si plecind de la faptul ca in apropierea unei date prezentate ca fiind cea a deciziei pe aceasta tema, informatia pusa in dezbatere publica este atit de saraca, recunosc ca am temeri.

  • Întrebarea nr. 6 lili

    1) considerati ca exista un model de reorganizare administrativa care s-ar potrivi mai bine Romaniei, asa cum asteapta oamenii de afaceri? Care ar fi acesta, in opinia Dvs ?
    2) Azi, asa cum au aratat si numeroasele Rapoarte ale Bancii Mondiale, in opinia mea principala problema a Romaniei sunt oamenii, cei care lucreaza in institutiile statului, in administratia publica centrala si locala. Politizarea excesiva si lipsa profesionistilor, a unui management modern si eficient cred ca sunt cauzele principale ale lipsei de eficienta din administratia publica. Intrebarea mea este: Romania va face o noua reorganizare administrativa dar oamenii sunt aceiasi, cu aceiasi oameni numiti exclusiv pe criterii politice in functii de decizie(si fara competentele necesare ) ce garantii avem ca o noua reorganizare va crea acea eficienta in administratia publica de care Romania duce lipsa cronica ?
    Va multumesc.

    • Speranta Munteanu

      1. Am avut ocazia in urma cu ctiva ani sa particip intr-un proiect care a analizat, printre altele, modul de organizare al instantelor care judecau dosare de insolventa, cu scopul de a se face recomandari ina cest sens, si de aceea o sa vorbesc doar din acest punct de vedere, fie si pe considerentul ca mi se pare neprofesionist sa discuti despre modele inainte de a face analizele necesare.
      In cazul particular la care ma refer, analiza a aratat ca in forma actuala de organizare, cu 41 de tribunale care sa judece dosare de insolventa exista o practica extrem de neuniforma si mari dificulati in pregatirea corespunzatoare a magistratilor participanti la procedura si a grefierilor. Proiectul respectiv, comandat de Ministerul Justitiei, propunea in 2006 reducerea numarului de tribunale la acelasi numar ca al Curtilor de Apel. Desi subiectul este extrem de particular, in forma Legii Insolventei apropbata in 2006 ca urmare a acestui proiect, legiuitorul nu a acceptat amendamentul conform caruia curtile de insolventa sa fie reduse ca numar, ulterior - 2 ani mai tirziu, legea a fost amendata in acest sens, dar prevederea nu a fost pusa in aplicare nici pina acum. Dau acest exemplu pentru a ilustra faptul ca modelul de reorganizare administrativa trebuie bine proiectat si comunicat decidentilor si publicului pentru a avea acceptanta necesara, iar din punctul meu de vedere, ca membru al publicului, in momentul de fata nu ma vad in fata unui astfel de proiect.

    • Speranta Munteanu

      2. Desi retorica intrebarea dvs., as retine chiar din formularea ei faptul ca la ora actuala avem insuficienti profesionisti in zona administrativa, lucru cu care toti sintem de acord, iar din acest punct de vedere, o simplificare a structurii teritoriale ar putea sa conduca la o mai buna utilizare a celor mai valorosi profesionisti existenti in sistem, evident cu conditia ca selectia si modul de evaluare si retinere a acestora sa faca, de asemenea, intr-o maniera profesionista.

  • Întrebarea nr. 7 Mihai

    Ce inseamna termenul de specialist in restructurare? Eu am lucrat si in Occident si in tara si nu am auzit niciodata de o asemenea meserie. V-as ruga sa detaliati sarcinile postului dumneavoastra.

    • Speranta Munteanu

      Sint specializata in consultanta financiara adresata intreprinderilor economice si creditorilor lor in situatii de dificultate a primilor.

  • Întrebarea nr. 8 g.s.

    Buna seara,
    Sunt una din persoanele care considera mai mult decat necesara o noua reorganizare administrativ teritoriala, am avut okzia sa vad modul in kre pot fi utilizate fondurile UE in Madeira, regiune autonoma a Portugaliei, toata insula a devenit in doar 13 ani un mic paradis, O infrastructura si nu numai de invidiat, toate fiind posibile datorita modului cum autoritatzile locale au reusit sa atraga fonduri de la uE, separat de guvernul central. De aceea nu intzeleg impotrivirea exacerbata atat a parte din clasa politica cat si a unor lideri de opinie impotriva a ce a ce va face posibila modernizarea tzarii, folosind motive pur si simplu puerile. Cum de nu se intzelege ca nu ne putem moderniza decat cu ajutorul u.e. si pentru a beneficia de acesta in mod eficace tre sa mai facem si noi mici skimbari. O sa ne fie greu la inceput, dar intr o perioada relativ scurta, beneficiile vor fii de nebanuit. De asemeni, ce opinie avetzi legat de revenirea la provinciile istorice, posibil ca nu ar mai exista atatea controverse legate de afinitatzi si traditzii zonale iar ca numar acestea se invirtesc tot in jurul cifrei vehiculate acum!

    • Speranta Munteanu

      Cred ca in buna masura am raspuns pina acum la intrebarea dvs., insa exista un element la care as vrea sa ma raliez si eu. Si anume ca existenta unor organisme specializate in atragerea de finantare bine pregatite si care sa serveasca un teritoriu cu masa critica este un argument pozitiv pentru ideea reorganizarii administrative a teritoriului.

  • Întrebarea nr. 9 traian

    in primul rand unde s-a format interlocutoarea dumneavoastra in acest domeniu? Ce modele aplica si in ce masura aceste modele sunt influentate de factorul politic? Ma refer strict la restructurarile din domeniul public,din institutiile publice si-de ce nu- administrativ-teritoria,ca tot dezbatel la greu acest subiect.
    Ma intereseaza restructurarile din institutiile publice pentru ca ,in general,in acest sector toate incecarile de restructurare se lovesc de zidul conservatorismului,al gastilor din sistem,de opozitia clara a celor care,in unele cazuri,se afla la a doua,a treia generatie de salariati la stat.Si uite asa restructurarile insemna pasarea de responsabilitati sau de personal dintr-o institutie in alta,cu acelesi costuri sau chiar mai mari.
    Si inca ceva,cati specialisti in restructurare sunt in Ro si in ce masura au un cuvant de spus,au capacitatea de a influenta mersul lucrurilor in societate,in economia reala?

    Multumesc!

    • Speranta Munteanu

      1. In mod particularar, eu nu am o pregatire in restructurarea teritoriala. Unghiul din care duc aceasta discutie este acela al mediului de afaceri, care poate sa beneficieze (sau nu) de pe urma acestei initiative politice. Cu toate acestea, asa cum mentionam, am avut ocazia sa lucrez in proiecte care vizau restructurarea unor functii administrative si colaborez in proiecte care vizeaza finantarea structurala a unor entitati publice. Si poate de aici am o anumita viziune asupra fenomenului discutat.
      2. Nu am o estimare precisa a numarului specialistilor in restructurare, pot sa va spun insa ca exista o tendinta de organizare a unei bresle in acest domeniu, existind activitati conexe deja organizate, fiind simtita nevoia unei bresle in special pentru a putea sa avem un cuvint de spus in treburile cetatii de pe pozitia societatii civile.

  • Întrebarea nr. 10 marius

    Plecand de la ipoteza ca actuala impartire administrativa nu mai serveste intereselor ecomice si celor de absortie a fondurilor europene,de ce aceasta impartire aducatoare de ,,apa la moara'' nu e dezbatuta mai larg,ci e ''servita fierbinte''.
    Nu riscam sa stricam o reimpartire facuta bine cu o reimpartire facuta in graba,fara sprijin larg politic.
    Care este strict propria dvs logica care ar sta la baza unei noi impartiri administrative,ce experiente au alte state europene pe aceasta problematica, puteti da exemple pozitve si negative , daca exista ?

    Cu stima ,
    Marius

    • Speranta Munteanu

      Cred ca am spus deja ca si eu consider ca graba strica treaba in realizarea unei structuri teritoriale eficiente. Dar nici nu am siguranta ca impartirea teritoriala actuala serveste nevoilor societatii romanesti de secol XXI. Eram in clasa a 3-a, trimestrul 2, cind geografia Romaniei cu impartire teritoriala pe 16 regiuni a fost brusc schimbata in impartirea pe 39 de judete de la care intre timp s-au mai facut mici ajustari pina la 41 de judete; explicatia pe care am primit-o impreuna cu noile carti de geogafie pentru aceasta decizie a fost ca se urmareste industrializarea uniformizata a Rmaniei si ca teritoriile cu activitate preponderent agrara trebuie dezvoltate industrial in programul epocii de formare a Omului Nou. Cred ca rezultatele initiativei le stim cu totii si nu are rost sa le comentam. Asa ca reiterez ca ma astept la o analiza si o decizie competente pe aceasta tema.

  • Întrebarea nr. 11 catalin_mattei

    Din experienta dumneavoastra profesionala, de cate ori ati fost solicitata ( dumneavoastra sau colegi ai dumneavoastra) sa va exprimati punctul de vedere asupra unora din masurile ce se doreau a fi luate de catre guvernanti ( nu ma refer doar la actualii)? - va rog sa specificati daca pe tema reorganizarii administrativ-teritoriale guvernantii, presedentia sau partidele din opozitie au avut macar curiozitatea sa afle punctul de vedere al celor direct interesati asa cum sunteti si dumneavoastra. De ce mediul de business nu se face mai vocal in privinta politicilor economice mai ales ca aceste politici il priveste direct?

    • Speranta Munteanu

      Sint membru in citeva organizatii profesionale si lucrez intr-o firma mare de consultanta si din aceste pozitii am avut ocazia sa exprim puncte de vedere cu privire la aspecte specifice ale profesiilor din care fac parte. Cu toate acestea, nu am avut nici sansa si nici cunostinta ca persoane din mediul de afaceri cu care interactionez sa fi fost consultate vreodata in metode de tip focus-grup, think-tank etc pe teme legate de organizarea teritoriala a Romaniei.

  • Întrebarea nr. 12 stephan

    Stimata Doamna,
    Inteleg ca sustineti ca reorganizarea teritoriala ar conduce la o simplificarea reala a birocratiei si facilitarea accesului la resurse - avand in vedere ca in mediul de afaceri s-a tot auzit de restructurare pe cand in institutiile statului-nu s-a intamplat in practica nimic, cum ati vedea din punctul dvs de vedere o restructurare de succes a structurilor institutiilor publice, cu/fara reorganizare teritoriala?
    Puteti da exemple din practica dvs de afaceri de solutii de "turnaround" aplicabile mediului de afaceri romanesc? In ce consta termenul de "haircut" al datoriilor? Cu multumiri

    • Speranta Munteanu

      1. Poate sa sune naiv, dar cu palaria de specialist in restructurare pe cap eu nu as vedea nici o diferenta intre maniera de restructurare a unei institutii publice comparatic cu restructurarea unei afaceri. In sensul ca institutia ar trebui sa-si defineasca misiunea, sa stabileasca obiectivele de indeplinit si sa-si traseze un plan de actiune in baza caruia sa-si dimensioneze - prin comparatie cu institutii similare considerate eficiente - modul de organizare si de utilizare a resurselor aflate la dispozitie. Conducerea "tehnica" a institutiei ar trebui sa aiba competentele prevazute de obiectivele setate si forme de dimensionare a obiectivelor individuale si de revizuire si evaluare a activitatii ca baza de recompensare si promovare.
      2. Turnaround-ul mediului de afaceri nu este subiectul dezbaterii de astazi
      3. Haircut inseamna, in principiu, o plata redusa a unor obligatii cauzata de incapacitatea de plata a debitorului. Sper ca nu va fi un termen care sa intre in vocabularul institutiilor noastre publice.

  • Întrebarea nr. 13 Sorin

    Considerati ca reorganizarea administrativa ar putea da o dimensiunea de predictibilitate a deciziilor politice care vor produce efecte si in mediul de afaceri? Pentre mediul de afaceri ar fi mai buna o reforma a sistemului fiscal probabil si nu la asta se refera reorganizarea, dar...
    Pe scurt, vom vedea cu aceasta reorganizare planuri de dezvoltare pe 3-5 ani?

    • Speranta Munteanu

      Nu cred ca reorganizarea administrativa este un panaceu al problemelor economiei romanesti. Predictibilitatea deciziilor politice si volatilitatea sistemului fiscal fac parte din alta discutie, dar nu cred ca reorganizarea administrativa ar putea avea succes fara planificarea atenta pe perioada pe care ati mentionat-o, si anume 3-5 ani.

  • Întrebarea nr. 14 Calinsab

    Buna ziua!
    Care credeti ca ar fii suma economisita? daca ar fi pusa in aplicare o reorganizare administrativa, intelegand astfel desfintarea functiilor de conducere la nivel de judete comasate in regiunea nou infiintata, care ar fii nivelul de crestere al absortiei fondurilor europene aplicat proiectelor eligibile, si cu cat crededeti ca s-ar reduce timpul de aprobare al proiectelor- ma refer aici la situatia in care avem proiecte care ating prin dimensiunea lor mai multe judete si astfel in prezent avem nevoie de aprobarea nesincronizata a mai multor decidenti judeteni (birocrati).
    Care ar fi impactul asupra punerii lor in practica cat mai repede in sensul de a crea prin aceasta si ocuparea a fortei de munca in cat mai multe localitati si astfel o scadere a somajului, o crestere a nivelului de trai si de ce nu un plus de valoare PIB-ului, iar ca impact ulterior o moneda mai puternica ?
    Va multumesc!

    • Speranta Munteanu

      Nu am vazut nici un fel de previziune cu privire la beneficiile financiare ale restructurarii teritoriale. Din experienta mea de restructurare mai ales in conditii de criza, as considera important sa vad in aceste previziuni faptul ca inerentele costuri initiale pot fi absorbite intr-o maniera care sa nu destabilizeze bugetul si ca, pe o prima perioada de 6-18 luni au loc verificari intermediare ale masurii in care rezultatele prognozate se indeplinesc, astfel incat dupa circa 2 ani structura proiectata sa functioneze conform asteptarilor.








Material sustinut de Banca Transilvania

Intreb BT. Intalnire online: Cum eficientizezi costurile cu serviciile bancare pentru afacerea ta? Doi specialisti raspund intrebarilor voastre, joi, de la ora 12.00

Doi specialisti in produse bancare pentru afaceri mici si mijlocii de la Banca Transilvania vor raspunde joi, 23 noiembrie 2017, de la ora 12.00, la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT" pe tema dezvoltarii afacerilor cu ajutorul diverselor instrumente bancare. Vei primi raspunsuri la intrebarile tale, indiferent daca esti la inceput de drum cu bussinesul tau sau daca ai o afacere deja existenta.
  • Adreseaza-le intrebari prin intermediul formularului de comentarii de pe StartupCafe.ro

3964 vizualizari

  • Cereri (Luni, 20 iunie 2011, 18:11)

    Dragos [anonim]

    Din experienta dvs. cu mediul de afaceri, care este problema cea mai mare a companiilor legata de modul in care este acum impartita Romania?

    multumesc
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 12:08)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dragos

      Practica neuniforma de care se lovesc in diversele puncte ale tarii in ceea ce priveste administratia, justitia, tratamentele fiscale etc.
  • considerand ca (Luni, 20 iunie 2011, 18:12)

    ploiesteanu [anonim]

    considerand ca nu sunteti factor de decizie, v-as ruga sa va spuneti parerea despre cele 2 proiecte PDL si USL. //// Credeti ca PDL ar trebui sa faca concesii UDMR-ului in ceea ce priveste impartirea teritoriala pe judete? E adevarat, se vor numi tot judete, dar vor fi mult mai putine, nu inseamna o noua harta interna ? Regiunile de odinioara erau impartite in raioane, se va respecta si acum aceasta subdivizare a judetelor? Multumiri.(editat de HotNews.ro)
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 12:13)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ploiesteanu

      Imi este greu sa fac o analiza comparativa a celor doua proiecte, deoarece ambele formatiuni au fost retinute in a-si publica in extenso proiectele.
      Cit priveste istoria impartirii teritoriale a Romaniei, parerea mea este ca nu putem merge catre un anume model, in ultimii 120 de ani existind o evidenta incoerenta si lipsa unei strategii fundamentate, iar limitele teritoriale din perspectiva admimnistrativa ar trebui sa se raporteze la capacitatea actuala de transport si comunicare. Impartirea nu ar trebui sa fie neaparat corelata, in opinia mea, cu granitele diverselor zone sau regiuni cu incarcatura istorica. Pe scurt, abordarea ar trebui sa fie mai pragmatica.
  • Credeti ca in conditiile actualei legislatii (Luni, 20 iunie 2011, 18:43)

    Sile [anonim]

    Este suficienta reorganizarea administrativa pentru a pune societatea si economia pe drumul cel bun? Pornind de la premisa logica , intr-un stat de drept orice decizie trebuie sa aiba temeiul legii considerati ca legislatia din Romania ofera un cadru normal de functionare a societatii? O zi buna !
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 12:16)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sile

      Experienta mea este cantonata in special in zona de afaceri, unde legislatia Romaniei este una moderna, uneori invidiata chiar de oameni de afaceri straini cu care am stat de vorba. Problema la noi tine mai degraba de aplicarea legii, si pe anumite segmente - m-as referi aici cu precadere la legislatia fiscala - de volatilitatea actului legislativ si mai ales de lipsa de rabdare a legiutorului in a acumula suficienta experienta cu privire la modul de aplicare care sa-i permita sa faca modificari mai rare si mai eficiente.
  • Metropole și bugete publice (Luni, 20 iunie 2011, 18:53)

    Omics [utilizator]

    De ce credeți că s-au aglomerat afacerile în marile metropole și care ar fi tendințele actuale?

    Poate fi accesul la marile bugete publice un criteriu de aglomerare a marilor faceri în jurul centrelor de decizie asupra acestor bugete?
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 12:20)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Omics

      Combinatia intre o masa critica a resurselor si un acces facil la factori de decizie centrali si, mai ales, la factori de decizie economici (institutii financiare, agentii guvernamentale, reglementatori in domeniul utilitatilor etc) este ingredientul principal de agregare a mediului de afaceri in jurul marilor aglomerari urbane. S-ar putea spune ca si existenta unor centre universitare ar trebui sa contribuie la acest fenomen, dar in opinia mea existenta centrelor universitare este mai degraba efect al acestei combinatii.
  • Argumente (Luni, 20 iunie 2011, 19:13)

    Ritzi Pitzi [utilizator]

    Buna ziua,

    Ignorand discursurile politice (politizate) pe aceasta tema din ultima vreme, care ar fi, din punctul dvs. de vedere, principalele 3 argumente pro si contra reorganizarii teritoriale a Romaniei ?

    Multumesc.
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 12:30)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ritzi Pitzi

      Principalul argument pro este bazat pe obsevatia empirica a faptluiu ca intreprinderile cu prezenta national (si am aici in vedere bancile, firmele de asigurari, furnizorii de utilitati) au pornit de la a-si organiza succursalele la nivel judetean si au sfirsitr prin a concentra conducerea locala la nivel regional, comasind mai multe judete intr-o astfel de regiune in structuri care nu intotdeauna au copiat actualele 8 regiuni de dezvoltare, dar care au fost decise pe baza unor criterii de eficienta a activitatii care include accesul la resurse calificate si super-calificate, comasarea la nivel de masa critica a unor resurse de tip logistic si mentinerea punctelor de descentralizare a deciziei la un volum gestionabil de catre sediul central.
      As fi putut sa impart argumentul meu principal in sub-argumente, dar sint convinsa ca nu o lista de argumente, ci o abordare integrata - bazata pe o analiza cost-beneficiu - ar trebui sa produca solutia cea mai buna de organizare teritoriala.
      Sigur ca exista niste efecte adiacente pozitive pe care le asteptam, dintre care cel mai important ar fi o dezradacinare a coruptiei existenta acum in administratie, dar pentru care simpla reorganizare teritoriala nu cred ca ar fi suficienta.
      Ca sa ma refer la argumentele contra, as spune ca o abordaare pripita si insuficient fundamentata - cum din pacate am mai vazut de-a lungul anilor la clasa noastra politica, indiferent de orientare - ar putea sa induca efectul contrar al unui cost social plasat in sarcina contribuabilului si plecind de la faptul ca in apropierea unei date prezentate ca fiind cea a deciziei pe aceasta tema, informatia pusa in dezbatere publica este atit de saraca, recunosc ca am temeri.
  • care este problema Romaniei, in fapt?! (Luni, 20 iunie 2011, 21:17)

    lili [anonim]

    1) considerati ca exista un model de reorganizare administrativa care s-ar potrivi mai bine Romaniei, asa cum asteapta oamenii de afaceri? Care ar fi acesta, in opinia Dvs ?
    2) Azi, asa cum au aratat si numeroasele Rapoarte ale Bancii Mondiale, in opinia mea principala problema a Romaniei sunt oamenii, cei care lucreaza in institutiile statului, in administratia publica centrala si locala. Politizarea excesiva si lipsa profesionistilor, a unui management modern si eficient cred ca sunt cauzele principale ale lipsei de eficienta din administratia publica. Intrebarea mea este: Romania va face o noua reorganizare administrativa dar oamenii sunt aceiasi, cu aceiasi oameni numiti exclusiv pe criterii politice in functii de decizie(si fara competentele necesare ) ce garantii avem ca o noua reorganizare va crea acea eficienta in administratia publica de care Romania duce lipsa cronica ?
    Va multumesc.
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 12:37)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui lili

      1. Am avut ocazia in urma cu ctiva ani sa particip intr-un proiect care a analizat, printre altele, modul de organizare al instantelor care judecau dosare de insolventa, cu scopul de a se face recomandari ina cest sens, si de aceea o sa vorbesc doar din acest punct de vedere, fie si pe considerentul ca mi se pare neprofesionist sa discuti despre modele inainte de a face analizele necesare.
      In cazul particular la care ma refer, analiza a aratat ca in forma actuala de organizare, cu 41 de tribunale care sa judece dosare de insolventa exista o practica extrem de neuniforma si mari dificulati in pregatirea corespunzatoare a magistratilor participanti la procedura si a grefierilor. Proiectul respectiv, comandat de Ministerul Justitiei, propunea in 2006 reducerea numarului de tribunale la acelasi numar ca al Curtilor de Apel. Desi subiectul este extrem de particular, in forma Legii Insolventei apropbata in 2006 ca urmare a acestui proiect, legiuitorul nu a acceptat amendamentul conform caruia curtile de insolventa sa fie reduse ca numar, ulterior - 2 ani mai tirziu, legea a fost amendata in acest sens, dar prevederea nu a fost pusa in aplicare nici pina acum. Dau acest exemplu pentru a ilustra faptul ca modelul de reorganizare administrativa trebuie bine proiectat si comunicat decidentilor si publicului pentru a avea acceptanta necesara, iar din punctul meu de vedere, ca membru al publicului, in momentul de fata nu ma vad in fata unui astfel de proiect.
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 12:39)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui lili

      2. Desi retorica intrebarea dvs., as retine chiar din formularea ei faptul ca la ora actuala avem insuficienti profesionisti in zona administrativa, lucru cu care toti sintem de acord, iar din acest punct de vedere, o simplificare a structurii teritoriale ar putea sa conduca la o mai buna utilizare a celor mai valorosi profesionisti existenti in sistem, evident cu conditia ca selectia si modul de evaluare si retinere a acestora sa faca, de asemenea, intr-o maniera profesionista.
  • Specialist restructurare (Luni, 20 iunie 2011, 22:46)

    Mihai [anonim]

    Ce inseamna termenul de specialist in restructurare? Eu am lucrat si in Occident si in tara si nu am auzit niciodata de o asemenea meserie. V-as ruga sa detaliati sarcinile postului dumneavoastra.
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 12:40)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      Sint specializata in consultanta financiara adresata intreprinderilor economice si creditorilor lor in situatii de dificultate a primilor.
  • Nu se poate revenirea la regiunile istoricE? (Luni, 20 iunie 2011, 23:24)

    g.s. [anonim]

    Buna seara,
    Sunt una din persoanele care considera mai mult decat necesara o noua reorganizare administrativ teritoriala, am avut okzia sa vad modul in kre pot fi utilizate fondurile UE in Madeira, regiune autonoma a Portugaliei, toata insula a devenit in doar 13 ani un mic paradis, O infrastructura si nu numai de invidiat, toate fiind posibile datorita modului cum autoritatzile locale au reusit sa atraga fonduri de la uE, separat de guvernul central. De aceea nu intzeleg impotrivirea exacerbata atat a parte din clasa politica cat si a unor lideri de opinie impotriva a ce a ce va face posibila modernizarea tzarii, folosind motive pur si simplu puerile. Cum de nu se intzelege ca nu ne putem moderniza decat cu ajutorul u.e. si pentru a beneficia de acesta in mod eficace tre sa mai facem si noi mici skimbari. O sa ne fie greu la inceput, dar intr o perioada relativ scurta, beneficiile vor fii de nebanuit. De asemeni, ce opinie avetzi legat de revenirea la provinciile istorice, posibil ca nu ar mai exista atatea controverse legate de afinitatzi si traditzii zonale iar ca numar acestea se invirtesc tot in jurul cifrei vehiculate acum!
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 12:43)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui g.s.

      Cred ca in buna masura am raspuns pina acum la intrebarea dvs., insa exista un element la care as vrea sa ma raliez si eu. Si anume ca existenta unor organisme specializate in atragerea de finantare bine pregatite si care sa serveasca un teritoriu cu masa critica este un argument pozitiv pentru ideea reorganizarii administrative a teritoriului.
  • specialisti in restructurare!? (Marţi, 21 iunie 2011, 0:00)

    traian [anonim]

    in primul rand unde s-a format interlocutoarea dumneavoastra in acest domeniu? Ce modele aplica si in ce masura aceste modele sunt influentate de factorul politic? Ma refer strict la restructurarile din domeniul public,din institutiile publice si-de ce nu- administrativ-teritoria,ca tot dezbatel la greu acest subiect.
    Ma intereseaza restructurarile din institutiile publice pentru ca ,in general,in acest sector toate incecarile de restructurare se lovesc de zidul conservatorismului,al gastilor din sistem,de opozitia clara a celor care,in unele cazuri,se afla la a doua,a treia generatie de salariati la stat.Si uite asa restructurarile insemna pasarea de responsabilitati sau de personal dintr-o institutie in alta,cu acelesi costuri sau chiar mai mari.
    Si inca ceva,cati specialisti in restructurare sunt in Ro si in ce masura au un cuvant de spus,au capacitatea de a influenta mersul lucrurilor in societate,in economia reala?

    Multumesc!
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 12:48)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui traian

      1. In mod particularar, eu nu am o pregatire in restructurarea teritoriala. Unghiul din care duc aceasta discutie este acela al mediului de afaceri, care poate sa beneficieze (sau nu) de pe urma acestei initiative politice. Cu toate acestea, asa cum mentionam, am avut ocazia sa lucrez in proiecte care vizau restructurarea unor functii administrative si colaborez in proiecte care vizeaza finantarea structurala a unor entitati publice. Si poate de aici am o anumita viziune asupra fenomenului discutat.
      2. Nu am o estimare precisa a numarului specialistilor in restructurare, pot sa va spun insa ca exista o tendinta de organizare a unei bresle in acest domeniu, existind activitati conexe deja organizate, fiind simtita nevoia unei bresle in special pentru a putea sa avem un cuvint de spus in treburile cetatii de pe pozitia societatii civile.
  • Graba ? (Marţi, 21 iunie 2011, 1:11)

    marius [anonim]

    Plecand de la ipoteza ca actuala impartire administrativa nu mai serveste intereselor ecomice si celor de absortie a fondurilor europene,de ce aceasta impartire aducatoare de ,,apa la moara'' nu e dezbatuta mai larg,ci e ''servita fierbinte''.
    Nu riscam sa stricam o reimpartire facuta bine cu o reimpartire facuta in graba,fara sprijin larg politic.
    Care este strict propria dvs logica care ar sta la baza unei noi impartiri administrative,ce experiente au alte state europene pe aceasta problematica, puteti da exemple pozitve si negative , daca exista ?

    Cu stima ,
    Marius
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 12:53)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui marius

      Cred ca am spus deja ca si eu consider ca graba strica treaba in realizarea unei structuri teritoriale eficiente. Dar nici nu am siguranta ca impartirea teritoriala actuala serveste nevoilor societatii romanesti de secol XXI. Eram in clasa a 3-a, trimestrul 2, cind geografia Romaniei cu impartire teritoriala pe 16 regiuni a fost brusc schimbata in impartirea pe 39 de judete de la care intre timp s-au mai facut mici ajustari pina la 41 de judete; explicatia pe care am primit-o impreuna cu noile carti de geogafie pentru aceasta decizie a fost ca se urmareste industrializarea uniformizata a Rmaniei si ca teritoriile cu activitate preponderent agrara trebuie dezvoltate industrial in programul epocii de formare a Omului Nou. Cred ca rezultatele initiativei le stim cu totii si nu are rost sa le comentam. Asa ca reiterez ca ma astept la o analiza si o decizie competente pe aceasta tema.
  • Intrebare.. (Marţi, 21 iunie 2011, 11:03)

    catalin_mattei [utilizator]

    Din experienta dumneavoastra profesionala, de cate ori ati fost solicitata ( dumneavoastra sau colegi ai dumneavoastra) sa va exprimati punctul de vedere asupra unora din masurile ce se doreau a fi luate de catre guvernanti ( nu ma refer doar la actualii)? - va rog sa specificati daca pe tema reorganizarii administrativ-teritoriale guvernantii, presedentia sau partidele din opozitie au avut macar curiozitatea sa afle punctul de vedere al celor direct interesati asa cum sunteti si dumneavoastra. De ce mediul de business nu se face mai vocal in privinta politicilor economice mai ales ca aceste politici il priveste direct?
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 12:56)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui catalin_mattei

      Sint membru in citeva organizatii profesionale si lucrez intr-o firma mare de consultanta si din aceste pozitii am avut ocazia sa exprim puncte de vedere cu privire la aspecte specifice ale profesiilor din care fac parte. Cu toate acestea, nu am avut nici sansa si nici cunostinta ca persoane din mediul de afaceri cu care interactionez sa fi fost consultate vreodata in metode de tip focus-grup, think-tank etc pe teme legate de organizarea teritoriala a Romaniei.
  • mai are asteptari mediul de afaceri? (Marţi, 21 iunie 2011, 11:54)

    stephan [anonim]

    Stimata Doamna,
    Inteleg ca sustineti ca reorganizarea teritoriala ar conduce la o simplificarea reala a birocratiei si facilitarea accesului la resurse - avand in vedere ca in mediul de afaceri s-a tot auzit de restructurare pe cand in institutiile statului-nu s-a intamplat in practica nimic, cum ati vedea din punctul dvs de vedere o restructurare de succes a structurilor institutiilor publice, cu/fara reorganizare teritoriala?
    Puteti da exemple din practica dvs de afaceri de solutii de "turnaround" aplicabile mediului de afaceri romanesc? In ce consta termenul de "haircut" al datoriilor? Cu multumiri
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 13:03)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui stephan

      1. Poate sa sune naiv, dar cu palaria de specialist in restructurare pe cap eu nu as vedea nici o diferenta intre maniera de restructurare a unei institutii publice comparatic cu restructurarea unei afaceri. In sensul ca institutia ar trebui sa-si defineasca misiunea, sa stabileasca obiectivele de indeplinit si sa-si traseze un plan de actiune in baza caruia sa-si dimensioneze - prin comparatie cu institutii similare considerate eficiente - modul de organizare si de utilizare a resurselor aflate la dispozitie. Conducerea "tehnica" a institutiei ar trebui sa aiba competentele prevazute de obiectivele setate si forme de dimensionare a obiectivelor individuale si de revizuire si evaluare a activitatii ca baza de recompensare si promovare.
      2. Turnaround-ul mediului de afaceri nu este subiectul dezbaterii de astazi
      3. Haircut inseamna, in principiu, o plata redusa a unor obligatii cauzata de incapacitatea de plata a debitorului. Sper ca nu va fi un termen care sa intre in vocabularul institutiilor noastre publice.
  • Mediul de afaceri (Marţi, 21 iunie 2011, 12:13)

    Sorin [anonim]

    Considerati ca reorganizarea administrativa ar putea da o dimensiunea de predictibilitate a deciziilor politice care vor produce efecte si in mediul de afaceri? Pentre mediul de afaceri ar fi mai buna o reforma a sistemului fiscal probabil si nu la asta se refera reorganizarea, dar...
    Pe scurt, vom vedea cu aceasta reorganizare planuri de dezvoltare pe 3-5 ani?
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 13:05)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sorin

      Nu cred ca reorganizarea administrativa este un panaceu al problemelor economiei romanesti. Predictibilitatea deciziilor politice si volatilitatea sistemului fiscal fac parte din alta discutie, dar nu cred ca reorganizarea administrativa ar putea avea succes fara planificarea atenta pe perioada pe care ati mentionat-o, si anume 3-5 ani.
  • Care credeti ca ar fii suma economisita? (Marţi, 21 iunie 2011, 12:38)

    Calinsab [anonim]

    Buna ziua!
    Care credeti ca ar fii suma economisita? daca ar fi pusa in aplicare o reorganizare administrativa, intelegand astfel desfintarea functiilor de conducere la nivel de judete comasate in regiunea nou infiintata, care ar fii nivelul de crestere al absortiei fondurilor europene aplicat proiectelor eligibile, si cu cat crededeti ca s-ar reduce timpul de aprobare al proiectelor- ma refer aici la situatia in care avem proiecte care ating prin dimensiunea lor mai multe judete si astfel in prezent avem nevoie de aprobarea nesincronizata a mai multor decidenti judeteni (birocrati).
    Care ar fi impactul asupra punerii lor in practica cat mai repede in sensul de a crea prin aceasta si ocuparea a fortei de munca in cat mai multe localitati si astfel o scadere a somajului, o crestere a nivelului de trai si de ce nu un plus de valoare PIB-ului, iar ca impact ulterior o moneda mai puternica ?
    Va multumesc!
    • r (Marţi, 21 iunie 2011, 13:14)

      Speranta Munteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Calinsab

      Nu am vazut nici un fel de previziune cu privire la beneficiile financiare ale restructurarii teritoriale. Din experienta mea de restructurare mai ales in conditii de criza, as considera important sa vad in aceste previziuni faptul ca inerentele costuri initiale pot fi absorbite intr-o maniera care sa nu destabilizeze bugetul si ca, pe o prima perioada de 6-18 luni au loc verificari intermediare ale masurii in care rezultatele prognozate se indeplinesc, astfel incat dupa circa 2 ani structura proiectata sa functioneze conform asteptarilor.
  • KPMG si Organizarea teritoriala (Marţi, 21 iunie 2011, 17:04)

    Gambetta [anonim]

    Scurt si la obiect:
    Ce ar a face KPMG-ul cu Organizarea Administrativ Teritoriala a Romaniei si a oricarui altui stat?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri