Potrivit datelor Eurostat publicate marti, in Romania, PIB-ul pe cap de locuitor calculat la paritatea puterii de cumparare reprezenta in 2010 45% din PIB-ul mediu la nivelul UE, doar Bulgaria inregistrand un procent mai mic decat noi, respectiv 43%, scrie Cristian Orgonas, pe blogul lui.

In termeni nominali insa, valoarea PIB/capita a fost anul trecut de 5.700 euro in Romania si 24.500 euro in UE, de unde rezulta ca un roman produce o valoare adaugata echivalenta cu 23% din media UE, bulgarii situandu-se si in acest caz sub noi, cu un procent de doar 19,2%.

La ce se refera Paritatea Puterii de Cumparare (PPC): daca in Romania, un produs X se vinde cu echivalentul a 1 euro, iar in Germania, un produs similar se vinde cu 2 euro rezulta ca, in Romania, puterea de cumparare a unei sume de bani este de doua ori mai mare din moment ce, cu suma cu care in Germania cumperi o unitate din produsul X, in Romania cumperi doua unitati.

Prin urmare, atunci cand se fac comparatii intre diverse tari, indicatori precum PIB/capita sunt ajustati in asa fel incat aceste diferente sa fie eliminate, iar baza de comparatie sa fie unitara.

Dintre tarile europene, Luxemburgul are cel mai ridicat PIB/capita calculat in functie de PPC - de 2,8 ori mai mare decat media UE, insa, in termeni nominali, PIB per capita este de 3,3 ori mai mare decat media UE.

In comparatie cu un roman, un luxemburghez produce o valoare adaugata de 14,4 ori mai mare (82.100 euro PIB/capita in Luxemburg, doar 5.700 in Romania), insa daca luam in considerare PPC, raportul scade de la 14,4/1, la 'doar' 6,3/1.

Similar, in Romania, comparativ cu Germania, costul vietii este la jumatate, iar comparativ cu Bulgaria, costul vietii este cu o treime mai mare, Bulgaria fiind de altfel cea mai ieftina tara membra UE.

Calculat la paritatea puterii de cumparare, cursul leu/euro nu este 4,2/1 cat a calculat BNR in 2010, ci doar 2,2/1, ceea ce inseamna ca PIB-ul calculat in euro practic se dubleaza daca folosim PPC.

Daca in ce priveste Romania, PIB/capita calculat la PPC este cu 93% mai mare decat valoarea nominala, in Bulgaria diferenta este de 124%, in Ungaria de 60%, in Polonia de 63%, iar in Cehia de 42%. Pe de alta parte, in Norvegia diferenta este de -31%, in Danemarca -27%, in Franta -12%, in Germania -4,7%, iar in Italia -4,3%.

Cat de relevant este PPC

Bineinteles, calculul PPC genereaza numeroase dispute. In Romania, aproape jumatate din bugetul unei familii se duce pe mancare, iar costul alimentelor nu este la jumatate comparativ cu media UE, asa cum s-ar putea deduce daca luam in considerare PPC, detalii aici.

Mai departe, in tarile din Vest, costurile cu asigurarile (masina, imobil etc), cu chiria, cu intretinerea locuintei etc sunt mai mult decat duble comparativ cu Romania, insa aici ponderea celor care platesc asigurari sau chirie este mult mai mica. Spre exemplu, jumatate dintre familiile din Germania platesc chirie, insa 95% dintre familiile din Romania nu au aceasta cheltuiala.

In plus, diferenta dintre cosul de consum al populatiei din mediul urban si cel al populatiei din mediul rural este mult mai mare in Romania decat in tarile dezvoltate.

Prin urmare, costul vietii este perceput diferit de catre diversele categorii sociale, iar de aici rezulta ca indicatorii medii calculati la nivelul tarii nu sunt reprezentativi pentru toata lumea.

Comenteaza pe BusinessDay.ro.