Ce sanse au Harghita si Covasna sa isi creasca gradul de absorbtie al fondurilor, dupa reorganizare? Vezi cum comenteaza autoritatile locale planul PDL

de Dan Popa     HotNews.ro
Vineri, 24 iunie 2011, 9:09 Economie | Finanţe & Bănci

HarCov
Foto: Hotnews
Unul dintre criteriile care stau la baza reorganizarii administrative a Romaniei este cel legat de atragerea de fonduri europene. In varianta propusa de presedintele Basescu, cu 8 regiuni plus Covasna si Harghita, sansele acestor doua judete de a atrage fonduri sunt, dupa acest criteriu, aproape compromise. Fata de judetele vecine, potentialul economic al Harghitei si Covasnei este mai redus decat cel al judetelor vecine, fiind de natura a le indeparta de sensul reorganizarii vizate de Presedinte.
  • Harghita, cateva repere economice
Agricultura
O populatie de putin peste 325.000 locuitori, din care  12.700 sunt someri inregistrati. Produsul Intern Brut al judetului este de 6,21 miliarde de lei. Dispune de 91716 hectare teren arabil, 35 de hectare de vie si 8.241 terenuri degradate. Productia la hectar la principalele culturi este sub media judetelor vecine (in medie cu circa 1000 de kg/ha). Sta bine la efectivele de bovine (depasind media judetelor vecine) dar mai prost la porci si pasari ouatoare.
 
Dacă nu facem această reformă a administraţiei publice în sensul reorganizării teritoriale a ţării, România îşi subminează serios şansele ca, din 2013, să aducă bani europeni, pentru că, în Europa, banii se dau pe componenta administrativă, pe structuri apropiate de cele regionale, adică, astăzi, ceea ce avem nu funcţionează pe interes naţional
 
Emil Boc
Lipsesc datele legate de terenurile irigate. Dispune de 258 ha padure, suprafata cea mai mare din zona.

Turism
Sta prost la capitolul turism, numarul innoptarilor strainilor fiind anul trecut de circa 48.000, mult sub media judetelor vecine.

Buget
De la un excedent de 44 mil de lei in 2006, bugetul local a coborat in 2009 la 28,9 mil de lei, iar situatia a continuat sa se deterioreze.

Ce spun autoritatile locale despre reorganizare
"Proiectele pregătite de PD-L si de USL, care vizează reorganizarea teritorial-administrativă a tării, sunt bazate pe modele latino-americane, pentru că sunt avantajate doar orasele mari, localitătile mici fiind defavorizate în cadrul celor opt „superjudete” sau regiuni, a declarat Borboly Csaba, presedintele Consiliului Judetean Harghita la o conferinta de presă organizată în Miercurea-Ciuc.

„PD-L ar transfera unele competenţe ale judeţelor în competenţa municipiilor, ceea ce este un nonsens, deoarece un primar are în vedere primul rând interesele localităţii pe care o conduce şi nu a satelor din zonă, iar pe de altă parte nici nu ar avea capacitatea necesară pentru administrarea, dezvoltarea microregiunii”, mai spune Borboly Csaba. „Nimeni din Bucureşti nu a întrebat localnicii despre problemele, aşteptările pe care le au, regiunea fiind dezvoltată doar prin munca parlamentarilor si guvernantilor UDMR. Acele regiuni au şanse mai mari în accesarea fondurilor europene, în cazul cărora PIB-ul este sub 75% a nivelului mediu european.

Trebuie să ne gândim şi în perspectiva a opt-zece ani, când în actuala structură de şase judeţe nu vom mai avea posibilitatea de a accesa bani europeni, deoarece, mulţumită judeţelor Braşov şi Sibiu, statisticile vor fi mult mai pozitive decât situaţia reală existentă în judeţele Harghita, Covasna şi Mureş. Dacă se înfiinţează „superjudeţele”, conform iniţiativei PDL, atunci cine va plăti datoriile judeţului Braşov? De exemplu Miercurea-Ciuc nu are nici o datorie", a accentuat Borboly.
Concluzia: Varianta presedintelui Basescu ar indeparta Harghita de la scenariul cresterii gradului de absorbtie al fondurilor UE.
  • Covasna - repere economice
Având o suprafaţă de 3.705 km2 şi 222.449 de locuitori. Judeţul are două municipii, 3 oraşe şi 40 de comune. Cele mai importante orase: Sfântu Gheorghe - municipiul reşedinţă de judeţ, cu o dezvoltare dinamică şi cu cei aproape 61.543 de locuitori municipiul Târgu Secuiesc - “oraşul breslelor”; Baraolt - oraş cu potenţial turistic; Covasna - oraşul celor “1000 de izvoare“
Are circa 9000 de someri la o populatie activa de circa 93.000 de persoane. La capitolul zootehnie, sta sub celelalte judete vecine, la aproape toate categoriile de animale.

Analizând ponderea economisirilor şi al depunerilor bancare, mărimea valorică a creditelor acordate şi  existenţa cardurilor bancare pe locuitor judeţul Covasna se regăseşte la nivel mediu pe ţară. Efectele negative ale crizei financiare şi economice internaţionale şi-au lăsat amprentele în toate ramurile economiei şi în judeţul Covasna. A scăzut simţitor numărul locurilor de muncă, rata şomajului ajungând în unele cazuri chiar la nivelul mediei ratei  şomajului la nivel european, care a atins 9,5 - 10%.

Izvoarele minerale sunt o caracteristică remarcabilă a regiunii. Concentrarea cea mai semnificativă a acestora se află în jurul oraşului Covasna ( izvoare cu ape predominant carbogazoase, bicarbonatate, sodice). La nivelul judeţului sunt peste 600 izvoare de apă minerală, din care câteva îmbuteliate, cele mai cunoscute fiind: Biborţeni, Bodoc, Vâlcele.

Bugetul propriu din acest an al Consiliului Judeţean Covasna se ridică la mai mult de 52 milioane de euro, sumă din care mai mult de jumătate va fi destinată dezvoltării judeţului. Bugetul general consolidat al judeţului este de 218.985.100 lei. Conform noilor reglementări, bugetul este compus din două secţiuni: secţiunea de funcţionare şi cea de dezvoltare.
Cheltuielile de funcţionare ale administraţiei judeţene şi ale unităţilor subordonate din judeţul Covasna se ridică la 101.396.400 lei, cea mai mare sumă, adică 45,4% din buget, a fost acordată pentru protecţia socială, urmată de cea alocată culturii şi religiei, adică 16,5% din buget. Legea precizează, de asemenea, suma maximă alocată cheltuielilor cu personalul, în judeţul Covasna aceasta fiind de 47.297.000 lei.

Judeţul Covasna va cheltui, în acest an, suma de 117.588.700 lei destinată dezvoltării judeţului, din care titlurile cele mai mari (63 milioane de lei) sunt destinate modernizării DN 121, precum şi programului privind managementul deşeurilor (38,6 milioane de lei). Cele două programe vor fi realizate din fondul european de dezvoltare regională. De asemenea, se include aici şi suma de 6,6 milioane de lei destinată finalizării programului Drumul Apelor Minerale care se construieşte cu sprijin european.


Citeste mai multe despre   












Jurnal din Israel

FOTOGALERIE Israel pe repede inainte: kit de informatii pentru o calatorie reusita

De la nord la sud, Israelul are putin peste 400 de kilometri, iar de la est la vest, putin peste 100. E printre putinele tari ale lumii in care, in aceeasi zi, poti face si baie in mare si ski la munte. E taramul miracolelor si al sperantelor, tara sfanta a pelerinilor, teritoriu complet liber si dezinhibat pentru hedonistii de pretutindeni. Ca vrei sa te regasesti spiritual sau ca vrei sa gasesti energia unor petreceri fantastice, mergi in Israel. O sa capeti ce cauti si, uneori, chiar mai mult decat atat.

2871 vizualizari

  • -8 (8 voturi)    
    adica, in opinia Dlui Basescu.... (Vineri, 24 iunie 2011, 9:44)

    lili [anonim]

    nu a Guvernului cum ar fi in toata lumea normala(ca PDListii am auzit de la Dl Lakatos ca se roaga de UDMRisti sa refuze oferta Presedintelui ca sa nu se faca reorganizarea asta, chiar Dna Sulfina Barbu declara in Gandul ca nu agreaza aceasta formula!!) !!!!) pentru romani ordinul este : "Va reorganizati ca altfel va ia mama dracului!!! iar pentru maghiarii din cele 2 judete este : "Ramaneti cum vreti voi, e treaba voastra, nu va reorganizeaza nimeni cu forta ca pe romanii din alelalte judete ale patriei comune !!!!!"
    Daca cineva pricepe de ce aceleasi argumente ale lui Basescu cu regiunile mari care vor aduce banetul de la UE in Romania sunt musai si obligatortii in celelalte judete, in schimb in Covasna si harghita nu mai sunt ??!!! Dar daca romanii din HarCov vor si ei reorganizare ca-n celelalte judete, ca sa scape de saracia din zona aia amarata si uiata de lume, cu vointa acelor romani se preocupa cineva, pe dl Basescu nu l-am auzit deloc vorbind despre roamnii din HarCov cand vine vorba despre reorganizare administrativa, Dumnealui vorbeste numai despre propunerile UDMR ptr zona!!! Romanilor de acolo bag seama ca le recomanda discret sa plece, ca nu-i de ramas in saracia aia!! Si a-propos, daca prin reorganziare structurile ptr absorbtia de fonduri la nivel central se duc spre autoritatile locale, cei din Harghita si Covasna cum vor proceda?! pastreaza Romania structuri adminsitrative ptr Harghita si Covasna, asa incat ele sa fie administrate in continuare de la nivel central??!!Daca Braila si Galati care nu vor deloc sa fie in aceeasi regiune ca si Timis si Arad, daca doresc sa ramana separate precum Covasna si Harghita, li se permite ?! Si intrebarile ar putea continua. Din pacate, Romania este in dezastru evident, eforturile disperate ale lui Basescu de aface ceva sunt nu numai inutile si ineficiente dar mai mult strica. Facute pe genunchi, in stil marinaresc ele distrag atentia de la incompetenta si ineficienta guvernului Boc....
    • +5 (7 voturi)    
      de acord cu comentariul... (Vineri, 24 iunie 2011, 10:22)

      costica [anonim] i-a raspuns lui lili

      noi, romanii din Covasna vrem reorganizare pe modelul dlui Basescu. Vrem sa fim alaturi de Brasov si sa iesim din saracia asta din Covasna.... Ce face Presedintele Romaniei si PDL ptr romanii din Covasna ? Vrem reorganizare cu Covasna alaturi de Brasov!!!!
      • +3 (3 voturi)    
        iluzii (Vineri, 24 iunie 2011, 11:08)

        de acord cu ce? [anonim] i-a raspuns lui costica

        Mai costica, tu crezi ca vor adera doar romanii din covasna? Merge tot bagaju', si de-ti place si de nu.

        Brasovului ii doare'n p'aispe de romanii din covasna si harghita, judetele astea o sa fie si mai marginalizate decat au fost ca si judet separat, in schema actuala macar au acces la fonduri europene - unde si-au investit de fapt tot bugetul de judet.
        • -1 (1 vot)    
          n-ai inteles ironia la proiectul presedintelui?! (Vineri, 24 iunie 2011, 12:12)

          vio [anonim] i-a raspuns lui de acord cu ce?

          adica 2 judete nereorganizate ca nu vor si celelalte reorganizate la comanda de sus, vor nu vor !!!!! cate judete din alea 38, in afara de Bucuresti vor reorganizarea asta?! daca cele 2 Covasna si Harghita au puterea ca sa se tina cont de parerea lor, DE CE nu se tine cont si de parerea celorlalte 38 de judete ?!!!!!!!!!!! Stii raspunsul nu ??!! De Basescu.... c-asa vrea muschii lui cu Romania, dar fara maghiarii care i-au zis PAS cu tampenia asta !!!!
  • -4 (6 voturi)    
    ciocu mic (Vineri, 24 iunie 2011, 10:35)

    emigram [anonim]

    Pai tot bugetul care il au il folosesc astia ca si cota parte la fonduri europene. Fonduri investite in infrastructura, care trebuiau facute de statul roman inca din anii 90', investitii care au fost facute in majoritatea judetelor din tara - in afara de cele marginalizate.

    Daca nu vor fi majoritari in noul mega-judet in care vor fi inclusi, nu vor avea sanse nici macar la fonduri europene, deci viziunea lui Base' nu se adevereste - nu vor avea mai multe investitii - chiar din contra, nu vor avea deloc acces la fonduri.

    De fapt asa se va intampla in toate judetele "periferice", vor profita doar centrele de mega-judet: bucuresti, iasi, constanta, ploiesti, cravoia, brasov, cluj si timisoara. Restu' ciocu mic si emigram in Spania.
    • +3 (3 voturi)    
      cat de mic? (Vineri, 24 iunie 2011, 11:39)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui emigram

      deci judetele astea doua sunt sarace, au somaj peste medie, toti indicatorii sunt in scadere de ani buni, dar ei ar prefera sa nu se schimbe nimic? :)
      hai sa-i intrebam pe ungurii din harghita si covasna, nu pe politicienii lor, care evident ca nu accepta o reorganizare care le-ar reduce numarul...

      mi se pare ridicol sa-l intrebi pe presedintele consiliului judetean ce parere are de reorganizarea in urma careia va ramane fara functie! mai bine il intrebati ce a realizat de cand are mandatul.
      • -2 (2 voturi)    
        cat se poate de mic (Vineri, 24 iunie 2011, 17:16)

        nume [anonim] i-a raspuns lui pehash

        Pai ce a realizat dansu': a investit tot bugetul de judet in proiecte care aduc bani seriosi pentru dezvoltarea infrastructurii. Deci a marit bugetul judetului de 2-3 ori din bani europeni.

        Ei sustin ca din 2008 - de cand am aderat la UE au crestere continua si au ajuns la nivelul mediu al Romaniei, fara investitii din Bucuresti, in conditii in care au contribuit mai mult la bugetul tarii decat au primit, deci statul a scos banii din buget si nu i-o mai investit la ei!
        • +2 (2 voturi)    
          rotfl (Vineri, 24 iunie 2011, 18:18)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui nume

          in ce hal poti sa aberezi. incredibil!!
          deci harghita a aderat la ue in 2008!? si de atunci tot investeste in dezvotarea infrastructurii? :)))
          poate ca de-aia are pib/capita la jumatate fata de media Romaniei, venitul mediu doar la 70% din venitul mediu pe tara....

          singurul obiectiv de care se achita cu succes udemereii in harghita sunt despaduririle... din pacate banii nu ajung la populatie, ci la liderii lor de la Bucuresti.
  • +1 (3 voturi)    
    Cea mai buna solutie (Vineri, 24 iunie 2011, 11:15)

    lili [anonim]

    ...este intr-adevar separea Covasnei si Harghitei. O sa behaie de foame daca nu se vor dezvolta economic si vor fi nevoiti poate sa se mute in alte judete. Se desfiinteaza singuri.... Toti romanii ar trebui sa sustina aceasta reorganizare..
  • -3 (3 voturi)    
    care reorganizare (Vineri, 24 iunie 2011, 11:32)

    dan [anonim]

    nu o sa se mai faca nicio reorganizare teritoriala. Nici nu s-a vrut defapt asa ceva..
    .Dar bineinteles ca Basescu & co a gasit acum un tap ispasitor pentru esecul acestui proiect: "ungurii-s de vina"
  • -2 (2 voturi)    
    ati uitat muresul (Vineri, 24 iunie 2011, 11:52)

    secui [anonim]

    Daca vorbiti de secui si Tinut Secuiesc, includeti si judetul Mures in statistici, unde traiesc aprox 40% din secui si majoritatea vor sa fie intr-o regiune cu harcov. Mersi.
    • +2 (2 voturi)    
      Nu-i opreste nimeni (Vineri, 24 iunie 2011, 12:41)

      io [anonim] i-a raspuns lui secui

      sa se mute in harcov :)
  • 0 (0 voturi)    
    Domo (Vineri, 24 iunie 2011, 12:28)

    Paul [anonim]

    Reteaua Domo (a lui Loránd Szarvadi Téglás) are 13 magazine numai in Bucuresti, fata de 6 in judetele Harghita si Covasna, deci varza. Asta e diferenta de ordin economic (la capitolul vanzari pe metru patrat, cred ca diferentele sunt colosale). Iar domnul Lorand este un om de afaceri excelent, care a stiut sa faca bani cu ajutorul unui spirit antreprenorial adevarat, nu cu furaciuni de paduri ca Verestoy. Totodata, cred ca domnul Lorand nu are nici o treaba cu aceasta regionalizare, reteaua lui e demult in toata Romania.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă