Cand vine vorba de obtinerea unui credit ipotecar, procesul dureaza uneori mult peste estimarile clientilor si risca sa ii puna in dificultate in fata celor cu care urmeaza sa faca tranzactia. Au existat numeroase situatii in care cumparatorii unei locuinte incheiau un antecontract valabil o luna, dar din diferite motive analiza dosarului de credit se prelungea peste termenul estimat periclitand astfel finalizarea vanzarii sau cumpararii locuintei.

De aceea, este util sa prezentam etapele in obtinerea finantarii bancare. Sa luam cazul imprumuturilor obtinute prin Programul “Prima Casa”, acestea fiind printre cele mai accesate in ultima perioada. In situatia imprumuturilor ipotecare clasice, etapele sunt aproape aceleasi, cu exceptia celor in care este implicat Fondul de Garantare.

Uita-te si pe studiul privind comportamentul la cumparare al celor care doresc sa-si achizitioneze o locuinta. Nu ai decat de castigat.

Cat dureaza aprobarea unui dosar de credit?

Cel mai eficient pas pe care il poti face, daca ai ales sa soliciti un credit, este sa obtii mai intai de la banca lista cu documentele necesare. Este util sa vezi si ce recomanda specialistii.

Depunerea documentatiei

In prima faza, atunci cand te prezinti la banca, trebuie sa stii ca , pe langa cererea de credit (completata si semnata de catre toti participantii cu venituri inclusiv sotul/sotia solicitantului, chiar daca nu participa cu venituri), ti se va cere sa prezinti documentele de identitate, adeverintele de venit si documentele de justificare privind avansul propriu precum si declaratia notariala (document specific in cazul Programului Prima Casa, prin care se declara in fata notarului faptul ca sunt indeplinite conditiile de eligibilitate).

Evaluarea imobilului

Dupa aprobarea financiara a cererii de credit, urmeaza etapa de evaluare a imobilului achizitionat prin credit, etapa in care evaluatorul care primeste din partea bancii solicitarea de evaluare, realizeaza un raport pe care il prezinta institutiei de credit, iar aceasta ia decizia finala privind acordarea finantarii. Abia acum urmeaza ca banca sa transmita dosarul Fondului de Garantare.

Trimiterea documentatiei la Fondul de Garantare: atentie la valabilitatea extrasului de carte funciara!

Acest dosar inaintat Fondului de Garantare va fi completat cu documente cum ar fi: cele de identitate ale beneficiarului si ale garantului, extras de carte funciara privind imobilul ce urmeaza sa fie achizitionat din finantare, in original, eliberat cu cel mult 15 zile inainte de data transmiterii solicitarii catre Fondul de garantare, antecontractul de vanzare-cumparare a imobilului ce urmeaza sa fie achizitionat din finantare si titlul de proprietate al vanzatorului imobilului, in copie certificata; raportul de evaluare a imobilului, in copie certificata, precum si declaratia notariala (document specific creditelor Prima Casa). Declaratia notariala are un format prestabilit, publicat in Monitorul Oficial. Prin acest document declarati indeplinirea conditiilor de eligibilitate ale Programului Guvernamental Prima Casa.

Analiza la fond: 4 zile lucratoare

Fondul analizeaza documentatia (concordanta dintre datele inscrise in solicitarea de garantare, documentele remise, criteriile de eligibilitate din Program) si adopta hotararea de aprobare / respingere in 4 zile lucratoare, redacteaza si transmite catre Banca cel putin 6 exemplare ale contractului de garantare, impreuna cu factura contravalorii comisionului de gestiune datorat FNGCIMM pentru garantia acordata.

Incheierea contractului

Banca va achita contravaloarea comisionului de gestiune datorat Fondului in baza facturii emise de acesta. Etapa urmatoare este cea in care tu impreuna cu reprezentantii bancii semnati contractele de garantare, contractul de credit, inchei asigurarea de imobil impotriva tuturor riscurilor, constitui depozitul colateral si semnezi contractele de garantie reala mobiliara asupra depozitului colateral si asupra conturilor curente. Vei primi din partea reprezentatilor bancii exemplarele in original ale contractelor semnate de tine (contracte de garantare, contract de credit, contract de cesiune, contracte de garantie reala mobiliara).

Inscrierea in cartea funciara a ipotecii de rang I

Dupa semnarea contractelor de garantare, Banca va transmite catre FNGCIMM doua exemplare in original ale acestora. In plus, prin intermediul unui notar se vor efectua formalitatile de inscriere in cartea funciara a ipotecii de rang I asupra imobilului achizitionat din credit in favoarea Bancii si a Statului Roman si de notare a interdictiei de vanzare a locuintei pe o perioada de 5 ani si a interdictiei de grevare cu alte sarcini pe toata durata garantiei.

Punerea la dispozitie a creditului

Punerea la dispozitie a creditului in contul vanzatorului are loc numai dupa inscrierea ipotecii de rang I in Cartea Funciara in favoarea Bancii si a Statului Roman, proportional cu procentul de finantare, de aceea este important sa cunosti ca sunt necesare cateva zile dupa semnarea documentatiei (a contractelor) pentru transferul banilor catre vanzator.

Ia-ti o marja de timp suficienta si tine in permanenta legatura cu banca

Pentru ca toate aceste etape iau timp, e bine sa iti iei o marja corespunzatoare atunci cand faci antecontractul. In plus, o legatura permanenta cu banca este recomandata pentru a optimiza costurile si durata necesara pentru finalizarea investitiei tale. Arunca o privire asupra celor cu experienta. Poti afla lucruri noi care sa te ajute.

Nu uita: BCR vine cu o soluţie eficientă. Acceseaza portalul special creat www.bcrimobiliare.ro şi vei regăsi unele dintre cele mai cunoscute agenţii imobiliare, dar şi dezvoltatori şi constructori parteneri BCR, care oferă condiţii avantajoase clienţilor interesaţi de achizitionarea unei locuinte prin credit BCR.

Ai intrebari? Scrie-ne la sectiunea de intrebari si raspunsuri de pe pagina de Facebook a BCR si vei primi raspuns in maxim 24 de ore.