Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic

Cristian Sima, presedintele CA al Sibex, a discutat online cu citittorii HotNews: S-ar putea sa asistam la sfarsitul civilizatiei occidentale. Si cum orice sfarsit determina un haos, este nevoie de un nou jandarm

de Dan Popa     HotNews.ro
Duminică, 7 august 2011, 20:05 Economie | Finanţe & Bănci

Cristian Sima
Foto: HotNews.ro
SUA isi pierde ratingul AAA din partea agentiei Standard&Poors`s.  Cum va afecta acest lucru economia globala si economia Romaniei, ce se va intampla cu dolarul, aurul sau francul elvetian sunt doar cateva intrebari la care Cristian Sima, presedintele CA al Sibex, a raspuns in cadrul intalnirii online cu cititorii HotNews.ro. 

Cum arata viitorul economic dupa retrogradarea ratingului SUA? Urmeaza un nou val al crizei? Care sunt scenariile de lucru pe termen scurt si mediu?

Nota redactiei:
  • Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.

 



Citeste mai multe despre   






Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 ion

    Cat mai poate creste francul? Nu poate creste la nesfarsit fara ca economia Elvetiei sa sufere. Se poate ajunge la un scenariu de 1 franc =2 euro. Sau acuma vom asista la o ultima zvacnire de crestere pana ajunge la paritate cu euro si cam atat.
    Daca se agraveaza situtia si in zona euro (Italia si Spania) la ce sa ne asteptam de la franc?

    • Cristian Sima

      Francul a devenit in ultimul an refugiul tuturor investitorilor in momente de criza, preluand o parte din jobul aurului din ultimii 50 de ani. Nimnei nu stie cat poate sa creasca francul si evident economia Elvetiei, o economie exportatoare, va avea de suferit. Interventiile Bancii Centrale a Elvetiei din ultima perioada dovedesc preocuparea carmuitorilor elvetieni pentru a face orice sa opreasca intarirea francului. Istoria ultimilor 1000 de ani si pozitia geografica neatractiva a Elvetiei ca si neutralitatea ei aproape totala determina pe toti cei care au cantonat banii in aceasta tara sa si-i pastreze in moneda elvetiana. Daca situatia se va agrava in zona Italia-Spania ne putem astepta la disparitia euro nu la intarirea francului.

  • Întrebarea nr. 2 Marius Ogrean

    In anii 1900, ordinea mondiala s-a modificat, americanii intrecandu-i pe britanici.

    Traim vremuri de schimbare din nou, insa China nu prea cred ca poate oferi un model de viata lumii asa cum a facut SUA.

    Cum credeti ca se va reaseza ordinea mondiala?

    • Cristian Sima

      S-ar putea sa asistam la sfarsitul civilizatiei occidentale. Si cum orice sfarsit determina un haos, este nevoie de un nou jandarm. Actualmente, economia chineza care nu prea inventeaza nimic de la Confucius incoace va avea greutati in a conduce o economie mondiala. Nu poti fi liber copiindu-i doar pe ceilalti si asistand doar cum ei sfarsesc. La sfarsitul celeilalte civilizatii Greco-romane, haosul a durat pana la Renastere. Nu cred ca cineva poate sa prevada cum se va aranja lumea dupa o criza globala lunga.Putem spera doar ca sfarsitul civilizatiei occidentale va veni mult mai tarziu decat sfarsitul vietilor
      noastre efemere

  • Întrebarea nr. 3 Marcel Ionita

    Domnule Sima, cum vedeti evolutia francului pe termen lung. Pe termen scurt este evident trendul. Cand preconizati ca va fi punctul de inflexiune in care investitorii vor muta pe Euro?

    Pe franc s-a trecut la specula, sau suntem inca in stadiul de refugiu? Ce fac bancile si investitorii germani? Mizeaza si ei pe franc?

    De ce pe aur s-a temperat evolutia, dar in schimb se pompeaza in franc? De obicei, cele doua comoditati merg mana in mana.

    De ce fug investitorii in conditiile in care companii mari anunta profituri record (APPLE, GOOGLE, BMW, VW)?

    • Cristian Sima

      Despre franc am raspuns mai sus. Nu cred intr-o apreciere pe termen lung a aurului pentru simplul motiv ca nimeni nu intentioneaza sa manance aur. As fi tentat sa cr4ed intr-o apreciere a marfurilor alimentare. Francul nu e totusi in categoria commodity. Investitorii nu par sa fuga de Apple si Google, dimpotriva. Evident insa, pe o piata bearish nicio actiune industriala sau de servicii nu va scapa de corectie.

  • Întrebarea nr. 4 cornel19

    In opinia d.-voastra, ce mecanism ar putea inlocui bursa, aceasta si din perspectiva reala ca aceasta din urma, este hipersensibila la numerosi factori subiectivi, nerelevanti. Ptr. exemplificare, ptr. cei nefamiliarizati cu mecanismele acesteia, trimit la cei psihologici, care articulati ,,corespunzator,, pot/au MANIPULAT cu rezultate notabile. A doua intrebare, este delimitarea derivatelor, si aici, in formula consacrata, sau generat grave afectari. Va multumesc anticipat, si regret ca nu am posibilitatea de a fi in fata monitorului, la discutia de maine, ora 11. Toate cele de bine, cu sanatate, cornel.

    • Cristian Sima

      Bursa nu trebuie inlocuita ci doar mult mai bine reglementata. In perioada 1929-1932 s-a inventat SEC avand ca prim presedinte pe Joe Kennedy, tatal presedintelui si faimos speculator in anii `20. Presedintele Obama a incercat o reglementare palida folosind aceleasi persoane care au dereglementat. Titanicul s-ar fi scufundat chiar daca cineva ar fi schimbat ordinea fotoliilor pe punte. Toate produsele derivate sunt necesare in aceste momente de criza pentru a proteja anumite investitii, dar trebuie altfel reglementate. Economia mondiala si sisteml financiar global au nevoie urgent de noi acorduri tip Bretton –Woods. Din nefericire lumea politica actuala este lipsita de liderii charismatici si influenti din 1945, lideri care au stabilit acordul de la Bretton Woods. Toate cele de bine, cu sanatate, Cristi.

  • Întrebarea nr. 5 iuliana popescu

    Daca dolarul scade, tentatia bancilor central nu va fi de a-l inlocui din reserve? Ce impact ar avea o devalorizare a dolarului in fata euro? Dar a francului elvetian?

    • Cristian Sima

      Nu inteleg intrebarea. Va rog sa reformulati

  • Întrebarea nr. 6 virgil pulbere

    Un al doilea val al crizei va fi mai dur decat primul, cum spun analistii? De ce? Cum ar trebui sa reactioneze Romania?

    • Cristian Sima

      Nu este vorba de un al doilea val al crizei, ci de o alta criza. Criza subprime a afectat sistemul bancar. Criza datoriilor suverane a majoritatii tarilor cu economii mature va afecta economia globala, sistemul bancar si nu in ultimul rand nivelul de trai al cetateanului de rand. Romania are cea mai mica datorie publica raportata la PIB din cele 27 de state ale UE. Romania are posibilitatea sa imprumute pe pietele externe cu dobanzi relativ mici si ar fi trebuit s-o faca demult.Daca vom creste datoria publica de la 40% pana la 100% din PIB nu am risc a nimic pentru ca celelalte tari vor iesi din criza doar devalorizandu-si moneda. Problema cea mare a Romaniei este nu sa se imprumute, ci ca nu stie ce sa faca cu banii imprumutati. Banii imprumutati de la FMI care se afla in rezerva BNR au fost necesari in momentul 2008 sau 2009. Nu cred ca avem nevoie de moneda tare si nu cred ca romanii au nevoie un nou franc. Romania are o capacitate de productie agricola imensa, utilizata sub 40%. Daca am imprumuta bani pentru a dezvolta agricultura, am putea in viitor sa redevenim granarul Europei, exact in momentul declansarii unei crize alimentare. Daca doriti sa intrebati de ce nu se intapla asta, nu voi da vina pe clasa politica ci pe toti specialistii atat din Finante cat si din celelalte sectoare care refuza sa se implice in politica si deci indirect, in luarea deciziilor. In acelasi timp, avem nevoie de o schimbare radicala a mentalitatii alegatorului de rand.

  • Întrebarea nr. 7 marian

    Daca se intoarce recesiunea, credeti ca politica monetara mai are “gloante” de tras? Ce marja de manevra mai are BNR?

    • Cristian Sima

      S-a impamantenit ideea ca la cea mai mica devalorizare a leului, chiar si de 1%, BNR va interveni cu gloante suficiente pentru a opri caderea monedei nationale. Nu vreau sa dau sfaturi nimanui, dar imi pun o intrebare: este oare bine sa tragem aceste gloante? Uneori, lipsa interventiilor pe piata monetara ajuta

  • Întrebarea nr. 8 daniela dombrovschi

    cat de credibile sunt agentiile de rating? nu tot ele supraevaluau in 2008 ratingurile si omologau produse toxice ca fiind AAA? Cum pot fi ele inlocuite?

    • Cristian Sima

      Agentiile de rating sunt necesare. Ele au facut multe greseli, mai ales in perioada falimentului Lehman Brothers si actualmente sufla si in iaurt. Nu stiu cat de credibile sunt asa cum nu stiu cat de credibil sunt eu insumi. Asa cum Dv cititi raspunsurile mele ar trebui sa cititi si rapoartele agentiilor de rating si sa trageti concluzii singur.

  • Întrebarea nr. 9 bancherita

    e corecta solutia bancii centrale europene de a pompa bani cu nemiluita in diversele Guverne? Nu se va ajunge la o inflatie generalizata? Asta e tot ceea ce toti oamenii aia destepti de la FMI, BCE sau FED pot face impotriva crizei? Nu exista alte solutii?

    • Cristian Sima

      Daca se va ajunge la o inflatie generalizata (foarte probabil), datoriile enorme din ziua de azi vor parea mici peste doar 5 ani si astfel, s-ar putea rezolva criza debitului suveran.. Intrebarea este cum vom reusi dupa aceea sa stopam inflatia. Eu nu am actualmente nicio solutie decat inflatia. Dar stiu bine ca o inflatie de doua cifre nu mai poate fi coborata usor.

  • Întrebarea nr. 10 popovici alexandrina

    Pana la urma scaderea ratingului SUA a fost corecta?
    Si cum afecteaza asta Romania? Multumesc

    • Cristian Sima

      America va avea datorii de peste 17.000 de miliarde de dolari. E foarte greu ca cineva sa creada ca toti acesti bani vor fi returnati. In acelasi timp, proportional si celelalte tari au datorii la randul lor. Exista o veche zicala ca daca ai de dat la banca 10.000 de dolari nu dormi noaptea. Iar daca ai zece miliarde nu dorm bancherii. Problema e mult mai mare pentru cei care au imprumutat acesti bani decat pentru SUA. Cat vor valora cele 17 trilioane de dolari atunci cand vor fi rambursati, nu poate sa stie nimeni.
      Romania va fi afectata mai tarziu la fel ca si la criza subprime. Ar trebui deja sa ne preocupe aceasta problema si sa luam masuri. Altfel, inseamna ca nu am invatat nimic din greselile anului 2008.

  • Întrebarea nr. 11 broker

    Dv ce masuri ati luat la companiile in care sunteti implicat dupa ce ati aflat de decizia legata de ratingul SUA? Va mutati investitiile din dolari spre alta monede? Veti specula pe dolar? Care au fost primele 3 decizii luate?

    • Cristian Sima

      Actualmente, eu sunt implicat doar la Sibex. Toate masurile pe care le-am luat s-au concentrat asupra bunului mers al tranzactiilor si am avut grija ca toti participantii sa aiba bani suficienti pentru acoperirea eventualelor pierderi. Rolul unei burse ca cea de la Sibiu este sa creeze posibilitatea investitorilor sa se protejeze in momente de panica, de prabusire a pietelor financiare. Sibex este singurul loc din Romania in care poti castiga si iti poti acoperi eventualele pierderi de pe alte piete si ar fi bine ca el sa fie mult mai populat. Vom demara un program de marketing care sa convinga investitorul roman ca Bursa are doua sensuri-si in sus si in jos- si ca atunci cand scade nu toata lumea pierde.

  • Întrebarea nr. 12 Florin Radulescu

    In 2008 si ulterior ati spus ca dupa criza urmeaza inflatia. Care mai este previziunea dumneavoastra?
    Ce ar putea guvernele sa faca ca sa nu aiba puternice miscari sociale in urma scaderii puterii de cumparare?
    Ce poare face un cetatean normal pentru a-si proteja economiile?

    • Cristian Sima

      Aceeasi. Singura solutie in astfel de momente este solidaritatea. Cred ca cea mai buna investitie pe termen lung ar fi achizitionarea de commodities agroalimentare. Sibex va lansa cat de curand tranzactii pe grau si porumb

  • Întrebarea nr. 13 Ion

    In contextul problemelor economice din Uniunea Europeana si Statele Unite cum vor reactiona investitorii europeni si americani din China ?
    E posibil ca UE si SUA sa preseze intoarcerea investitorilor acasa din China ?
    Multumesc.

    • Cristian Sima

      Investitorii straini din China vor produce marfuri multe si ieftine doar atata timp cat economiile dezvoltate le vor putea inghiti. O scadere sau o recesiune va duce atat la scaderea pretului petrolului cat si la scaderea productiei fabricilor chinezesti. UE si SUA nu pot presa intoarcerea investitorilor acasa atata timp cat exista liberalism si democratie decat prin masuri dictatorilale. "Democratia este cea mai proasta forma de guvernamant dar mult mai buna decat orice s-a incercat pana acum" (sir Winston Churchill)

  • Întrebarea nr. 14 Magister Ludi

    Dupa cum probabil stiti, expunerea short in argint a JPMorgan depaseste 4 miliarde USD.
    Vreau sa va cunosc parerea in legatura cu conditiile in care credeti ca ar putea incerca un short covering, sau, din contra, daca veti considera ca urmaresc manipularea in continuare a respectivei piete, cu largul concurs al autoritatilor de reglementare.
    In acelasi context va rog sa comentati efectul deschiderii bursei asiatice a metalelor pretioase asupra pietelor in cauza.

    Va multumesc.

    • Cristian Sima

      Nu cred ca pietele metalelor sunt panicate, dar sunt puternic dereglementate. Actualemtne aurul se afla la 1700 de dolari uncia si va continua sa creasca pe termen scurt la fel ca si argintul si cuprul, dar nu poti afla cand anume se va opri aceasta crestere.

  • Întrebarea nr. 15 Ion

    In urmatorul an vedeti cum va evolua dolarul fata de RMB ?
    Daca problemele economice din SUA se vor agrava ce impact ar fi pentru creditele in euro la persoanele fizice din tara noastra ?
    Multumes.

    • Cristian Sima

      Atata timp cat prima putere militara a lumii este SUA, dolarul nu se va prabusi. De asemenea, o vanzare masiva de titluri de stat americane de catre Guvernul chinez ar duce la cresterea vertiginoasa a dobanzii pe dolar si la intarirea lui. Sa nu uitam ca in criza din 2008-2009 dolarul s-a intarit in fata euro cu 30%. Dar nimeni nu poate face o previziune pentru ca exista varianta unei uriase cantitati de moneda americana tiparita care poate sa alunge investitorii.

    • Cristian Sima

      As recomanda creditele in lei. O eventuala disparitie a monedei europene ar putea fi interpretata ca visul tuturor datornicilor romani in euro. Dar nu se poate estima ce masuri vor lua bancile in acel mopment. O transformare a creditului din euro in marca germana ar distruge persoanele fizice mai rau decat daca ar fi inprumutat franci. Vom trai si vom vedea- nimeni nu are globul de cristal. E bine intotdeauna sa te imprumuti in moneda in care esti platit

  • Întrebarea nr. 16 lili

    Buna ziua Dle Sima,
    Va rog sa-mi raspundeti la urmatoarele intrebari:
    1) Romania a avut nenorocul si acum se pare ca-l are din nou de a fi in an electoral sau preelectoral cand aceasta criza "moderna" a lovit lumea si mai ales "lumea buna".
    Cum vedeti Dvs din acest pdv Romania anului 2012? Ce credeti ca vor face politicienii care conduc Romania, credeti ca vor fi suficient de prudenti, mai ales ca PDL a scazut in preferintele electoratului din cauza masurilor de austeritate luate de coalitia de guvernare?
    2) Dupa ce criza a lovit in 2007-2008, mi-amintesc ca se spunea ca lumea va fi "altfel" dupa aceasta criza.
    A fost sau nu reala aceasta apreciere sau s-a adeverit inca o data ca lumea nu prea invata multe din ceea ce i se intampla?
    3) Date fiind recentele evolutii din lumea larga, cum vedeti Dvs evolutia Romaniei si mai ales viata romanilor in anii ce urmeaza? Cam in ce interval de timp se poate vorbi despre o imbunatatire reala a nivelului de viata al majoritatii romanilor?
    Va multumesc.

    • Cristian Sima

      1.Puneti aceasta intrebare politicienilor.
      2.Nu ti se pare ca este altfel?
      3.Fiecare popor isi merita conducatorii si fiecare popor care vrea sa traiasca mai bine trebuie sa invete sa munceasca, sa gandeasca si sa se implice.

  • Întrebarea nr. 17 Andreea

    Buna ziua domnule Sima.
    Va rog sa mi dati un sfat privind creditul in franci pe care il am. La data angajarii creditului cursul era 1.88 ron acum e mai mult decat dublu. Ce sfat imi dati, e oportuna acum o refinantare in euro?

    • Cristian Sima

      Vedeti raspunsurile de mai sus

  • Întrebarea nr. 18 hildegard essen

    Actuala problema a datoriilor nu e numai una financiara ci si una morala. Actualele generatii se imprumuta iar cei care vor plati aceste datorii vor fi cei din generatia urmatoare. Cat de morala e prin urmare solutia cu care se lauda G7 si ceilalti..?

    • Cristian Sima

      Aveti dreptate. Din nefericire, intoarcerea la morala victoriana este imposibil de realizat. Suntem mult prea ipocriti si mult prea lacomi. Ipocrizia este ofranda pe care viciul o pune pe masa adevarului.
      Actualmente nu cred ca mai exista nici macar solutia imorala.

  • Întrebarea nr. 19 nelu din baneasa

    Buna ziua dle Sima. Intrebarea mea e: cum ar fi aratat azi pietele daca nu ar fi existat agentiile de rating care sa dea in Grecia, PIIGS, US si stim foarte bine ca lista continua, in conditiile in care bancile centrale, statele, fac eforturi uriase sa pastreze calmul si sa readuca increderea pe piete. Pentru ca agentiile astea influenteaza exact elementul dominant din piete: psihologia umana (in situatia de fata - panica). Adica n-ar trebui cumva revizuit sistemul asta de acordare a ratingurilor in conditiile in care statele se implica tot mai mult?
    Multumesc.

    • Cristian Sima

      Lumea financiara ar fi aratat mult mai rau. Asta nu inseamna ca lucrurile nu trebuie reglementate si imbunatatite.

  • Întrebarea nr. 20 mihaela

    buna ziua.am un credit imens in franci elvetieni.la pret preconizati ca va ajunge francul si daca credeti ca va reveni vreodata macar la 3 lei/franc?
    va multumesc.

    • Cristian Sima

      Vedeti raspunsurile anterioare.

  • Întrebarea nr. 21 vali

    luati in considerare un scenariu apocaliptic in 2012-2013, reconsiderarea sistemului financiar si schimbarea modului de guvernare

    • Cristian Sima

      Nu iau in vedere niciun scenariu apocaliptic dar intrevad un mare haos.Haosul a fost intotdeauna purtator de noi chipuri de dictaturi. Sa speram ca ma insel, insa.

  • Întrebarea nr. 22 Mihaela Serban

    In cazul unui credit cu ipoteca in chf, contractat in anul 2007, din care s-a achitat cca. 20%, in conditiile unei dobanzi actuale de 3,42%(3,25% marja fixa +LIBOR la 3 luni) si a lipsei altor comisioane, ce se poate face pentru micsorarea ratei lunare in conditiile devalorizarii puternice a leului in raport cu chf?
    Mentionez ca variantele de refinantare, la aceasta data, nu sunt avantajoase.
    De ce BNR nu intervine pentru astfel de credite pe modelul Ungariei?

    • Cristian Sima

      Vedeti raspunsurile anterioare

    • Cristian Sima

      Nu cred ca e bine ceea ce a facut Ungaria cu francul elvetian pentru ca nimeni nu v-a fortat sa luati credit in franci elvetieni iar daca azi ati fi avut un schimb de un franc la un leu sigur nu ati fi impartit castigul cu platitorii de taxe care cer acum ajutorul.

  • Întrebarea nr. 23 ariston

    Dle Sima, se pare ca aveti experienta in domeniu..nu va cunosc dar va cer parerea : credeti ca zona euro mai are viata lunga? e posibil ca si Franta sa intre in cercul tarilor cu probleme ? e posibil sa izbucneasca un razboi pornind de la aceste turbulente mondiale ?va multumesc .

    • Cristian Sima

      Euro nu este o moneda pentru ca o moneda are o politica fiscala si monetara comuna. Euro are doar o politica monetara comuna si de aceea s-a nascut handicapat. Franta si Germania au ratingul AAA si o datorie publica pe care actualmente o pot sustine. Orice criza puternica a tarilor din UEii va contagia insa si pe ei.
      Sa speram ca nu va izbucni niciun razboi si ca ratiunea va triumfa. In acelasi timp, sa nu uitam ca somnul natiunilor naste monstri .

  • Întrebarea nr. 24 Florin Bogdan

    Buna ziua d-le. Sima si multumim pt. prezeta dvs. aici in aceste momente dificile. As avea 3 intrebari la dvs. :
    1. Considerati ca dupa caderea BVB de ca. 25% din aprilie pina cum respectiv dupa ce va mai cade inca 10% - 15% - 20% merita investit la BVB cu un orizont de timp de 2 - 3 - 4 - 5 ani sau mai bine sa pastrez cash ? In ce moneda sau in aur ?

    2. Considerati actiunile FP au potential pe termen de 2 - 3 ani ?

    3. In ce ar merita invetit in acest moment ?
    Va multumesc anticipat
    Cu stima
    Florin

    • Cristian Sima

      1. In pozitia actuala de presedinte Sibex nu pot sa va raspund la intrebare
      2. Idem 1
      3. Am raspuns mai sus

  • Întrebarea nr. 25 g.oboreanu

    se duce dow jones sud, si daca da, va trece sub 10 mii ?

    vom ajunge sa vedem dolarul coborand sub 1.5 usd/1 euro ?

    eu nu cred. dv. ?!

    • Cristian Sima

      Din pozitia de pres CA Sibex nu pot sa va raspund la aceasta intrebare

  • Întrebarea nr. 26 freemistake

    Cand monedele de circulatie mondiala....Euro si Dolarul....sunt...doar niste hartii tiparite....care au o valoare indusa de agentii de ratting si de banci....oare cum credeti ca ar arata lumea asta fara bani?
    In fond ce sa mai faci cu banii..cand nu mai exista incredere?
    Banul a fost creat cu un scop.....iar acum banul nu mai are acel scop.
    In fine...o sa traim si o sa vedem..oricum alta sansa nu avem....

    • Cristian Sima

      Vad ca v-ati raspuns deja :)

  • Întrebarea nr. 27 ek

    De ce ne sunt impuse preturi in euro la diverse servicii ? Ce putem face?

    Stiu ca spuneti mereu ca nu trebuie sa te imprumuti in valuta / sa te imprumuti in banii in care ai si veniturile.
    Dar cu toate acestea sunt servicii care au preturi in euro - de exemplu telefonia si nu numai. Avand in vedere cat de mari sunt aceste companii aflate in cartel - nu ai nici o sansa reala sa iti negociezi un contract in lei.

    PS Daca in comunism era statul monopolist - acum avem corporatii in carteluri. Iar accesul altor jucatori pe piata pentru a le sparge gasca este impiedicat de stat prin 'standarde', reglementari, controale.

    • Cristian Sima

      Ar trebui sa protestam impotriva preturilor in euro. La noi, importatorii sunt avantajati datorita stabilitatii cursului , bancile sunt avantajate datorita aceleiasi stabilitati, stabilitatea insase se bazeaza pe imprumutul facut la FMI si BM. Si totusi, continuam sa platim servicii in euro. Nu stiu ce forma de protest ar trebui adoptata, dar sigur aveti dreptate si ar trebui sa protestam vehement.

  • Întrebarea nr. 28 xyz

    1. Cum va evolua piata imobiliara ?
    2. Care este estimarea pentru cursul RON/EUR pentru ianuarie 2012, si iulie 2012 ?
    3. Credeti ca vor apare si in Romania banci care vor da faliment in 2012-2013 ?
    4. Ce cheltuieli poate statul sa mai reduca ca sa acopere deficitele(in special ale sistemului de pensii) ?

    • Cristian Sima

      1. In momente de inflatie, unul dintre refugii va fi piata imobiliara si cea a terenurilor agricole

      2. Daca as sti ....!
      3.Din pozitia actuala nu pot sa va raspund la aceasta intrebare
      4. Inainte de a reduce cheltuielile, Statul ar trebui sa impoziteze foarte putin munca. Fara o scadere a impozitului pe salariu la 2% nu vom incuraja munca, nu vom incuraja nici cresterea economica si nici nu vom avea o crestere la buget. E normal sa impozitam castigurile dar nu munca.

  • Întrebarea nr. 29 ion

    Pe hotnews s-a tot vehiculat ca o solutie pentru cei care au credite in franci ar fi sa faca hedging pe franc pe Sibex. Puteti da niste detalii cum ar trebui sa procedeze cineva care este interesat de asa ceva?

    • Cristian Sima

      Adresati-va unui broker

  • Întrebarea nr. 30 allysimi

    Domnule Sima, in conditiile actuale, daca ar fi sa faceti un credit pe o perioada de 10 ani in ce moneda v-ati indatora: lei sau euro?

    • Cristian Sima

      Eu castigand lei, ma voi indatora in lei

  • Întrebarea nr. 31 cosming

    Dl. Sima, toti stim ca reducerea rating-ului acordat SUA trebuia facuta de cativa ani de zile. Faptul ca s-a facut numai acum si numai de catre o agentie de rating, dauneaza in special economiilor europene si asiatice - economia americana este tot in aceeasi situatie ca acum cativa ani. In raspuns la reducerea rating-ului BCE+G7 s-au trezit sa faca un anunt total nepotrivit, de a cumpara obligatiuni emise de Italia/Spania in speranta desarta ca se vor calma pietele financiare.
    In cele din urma aceste datorii ale SUA,Grecia, Italia, Spania... vor trebui sa fie platite intr-o forma sau alta; se vede clar ca SUA isi va devaloriza moneda, vor avea inflatie, somaj, dar in cele din urma isi vor reveni - au demonstrat acest lucru de cateva ori. In schimb pe peninsula asta la continentul Asia, peninsula Europa, nu exista un precedent, exista interese economice si politice diferite (ca de' e Uniune Europeana) care in final determina dupa cum s-a vazut actiuni total nepotrivite.

    Ce parere aveti Dvs. despre modul in care liderii natiunilor G7 au ales sa influenteze din nou pietele financiare ? (din punctul meu de vedere sunt doar vorbe care au rolul de a amana rezolvarea problemelor fundamentale)

    • Cristian Sima

      Nu cred in masurile interventioniste alese de liderii natiunilor G7

  • Întrebarea nr. 32 cryacc1284448565056

    ce credeti ca se intimpla cu bursa ?
    cum va evolua francul elvetian ? (implicit dolarul)

    personal cred ca este un moment foarte bun pentru investitii ( speculatii).. ce parere aveti?

    • Cristian Sima

      Daca sunteti un speculator, speculati. Daca sunteti investitor, investiti. Daca nu sunteti nici una nici alta, concentrati-va asupra profesiei Dv si incercati sa va gasiti un sfatuitor pentru a va ajuta sa plasati banii economisiti

  • Întrebarea nr. 33 Marius

    Odata cu actuala si prelungita criza economica multi s-au pus sa dea vina pe actualul sistem bazat pe economia de piata care ar fi dat gres.
    Care credeti ca este de fapt sursa problemei in economia mondiala ?
    Ce sanse are actualul sistem economic in viitor si ce masuri are trebui luate pentru ca el sa functioneze mai bine si pe cat posibil sa nu mai dea astfel de "rateuri". ?

    • Cristian Sima

      Problema este ca am trait pe datorie si ne-am intins mai mult decat plapuma. Ar trebui revizuite sistemele actuale si un nou acord de tip Bretton Woods este imerativ necesar

  • Întrebarea nr. 34 adrian neagu

    Cat de jos estimati ca va ajunge usd pana la finalul anului?
    Credeti ca FED va infaptui un nou program de QE pana la finanul anului?
    Cat va mai putea tine BNR cursul fata de usd?

    • Cristian Sima

      Si eu sunt la fel de curios ca Dv sa aflu raspunsurile la intrebarile de mai sus. Din nefericire nu le stiu.

  • Întrebarea nr. 35 ignat

    Domnule Cristian Sima, va urmaresc in media de cate ori participati la emisiuni si va stimez pentru previziunile pe care le faceti in zona financiara. Va rog sa-mi raspundeti la urmatoarea intrebare; am un credit de 36000 franci elvetieni pe 16 ani ,ce credeti ca ar trebui sa fac avand in vedere ca detin cash contravaloarea unei treimi din suma imprumutata in lei, sa achit din credit in avans sau sa cumpar chf si sa astept.

    • Cristian Sima

      am mai raspuns mai sus referitor la francul elvetian

  • Întrebarea nr. 36 cryacc1284448565056

    dumneavoastra in ce ati invetii?

    • Cristian Sima

      Chiar si la 50 de ani eu voi continua sa investesc in educatia mea si a familiei mele

    • Cristian Sima

      Incercati si Dv sa investiti in educatie si veti avea sigur rezultate foarte bune

  • Întrebarea nr. 37 adrian neagu

    Ma uit in direct la conferinta de presa a guvernatorulyi BNR si tocmai a zis ca BNR si-a modificat tinta de inflatie pentru acest an in scadere de la 5.1% la 4.6%. Si a coborat si tinta pentru anul urmator.
    Oamenii acestia sunt nebuni sau vizionari?
    Domnule Sima, facand abstractie de Insitutul national de Statistica, la cat estimati inflatia la finalul anului 2011, dar 2012?

    • Cristian Sima

      BNR coboara mereu tinta de inflatie pentru a putea cat mai usor sa o sara din alergare.

  • Întrebarea nr. 38 mary

    In noua conjunctura economica cum isi propune SIBEX sa mearga mai departe?

    Intentionati sa propuneti noi masuri/ noi pachete pentru a stimula piata de capital daca luati in calcul o noua criza?

    Ce recomandare ati face investitorilor/ guvernului RO pentru perioada imediat urmatoare?

    Multumesc.

    • Cristian Sima

      1. Sibex este singura piata din Romania unde se poate face profit pe scaderea actiunior si a produselor derivate. Ea va continua sa se dezvolte mai ales in acest domeniu. Vom incerca sa introducem ETF si actiuni de tipul Apple, Google si Amazon. Si asta speram sa se intample foarte curand.
      Tinand cont ca in urma multiplelor procese intentate de diversi actionari, noua conducere Sibex a devenit reala doar vinerea trecuta, pot sa spun ca sunt PDG al Sibex de doar 3 zile. Asta desi m-am implicat constant din aprilie pana acum in schimbarea opticii despre piata derivatelor de la Sibiu.
      Guvernului Ropmaniei i-as putea da un singur sfat pentru a avea succes:luati-va consultanti mult mai destepti decat Dv si atrageti cat mai multi specialisti din economia reala in jurul unei mese, pentru a stabili o strategie nu pompieristica, ci pe termen foarte lung de 30 ani

  • Întrebarea nr. 39 panfilica

    ca se apropie momentul trecerii la moneda unica, transatlantica ?

    • Cristian Sima

      In Europa am reusit sa unificam monedele multor tari dar inca nu am reusit sa unificam crizele. Ideea unei monezi unice transatlantice mi se pare o utopie.

  • Întrebarea nr. 40 mastic

    Ce ar trebui sa faca un om simplu cu economiile lui acum? Depozite bancare? In ce moneda? Sa-si tina banii acasa? Sa stea in expectativa si sa cumpere pe bursa? Sibex? Care este suma minima cu care trebuie sa mearga un om la un broker pentru un cont pentru a tranzactiona la Sibex?

    • Cristian Sima

      Pentru astfel de sfaturi ar trebui sa va adresati unui broker. Nu investiti la bursa decat bani pe care ii puteti pierde fara a va afecta viata cotidiana








[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

17881 vizualizari

  • Franc (Duminică, 7 august 2011, 20:15)

    ion [anonim]

    Cat mai poate creste francul? Nu poate creste la nesfarsit fara ca economia Elvetiei sa sufere. Se poate ajunge la un scenariu de 1 franc =2 euro. Sau acuma vom asista la o ultima zvacnire de crestere pana ajunge la paritate cu euro si cam atat.
    Daca se agraveaza situtia si in zona euro (Italia si Spania) la ce sa ne asteptam de la franc?
    • 1 (Luni, 8 august 2011, 10:58)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui ion

      Francul a devenit in ultimul an refugiul tuturor investitorilor in momente de criza, preluand o parte din jobul aurului din ultimii 50 de ani. Nimnei nu stie cat poate sa creasca francul si evident economia Elvetiei, o economie exportatoare, va avea de suferit. Interventiile Bancii Centrale a Elvetiei din ultima perioada dovedesc preocuparea carmuitorilor elvetieni pentru a face orice sa opreasca intarirea francului. Istoria ultimilor 1000 de ani si pozitia geografica neatractiva a Elvetiei ca si neutralitatea ei aproape totala determina pe toti cei care au cantonat banii in aceasta tara sa si-i pastreze in moneda elvetiana. Daca situatia se va agrava in zona Italia-Spania ne putem astepta la disparitia euro nu la intarirea francului.
  • Ordinea mondiala (Duminică, 7 august 2011, 20:23)

    Marius Ogrean [anonim]

    In anii 1900, ordinea mondiala s-a modificat, americanii intrecandu-i pe britanici.

    Traim vremuri de schimbare din nou, insa China nu prea cred ca poate oferi un model de viata lumii asa cum a facut SUA.

    Cum credeti ca se va reaseza ordinea mondiala?
    • 2 (Luni, 8 august 2011, 10:58)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marius Ogrean

      S-ar putea sa asistam la sfarsitul civilizatiei occidentale. Si cum orice sfarsit determina un haos, este nevoie de un nou jandarm. Actualmente, economia chineza care nu prea inventeaza nimic de la Confucius incoace va avea greutati in a conduce o economie mondiala. Nu poti fi liber copiindu-i doar pe ceilalti si asistand doar cum ei sfarsesc. La sfarsitul celeilalte civilizatii Greco-romane, haosul a durat pana la Renastere. Nu cred ca cineva poate sa prevada cum se va aranja lumea dupa o criza globala lunga.Putem spera doar ca sfarsitul civilizatiei occidentale va veni mult mai tarziu decat sfarsitul vietilor
      noastre efemere
  • evolutie franc (Duminică, 7 august 2011, 20:54)

    Marcel Ionita [utilizator]

    Domnule Sima, cum vedeti evolutia francului pe termen lung. Pe termen scurt este evident trendul. Cand preconizati ca va fi punctul de inflexiune in care investitorii vor muta pe Euro?

    Pe franc s-a trecut la specula, sau suntem inca in stadiul de refugiu? Ce fac bancile si investitorii germani? Mizeaza si ei pe franc?

    De ce pe aur s-a temperat evolutia, dar in schimb se pompeaza in franc? De obicei, cele doua comoditati merg mana in mana.

    De ce fug investitorii in conditiile in care companii mari anunta profituri record (APPLE, GOOGLE, BMW, VW)?
    • 3 (Luni, 8 august 2011, 11:05)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marcel Ionita

      Despre franc am raspuns mai sus. Nu cred intr-o apreciere pe termen lung a aurului pentru simplul motiv ca nimeni nu intentioneaza sa manance aur. As fi tentat sa cr4ed intr-o apreciere a marfurilor alimentare. Francul nu e totusi in categoria commodity. Investitorii nu par sa fuga de Apple si Google, dimpotriva. Evident insa, pe o piata bearish nicio actiune industriala sau de servicii nu va scapa de corectie.
  • Solutii, (Duminică, 7 august 2011, 22:38)

    cornel19 [utilizator]

    In opinia d.-voastra, ce mecanism ar putea inlocui bursa, aceasta si din perspectiva reala ca aceasta din urma, este hipersensibila la numerosi factori subiectivi, nerelevanti. Ptr. exemplificare, ptr. cei nefamiliarizati cu mecanismele acesteia, trimit la cei psihologici, care articulati ,,corespunzator,, pot/au MANIPULAT cu rezultate notabile. A doua intrebare, este delimitarea derivatelor, si aici, in formula consacrata, sau generat grave afectari. Va multumesc anticipat, si regret ca nu am posibilitatea de a fi in fata monitorului, la discutia de maine, ora 11. Toate cele de bine, cu sanatate, cornel.
    • 5 (Luni, 8 august 2011, 11:09)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui cornel19

      Bursa nu trebuie inlocuita ci doar mult mai bine reglementata. In perioada 1929-1932 s-a inventat SEC avand ca prim presedinte pe Joe Kennedy, tatal presedintelui si faimos speculator in anii `20. Presedintele Obama a incercat o reglementare palida folosind aceleasi persoane care au dereglementat. Titanicul s-ar fi scufundat chiar daca cineva ar fi schimbat ordinea fotoliilor pe punte. Toate produsele derivate sunt necesare in aceste momente de criza pentru a proteja anumite investitii, dar trebuie altfel reglementate. Economia mondiala si sisteml financiar global au nevoie urgent de noi acorduri tip Bretton –Woods. Din nefericire lumea politica actuala este lipsita de liderii charismatici si influenti din 1945, lideri care au stabilit acordul de la Bretton Woods. Toate cele de bine, cu sanatate, Cristi.
  • pt dl Sima (Duminică, 7 august 2011, 22:48)

    iuliana popescu [anonim]

    Daca dolarul scade, tentatia bancilor central nu va fi de a-l inlocui din reserve? Ce impact ar avea o devalorizare a dolarului in fata euro? Dar a francului elvetian?
    • 6 (Luni, 8 august 2011, 11:13)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui iuliana popescu

      Nu inteleg intrebarea. Va rog sa reformulati
  • intrebare (Duminică, 7 august 2011, 22:48)

    virgil pulbere [anonim]

    Un al doilea val al crizei va fi mai dur decat primul, cum spun analistii? De ce? Cum ar trebui sa reactioneze Romania?
    • 7 (Luni, 8 august 2011, 11:13)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui virgil pulbere

      Nu este vorba de un al doilea val al crizei, ci de o alta criza. Criza subprime a afectat sistemul bancar. Criza datoriilor suverane a majoritatii tarilor cu economii mature va afecta economia globala, sistemul bancar si nu in ultimul rand nivelul de trai al cetateanului de rand. Romania are cea mai mica datorie publica raportata la PIB din cele 27 de state ale UE. Romania are posibilitatea sa imprumute pe pietele externe cu dobanzi relativ mici si ar fi trebuit s-o faca demult.Daca vom creste datoria publica de la 40% pana la 100% din PIB nu am risc a nimic pentru ca celelalte tari vor iesi din criza doar devalorizandu-si moneda. Problema cea mare a Romaniei este nu sa se imprumute, ci ca nu stie ce sa faca cu banii imprumutati. Banii imprumutati de la FMI care se afla in rezerva BNR au fost necesari in momentul 2008 sau 2009. Nu cred ca avem nevoie de moneda tare si nu cred ca romanii au nevoie un nou franc. Romania are o capacitate de productie agricola imensa, utilizata sub 40%. Daca am imprumuta bani pentru a dezvolta agricultura, am putea in viitor sa redevenim granarul Europei, exact in momentul declansarii unei crize alimentare. Daca doriti sa intrebati de ce nu se intapla asta, nu voi da vina pe clasa politica ci pe toti specialistii atat din Finante cat si din celelalte sectoare care refuza sa se implice in politica si deci indirect, in luarea deciziilor. In acelasi timp, avem nevoie de o schimbare radicala a mentalitatii alegatorului de rand.
  • intrebare (Duminică, 7 august 2011, 22:49)

    marian [anonim]

    Daca se intoarce recesiunea, credeti ca politica monetara mai are “gloante” de tras? Ce marja de manevra mai are BNR?
    • 8 (Luni, 8 august 2011, 11:13)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui marian

      S-a impamantenit ideea ca la cea mai mica devalorizare a leului, chiar si de 1%, BNR va interveni cu gloante suficiente pentru a opri caderea monedei nationale. Nu vreau sa dau sfaturi nimanui, dar imi pun o intrebare: este oare bine sa tragem aceste gloante? Uneori, lipsa interventiilor pe piata monetara ajuta
  • pt dl c. sima (Duminică, 7 august 2011, 22:54)

    daniela dombrovschi [anonim]

    cat de credibile sunt agentiile de rating? nu tot ele supraevaluau in 2008 ratingurile si omologau produse toxice ca fiind AAA? Cum pot fi ele inlocuite?
    • 9 (Luni, 8 august 2011, 11:14)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui daniela dombrovschi

      Agentiile de rating sunt necesare. Ele au facut multe greseli, mai ales in perioada falimentului Lehman Brothers si actualmente sufla si in iaurt. Nu stiu cat de credibile sunt asa cum nu stiu cat de credibil sunt eu insumi. Asa cum Dv cititi raspunsurile mele ar trebui sa cititi si rapoartele agentiilor de rating si sa trageti concluzii singur.
  • nedumerire (Duminică, 7 august 2011, 22:57)

    bancherita [anonim]

    e corecta solutia bancii centrale europene de a pompa bani cu nemiluita in diversele Guverne? Nu se va ajunge la o inflatie generalizata? Asta e tot ceea ce toti oamenii aia destepti de la FMI, BCE sau FED pot face impotriva crizei? Nu exista alte solutii?
    • 11 (Luni, 8 august 2011, 11:14)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui bancherita

      Daca se va ajunge la o inflatie generalizata (foarte probabil), datoriile enorme din ziua de azi vor parea mici peste doar 5 ani si astfel, s-ar putea rezolva criza debitului suveran.. Intrebarea este cum vom reusi dupa aceea sa stopam inflatia. Eu nu am actualmente nicio solutie decat inflatia. Dar stiu bine ca o inflatie de doua cifre nu mai poate fi coborata usor.
  • intreb (Duminică, 7 august 2011, 23:03)

    popovici alexandrina [anonim]

    Pana la urma scaderea ratingului SUA a fost corecta?
    Si cum afecteaza asta Romania? Multumesc
    • 12 (Luni, 8 august 2011, 11:14)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui popovici alexandrina

      America va avea datorii de peste 17.000 de miliarde de dolari. E foarte greu ca cineva sa creada ca toti acesti bani vor fi returnati. In acelasi timp, proportional si celelalte tari au datorii la randul lor. Exista o veche zicala ca daca ai de dat la banca 10.000 de dolari nu dormi noaptea. Iar daca ai zece miliarde nu dorm bancherii. Problema e mult mai mare pentru cei care au imprumutat acesti bani decat pentru SUA. Cat vor valora cele 17 trilioane de dolari atunci cand vor fi rambursati, nu poate sa stie nimeni.
      Romania va fi afectata mai tarziu la fel ca si la criza subprime. Ar trebui deja sa ne preocupe aceasta problema si sa luam masuri. Altfel, inseamna ca nu am invatat nimic din greselile anului 2008.
  • intrebare (Duminică, 7 august 2011, 23:04)

    broker [anonim]

    Dv ce masuri ati luat la companiile in care sunteti implicat dupa ce ati aflat de decizia legata de ratingul SUA? Va mutati investitiile din dolari spre alta monede? Veti specula pe dolar? Care au fost primele 3 decizii luate?
    • 14 (Luni, 8 august 2011, 11:14)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui broker

      Actualmente, eu sunt implicat doar la Sibex. Toate masurile pe care le-am luat s-au concentrat asupra bunului mers al tranzactiilor si am avut grija ca toti participantii sa aiba bani suficienti pentru acoperirea eventualelor pierderi. Rolul unei burse ca cea de la Sibiu este sa creeze posibilitatea investitorilor sa se protejeze in momente de panica, de prabusire a pietelor financiare. Sibex este singurul loc din Romania in care poti castiga si iti poti acoperi eventualele pierderi de pe alte piete si ar fi bine ca el sa fie mult mai populat. Vom demara un program de marketing care sa convinga investitorul roman ca Bursa are doua sensuri-si in sus si in jos- si ca atunci cand scade nu toata lumea pierde.
  • Inflatie (Luni, 8 august 2011, 4:51)

    Florin Radulescu [anonim]

    In 2008 si ulterior ati spus ca dupa criza urmeaza inflatia. Care mai este previziunea dumneavoastra?
    Ce ar putea guvernele sa faca ca sa nu aiba puternice miscari sociale in urma scaderii puterii de cumparare?
    Ce poare face un cetatean normal pentru a-si proteja economiile?
    • 16 (Luni, 8 august 2011, 11:19)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin Radulescu

      Aceeasi. Singura solutie in astfel de momente este solidaritatea. Cred ca cea mai buna investitie pe termen lung ar fi achizitionarea de commodities agroalimentare. Sibex va lansa cat de curand tranzactii pe grau si porumb
  • China crestere economica sau nu ? (Luni, 8 august 2011, 6:12)

    Ion [anonim]

    In contextul problemelor economice din Uniunea Europeana si Statele Unite cum vor reactiona investitorii europeni si americani din China ?
    E posibil ca UE si SUA sa preseze intoarcerea investitorilor acasa din China ?
    Multumesc.
    • 16 (Luni, 8 august 2011, 11:23)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ion

      Investitorii straini din China vor produce marfuri multe si ieftine doar atata timp cat economiile dezvoltate le vor putea inghiti. O scadere sau o recesiune va duce atat la scaderea pretului petrolului cat si la scaderea productiei fabricilor chinezesti. UE si SUA nu pot presa intoarcerea investitorilor acasa atata timp cat exista liberalism si democratie decat prin masuri dictatorilale. "Democratia este cea mai proasta forma de guvernamant dar mult mai buna decat orice s-a incercat pana acum" (sir Winston Churchill)
  • Silver vs. JPMorgan (Luni, 8 august 2011, 7:44)

    Magister Ludi [anonim]

    Dupa cum probabil stiti, expunerea short in argint a JPMorgan depaseste 4 miliarde USD.
    Vreau sa va cunosc parerea in legatura cu conditiile in care credeti ca ar putea incerca un short covering, sau, din contra, daca veti considera ca urmaresc manipularea in continuare a respectivei piete, cu largul concurs al autoritatilor de reglementare.
    In acelasi context va rog sa comentati efectul deschiderii bursei asiatice a metalelor pretioase asupra pietelor in cauza.

    Va multumesc.
    • 17 (Luni, 8 august 2011, 11:24)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Magister Ludi

      Nu cred ca pietele metalelor sunt panicate, dar sunt puternic dereglementate. Actualemtne aurul se afla la 1700 de dolari uncia si va continua sa creasca pe termen scurt la fel ca si argintul si cuprul, dar nu poti afla cand anume se va opri aceasta crestere.
  • Moneda chinezeasca, cretite euro (Luni, 8 august 2011, 8:11)

    Ion [anonim]

    In urmatorul an vedeti cum va evolua dolarul fata de RMB ?
    Daca problemele economice din SUA se vor agrava ce impact ar fi pentru creditele in euro la persoanele fizice din tara noastra ?
    Multumes.
    • 19 (Luni, 8 august 2011, 11:28)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ion

      Atata timp cat prima putere militara a lumii este SUA, dolarul nu se va prabusi. De asemenea, o vanzare masiva de titluri de stat americane de catre Guvernul chinez ar duce la cresterea vertiginoasa a dobanzii pe dolar si la intarirea lui. Sa nu uitam ca in criza din 2008-2009 dolarul s-a intarit in fata euro cu 30%. Dar nimeni nu poate face o previziune pentru ca exista varianta unei uriase cantitati de moneda americana tiparita care poate sa alunge investitorii.
    • 22- continuare (Luni, 8 august 2011, 11:30)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ion

      As recomanda creditele in lei. O eventuala disparitie a monedei europene ar putea fi interpretata ca visul tuturor datornicilor romani in euro. Dar nu se poate estima ce masuri vor lua bancile in acel mopment. O transformare a creditului din euro in marca germana ar distruge persoanele fizice mai rau decat daca ar fi inprumutat franci. Vom trai si vom vedea- nimeni nu are globul de cristal. E bine intotdeauna sa te imprumuti in moneda in care esti platit
  • 2012, revenirea crizei economice si Romania.... (Luni, 8 august 2011, 8:12)

    lili [anonim]

    Buna ziua Dle Sima,
    Va rog sa-mi raspundeti la urmatoarele intrebari:
    1) Romania a avut nenorocul si acum se pare ca-l are din nou de a fi in an electoral sau preelectoral cand aceasta criza "moderna" a lovit lumea si mai ales "lumea buna".
    Cum vedeti Dvs din acest pdv Romania anului 2012? Ce credeti ca vor face politicienii care conduc Romania, credeti ca vor fi suficient de prudenti, mai ales ca PDL a scazut in preferintele electoratului din cauza masurilor de austeritate luate de coalitia de guvernare?
    2) Dupa ce criza a lovit in 2007-2008, mi-amintesc ca se spunea ca lumea va fi "altfel" dupa aceasta criza.
    A fost sau nu reala aceasta apreciere sau s-a adeverit inca o data ca lumea nu prea invata multe din ceea ce i se intampla?
    3) Date fiind recentele evolutii din lumea larga, cum vedeti Dvs evolutia Romaniei si mai ales viata romanilor in anii ce urmeaza? Cam in ce interval de timp se poate vorbi despre o imbunatatire reala a nivelului de viata al majoritatii romanilor?
    Va multumesc.
    • 23 (Luni, 8 august 2011, 11:33)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui lili

      1.Puneti aceasta intrebare politicienilor.
      2.Nu ti se pare ca este altfel?
      3.Fiecare popor isi merita conducatorii si fiecare popor care vrea sa traiasca mai bine trebuie sa invete sa munceasca, sa gandeasca si sa se implice.
  • francul elvetian (Luni, 8 august 2011, 8:55)

    Andreea [anonim]

    Buna ziua domnule Sima.
    Va rog sa mi dati un sfat privind creditul in franci pe care il am. La data angajarii creditului cursul era 1.88 ron acum e mai mult decat dublu. Ce sfat imi dati, e oportuna acum o refinantare in euro?
    • 24 (Luni, 8 august 2011, 11:33)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andreea

      Vedeti raspunsurile de mai sus
  • intrebarea... (Luni, 8 august 2011, 9:03)

    hildegard essen [anonim]

    Actuala problema a datoriilor nu e numai una financiara ci si una morala. Actualele generatii se imprumuta iar cei care vor plati aceste datorii vor fi cei din generatia urmatoare. Cat de morala e prin urmare solutia cu care se lauda G7 si ceilalti..?
    • 26 (Luni, 8 august 2011, 11:36)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui hildegard essen

      Aveti dreptate. Din nefericire, intoarcerea la morala victoriana este imposibil de realizat. Suntem mult prea ipocriti si mult prea lacomi. Ipocrizia este ofranda pe care viciul o pune pe masa adevarului.
      Actualmente nu cred ca mai exista nici macar solutia imorala.
  • AGENTIILE DE RATING (Luni, 8 august 2011, 9:19)

    nelu din baneasa [anonim]

    Buna ziua dle Sima. Intrebarea mea e: cum ar fi aratat azi pietele daca nu ar fi existat agentiile de rating care sa dea in Grecia, PIIGS, US si stim foarte bine ca lista continua, in conditiile in care bancile centrale, statele, fac eforturi uriase sa pastreze calmul si sa readuca increderea pe piete. Pentru ca agentiile astea influenteaza exact elementul dominant din piete: psihologia umana (in situatia de fata - panica). Adica n-ar trebui cumva revizuit sistemul asta de acordare a ratingurilor in conditiile in care statele se implica tot mai mult?
    Multumesc.
    • 45 (Luni, 8 august 2011, 11:36)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui nelu din baneasa

      Lumea financiara ar fi aratat mult mai rau. Asta nu inseamna ca lucrurile nu trebuie reglementate si imbunatatite.
  • evolutie franc (Luni, 8 august 2011, 9:20)

    mihaela [anonim]

    buna ziua.am un credit imens in franci elvetieni.la pret preconizati ca va ajunge francul si daca credeti ca va reveni vreodata macar la 3 lei/franc?
    va multumesc.
    • 55 (Luni, 8 august 2011, 11:37)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihaela

      Vedeti raspunsurile anterioare.
  • scenariu (Luni, 8 august 2011, 9:23)

    vali [anonim]

    luati in considerare un scenariu apocaliptic in 2012-2013, reconsiderarea sistemului financiar si schimbarea modului de guvernare
    • 77 (Luni, 8 august 2011, 11:38)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui vali

      Nu iau in vedere niciun scenariu apocaliptic dar intrevad un mare haos.Haosul a fost intotdeauna purtator de noi chipuri de dictaturi. Sa speram ca ma insel, insa.
  • creditul in chf (Luni, 8 august 2011, 9:30)

    Mihaela Serban [anonim]

    In cazul unui credit cu ipoteca in chf, contractat in anul 2007, din care s-a achitat cca. 20%, in conditiile unei dobanzi actuale de 3,42%(3,25% marja fixa +LIBOR la 3 luni) si a lipsei altor comisioane, ce se poate face pentru micsorarea ratei lunare in conditiile devalorizarii puternice a leului in raport cu chf?
    Mentionez ca variantele de refinantare, la aceasta data, nu sunt avantajoase.
    De ce BNR nu intervine pentru astfel de credite pe modelul Ungariei?
    • 99 (Luni, 8 august 2011, 11:39)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihaela Serban

      Vedeti raspunsurile anterioare
    • 99 continuare (Luni, 8 august 2011, 11:40)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihaela Serban

      Nu cred ca e bine ceea ce a facut Ungaria cu francul elvetian pentru ca nimeni nu v-a fortat sa luati credit in franci elvetieni iar daca azi ati fi avut un schimb de un franc la un leu sigur nu ati fi impartit castigul cu platitorii de taxe care cer acum ajutorul.
  • Caut raspunsuri ! (Luni, 8 august 2011, 9:43)

    ariston [anonim]

    Dle Sima, se pare ca aveti experienta in domeniu..nu va cunosc dar va cer parerea : credeti ca zona euro mai are viata lunga? e posibil ca si Franta sa intre in cercul tarilor cu probleme ? e posibil sa izbucneasca un razboi pornind de la aceste turbulente mondiale ?va multumesc .
    • 78 (Luni, 8 august 2011, 11:43)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui ariston

      Euro nu este o moneda pentru ca o moneda are o politica fiscala si monetara comuna. Euro are doar o politica monetara comuna si de aceea s-a nascut handicapat. Franta si Germania au ratingul AAA si o datorie publica pe care actualmente o pot sustine. Orice criza puternica a tarilor din UEii va contagia insa si pe ei.
      Sa speram ca nu va izbucni niciun razboi si ca ratiunea va triumfa. In acelasi timp, sa nu uitam ca somnul natiunilor naste monstri .
  • Investitii BVB versus cash (Luni, 8 august 2011, 9:48)

    Florin Bogdan [anonim]

    Buna ziua d-le. Sima si multumim pt. prezeta dvs. aici in aceste momente dificile. As avea 3 intrebari la dvs. :
    1. Considerati ca dupa caderea BVB de ca. 25% din aprilie pina cum respectiv dupa ce va mai cade inca 10% - 15% - 20% merita investit la BVB cu un orizont de timp de 2 - 3 - 4 - 5 ani sau mai bine sa pastrez cash ? In ce moneda sau in aur ?

    2. Considerati actiunile FP au potential pe termen de 2 - 3 ani ?

    3. In ce ar merita invetit in acest moment ?
    Va multumesc anticipat
    Cu stima
    Florin
    • 545 (Luni, 8 august 2011, 11:44)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Florin Bogdan

      1. In pozitia actuala de presedinte Sibex nu pot sa va raspund la intrebare
      2. Idem 1
      3. Am raspuns mai sus
  • doua intrebari scurte: (Luni, 8 august 2011, 10:11)

    g.oboreanu [anonim]

    se duce dow jones sud, si daca da, va trece sub 10 mii ?

    vom ajunge sa vedem dolarul coborand sub 1.5 usd/1 euro ?

    eu nu cred. dv. ?!
    • 345 (Luni, 8 august 2011, 11:45)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui g.oboreanu

      Din pozitia de pres CA Sibex nu pot sa va raspund la aceasta intrebare
  • criza, dolarul si ...ardelenii? (Luni, 8 august 2011, 10:18)

    freemistake [anonim]

    Cand monedele de circulatie mondiala....Euro si Dolarul....sunt...doar niste hartii tiparite....care au o valoare indusa de agentii de ratting si de banci....oare cum credeti ca ar arata lumea asta fara bani?
    In fond ce sa mai faci cu banii..cand nu mai exista incredere?
    Banul a fost creat cu un scop.....iar acum banul nu mai are acel scop.
    In fine...o sa traim si o sa vedem..oricum alta sansa nu avem....
    • 888 (Luni, 8 august 2011, 11:45)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui freemistake

      Vad ca v-ati raspuns deja :)
  • preturi in valuta (Luni, 8 august 2011, 10:23)

    ek [anonim]

    De ce ne sunt impuse preturi in euro la diverse servicii ? Ce putem face?

    Stiu ca spuneti mereu ca nu trebuie sa te imprumuti in valuta / sa te imprumuti in banii in care ai si veniturile.
    Dar cu toate acestea sunt servicii care au preturi in euro - de exemplu telefonia si nu numai. Avand in vedere cat de mari sunt aceste companii aflate in cartel - nu ai nici o sansa reala sa iti negociezi un contract in lei.

    PS Daca in comunism era statul monopolist - acum avem corporatii in carteluri. Iar accesul altor jucatori pe piata pentru a le sparge gasca este impiedicat de stat prin 'standarde', reglementari, controale.
    • 998 (Luni, 8 august 2011, 11:56)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui ek

      Ar trebui sa protestam impotriva preturilor in euro. La noi, importatorii sunt avantajati datorita stabilitatii cursului , bancile sunt avantajate datorita aceleiasi stabilitati, stabilitatea insase se bazeaza pe imprumutul facut la FMI si BM. Si totusi, continuam sa platim servicii in euro. Nu stiu ce forma de protest ar trebui adoptata, dar sigur aveti dreptate si ar trebui sa protestam vehement.
  • intrebari (Luni, 8 august 2011, 10:40)

    xyz [anonim]

    1. Cum va evolua piata imobiliara ?
    2. Care este estimarea pentru cursul RON/EUR pentru ianuarie 2012, si iulie 2012 ?
    3. Credeti ca vor apare si in Romania banci care vor da faliment in 2012-2013 ?
    4. Ce cheltuieli poate statul sa mai reduca ca sa acopere deficitele(in special ale sistemului de pensii) ?
    • 888 (Luni, 8 august 2011, 11:59)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui xyz

      1. In momente de inflatie, unul dintre refugii va fi piata imobiliara si cea a terenurilor agricole

      2. Daca as sti ....!
      3.Din pozitia actuala nu pot sa va raspund la aceasta intrebare
      4. Inainte de a reduce cheltuielile, Statul ar trebui sa impoziteze foarte putin munca. Fara o scadere a impozitului pe salariu la 2% nu vom incuraja munca, nu vom incuraja nici cresterea economica si nici nu vom avea o crestere la buget. E normal sa impozitam castigurile dar nu munca.
  • Hedging (Luni, 8 august 2011, 10:41)

    ion [anonim]

    Pe hotnews s-a tot vehiculat ca o solutie pentru cei care au credite in franci ar fi sa faca hedging pe franc pe Sibex. Puteti da niste detalii cum ar trebui sa procedeze cineva care este interesat de asa ceva?
    • 7654 (Luni, 8 august 2011, 11:59)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui ion

      Adresati-va unui broker
  • Credit in euro sau in lei? (Luni, 8 august 2011, 10:45)

    allysimi [anonim]

    Domnule Sima, in conditiile actuale, daca ar fi sa faceti un credit pe o perioada de 10 ani in ce moneda v-ati indatora: lei sau euro?
    • 6554 (Luni, 8 august 2011, 11:59)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui allysimi

      Eu castigand lei, ma voi indatora in lei
  • intrebare (Luni, 8 august 2011, 10:47)

    cosming [anonim]

    Dl. Sima, toti stim ca reducerea rating-ului acordat SUA trebuia facuta de cativa ani de zile. Faptul ca s-a facut numai acum si numai de catre o agentie de rating, dauneaza in special economiilor europene si asiatice - economia americana este tot in aceeasi situatie ca acum cativa ani. In raspuns la reducerea rating-ului BCE+G7 s-au trezit sa faca un anunt total nepotrivit, de a cumpara obligatiuni emise de Italia/Spania in speranta desarta ca se vor calma pietele financiare.
    In cele din urma aceste datorii ale SUA,Grecia, Italia, Spania... vor trebui sa fie platite intr-o forma sau alta; se vede clar ca SUA isi va devaloriza moneda, vor avea inflatie, somaj, dar in cele din urma isi vor reveni - au demonstrat acest lucru de cateva ori. In schimb pe peninsula asta la continentul Asia, peninsula Europa, nu exista un precedent, exista interese economice si politice diferite (ca de' e Uniune Europeana) care in final determina dupa cum s-a vazut actiuni total nepotrivite.

    Ce parere aveti Dvs. despre modul in care liderii natiunilor G7 au ales sa influenteze din nou pietele financiare ? (din punctul meu de vedere sunt doar vorbe care au rolul de a amana rezolvarea problemelor fundamentale)
    • 542 (Luni, 8 august 2011, 12:01)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui cosming

      Nu cred in masurile interventioniste alese de liderii natiunilor G7
  • bursa & francul (Luni, 8 august 2011, 10:50)

    cryacc1284448565056 [utilizator]

    ce credeti ca se intimpla cu bursa ?
    cum va evolua francul elvetian ? (implicit dolarul)

    personal cred ca este un moment foarte bun pentru investitii ( speculatii).. ce parere aveti?
    • 546 (Luni, 8 august 2011, 12:02)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui cryacc1284448565056

      Daca sunteti un speculator, speculati. Daca sunteti investitor, investiti. Daca nu sunteti nici una nici alta, concentrati-va asupra profesiei Dv si incercati sa va gasiti un sfatuitor pentru a va ajuta sa plasati banii economisiti
  • criza economica si economia de piata (Luni, 8 august 2011, 10:55)

    Marius [anonim]

    Odata cu actuala si prelungita criza economica multi s-au pus sa dea vina pe actualul sistem bazat pe economia de piata care ar fi dat gres.
    Care credeti ca este de fapt sursa problemei in economia mondiala ?
    Ce sanse are actualul sistem economic in viitor si ce masuri are trebui luate pentru ca el sa functioneze mai bine si pe cat posibil sa nu mai dea astfel de "rateuri". ?
    • 756 (Luni, 8 august 2011, 12:04)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marius

      Problema este ca am trait pe datorie si ne-am intins mai mult decat plapuma. Ar trebui revizuite sistemele actuale si un nou acord de tip Bretton Woods este imerativ necesar
  • usd (Luni, 8 august 2011, 11:08)

    adrian neagu [anonim]

    Cat de jos estimati ca va ajunge usd pana la finalul anului?
    Credeti ca FED va infaptui un nou program de QE pana la finanul anului?
    Cat va mai putea tine BNR cursul fata de usd?
    • 74653 (Luni, 8 august 2011, 12:05)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui adrian neagu

      Si eu sunt la fel de curios ca Dv sa aflu raspunsurile la intrebarile de mai sus. Din nefericire nu le stiu.
  • criza (Luni, 8 august 2011, 11:12)

    ignat [anonim]

    Domnule Cristian Sima, va urmaresc in media de cate ori participati la emisiuni si va stimez pentru previziunile pe care le faceti in zona financiara. Va rog sa-mi raspundeti la urmatoarea intrebare; am un credit de 36000 franci elvetieni pe 16 ani ,ce credeti ca ar trebui sa fac avand in vedere ca detin cash contravaloarea unei treimi din suma imprumutata in lei, sa achit din credit in avans sau sa cumpar chf si sa astept.
    • 878 (Luni, 8 august 2011, 12:05)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui ignat

      am mai raspuns mai sus referitor la francul elvetian
  • investitii (Luni, 8 august 2011, 11:18)

    cryacc1284448565056 [utilizator]

    dumneavoastra in ce ati invetii?
    • 342 (Luni, 8 august 2011, 12:06)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui cryacc1284448565056

      Chiar si la 50 de ani eu voi continua sa investesc in educatia mea si a familiei mele
    • cont (Luni, 8 august 2011, 12:07)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui cryacc1284448565056

      Incercati si Dv sa investiti in educatie si veti avea sigur rezultate foarte bune
  • BNR si tinta de inflatie (Luni, 8 august 2011, 11:25)

    adrian neagu [anonim]

    Ma uit in direct la conferinta de presa a guvernatorulyi BNR si tocmai a zis ca BNR si-a modificat tinta de inflatie pentru acest an in scadere de la 5.1% la 4.6%. Si a coborat si tinta pentru anul urmator.
    Oamenii acestia sunt nebuni sau vizionari?
    Domnule Sima, facand abstractie de Insitutul national de Statistica, la cat estimati inflatia la finalul anului 2011, dar 2012?
    • 7847 (Luni, 8 august 2011, 12:08)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui adrian neagu

      BNR coboara mereu tinta de inflatie pentru a putea cat mai usor sa o sara din alergare.
  • ce va face SIBEX? (Luni, 8 august 2011, 11:43)

    mary [anonim]

    In noua conjunctura economica cum isi propune SIBEX sa mearga mai departe?

    Intentionati sa propuneti noi masuri/ noi pachete pentru a stimula piata de capital daca luati in calcul o noua criza?

    Ce recomandare ati face investitorilor/ guvernului RO pentru perioada imediat urmatoare?

    Multumesc.
    • 6756 (Luni, 8 august 2011, 12:12)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui mary

      1. Sibex este singura piata din Romania unde se poate face profit pe scaderea actiunior si a produselor derivate. Ea va continua sa se dezvolte mai ales in acest domeniu. Vom incerca sa introducem ETF si actiuni de tipul Apple, Google si Amazon. Si asta speram sa se intample foarte curand.
      Tinand cont ca in urma multiplelor procese intentate de diversi actionari, noua conducere Sibex a devenit reala doar vinerea trecuta, pot sa spun ca sunt PDG al Sibex de doar 3 zile. Asta desi m-am implicat constant din aprilie pana acum in schimbarea opticii despre piata derivatelor de la Sibiu.
      Guvernului Ropmaniei i-as putea da un singur sfat pentru a avea succes:luati-va consultanti mult mai destepti decat Dv si atrageti cat mai multi specialisti din economia reala in jurul unei mese, pentru a stabili o strategie nu pompieristica, ci pe termen foarte lung de 30 ani
  • credeti (Luni, 8 august 2011, 11:49)

    panfilica [anonim]

    ca se apropie momentul trecerii la moneda unica, transatlantica ?
    • 45325 (Luni, 8 august 2011, 12:15)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui panfilica

      In Europa am reusit sa unificam monedele multor tari dar inca nu am reusit sa unificam crizele. Ideea unei monezi unice transatlantice mi se pare o utopie.
  • Sibex (Luni, 8 august 2011, 11:51)

    mastic [anonim]

    Ce ar trebui sa faca un om simplu cu economiile lui acum? Depozite bancare? In ce moneda? Sa-si tina banii acasa? Sa stea in expectativa si sa cumpere pe bursa? Sibex? Care este suma minima cu care trebuie sa mearga un om la un broker pentru un cont pentru a tranzactiona la Sibex?
    • 7654 (Luni, 8 august 2011, 12:16)

      Cristian Sima [hotnews.ro] i-a raspuns lui mastic

      Pentru astfel de sfaturi ar trebui sa va adresati unui broker. Nu investiti la bursa decat bani pe care ii puteti pierde fara a va afecta viata cotidiana
  • Euro (Luni, 8 august 2011, 12:03)

    christi [anonim]

    Considerati ca o devalorizare accelarata / prabusire a monedei euro este probabila in viitorul imediat, pe fondul noilor presiuni?

    Pentru ce considerati ca se va opta in cazul euro: devalorizare prin emitere de moneda sau anularea euro prin revenirea la vechile monede europene?

    Cu consideratie...
  • ce moneda va inlocui dolarul? (Luni, 8 august 2011, 12:06)

    emigrantul [anonim]

    sau mai bine zis ce grup de valute ?
  • euro dolar (Luni, 8 august 2011, 12:07)

    zsolt [anonim]

    pe termen de 2 ani pe ce ati miza mai mult : dollar sau euro ?
  • sistemul bancar (Luni, 8 august 2011, 12:08)

    Andrei [anonim]

    Credeti ca vartejul financiar actual va falimenta banci in Romania? Este adevar in ceea ce spun cei de la BNR ca bancile locale sunt solide si pot face fata crizei?
    Ce credeti ca va face BNR, le va lasa sa declare falimentul, le va sustine sau le va nationaliza?
  • BNR (Luni, 8 august 2011, 12:16)

    mastic [anonim]

    D-le Sima, ce intrebare ati fi adresat astazi la conferinta de presa guvernatorului Isarescu?
  • Bretton Woods (Luni, 8 august 2011, 12:28)

    mastic [anonim]

    Un acord de tip Bretton Woods va scadea sau creste pretul aurului?
    Ce etalon ati alege pentru un astfel de acord? Ce moneda? Aurul?
  • investitie (Luni, 8 august 2011, 12:36)

    cryacc1284448565056 [utilizator]

    Aveti perfecta drep[tate referitor la investitie : (vreau sa va urez multi ani cu sanatate sa duceti cel putin dublu..:) )..

    Insa ma refeream la un anumit segment (sau mai multe) care ar fi bun ca investitie !
  • Situatia franc vs euro (Luni, 8 august 2011, 12:46)

    Monica Dumitriu [anonim]

    D-le Sima, am inteles de ce francul s-a apreciat in aceste vremuri, am inteles de ce euro trece printr-o perioada grea, am inteles ca cei care s-au indatorat in franci elvetieni si-au asumat riscul valutar constient (sau nu in unele cazuri).Intrebarea mea este : care va fi pozitia francului pe termen lung?Va ramane oare la o valoare la fel de mare ca acum comparativ cu euro?Sau isi va reveni in 3-5 ani?Intuitia mea imi spune ca aceasta perioada de intarire a francului este trecatoare.Spuneti-mi va rog daca gresesc.
  • imobiliare (Luni, 8 august 2011, 12:47)

    acelasi andrei [anonim]

    Considerati ca in conditiile de criza pe care o vedeti in desfasurare, romanii vor putea sa-si plateasca ratele in continuare? Va fi stopat cresterea nivelului defaulturilor? O noua criza nu va provoca inclusiv scaderea pretului imobiliarelor?
  • dividende (Luni, 8 august 2011, 12:50)

    tot andrei [anonim]

    Sibex va da actionarilor dividende? Cash, actiuni?
  • multumiri pentru raspunsuri (Luni, 8 august 2011, 13:00)

    ampersand [utilizator]

    Intr-un singur loc - raportat la propriile-mi cunostinte - n-am fost de acord cu raspunsul:

    "E si SUA nu pot presa intoarcerea investitorilor acasa, atata timp cat exista liberalism si democratie, decat prin masuri dictatorilale".

    E partial corect. Deoarece o alta posibilitate e cea economica, prin care statul ofera avantaje directe sau indirecte firmelor angajatoare: impozite mai mici, concesiuni de teren, contracte cu statul sau prin intermediul statului, legislatia muncii, subventii angajatilor.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri