SAR: Impozitarea proprietatilor in functie de valoarea de piata va aduce incasari suplimentare la bugetele locale de pana la un miliard euro

de Dragos Comache     HotNews.ro
Luni, 15 august 2011, 12:40 Economie | Finanţe & Bănci

 documente
(15 Aug 2011) PDF, 220KB
Impozitarea proprietatilor imobiliare in functie de valoarea de piata va aduce incasari suplimentare la bugetele locale cuprinse intre 600 milioane de euro si un miliarde de euro in situatia actuala a pietei imobiliare, aceasta suma putand sa creasca in viitor, se arata intr-o analiza a Societatii Academice Romane (SAR). Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2012-2014, document aprobat saptamana trecuta de Executiv, arata ca autoritatile intentioneaza sa modifice legislatia fiscala in sensul identificarii unui sistem "echilibrat, echitabil si functional" in cazul cladirilor, terenurilor si mijloacelor de transport.

In document se mai arata ca Guvernul va modifica sistemul de impozitare a cladirilor, terenurilor si mijloacelor de transport si va impune un nou mecanism de calcul care sa permita majorarea veniturilor colectate din aceasta sursa cu peste un miliard de lei in urmatorii trei ani.

Reprezentantii SAR arata ca pentru ca cresterea prognozata a incasarilor la bugetele locale sa aiba loc, autoritatile trebuie sa opereze patru pasi de reforma. Primul ar fi eliminarea diferentei intre valoarea impozabila pe sistemul actual si valoarea de piata reala a proprietatilor, adica gasirea unei modalitati de aplicare a ratei actuale a impozitului (0,2%) la toate proprietatile urbane de inute de persoane fizice la o valoare cat mai apropiata de cea de piata a acestora.

De asemenea, trebuie reevaluate si eliminate majoritatea exceptarilor punctuale de la plata impozitului pe proprietate, precum si actualizarea valorii contabile a tuturor proprietatilor detinute de persoanele juridice la pretul de piata.

Ultimul pas il reprezinta finalizarea unui cadastru urban simplu (de fapt, o baza de date a proprietatilor), realizand astfel o inregistrare completa si obiectiva a proprietatilor pentru necesitati de impozitare si management urban.

Reprezentantii SAR precizeaza ca guvernul este obligat sa se consulte cu primariile inainte de a adopta o lege cu privire la impozitul pe proprietatea, avand in vedere ca este un impozit local. decis si administrat la acest nivel.

Societatea Academica Romana mai arata ca inca din anul 2006 a prezentat un raport despre cum se pot spori incasarile din impozitarea proprietatii.


Citeste mai multe despre   










2254 vizualizari

  • +6 (10 voturi)    
    si... (Luni, 15 august 2011, 13:06)

    ia cucu [utilizator]

    Si daca am o casa in care locuiesc si care a fost construita acu' 20 de ani intr-o zona care a devenit turistica intre timp iar valoarea pamantului s-a inzecit.... ce fac? Ma dati afara din casa pentru ca nu am cum sa-mi platesc impzitul?
    • -1 (3 voturi)    
      din nefericire, da (Luni, 15 august 2011, 13:43)

      gimini [utilizator] i-a raspuns lui ia cucu

      Ai posibilitatea sa-ti platesti impozitul sau sa vinzi casa si sa cumperi intr-o zona mai ieftina, unde iti permiti impozitul, si sa-ti mai si ramana bani cu care sa traiesti boiereste dupa aceea.
    • +1 (3 voturi)    
      bietul de tine (Luni, 15 august 2011, 20:17)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui ia cucu

      ai cumparat un teren cu 10 lei, ti-ai trantit pe el o casa de 15 lei, acum valoreaza 1000 de lei si ar trebui sa-ti planga lumea de mila? :))

      oameni buni, daca aveti proprietati de zeci, sute de mii de euro, si traiti din ajutoare sociale tot sunteti mult mai bogati decat tanarul care castiga 1000 de euro, dar ii da pe toti pe chirie, intretinere, mancare si transport... si va plateste voua ajutoarele din impozite. el daca ramane fara job doarme in strada si mananca din gunoi, dar tu iti vinzi casa aia scumpa iti cumperi alta mai ieftina in alta parte.
      • 0 (2 voturi)    
        Pai, de fapt... cam da, ar trebui (Luni, 15 august 2011, 22:32)

        Prostu' satului [anonim] i-a raspuns lui pehash

        Ar trebui sa i se cam planga de mila.
        Ar trebui sa intelegi ca acest om (sau altul, ma rog, sunt destui in aceasta categorie) nu si-a facut casa ca o (viitoare) afacere. Si-a facut-o -- eventual cu 15 lei, ca atatia a avut disponibili, sau atat a avut nevoie (mai sunt si tampiti pe lumea asta care sunt de parere ca, mai ales cand traiesti singur sau doar cu nevasta, mai ales la batranete, n-ai nevoie de viloaie de juma' de hectar si trei etaje, cinci garaje etc.) -- ca sa locuiasca si eventual sa moara in ea.
        Daca ai o singura proprietate, aia in care locuiesti, valoarea ei de piata e complet irelevanta pentru tine. Am cumparat micutul apartament in care locuiesc prin '92 sau '93, cu $3000, daca-mi amintesc bine; cand bula imobiliara statea sa plezneasca, ajunsese sa valoreze aproape 100000 euro. Acum o fi pe la jumate, dar pentru mine n-are nicio importanta, pentru ca nu vreau sa-l vand si sa ma mut de colo-colo, precum proverbialul cetatean cu cortul.
        Daca mai ai de-a face si cu oameni in varsta, care-si traiesc ultimii ani... bogatia lor e pensia, nu valoarea apartamentului.
        Bref, sigur ca realitatea e complexa ;-), dar e bine sa te pui si-n pielea celuilalt inainte de a da verdicte.
  • +1 (3 voturi)    
    ?? (Luni, 15 august 2011, 13:06)

    MirceaA [utilizator]

    si cine stabileste valoarea de piata? Am un teren in Berceni pe care nu iau nici 20 euro/mp, dar in grilele notariale e trecut cu 60.
  • -3 (5 voturi)    
    Echitate pedelista ... dreptate tiganesca, afacere (Luni, 15 august 2011, 13:52)

    Mitica (Palarierul) [anonim]

    Echitate pedelista ... dreptate tiganesca, afacere j.d.o.v.s.ca ...


    Cam asa merge treaba - caci evident vor creste mult impozitele mici, ale celor multi si mai saraci, nu impozitele cele mari ale profitorilor potrocalii.

    Oare cat sa mai rabdam, cetateni ?

    "Patria si Dreptul Meu !"
    .
    • +4 (6 voturi)    
      ??? (Luni, 15 august 2011, 14:57)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Mitica (Palarierul)

      nu cred ca are nimic cu PDL.
      Este pur si simplu foame de bani la buget.
      Sunt de acord ca este o masura nesimtita!
  • 0 (6 voturi)    
    putin (Luni, 15 august 2011, 14:00)

    dorel [anonim]

    in SUA, impozitul este de 1 %, din valoarea de piata a unui propietati, nu ca la noi, sunt unii care au proprietati mari sau multe, si platesc impozite infime ptr casele lor, la noi impozitele daca se platesc, se platesc sume mici, mai ales pe propirietati facute cu bani murdari
    • +2 (6 voturi)    
      de acord... (Luni, 15 august 2011, 14:31)

      me [anonim] i-a raspuns lui dorel

      si cat se castiga acolo in medie?!
      hai sa emigram toti in state sa vedem de la cine mai iau impozite...
      nu poti sa pui 1% impoztie intr-o piata imobiliara SUPRAEVALUATA si intr-o tara cu unu din cele mai mici venituri din europa (si nu numai)
      • +1 (3 voturi)    
        ce legatura are venitul cu valoarea pietei la impo (Luni, 15 august 2011, 17:49)

        dorel [anonim] i-a raspuns lui me

        ce legatura are cat se castiga acolo cu valoarea de piata a unui imobil, principalul ca se ia 1% impozit, nu cred ca piata imobiliara este supraevaluata, altfel nu erau preturile acelea mari din anunturi, chit ca s-a spart bula imobiliara, iar in legatura cu cele mai mici venituri din UE, asta iara nu conteaza dpdv fiscal, bani are sa locuiasca si sa intretine o casa asa mare de ex, nu ?
        apropos de echitate sociala, la 5 apartamente platesti tot atata impozit, si daca ai 1000 de aprtamente, exemplu concret, este acelui senator de PSD, Negoita, normal si corect ar trebui sa plateasca impozitul pe valoarea totala a apartamentelor pe care le are
        aluzia care m-am referit anterior ca multi au propietati multe si facute cu bani murdari, dar care platesc impozite foarte mici, fata de valoarea lor, bani are sa-si faca case, dar de platit impozite nu mai are, ca nu au venituri ca in occident
    • 0 (2 voturi)    
      Nu stiu de unde aveti informatiile astea (Luni, 15 august 2011, 17:11)

      g [anonim] i-a raspuns lui dorel

      In USA impozitul de proprietate se plateste la "oras" si depinde foarte mult de zona. Se fac evaluari periodice. Eu platesc $7500 pe an pe o casa cu trei dormitoare si trei bai pe trei acrii (un hectar) de pamint in CT. Nu-ti convine, stai cu chirie.
      • 0 (0 voturi)    
        1% si in Canada (Marţi, 16 august 2011, 19:56)

        jojo [anonim] i-a raspuns lui g

        In Canada se plateste tot cam 1%....sau echivalentul castigului pentru o luna de munca.....
  • +1 (3 voturi)    
    si cine stabileste valoare? (Luni, 15 august 2011, 14:20)

    me [anonim]

    ca interesu statului o sa fie sda umfle preturile cat mai mult ...

    PS eu sunt de acord sa platesc impozit in fc de valoare imobilului daca statul ofera ceva. nu mi se pare normal ca noi sa platim imopzite si statu sa nu ne dea nimic in schimb ! cand statul va fi face ceva cu bnaii de la noi atunci sa platim si noi impozite. capitalism frate: ca sa primesti ceva trebuie sa si dai ceva in schimb...
  • -1 (3 voturi)    
    Capitalism (Luni, 15 august 2011, 14:39)

    Armando [anonim]

    Nu va place in CAPITALISM?
    • +3 (5 voturi)    
      nu are nimic de a face cu capitalismul (Luni, 15 august 2011, 14:58)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Armando

      are de a face strict cu foamea de bani de la buget.
  • +3 (5 voturi)    
    cam simplist (Luni, 15 august 2011, 15:04)

    Lucian* [utilizator]

    cred ca ar trebui facuta o diferenta clara intre imobilele si proprietatile resedinta si cele de productie.
    Daca se impoziteaza la fel, or sa ne faca sa devenim mai ceva ca si tiganii corturari.
    Guvernul ar trebui sa sprijine pe cei care au sau vor sa-si construiasca resedinte si nu sa-i scoata afara din casele lor si din tara.
    Mai bine ar taia toate beneficiile asa zisilor revolutionari si sa le lase strict la cei raniti in timpul revolutiei. Asa zisii participanti la revolutie nu sunt in marea masa a lor decat niste oportunisti. Premiul l-au primit prin caderea comunismului si nu cred ca au nevoie de spatii comerciale gratuite sau scutiri de impozite.
  • +1 (3 voturi)    
    Vrabia malai viteazu' (Luni, 15 august 2011, 15:52)

    Sile231 [anonim]

    La aiureala din mintile functionarilor ficuluisi nivelul de coruptie din Romanika e o prostie sa sustii asa ceva. Cine si in ce conditii legale determina valoarea de piata a proprietatilor?Cineva crede ca suntem atit de timpizii sa credem orice prostie ? O zi buna !
  • +3 (5 voturi)    
    Aoleu, ne iau casele.. (Luni, 15 august 2011, 16:50)

    ion [anonim]

    Haide frate ca ati sarit cu totii de fund in sus. Hai sa o lasam mai moale: pentru un apartement evaluat la 100.000 de euro (discutam de 3 camere in zona centrala a Bucurestiului la banii astia, in ziua asta de gratie) e un impozit de platit de 200 de euro pe an.

    Ia uite si grila notariala pe 2011 aici:
    http://businessday.ro/02/2011/grila-notarilor-2011-%E2%80%93-poti-cumpara-un-apartament-cu-doua-camere-in-centrul-bucurestiului-cu-30-40-000-de-euro/

    Pret minim pe 2 camere in Unirii: 40.000 de euro, impozitul ar fi 80 de euro anual la asa suma.

    Poate nu intelegi, dar e cam absurd ca munca, da munca proasta, aia de salariat, sa fie impozitata cu 43%, iar proprietatea sa fie practic neimpozitata: impozite de genul 20 de euro anual pe un apartament in Bucuresti sunt de tot rasul. Cine nu crede, sa studieze ce se intampla in toate tarile din Europa sau in SUA si o sa inteleeaga cum e si acolo.

    Hai, astia care aveti un apartament in care locuiti de N ani, nu va mai vaicariti, ca nu pe voi o sa va usture. Da, o sa sariti de la 20 de euro la 80-100-120 de euro pe an. Nu e prea placut, dar sa fim seriosi, nu o sa plecati din casa pentru asta.

    O sa ii usture pe aici de au N apartamente uriase, N case de vacanta, 1690 de apartamente la vanzare pe persoane fizica, etc. Aia care sunt milioanari in euro si care au la declaratiile de venit venituri de 30.000 de euro pe an.

    Aici ar fi arsi la buzunare: au facut trafic de influenta, au facut coruptie, si-au ascuns averile la rude, si-au matrasit declaratiile de avere, au evitat puscaria, au sarit impoztele pe venit, etc,etc etc. Ei, cineva trebuie sa plateasca impozit pe vila aia de 1200 de mp, chiar daca e trecuta pe numele unur var retardat.

    Si sa nu fiu gresit inteles, nu am nicio invidie pe oamenii care au astfel de case. Dar peste tot in lume se platesc astfel de impozite. Ca sa fim o societate care se misca si creste trebuie sa scadem impozitele pe ce misca economia: profit, dividende, munca, chirii. Restul, nu.
    • +1 (1 vot)    
      Ioane, tata... (Luni, 15 august 2011, 22:41)

      Prostu' satului [anonim] i-a raspuns lui ion

      In primul rand, impozitul pe orice proprietate e abuziv, e dubla, sau tripla impozitare. Proprietatea aia a fost facut (ma rog, in principiu) cu bani obtinuti prin munca si care AU TRECUT DEJA o data prin impozitarea aia de 43% de care vorbesti.
      E ca si cum ti-as pune tie, chirias, inca un mic impozit pe chiria pe care o platesti proprietarului.
      E adevarat ca pentru multi n-o sa fie o chestie usturatoare, insa sunt si unii pentru care diferenta de care zici, de 100-200 de euro, inseamna pensia pe o luna...
      Dar necazul cel mai mare e altul -- ca baietii aia destepti de care zici o sa gaseasca subterfugiile prin care sa nu plateasca (zeci de) mii de euro impozit... mai ales daca au culoarea politica necesara.
  • 0 (0 voturi)    
    calcul simplu (Luni, 15 august 2011, 22:38)

    Reader [anonim]

    eu cred ca masura asta ar duce la ieftinirea locuintelor. de ce? simplu, foarte multi isi vor vinde casele ca nu mai este rentabil sa le tii.
    ex. 1) am 20 de garsoniere x 100 lei impozit / an (in bucuresti) = 2000 lei impozit / an. acceptabil. daca o garsoniera e evaluata (independent) la 50.000 E (sa zicem ca se afla intr-un ansamblu rezidential nou) si statul pune 1% (din valoarea de piata) impozit, atunci am de plata 500 E x 20 (garsoniere), adica 10.000 E / an. daca tin garsonierele alea libere doar sa astept sa creasca preturile, nu prea o sa-mi convina sa platesc an de an 10k E, asa ca am 2 solutii: ori le inchiriez, ori le vand. indiferent care ar fi solutia, atat preturile cat si chiriile se vor duce in jos.
  • 0 (0 voturi)    
    sa plateasca cei care au primit case gratis (Marţi, 16 august 2011, 15:21)

    adina [anonim]

    Sa plateasca impozite majorate,duble,triple sau cum vor cei care au primit case gratis de la stat.Eu am muncit pentru casa mea,am cumparat-o cu bani care au fost impozitati la vremea acea cu 40%,deoarece am vrut sa las ceva copiilor ,nu mi-am luat masini scumpe si nici alte luxuri.De ce sa platesc impozit la valoare? Mi-a dat statul ceva gratis?Sau in cativa ani mai cumpar casa o data ...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi