Planul Urbanistic Zonal privind amplasarea unei telegondole intre Casa Presei si capatul Soselei Pantelimon a fost pus in dezbatere publica, pe site-ul Primariei Capitalei. Potrivit Primariei sectorului 2, initiatoarea acestui proiect, telegondola va folosi atat ca mijloc de transport in comun, cat si ca traseu turistic. Costurile necesare implementarii acestui proiect se ridica la aproximativ 20 de milioane de euro. Atat arhitectii cat si societatea civila sunt de parere ca acest proiect este "absurd", "inutil", "o tichie de margaritar".

Statia de telegondola de pe Barbu Vacarescu - proiectFoto: PMB

Traseul telegondolei:

- Va pleca de la capatul Soselei Pantelimon, de langa hipermarketul Cora

- va traversa salba de lacuri Dobroiesti, Fundeni, Colentina, Plumbuita, Tei, Floreasca

- va ajunge in Herastrau, langa Piata Presei Libere

Traseul total va fi de 10 kilometri.

Cele 5 statii ale telegondolei:

Cabina telegondolei va opri in cinci statii care vor fi amplasate in apropriere de marile bulevarde cu care telefericul se intersecteaza:

  • DN1 (Piata Presei)
  • bd. Aviatorilor
  • Barbu Vacarescu
  • Lacul Plumbuita
  • Soseaua Pantelimon (Cora Pantelimon)

Telegondola va pleca de la nivelul solului si va circula la o inaltime de circa 50 de metri. In cel mai inalt punct va ajunge la inaltimea de 85 metri. Viteza de deplasare va fi de 5 metri pe secunda, iar capacitatea de transport a unei singure telecabine va fi de 1.500 de persoane pe ora.

"Construirea unei telegondole peste salba de lacuri din Capitala va avea la baza mai multe functiuni si anume: turism, agrement si transport public, oferind tuturor utilizatorilor posibilitatea de-a admira zonele verzi de-a lungul traseului si a luciul de apa. Se preconizeaza amenajarea de parcari de descurajare la capetele liniei telegondolei care sa permita descongestionarea traficului rutier prin traversarea Capitalei prin acest sistem de transport. Un alt avantaj al realizarii acestui proiect este amplasarea unor zone pietonale sub traseul telegondolei", se arata intr-un comunicat de presa postat pe site-ul Primariei sector 2.

Potrivit declaratiilor facute de institutie, costurile necesare implementarii acestui proiect se ridica la aproximativ 20 de milioane de euro, bani care vor veni din fonduri europene. Proiectul tehnic al telegondolei este realizat de firmele KASOL GROUP si ALTRIX SERVICE.

Deocamdata, proiectul se afla in faza de dezbatere publica, pe site-ul Primariei Capitalei si a Primariei sector 2. Pentru a deveni realitate, mai are insa nevoie de o serie de aprobari, printre care: avizul de urbanism al Primariei Capitalei, aviz de la Directia de Cultura a Municipiului Bucuresti si Ministerul Culturii, Aviz de la Ministerul Mediului, aprobarea Consiliului General al Municipiului Bucuresti. Dupa ce va va obtine aceste aprobari, trebuie sa primeasca si finantare din fonduri europene.

Deocamdata, proiectul a fost discutat la Comisia Zonala Bucuresti-Ilfov de pe langa Directia de Cultura a Municipiului Bucuresti, unde a fost respins pe motiv ca afecta vizual Parcul Herastrau, monument istoric.

Ce spun arhitectii si societatea civila despre telegondola din Bucuresti:

Dan Marin, membru in Comisia de Urbanism de pe langa Primaria Capitalei: "Proiectul este inutil si absurd. Inutil pentru ca eficienta sa ca mijloc de transport este nula: nici capacitatea si nici viteza nu il fac apt sa constituie o solutie sau o alternativa la mijloacele conventionale, de suprafata sau subterane. Absurd pentru ca in termenii imaginii nu are nici o logica in oras: in partea de Est a traseului, telegondola survoleaza zone cu locuinte modeste, care ar trebui ascunse, nu transformate in centre de interes; in partea de vest, unde traverseaza peisajul valoros, dar delicat, al parcurilor si lacurilor Floreasca si Herastrau (monument istoric), telegondola devine un poluant vizual".

Serban Tiganas, presedintele Ordinului Arhitectilor din Romania: "Telegondola se foloseste in statiunile alpine, de ski, pentru ca e imposibil sa te deplasezi altfel. Folosirea ei in oras este o fortare a acestui concept. Ideea de a combina transportul cu turismul este buna, insa trebuie facut un studiu de impact care sa arate clar daca va fi utilizata sau nu. Trebuie aflat cati oameni se deplaseaza zilnic din Pantelimon la Casa Presei, cum integrezi telegondola cu celelalte mijloace de transport, daca pretul unui bilet poate concura cu pretul unui bilet de autobuz sau metrou. Mie mi se pare acest proiect un dans pe sarma, foarte riscant din punct de vedere investitional. Sau mai bine zis, o tichie de margaritar".

Nicusor Dan, presedintele asociatiei Salvati Bucurestiul: "Acest proiect este o aberatie. Intr-adevar, avem o salba de lacuri pe care nu o folosim. Insa, primul lucru pe care trebuie sa-l facem este sa o curatam, ca oamenii sa se poata plimba pe malul apei, sa devina o atractie turistica. Telegondola este o extravaganta. Banul public este aruncat pe fereastra. Daca vrei sa rezolvi problemele de trafic, sunt metode pe care toata lumea le-a folosit: Soseaua de centura si metroul. Nu trebuie sa inventam noi alte mijloace de transport".