Proiectul pasajului subteran de la Piata Presei Libere a fost prezentat miercuri in Comisia tehnica de Urbanism de pe langa Primaria Capitalei. De la un singur pasaj pe directia DN 1 - Kiseleff, cit a aprobat Consiliul General, proiectantii au propus acum trei pasaje pentru fluidizarea traficului.

  • - Primul pasaj ar urma sa porneasca de pe DN1 si sa iasa pe Bd. Kiseleff
  • - Al doilea pasaj ar fi o ramificatie a primului si ar permite iesirea pe Bd. Expozitiei
  • - Al treilea pasaj ar avea traseul Bd. Kiseleff - Bd. Poligrafiei.

In conditiile in care s-ar realiza toate cele trei pasaje subterane, viteza de deplasare in intersectia de la Piata Presei Libere ar creste de la 25 km/h la 44 km/h, iar timpul de asteptare de pe Bd. Poligrafiei s-ar reduce de la 170 secunde la 30 de secunde, potrivit studiului de trafic realizat de proiectanti.

Potrivit aceleiasi surse, pe Bd. Kiseleff durata de asteptare s-ar reduce cu 20-30%, iar coada de pe Bd. Marasti s-ar reduce de la 200 secunde la 17 secunde. Potrivit lui Dorin Stefan, arhitectul care realizeaza proiectul, in acest moment prioritar ar fi pasajul DN 1 - Kiseleff, dupa care ar urma extinderea sa pina pe Bd. Expozitiei, iar mai tirziu, dupa ce se va da in functiune inelul median, foarte important ar fi si pasajul subteran dintre Kiseleff si Bd. Poligrafiei.

Pentru a integra pasajele cu transportul in comun, proiectantii au prevazut si realizarea a doua mari parcaje subterane: unul in fata Casei Presei si unul la capatul tramvaiului 41.

O parte dintre membrii Comisiei de Urbanism au sustinut modernizarea orasului prin realizarea celor trei pasaje, altii sustin ca iesirea pasajului pe Bd. Kiseleff ar strica bulevardul, considerat unul dintre cele mai frumoase din tara. "Nimeni nu-si pune problema sa faca pasaje subterane pe Champs Elysee. Orasul inseamna mai mult decit semafoare, borduri si pasaje denivelate", a declarat Dan Marin, membru in Comisia Tehnica de Urbanism si opozant al proiectului.

Consilierii au aprobat realizarea studiului de fezabilitate pentru primul pasaj (DN 1 - Bd. Kiseleff). Conform indicatorilor tehnico-economici aprobati de CGMB in 2010, valoarea acestui pasaj se ridica la circa 22,5 milioane de euro, investitie care se va derula pe durata a 18 luni.

Comisia Tehnica de Urbanism inca nu a aprobat inca varianta finala, urmand ca proiectul sa fie rediscutat la urmatoarea sedinta, care ar putea avea loc peste o saptamina. Dupa ce va fi aprobat in Comisia de Urbanism, Planul Urbanistic Zonal trebuie sa primeasca avize de la Primaria Capitalei, Ministerul Culturii, Ministerul Mediului si in final aprobarea Consiliului General.

UPDATE: Desi proiectul pasajului este in faza incipienta, specialistii nehotarand inca pe unde va trece acest tunel si daca este oportun din punct de vedere al valorilor de trafic (nu s-a aprobat inca Planul Urbanistic Zonal), Primaria Capitalei a facut deja licitatie pentru construirea obiectivului, contractul in valoare de circa 18 milioane de euro fiind atribuit consortiului SC Apolodor Demolari, Eurovia Construct International, TEHCON & Editilitare si Infrastructura si SC Consitrans SRL, pe 8 mai 2001.

Potrivit caietului de sarcini al licitatiei, pasajul scos la licitatie nu prea seamana cu ce au discutat astazi specialistii si cu solutia care a reiesit din masuratorile de trafic. Pasajul pentru care s-a facut licitatie porneste de pe DN1 si are doua guri de iesire, una pe bd. Kiseleff si alta pe bd. Marasti.

Cum a incheiat primaria un contract de circa 18 milioane de euro pentru un pasaj care nu avea un Plan Urbanistic Zonal aprobat si masuratori de trafic? Madalin Dumitru, seful Directiei de Infrastructura din cadrul Primariei Capitalei, spune ca ceea ce s-a prezentat astazi la Comisia de Urbanism este acelasi lucru cu ce s-a scos la licitatie in luna mai.

"Noi in luna mai am facut licitatie pentru prima etapa a acestui proiect, respectiv Pasajul subteran care intra pe DN1 si va iesi pe bd. Kiseleff si pe bd. Marasti. Bd. Marasti este tot una cu bd. Expozitiei, deci este acelasi lucru cu ce s-a discutat astazi la Comisie. Etapa a doua, pasajul care pleaca de pe bd. Poligrafiei si ajunge pe Kiseleff va fi facuta ulterior. Am facut licitatia inainte de aprobarea PUZ-ului deoarece aceasta era singura varianta fiablila si era prevazuta in Planul Urbanistic General. Altfel nu se putea. In plus, aceasta varianta esnte relationata cu toate proiectele municipalitatii din zona respectiva si este necesara. Acest pasaj este futurist si benefic", a declarat pentru HotNews.ro Madalin Dumitru.

Legea urbanismului prevede ca pentru toate proiectele mari de infrastructura sa se realizeze un Plan Urbanistic Zonal, prin care sa se stabileasca cea mai buna solutie tehnica.