Comisia Nationala a Monumentelor Istorice (CNMI) de pe langa Ministerul Culturii a decis, miercuri, clasarea bulevardelor Kiseleff si Aviatorilor ca monumente istorice. Totodata, CNMI a aprobat construirea celor doua pasaje subterane de la Piata Charles de Gaulle si Piata Presei Libere, care dupa parerea mai multor arhitecti si ONG-isti ar distruge specificul acestor artere.

Protestatari in fata CNMIFoto: Hotnews

Decizia finala, atat in cazul clasarii celor doua bulevarde, cat si in cazul construirii pasajelor apartine ministrului Culturii, Kelemen Hunor. In timpul discutarii la comisie a celor doua proiecte, circa 15 reprezentanti ai societatii civile au protestat in fata Ministerului Culturii, cerand clasarea bulevardelor si respingerea proiectelor de construire a pasajelor rutiere.

Potrivit istoricului Andrei Pippidi, clasarea celor doua bulevarde a fost decisa de CNMI cu 6 voturi pentru, o abtinere si 5 voturi impotriva. Clasarea celor doua bulevarde a fost ceruta de Ordinul Arhitectilor din Romania, datorita valorii unice pe care cele doua artere o au.

Primarul Sorin Oprescu a declarat ca nu este de acord cu clasarea celor doua bulevarde intrucat nu ar mai putea schimba nicio teava in caz de avarie, daca acest lucru se intampla. ''In cadrul Comisiei s-a discutat clasarea bulevardelor. Am explicat ca daca se sparge o teava sau ceva, daca bulevardul este clasat, trebuie sa las apa acolo, ca nu pot interveni. S-au discutat si cele doua pasaje, de la Charles de Gaulle si de la Piata Presei. Am explicat ca este vorba de calea rutiera si nu este vorba de modificarea tramei stradale. Nu sunt afectate monumentele. Totul se intampla sub pamant. Sa vedem ce vor hotari", a declarat Oprescu pentru HotNews.ro.

Imediat dupa clasarea bulevardelor, CNMI a discutat amplasarea celor doua pasaje rutiere subterane, la Piata Presei Libere si la Charles de Gaulle.

Pasajul de la Piata Presei Libere

Comisia a decis avizarea Pasajului de la Piata Presei Libere in forma in care a fost avizat de Comisa Tehnica de Urbanism de pe langa Primaria Capitalei. Respectiv, pasajul se va face doar pe un singur sens, pe directia DN1-Kiseleff. Astfel, Pasajul va incepe coborarea de pe DN1, dupa Fantana Miorita, va trece pe sub Piata Presei Libere unde se va bifurca. La capatul tramvaiului 41 si in fata Casei Presei este prevazuta amplasarea a doua parcari subterane de tip park&ride. Aici va fi amenajat si un nod intermodal - o statie comuna de tramvai, autobuz si metrou (cind va fi gata magistrala 1 Mai - Otopeni, lucrari care nu au inceput inca). Principala conditie a membrilor CNMI fost ca pomii de pe marginea bulevardului Kiseleff sa nu fie afectati.

Primaria Capitalei a facut deja licitatie pentru construirea Pasajului de la Casa Presei, contractul in valoare de circa 18 milioane de euro fiind atribuit consortiului SC Apolodor Demolari, Eurovia Construct International, TEHCON & Edilitare si Infrastructura si SC Consitrans SRL, pe 8 mai 2011.

Pasajul de la Piata Charles de Gaulle

In urma discutiilor din comisiile de specialitate de la Ministerul Culturii, traseul acestui pasaj a fost schimbat din nou. Astfel, nu va mai fi amplasat pe mijlocul Bd. Aviatorilor, cum a decis Comisia Tehnica de Urbanism de pe langa Primaria Capitalei, ci pe marginea bulevardului, pe fiecare sens fiind construit cate un tunel. Pasajul va incepe coborarea in subteran imediat dupa Statuia Aviatorilor, va subtraversa Piata Charles de Gaulle si va iesi la suprafata dupa aceasta intersectie, tot pe Bd. Aviatorilor.

La suprafata, pe bd. Aviatorilor, vor ramane doar doua benzi pe sens, restul de doua fiind in subteran. Pentru a face rampele de coborare in tuneluri, spatiul verde de pe marginea bulevardului va fi afectat, iar copacii vor fi taiati. Proiectantii au sustinut in cadrul CNMI ca circa 25 la suta din lungimea bulevardului va fi afectata de rampele de coborare in pasaj.

"Vom face rampele de coborare in pasaj in asa fel incat sa nu fie afectata imaginea bulevardului. Acest pasaj este necesar deoarece, in curand, va fi finalizata Autostrada Bucuresti-Brasov, iar cei care doresc sa ajunga in Sudul orasului nu vor avea pe unde merge, decat prin Aviatiei, apoi pe bd. Aviatorilor si de acolo pe Calea Victoriei, Magheru, Stefan cel Mare sau Buzesti-Berzei", a declarat pentru HotNews.ro Dorin Stefan, arhitectul care realizeaza proiectul.

ONG-urile sustin ca pasajele vor distruge specificul celor doua bulevarde

Mai multe ONG-uri care se ocupa cu protectia patrimoniului, arhitecti si oameni de cultura se opun categoric construirii celor doua pasaje.

Circa 15 ONG-isti au protestat, miercuri, in fata Ministerului Culturii, cerand membrilor Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice sa nu aprobe construirea celor doua pasaje si sa claseze cele doua bulevarde.

"Protestam pentru ca nu dorim ca acest bulevard sa fie transformat intr-o serie de autostrazi urbane in pofida patrimoniului construit, in pofida spatiului verde, a vegetatiei din oras, in pofida calitatii vietii. Pasajele vor transforma cele doua bulevarde in autostrazi urbane, ceea ce este inacceptabil sa se intample intr-un oras civilizat, in 2011.

Mai intai, pe Kiseleff ar trebui sa se rezolve cateva probleme nerezolvate de multa vreme, respectiv protejarea monumentului istoric de la numerele 35-37, imobil lasat de proprietari sa se degradeze de ani de zile si pentru care noi, societatea civila, cerem exproprierea. Am dori sa se rezolve problema de la numerele 45 si 45A, unde avocata Lucia Chereches doreste sa demoleze doua cladiri de sfarsit de secol XIX cu parcuri extraordinare ca sa construiasca in locul lor imobile cu 5 etaje inaltime.

Am dori sa se rezolve problema imobilului de pe strada Ion Mincu colt cu Kiseleff unde proprietarul doreste extinderea cladirii, extindere care va desfigura si acel colt al bulevardului. Cred ca spatiul public va castiga foarte mult si va deveni mult mai prietenos o data ce aceste probleme se vor rezolva. Multi dintre noi am ajuns sa evitam niste locuri din oras, care ne erau foarte dragi, din cauza suferintei care ne-o provoaca degradarea zonei respective", a declarat Doina Vella, membra a fundatiei PRODOMO, prezenta la protest.

Noi am facut deja numeroase sesizari, am informat si riveranii, am raspandit si fluturasi. Riveranii, cei cu care am vorbit, sunt impotriva acestor pasaje pentru ca vor modifica substantial caracterul de promenada al celor doua bulevarde. Parerea noastra este ca va fi un atentat la patrimoniul Bucurestiului, un masacru. Se va distruge spatiul verde, se va distruge aspectul transversal al bulevardelor. Bucurestiul are doua bulevarde de promenada: Kiseleff si Aviatorilor. Aceste doua pasaje le vor distruge", a declarat Roxana Wring, presedinta Asociatiei PRODOMO si ea prezenta la protest.

Dan Trifu, fundatia ECOCIVICA: "Protestam pentru declararea acestor bulevarde monumente istorice. De fapt ele si sunt monumente istorice. Nu stiu de ce trebuie sa ne mai agitam atat pentru ca noi le-am mostenit asa si dorim protejarea lor, inclusiv cu perdelele verzi de aliniament. Asa cum spuneau bunicii nostrii ca ies sa se plimbe "La Sosea", pe aceste bulevarde, asa vrem sa facem si noi, sa redeschidem aceasta traditie, sa pastram bulevardele intacte, si sa le readucem la aspectul anilor '40 cand intr-adevar erau ceva deosebit pentru Bucuresti. Orice agresiune a bulevardelor, orice modificare, sigur va duce la perturbarea acestei promenade pe care dorim sa o organizam. Si noi am cerut Primariei un lucru foarte clar, intai stabilim o strategie privind traficul in Bucuresti, stabilim o strategie pentru transportul in comun in Bucuresti si dupa aceea vom vedea unde mai este nevoie de pasaje si de parcari". Atunci putem sta de vorba. Dar atata timp cat facem totul dupa ureche sau dupa doleantele unuia de a face sau nu o investitie nu putem sa acceptam aceste lucruri".

Chiar daca nu au fost fizic la protest, si alte persoane sunt impotriva construirii celor doua pasaje:

Andrei Pippidi, istoric si membru in Comisia Nationala a Monumentelor Istorice: "In momentul acesta inteleg ca problema este cum se vor face aceste pasaje. Este dupa parerea mea o pozitie gresita. Ele nu trebuie facute pentru nimic in lume. Este unul dintre putinele colturi ale orasului care ramasese relativ neatins. Eu sunt primul care isi recunoaste o vina, deoarece atunci cand a venit domnul primar general la CNMI si ne-a implorat sa inlocuim caldaramul cu asfalt, am crezut ca se poate face aceasta concesie, pe care o regret. Dar, in orice caz, am putut vedea adevarul zicalei, ca daca dai un deget, ti se ia pe urma mana intreaga. Consider ca este gresit ca cele doua pasaje sa fie amplasate acolo, deoarece aceasta scobire de cartita fie sub cursul principal al strazii, fie sub vegetatia de pe margine va distruge peisajul. Nu se mai poate reface pe urma. Este o iluzie sau o ipocrizie sa ni se spuna ca dupa cateva luni, un an, se acopera, se pune la loc, si parca nu ar fi fost. Nu ne mai putem lasa pacaliti".

Mircea Ochinciuc, presedinte OAR Bucuresti: "Cele trei bulevarde, respectiv Kiseleff, Aviatorilor si Prezan sunt un ansamblu, un ansamblu care nu trebuie considerat doar o cale rutiera, asa cum este perceputa gresit la nivelul opiniei publice sau a autoritatilor, ci este un ansamblu urbanistic care evident are niste trasee pe care se circula, dar circulatia este dublata de plantatie, de trotuare, de functiuni culturale si care in totalitatea sa este un cadru social important care nu poate fi exclus. Noi am cerut clasarea acestui ansamblu. Daca se intervine asupra acestui ansamblu inainte de fi el considerat de catre comisie si declarat ca atare monument istoric, mi se pare gresit. Ajungem si cu exemplul acesta ca mai intai se face un proiect, se face un proiect oricum, fara niciun fel de conditionare. Ori, simplul fapt ca este declarat si monument istoric ar aduce dupa sine anumite rezerve, anumite constrangeri, rezolvarii arhitecturale si urbanistice. Este greu de spus in momentul de fata cum vor afecta cele doua pasaje bulevardele, pentru ca si cele trei solutii propuse pot fi subiect de dezbatere profesionala. Nu vreau sa calific acuma daca este sau nu o solutie valoroasa sau nu. Vreau sa spun altceva. Nu un studiu urbanistic a generat aceste interventii, cum ar fi normal, ci o investitie. Ori aceasta investitie ar trebui sa aiba la baza o fundamentare urbanistica si nu asa ca sa bagi circulatia in interiorul orasului, pe un regim de viteza sporit".

Dan Marin, membru in Comisia Tehnica de Urbanism de pe langa Primaria Capitalei: "Nimeni nu-si pune problema sa faca pasaje subterane pe Champs Elysee. Orasul inseamna mai mult decit semafoare, borduri si pasaje denivelate".