Colliers: Piata imobiliara locala s-ar fi blocat oricum, chiar si in lipsa crizei financiare

de V.M.     HotNews.ro
Marţi, 17 martie 2009, 14:25 Economie | Imobiliar

Piata imobiliara din Romania s-ar fi blocat oricum, din cauza necorelarii cererii cu oferta, chiar daca nu ar fi avut loc criza financiara, potrivit reprezentantilor companiei de consultanta Colliers International. "Criza globala ne-a salvat de o criza locala", a declarat, marti, Bogdan Georgescu, managing partner la Colliers International, la lansarea unui raport privind piata imobiliara in 2009, potrivit Mediafax.

El a afirmat ca piata romaneasca de profil a fost caracterizata de un "optimism deplasat", oportunism si superficialitate. "Lacomia si superficialitatea ne faceau sa nu vedem nevoile pietei. (...) Perioada in care se vindea orice la orice pret s-a dus", a spus reprezentantul Colliers.

El a aratat ca nevoia de imobile in Romania este reala, dar oferta trebuie corelata cu cererea. Georgescu a dat ca exemplu Aradul, unde au fost propuse 7-10 proiecte de mall-uri, insa necesarul era de unul sau maxim doua centre.

El a adaugat ca pentru repornirea pietei dezvoltatorii trebuie sa gaseasca solutii alternative de finantare, precum fonduri de investitii, cooptarea de parteneri sau utilizarea de capital propriu, sau bancile trebuie sa renunte la unele conditii, precum cele de preinchiriere, care nu pot fi indeplinite, si sa accepte riscurile.

Georgescu a afirmat ca se asteapta ca segmentul rezidential sa ramana blocat. "Nu vad o schimbarte pe termen scurt. (...) Oamenii se tem sa cumpere, sa investeasca", a mai spus el.


Citeste mai multe despre   






















​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

3161 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    Nu neaparat! (Marţi, 17 martie 2009, 14:42)

    Baumann [anonim]

    Da, s-ar fi blocat dar nimeni nu paote preciza cand! Sa nu uitam ca multe din locuinte sau constructii comericale au foat cumparate de fonduri de investitii care aveau ca obiect cresterea activelor pe termen mediu si scurt. Daca nu ar fi intervenit criza aceste fonduri inca ar mai fi investit in Romania punand presiune pe cerere, si deci stimuland preturile. Stiu car exemple cand s-a cumarat cu blocurile nu cu apartamente sau scari!
    • +1 (1 vot)    
      ba da! (Marţi, 17 martie 2009, 19:00)

      kllaus [anonim] i-a raspuns lui Baumann

      daca faci o scurta analiza a pietei imobiliare , pe parcursul anului trecut, poti constata foarte usor ca piata s-a blocat deja la inceputul anului, in primavara, cand preturile practicate pe piata faceau ca o mare parte a populatiei sa nu mai fie eligibila pentru acordarea unui credit. Tocmai ceea ce spui tu dezvaluie adevarul. Volumul vanzarilor catre persoane fizice(consumatorul final, in acest caz) a scazut simtitor, inca din primavara cand , de fapt, criza era doar o sperietoare ce umbla prin Statele Unite, iar noi stateam linistiti pe economia care duduia. Ceea ce s-a mai vandut a fost mare parte catre speculatori. Indraznesc sa spun ca piata imobiliara se blocase deja inainte de a ajunge criza pe la noi, intrucat cresterea veniturilor a fost inferioara preturilor practicate. Incearca sa separi vanzarile de locuinte de cele de spatii comerciale. Acestea evolueaza diferit pe termen scurt. Ceea ce spui tu cu stimularea preturilor este o aberatie, intrucat acestea au o corelatie evidenta cu nivelul veniturilor. Poti sa le gadili, dar fara bani nu vor rade niciodata. Inca sunt zone in Romania unde se dau salarii de 150 Eur/ luna. Cu banii astia nu cred ca putem discuta de dezvoltare.
  • +4 (4 voturi)    
    O analiza pertinenta (Marţi, 17 martie 2009, 14:45)

    n3m3sis [utilizator]

    Dar ma intreb de ce astfel de comentarii apar _dupa_ si nu inainte de prabusirea pietzei?

    Abia dupa ce pretzurile au scazut cu mai bine de 30% au inceput "expertzii" sa se prinda ca 120k EUR pe 2 camere s-ar putea sa fie un pic prea mult pentru o tzara in care salariul mediu e de 350 EUR ...

    ... ca poate Aradul nu are nevoie de 10 mall-uri si nici Bucurestiul de inca 500.000 de apartamente in conditziile in care in Romania, populatzia a scazut constant in ultimii 20 de ani.
  • 0 (4 voturi)    
    Dezinformare (Marţi, 17 martie 2009, 14:48)

    gicu caloricu [anonim]

    Colliers mananca ceva maro. Daca nu era criza si nu se bloca creditarea, acum ajungea un aparatmanet cu 3 camere la peste 200 mii euro.
    • +2 (2 voturi)    
      ce 200 de mii ? (Marţi, 17 martie 2009, 15:21)

      nu conteaza [anonim] i-a raspuns lui gicu caloricu

      ar fi fost un apartament de 3 cam in militari in jur de un milion de euro si ar fi fost bataie pe el, doar 200 de mii, ce naiba
    • +2 (2 voturi)    
      Gresesti (Marţi, 17 martie 2009, 15:32)

      Lorenzo Monkson [anonim] i-a raspuns lui gicu caloricu

      Exista legea cerere/oferta care regleaza totul. Preturile nu pot creste la infinit. Faptul ca in alte orase dezvoltate ale Europei poti cumpara apartamente ma ieftine decat la Bucuresti este o dovada.
      • +1 (1 vot)    
        @Lorenzo (Miercuri, 18 martie 2009, 1:17)

        ApH [utilizator] i-a raspuns lui Lorenzo Monkson

        Faci o mica-mare confuzie intre CERERE si NEVOIE. Nevoia de locuinte este, intr-adevar, mare, insa cererea presupune si sustenabilitate. Ceea ce vrea Colliers sa spuna este ca, in loc sa se orienteze catre locuinte sociale, conforme cu eligibilitatea clientilor, dezvoltatorii s-au aruncat la proiecte de lux iar speculatorii i-au lasat cu impresia ca asta le lipseste romanilor... Sincer, ma bucur pentru ei!
  • +5 (5 voturi)    
    Piata imobliara (Marţi, 17 martie 2009, 14:51)

    razvan [anonim]

    O singura intrebare imi pun. Pai daca exista asa multa expertiza in legatura cu acest subiect, de ce nu a luat Colliers atitudine inainte de criza, sa-si sfatuiasca toti clientii sa nu cumpere la preturile astronomice din piata de atunci. Dar cine era pe prima pagina a ziarelor ca si lider in intermedierea tranzactilor mamut? Va spun eu, Colliers. Stimate domnule Georgescu, acum oricine poate face predictii despre trecut!!!! Cat despre comisioane, sigur, ele erau direct proportionale cu valoarea tranzactiei.
    Va urez tuturor o criza cat mai usoara.
  • +1 (1 vot)    
    Oare exista... (Marţi, 17 martie 2009, 14:53)

    costi [anonim]

    domeniu in care urmasii lui Decebal si Traian sa nu se fi facut de cacao ?
    Nu mai exista nimic sa fi fost atins de oportunism,superficialitate,ignoranta ,prostie sau impostura .
    • 0 (0 voturi)    
      cine a fost mama??? (Miercuri, 18 martie 2009, 7:48)

      neautohton [anonim] i-a raspuns lui costi

      in cazul Dec-Trai???
  • +2 (4 voturi)    
    Preturile vor fi aceleasi ca in 2007. (Marţi, 17 martie 2009, 14:54)

    AlinN [anonim]

    Dar peste 25 de ani.
    • 0 (0 voturi)    
      Ai gresit (Marţi, 17 martie 2009, 15:23)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      Niciodata nu vor mai fi ca in 2007.
    • -1 (1 vot)    
      asa zic si eu (Marţi, 17 martie 2009, 15:59)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      Casele nu se vor ieftini prea mult in conditiile in care nu se mai construieste nimic. Veti vedea.
  • +1 (1 vot)    
    Colliers?! (Marţi, 17 martie 2009, 15:22)

    Inteligentel Popescu [anonim]

    E vorba de acelasi Colliers care vindea anul trecut garsoniere de 40mp cu 140.000 eur in Colentina? Nu-mi vine sa cred ... :)
  • +1 (1 vot)    
    realitatea.... (Marţi, 17 martie 2009, 15:31)

    luputehno [anonim]

    cine are curajul sa spuna lucrurilor pe nume....aici la cluj in ziarul locala de profil(piata) cele mai tentante oferte sunt cele din ungaria budapesta 3 camere la conditii de confort mult superioare fata de romania se cere 49 000 euro....se cere dar pretul poate fi pe la 40000 euro...blocurile sunt super fata de cele din romania ...am avut ocazia sa stau in ele ...spatii verzi etc ....aerisit curatenie....daca cineva poate sa mi explice logic ca la noi merita mai mult unul cu 3 camere la cluj se cere 70000 euro...si salariile s pe jumatate....piata atipica....etc...ar trebui sa se spuna la lume....ca nu a fost decat alt caritas...alt fni...sau alta teapa...mai exact ....astept sa vad primul om curat din imobiliare care sa aiba curajul sa spuna...romani un apartament de 2 camere vechi face 30000 euro...asta e valoarea lui...nu sa aud tot felul de exlicatii de la mercenari de 2 lei...oricum meseria lor e compromisa pe 20 ani...nimeninu vrea sa mai lucreze cu agentii....la ce mizerii au facut....somaj placut....si faliment usor.....
  • +1 (1 vot)    
    De cand? (Marţi, 17 martie 2009, 15:33)

    george [anonim]

    De cand managing partner-ul Colliers este ofiter de presa pentru agentie, nu mai e nimeni pe acolo care sa raspunda la intrebari? Supra dimensionarea cererii a fost facuta de fondurile de investitii, pentru ca un Ceo lua comision aplicat valorii achizitiilor intr-un an, acum nu stiu ce o sa faca cu stocul de apartamente?!!!!
  • -2 (2 voturi)    
    Eu cred ca preturile la apartamente vor creste.. (Marţi, 17 martie 2009, 16:02)

    Raluca [anonim]

    ..imediat ce bancile vor da drumul la credite. Astfel incat se va ajunge destul de repede la vechile preturi..de dinainte de criza si chiar mai mari. Dar cheia principala e acordarea de credite cu dobanzi acceptabile si conditii care sa permita si oamenilor din patura mijlocie sa isi cumpere un apartament. Acum poate preturile sunt mai mici daca socotesti pretul in euro, dar in lei nu prea au scazut. Ori cei mai multi iau salarii in lei.
    • 0 (0 voturi)    
      platesti tu ratele??? (Marţi, 17 martie 2009, 17:16)

      luputehno [anonim] i-a raspuns lui Raluca

      asa zicea si zlisteanu...cumparati...la anul cu siguranta va creste...la asa dobanzi??suntem o tara bananiera in europa....mai vezi tu vreun fraier sa dea 90000 euro pe o garsoniera??
      nici in paris nu e asa scumpa.in 2007 erai tratat ca un sclav si de banca si de agentii imobiliare....pretul crestea zilnic...replica :era vrei??
      nu am inca trei clienti care asteapta...dar aia 3 sunt azi sclavii ratelor...pe viata...tu ti ai amaneta viata??ca asa cum arabii nu si au baut petrolul si de la 147 dolari ..l au coborat si la 30.....asa si la noi .....gigi nu mananca pamant in pipera...acuma plange dupa bani...si nimeni nu i mai vrea pamanturile...fac pariu pe avans de la casa(din 2007)...care va fi plata ptr toata casa...fara credit....
      • -2 (2 voturi)    
        LOL (Miercuri, 18 martie 2009, 1:22)

        ApH [utilizator] i-a raspuns lui luputehno

        Eu zic sa te duci mai intai la Paris si sa vezi ce poti sa cumperi cu 90k EUR, apoi sa iti dai cu parerea..
    • +1 (1 vot)    
      da (Marţi, 17 martie 2009, 17:21)

      tudor [anonim] i-a raspuns lui Raluca

      Nu vor creste pentru simplu motiv ca lumea nu mai are bani sa arunce pe rate la banci ci trebuie sa manace!
      Rabdare si incep sa se vanda la licitatii si apartamentele prostilor care le-au cumparat cu 150 de mii de euro
    • 0 (0 voturi)    
      iar eu cred ca... (Marţi, 17 martie 2009, 17:26)

      unu_de_aiurea [anonim] i-a raspuns lui Raluca

      ...tu ori ai investit de curand in ceva imobiliare(probabil venitul tau pe urmatorii 20 de ani), ori esti agent imobiliar sau ai direct de castigat din imobiliare...
      de fapt nici tu nu crezi asta, doar speri...
      • -1 (1 vot)    
        ai dreptate... (Miercuri, 18 martie 2009, 12:41)

        Raluca [anonim] i-a raspuns lui unu_de_aiurea

        ..doar pe jumatate. Am facut o investitie imobiliara, dar nu in Bucuresti. Investitia am facut-o inainte de criza. Si deocamdata nu imi pare rau, chiar daca pt asta a trebuit sa fac un imprumut in franci. Nu sunt agent imobiliar, si nici nu am un interes ascuns sau ceva de castigat din imobiliare. Doar mi-am exprimat parerea (previziunea) despre cum va arata viitorul.
        Si cred asta, nu doar sper pt ca romanii nu au mentalitatea de a sta in chirie toata viata. Da, nu esti sigur ce se va intampla in urmatorii cativa ani, dar pana la urma daca ai probleme poti sa vinzi, cu o anumita pierdere.. Dar daca totul merge bine poti sa iti platesti casa, sa te bucuri de casa ta. Viata e un risc pe care daca ai destul curaj ti-l asumi.
    • 0 (0 voturi)    
      daca n-ar fi fost (Marţi, 17 martie 2009, 19:07)

      kllaus [anonim] i-a raspuns lui Raluca

      daca n-af fi fost criza, eram de acord cu tine. Nu stiu insa cine se va mai inghesui sa ia credite, fie ele si convenabile, pe termene de 35 ani, cand nu ai un venit sigur nici macar pentru urmatorii 2 ani. Din informatiile mele, preturile au scazut in Euro , dar in lei au crescut putin. Ceea ce inseamna ca criza nu si-a facut inca intrarea pe piata imobiliara de la noi. Piata se va regla cat de curand, si va trece la calcularea preturilor in lei, intrucat nu-si mai permit sa pacaleasca lumea.
  • +1 (1 vot)    
    se stia (Marţi, 17 martie 2009, 17:02)

    anonim [anonim]

    Personal am avut discutii intr-un cerc de prieteni, acum aproximativ un an.
    Au prezis cu exactitate cand avea sa inceapa criza imobiliara. Respectivii sunt persoane care stiu cine a investit in piata imobiliara, cat au investit, care e situatia lor materiala.
    Asadar exista oameni care stiau destul de exact ce se intampla.
    • 0 (0 voturi)    
      si altii stiau (Marţi, 17 martie 2009, 17:34)

      Marian [anonim] i-a raspuns lui anonim

      ptriciu in februarie 2008 a declarat ca cel tarziu octombrie 2008 pretul imobiliarelor va scadea, si ca piata imobiliara va intra in colaps...sa fi stiut si de criza....:D
      • +1 (1 vot)    
        criza vs imobiliare (Marţi, 17 martie 2009, 18:37)

        unu_de_aiurea [anonim] i-a raspuns lui Marian

        Eu cred ca problema imobiliarelor era mai usor de prezis decat criza mondiala si ca ar fi venit si fara criza(in Romania)...faptul ca a venit in acelashi timp cu criza doar a accentuat-o si a amplificat-o
        • +1 (1 vot)    
          criza = imobiliare (Miercuri, 18 martie 2009, 7:04)

          goe [anonim] i-a raspuns lui unu_de_aiurea

          Criza financiara s-a datorat spargerii bulei imobiliare, cele doua sunt strans legate intre ele. Si inca n-ati vazut nimic. Cumparati faina, conserve, orez, ciocolata si alcool, pentru ca astea vor fi valutele viitorului.
      • 0 (0 voturi)    
        De criza se stia dinainte de 2007... (Joi, 19 martie 2009, 9:13)

        Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui Marian

        Doar ca asa se intampla cand se creeaza bulele speculative: cei mai multi se fraieresc pe final!
  • +3 (3 voturi)    
    Vreau sa cumpar (Marţi, 17 martie 2009, 19:17)

    b09d4n [utilizator]

    Vreau sa vad si eu site-urile alea care promoveaza oferte la preturi scazute. Vorbesc serios, vreau sa-mi cumpar. Studiez zilnic piata imobiliara si eu nu am vazut o mare scadere de preturi.

    Am gasit un apartament de 3 camere pe Unirii, pe splai (Sitraco), la 149.000 Euro, unul de 2 camere pe Calarasi la 100.000 si unul pe Unirii, cu 3 camere, la 150.000 Euro.

    Am sunat pentru toate ofertele si bine inteles ca erau "vandute" dar agentiile avea si alte apartamente in zona, dar la alte preturi.

    Cred ca acum se poate vorbi despre un blocaj imobiliar. Sigur, sunt si oameni disperati care TREBUIE sa vanda si atunci vor vinde cu orice pret. Urmaresc insa piata imobiliara de prea mult timp ca sa nu va spun ca astfel de oameni vindeau si inainte de criza la preturi mult sub piata.

    Asa ca repet intrebarea. Unde sunt acele oferte cu preturi de 50 000 Euro apartamentul de 2 camere ?
    • 0 (0 voturi)    
      uite aici (Marţi, 17 martie 2009, 20:48)

      unu_de_aiurea [anonim] i-a raspuns lui b09d4n

      incearca pe www.imobiliare.ro
      eu am gasit apartamente noi dar mai la margine cu 1000E/mp...vezi ca o sa gasesti cu siguranta cu mult sub pretul estimat de tine...cauta in zona in care vrei la dimensiunea ceruta si sorteaza crescator dupa pretz...
      Bafta, eu sunt sigur ca o sa gasesti lejer
      • 0 (0 voturi)    
        Cerinte (Miercuri, 18 martie 2009, 9:35)

        b09d4n [utilizator] i-a raspuns lui unu_de_aiurea

        Nu ma intereseaza apartamentele din blocuri noi. Din fericire am cunostinte care lucreaza in domeniu si care mi-au demonstrat care este calitatea unora dintre aceste lucrari.

        In plus stilul meu de viata presupune sa locuiesc in centru. Folosesc masina foarte rar, si atunci doar pentru deplasari in afara localitatii sau pentru cumparaturi.

        Nu sunt adeptul cresterii cartierului odata cu mine. Am avut parte de asta cand eram copil si am alergie la noroi, utilitati intrerupte, lipsa transportului si melanjului de cultura de pe strada.

        Prin urmare, singurele zone pe care le consider decente sunt in sectorul 3, in blocuri din perioada '90-2000. Aici nu cumpar numai suprafata locativa ci si vecinii. Majoritatea acestor blocuri sunt locuite de oameni din clasa de mijloc.

        Am facut un calcul diferentiat pe cheltuieli. Cat economisesc pe luna mergand la serviciu cu metroul, cat economisim la intretinere daca avem un panou publicitar (atentie, nu de genul celui care acopera geamurile), publicitate in lift, convietuire fara frustrari, parcare, acces facil la opera, teatre, restaurante. Suma rezultata nu este deloc de neglijat.

        Am facut apoi un calcul in legatura cu numarul de camere. Concluzia a fost ca ideal este sa-mi iau 3-4 camere. Este o ocazie buna sa-mi pun in aplicare planurile.
        • 0 (0 voturi)    
          pai gasesti orice (Miercuri, 18 martie 2009, 12:18)

          unu_de_aiurea [anonim] i-a raspuns lui b09d4n

          Pune pe situl ce ti l-am dat criteriile de cautare conform a ceea ce vrei tu, si o sa vezi ca se gasesc destule locuinte sub banii pe care estimai ca ii dai.
          Suna la numerele de acolo si zi-le ca poti sa le dai cam cu 15% mai putin si o sa vezi ca toti sunt gata sa negocieze...
          Vad ca ai facut multe calcule dar in schimb nici nu te-ai apucat de cautat :).

          Apropo, ce e cu textele astea: "publicitate in lift, convietuire fara frustrari, parcare, acces facil la opera, teatre, restaurante." Stiu ca suna bine, dar par copiate din ceva reclama de agentie imobiliara, ca nu cred ca cineva merge in ziua de azi atat de des la teatru/opera/restaurant incat sa ii pese ca sta la 15 minute mai mult sau mai putin distanta de teatru...Lumea s-a schimbat, nu mai merge la cinema, are DVD home theatre...Vezi ca locuinta e bine sa o ai mai aproape de serviciu/supermarketuri, ca acolo mergi mai des decat la teatru...Iar locuintza nu e nevoie sa o iei pe viatza, cum nici masina nu o mai cumperi pentru 10 ani...
          Si inca o chestie: in general daca vrei sa platesti sa stai chiar in buricul targului nu te mai intereseaza venitul de la publicitatea din lift...parerea mea...
  • 0 (0 voturi)    
    de ce sunt mai scumpe in Romania (Miercuri, 18 martie 2009, 9:55)

    silver surfer [anonim]

    cred ca in Romania imobiliarele vor fi mai scumpe decat in restul Europei, raportat la venituri, chiar si dupa "stabilizare". V-ati intrebat de ce chiar in pastravarie in Romania pretul kilogramului de peste este mai scump decat la magazinul Metro aflat la 20 de km? fiindca tot ce se produce in Romania se produce mai scump decat in alte parti, fie din lipsa de pricepere, fie din incapacitate de organizare (tot aia), fie din cauza preturilor materialelor, a coruptiei, taxelor, etc. Iar de patit se plateste mai mult evident din cauza prostiei si a disperarii de a fi proprietar.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică