Programul Prima Casa, sau cum ne invita statul sa ii dam teapa

de Cristian Orgonas     khris
Marţi, 2 iunie 2009, 15:03 Economie | Imobiliar

Pe zi ce trece, Programul Prima Casa se transforma dintr-o buna oportunitate de a dezmorti piata imobiliara, intr-o buna oportunitate de a trage statul in teapa, transformand sistemul bancar in marele castigator iar statul, in marele pierzator, scrie Cristian Orgonas, pe blogul lui.

Dupa ce initial conditiile erau ceva mai restrictive, acum se pare ca oricine poate participa la acest program. Nu va mai exista o lista de banci agreate, la fel cum nu se mai aplica restrictii legate de istoricul proprietarului, Prima Casa transformandu-se in a oricata casa.

In plus, se evita cu obstinatie orice referire la nivelul maxim al dobanzilor ce pot fi aplicate de catre banci, Guvernul mentionand doar ca “dobanzile trebuie sa fie mici”. Cat de mici? Nu stim.

Statul semneaza ca primarul

Unul dintre motivele care ma fac sa sustin ca acest program se poate transforma intr-o teapa la adresa statului este faptul ca bancile hotarasc cui acorda credite iar daca respectivul client nu isi mai plateste ratele, dupa 90 de zile acestea executa garantia oferita de stat.

Cu alte cuvinte, statul ofera garantii fara sa se implice deloc in procesul de acordare a creditelor. In mediul privat, cine ar accepta sa ofere astfel de garantii fara sa se implice in luarea deciziilor? Nimeni.

Pe de alta parte, aflam ca nu va mai exista o lista de banci care sa fie “invitate” sa participe la acest program pe baza unei licitatii, orice banca fiind acum admisa, desi o asemenea situatie ii dezavantajeaza pe clienti pentru ca pune frana scaderii dobanzilor.

De ce nu vor scadea dobanzile? Pentru ca sistemul bancar romanesc actioneaza ca un monolit, nici o banca nu va rupe randurile oferind dobanzi foarte mici. Bineinteles ca vor exista diferente, insa dobanda medie va fi mult mai mare decat ar fi fost daca bancile ar fi concurat intre ele pentru a ajunge pe lista scurta.

Astfel, statul ia teapa prin faptul ca ofera garantii bancilor fara sa se implice deloc in luarea deciziilor (deci nu controleaza deloc riscul), iar clientul ia teapa pentru ca va fi nevoit sa se imprumute la dobanzi mult mai mari decat ar fi facut-o daca Guvernul si-ar fi luat mai in serios rolul de “sponsor” al acestui program.

Nu in ultimul rand, vor mai lua teapa si contribuabilii, care vor fi pusi sa plateasca garantiile executate de banci.

Cum poate fi speculat acest program?

Eu am de vanzare un apartament pe care nu am primit de la nimeni mai mult de 40.000 de euro. Ma inteleg cu un prieten sa il vand cu 60.000, bani garantati de stat. In acest moment, piata imobiliara este bulversata si nimeni nu stie cu adevarat care ar fi pretul corect pentru apartamentul respectiv asa ca un pret cu 50% mai mare poate fi acceptat de catre banca. Avand garantia statului, bancile vor fi mai putin vigilente atunci cand vor acorda creditul.

Dupa ce incasez cei 60.000 de euro, prietenul meu care a cumparat apartamentul nu isi va mai plati ratele (deci va pierde avansul de 5% sau 3.000 eur) iar banca va executa garantia. In acest fel, statul va deveni posesorul unui apartament care costa 40.000 sau mai putin, dar pe care a dat 57.000. In cele din urma, prietenul meu se va dovedi a fi un caz social, astfel incat Guvernul nu il va da afara din casa, ci ii va impune plata unei chirii modice.

Procedand in acest mod, castigul “nostru” net este de 17.000 eur, bani pe care ii putem imparti frateste.

Guvernul este surd la zbaterile presei

Absolut toata presa a sarit in capul Guvernului semnalizand riscurile inutile pe care acesta si le asuma, insa se pare ca nici dl Pogea, nici dl Boc sau alti ministrii nu citesc parerile noastre din moment ce in loc sa faca acest program mai restrictiv, il fac tot mai accesibil.

Daca pana la urma se va dovedi ca statul a acordat garantii pentru cumpararea unor imobile supraevaluate prin intermediul unor credite scumpe, cine va plati oalele sparte?

Comenteaza pe Khris, un 'blog cu atitudine'.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

3945 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Imprumutul FMI - Programul Prima Casa (Marţi, 2 iunie 2009, 15:22)

    OVE [anonim]

    Ai dreptate. Era clar de cand s-a luat imprumutul de la FMI ca asa se vor cheltui banii: se vor da bancilor, dezvoltatorilor imobiliari ai partidului si micilor membri de partid. Deci pe bani contribuabilului dator pe veci FMI va suferi o tara intreaga si va profita cine a zis partidul ca trebuie sa profite. Si culmea este ca romanii nu inteleg cum sunt furati. In plus piata imobiliara nu va mai ajunge la un pret normal inca cativa ani de aici incolo.
    • -1 (1 vot)    
      exemplu de articol foarte slab documentat (Marţi, 2 iunie 2009, 23:11)

      adrian [anonim] i-a raspuns lui OVE

      in primul rand ca trebuie facuta o evaluare. in al doilea rand ca statul te va urmari pana vei plati creditul integral. dac te-ai calificat la crdit inseamna ca ai serviciu -> statul poate sa-ti opreasca usor 75% din salariu cu conditia sa-ti ramana salariul minim. sau poate vrei sa renunti la un serviciu care ti-a permis sa-ti iei un credit de 60.000 de euro si sa stai somer doar de dragul de a tepui statul. nota 4. stai jos. esti cea mai slaba veriga
  • +1 (1 vot)    
    Evident (Marţi, 2 iunie 2009, 15:24)

    G [anonim]

    Evident ca e o teapa, dar nu statul tepuieste sau e tepuit.

    Tepuiesc cei care trag sforile in spatele pitpalacilor Boc si Pogea. Oameni cu interese in imobiliare.

    Tepuit nu e statul ci fiecare roman care nu vinde si nu cumpara in acest program.

    Metoda clasica din arsenalul guvernului actual.
  • +1 (1 vot)    
    mda (Marţi, 2 iunie 2009, 15:25)

    haha [anonim]

    eu nu stiu de ce nu se semnalizeaza adevaratul adevar.

    si acela ca banii de la fmi trebuie sa se intoarca inapoi in occident, prin banci, prin firme straine de constructii, imobiliare etc.

    si guvernul are datoria sa nascoceasca tot felul de astfel de "proiecte" si sa dea banii bancilor.

    eu as pune pariu cu oricare ca exista o astfel de clauza:

    fmi catre romania: "va dam 20 miliarde de euro, ne da-ti inapoi 23 miliarde (pe carca romanilor) dar acei 20 miliarde trebuie sa cotizati la firmele si bancile cheie care apartin grupurilor de interese ce conduc intr-un fel sau altul lumea"

    si uite asa guvernul face profit: bancilor, firmelor imobiliare, firmelor de contructii, de consultanta, etc.. adica firme straine ce trebuie sa faca bani pe carca romanilor.

    pentru ca totul in lumea asta se rezuma la bani, iar grupurile de interese ce controleaza toate aceste institutii internationale, trebuie sa aiba profit.

    iar prin indatorare (ceea ce face fmi-ul) te controleaza si iti impune si baga pe gat sa le faci profit firmelor lor.
  • -1 (1 vot)    
    pai, vedeti cum votati acum si la toamna (Marţi, 2 iunie 2009, 15:42)

    n-am [utilizator]

    Guvernul este expresia votului . Vreti la fel sau mai rau, votati ca pana acum!
    Nu absenta la vot ii sanctioneaza pe actualii guvernanti, ci votul impotriva, adica cu NIMENI, ANULAT.
    Daca vreti sa intrecem Albania, votati-i tot pe astia!
    • +1 (1 vot)    
      toamna (Miercuri, 3 iunie 2009, 9:07)

      diu1so [utilizator] i-a raspuns lui n-am

      pleaca ma de aici cu votul tau si cu , campania ta electorala mascata ca pana acum toti cei careau fost la guvern au facut la fel...doar cercurile de interese seschimba din cand in cand dar profitorii sunt aceiasi. Hai pa!
  • 0 (0 voturi)    
    nu e chiar asa... (Marţi, 2 iunie 2009, 15:52)

    sirius [anonim]

    cred ca o gresala in articol in privinta exemplului de cum sa tzepuim statul: statul garanteaza doar 80% din imprumut, in cazul vostru doar 45.000, asadar pentru restul de 15000 trebuie ca prietenul sa garanteze cu altceva, asa ca pe castigul e doar 5000, ceea ce reprezinta de fapt avansul. Deci statul o sa piarda cam 5000, iar voi castigati cam ZERO.
    • 0 (0 voturi)    
      e doar un exemplu (Marţi, 2 iunie 2009, 16:25)

      unu_de_aiurea [anonim] i-a raspuns lui sirius

      pe de alta parte valoarea reala poate fi mult mai mica (40k e destul d emult), gen 10k...atunci e ceva profit ;)
      • 0 (0 voturi)    
        locuinte de 10k.... (Marţi, 2 iunie 2009, 17:30)

        sirius [anonim] i-a raspuns lui unu_de_aiurea

        e cam greu sa gasesti locuinta la 10k. Si apoi trebuie sa convingi banca ca sa-ti dea credit de 60k pe o locuinta care valoreaza 10k, ceea ce nu cred ca e posibil. Decat in anumite situatii specific romanesti :)

        Eu doar vroiam sa arat ca articolul cam forteaza spre scandal in cautare de accesari sau poate chiar la comanda, dar eu cred ca acest program este foarte util.
  • 0 (0 voturi)    
    cred ca gresesti (Marţi, 2 iunie 2009, 16:20)

    Ghita [anonim]

    intrucat s-a afirmat chiar foarte clar ca nu se vor abate de la normele bnr privind creditarea, prin urmare in afara avansului vor trebui sa fie respectate aceleasi politici de risc ca si cum creditele nu ar fi fost contragarantate de stat.
  • 0 (0 voturi)    
    si daca.. (Marţi, 2 iunie 2009, 16:28)

    Mazeta [utilizator]

    Eu am alta intrebare: ce o sa faca smecherii (de la fmi, guvern, multinationale, banci) daca nu o sa se inscrie mai nimeni in programul asta? (ca banuiesc ca cine vroia sa faca credite pana acum, a cam facut..) ce gaselnita au pregatit de rezerva?
    • 0 (0 voturi)    
      pentru ca (Miercuri, 3 iunie 2009, 9:09)

      diu1so [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      tot timpul se gasesc fraierii nu isi fac griji.
  • 0 (0 voturi)    
    o raritate!!! (Marţi, 2 iunie 2009, 17:49)

    gica [anonim]

    una din tot mai putinele ocazii in care statul este chiar poporul - cand se trag tzepe!!!
  • 0 (0 voturi)    
    prima casa - ultima teapa (Vineri, 26 iunie 2009, 19:02)

    pheideas blogspot [anonim]

    Nu e chiar asa ! E teapa, dar fraierii vom fi noi. Dupa 3 luni, banca ia apartamentul inapoi, ia si garantia de la stat si il vinde peste un an la juma de pret. Dupa care FMI vine si cere inapoi imprumutul, adica banii dusi pe garantie de la guvern, ii mai ia inca o data, ca sunt in alta galeata. Programul a fost facut sa castige Negoita & compania. Ei isi iau banii de la banca si ... pa ! Pana la urma boul ramane in strada, iar bancile isi vor freca palmele multumite. Dati search: prima casa - ultima teapa.
  • 0 (0 voturi)    
    o fi teapa.. (Miercuri, 22 iulie 2009, 23:10)

    Paul [anonim]

    dar extrapoland, intrebarea logica care se iveste este: eu cu cine votez ?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă