Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic

Ce lipseste imobiliarului romanesc de retail

de Mihai Marcu     Economia pe intelesul tuturor
Marţi, 7 iulie 2009, 10:08 Economie | Imobiliar

Imobiliarul romanesc de retail este inca intr-o faza incipienta; in "vitrina" dezvoltatorul pune un imobil, in timp ce clientul plateste o taxa intre 0 si 3% pentru vizionare. Alte servicii pentru client nu exista. In cazul chiriilor, situatia este si mai precara, un contract fiind o pasare rara.

Atata vreme cat piata a crescut, intermediarii au prosperat pur parazitic, fara a aduce valoare adaugata decat in cazuri izolate. In Romania dar si in alte parti, pe timp de crestere economica, agentiile imobiliare s-au limitat doar la aduna oferte - era comportamentul normal atunci dar sinucigas acum, pe timp de criza.

Piata romaneasca de real-estate nu are intermediari care sa o fluidizeze.

    * intermediarii financiari - bancile - nu mai crediteaza domeniul, decat cu garantia expresa a statului si intr-un mod care distorsioneaza piata.
    * agentiile imobiliare dau dovada lipsei de know-how si raman incorsetate intr-un model de afaceri primitiv ("da banul si descurca-te"). La fel, nici notarii nu ajuta - ca anecdota, unui cunoscut i s-a cerut sa vina cu sacosa de bani la notar, in loc sa foloseasca un cont bancar, sau Doamne-fereste un cont escrow.
    * nu exista niciun alt serviciu oferit consumatorilor; exemplu: nu exista societati de gestiune imobiliara care sa se ocupe cu inchirierea apartamentelor si alte servicii conexe.

Serviciile de calitate in domeniu sunt limitate pentru un numar foarte redus de clienti, de regula cei corporate, si doar pentru deal-uri foarte mari. Exista anumite societati de gestiune imobiliara, dar activeaza momentan doar pe domeniul foarte restrans al galeriilor comerciale.

Actorii imobiliari s-au bagat singuri intr-un colt prin inversunarea cu care s-au agatat de un model de afaceri falimentar pe timp de recesiune - "Construim apartamente, indiferent unde, si cineva le va cumpara la preturile noastre mari, indiferent de conditiile de pe piata".

Pe partea de retail, domeniul trebuie sa se reinventeze, cu alti jucatori, pe alte premise si cu noi servicii. Altfel, vor ramane limitati la un ping-pong de apartamente vechi si cateva deal-uri majore pe corporate.

Citeste si comenteaza pe Economia pe intelesul tuturor.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

857 vizualizari




ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă