Abia am scapat de turnul din coasta Ateneului si de mallul de sub Piata Palatului Regal ca, la cateva zeci de metri mai incolo, s-a gasit loc pentru alta afacere. Comisia Tehnica de Urbanism din cadrul Primariei Capitalei si-a dat acordul pentru construirea unui mall si a unei parcari subterane sub spatiul verde din spatele Salii Palatului. Autorii planului urbanistic sustin ca traficul din zona nu va fi afectat de aparitia spatiilor comerciale subterane. Urmeaza ca proiectul sa primeasca si celelalte aprobari.

Mai exact, Comisia a aprobat la inceputul lunii mai un Plan Urbanistic Zonal realizat de compania Imobiliara Nord-Est, care prevede construirea sub spatiul verde din spatele Salii Palatului a unui parcaj de 1859 de locuri de parcare, 5.000 de metri patrati de spatii comerciale si extinderea Salii Palatului in subteran. Parcajele si spatiile comerciale vor fi construite pe patru nivele in subteran, dintre care primul nivel va fi ocupat de spatiile comerciale.

Parcajul urmeaza sa se construiasca in parteneriat public-privat. Autoritatea publica vine cu terenul, iar firma privata construieste parcajul si spatiile comerciale si le exploateaza. Desi parcajul ar trebui sa fie public, folosit de riverani si de cei care vin la Sala Palatului, la spectacole, el va fi ocupat in mare parte de masinile care vin la mall.

Actionari:

1. Antonio Vincenzo Iervolino (cetatean italian, actionar la companiile My Air si Stefanel) - 2 %

2. Stefano Chitis (cetatean italian) - 1 % 3. Compania italiana SLED SPA, cu sediul in Napoli - 97%

Administrator: Stefano Chitis

IMOBILIARA NORD-EST SRL

De asemenea, chiar daca este in subteran, constructia este teoretic pe spatiul verde, iar Ordonanta 114/2007 interzice schimbarea destinatiei spatiilor verzi. Arhitectul sef al Capitalei, Gheorghe Patrascu, ne-a declarat ca inca nu a semnat avizul pentru aprobarea acestui parcaj si a mall-ului.

„Daca voi gasi ca este rational il voi semna. Desi cred ca deocamdata voi semna doar extinderea Salii Palatului si a Muzeului, ramanand ca ulterior sa se faca un alt proiect pentru pasaj. Oricum, din 20.000 de mp de spatii comerciale, cat voia beneficiarul PUZ-ului, comisia i-a dat doar 5.000 de mp. Nu cred ca aglomereaza traficul pe Calea Victoriei. Cei care au facut PUZ-ul au facut un studiu de trafic din care reiese ca este in ordine”, a spus Patrascu.

Conducatorii companiei Imobiliara Nord-Est nu au putut fi contactati pentru a da detalii despre cum se va derula in cotinuare proiectul. Potrivit unui reprezentant al companiei, administratorii sint plecati din tara.

Parteneriat propus de Ministerul Culturii, varianta Adrian Iorgulescu

Initial, acest parteneriat public privat a fost propus de Ministerul Culturii si Cultelor. Fostul ministru al Culturii, Adrian Iorgulescu, voia sa ia de la Primaria Capitalei spatiul verde din fata Salii Palatului, sa se asocieze cu o firma privata, respectiv Imobiliara Nord-Est, si sa faca acest parcaj la pachet cu un mall cultural.

Asocierea s-a si facut „de principiu”, cum ne-a declarat fostul secretar de stat din Ministerul Culturii, Virgil Nitulescu, fara licitatie, iar Imobiliara Nord-Est a si facut PUZ-ul. „Cand am plecat eu din minister trebuia sa se mai faca proiectul de executie si licitatia pentru firma care va efectua lucrarile. Cu Imobiliara Nord-Est am facut un acord de principiu, iar dupa ce se aproba Planul Urbanistic Zonal, urma sa semnam si documentele oficiale”, ne-a declarat acesta.

Intrebat daca nu cumva trebuia sa organizeze licitatie pentru o lucrare de asemenea anvergura, Nitulescu s-a razgandit: „Nu am facut licitatie. Firma a facut cadou acest Plan Urbanistic Zonal ministerului. Noi nu am platit niciun leu pentru el. Oricum nu le-am oferit nici o garantie ca vom semna parteneriatul cu ei. Nu stiu ce valoare are un asemenea proiect. Daca ma intrebati, nu cred ca se mai face, nici parcajul, nici extinderea Salii Palatului fiindca nu sunt bani. E an de criza”.

Ministerul pleaca, mall-ul ramane

Chiar daca acest proiect nu se realizeaza cu Ministerul Culturii, deoarece municipalitatea nu a cedat terenul, Primaria Capitalei are de gand sa faca acolo acelasi lucru. „Noi nu stim nimic de firma asta, imobiliara Nord-Est, dar vom scoate in curand la licitatie cele 18 parcaje subterane ca sa le realizam in parteneriat public privat. Realizarea unui astfel de parcaj, de 2.000 de locuri, costa 50-60 de milioane de euro. Primaria nu are atatia bani”, ne-a declarat Ion Dedu, directorul Directiei de Transporturi, Drumuri si Sistematizarea Circulatiei din cadrul Primariei Capitalei.