Fara manie, despre impozitul pe proprietate

de Cristian Orgonas     Khris.ro
Marţi, 28 iulie 2009, 8:09 Economie | Imobiliar

Doresc sa revin pe marginea subiectului numit “impozitul pe proprietate” pentru a clarifica unele aspecte:

1. Toata lumea (inclusiv eu) este de acord ca in Romania, nivelul de trai este scazut, iar o marire a impozitelor pe proprietate ar duce la falimentarea majoritatii proprietarilor, insa in acest caz, trebuie sa fim de acord cu ideea ca preturile imobilelor sunt extrem de mari si nu au nici o legatura cu veniturile romanilor. Ar fi o lipsa de logica sa sustinem ca atat impozitele cat si preturile se afla acum la un nivel corect.

2. Exista in marile orase cupluri de pensionari care au un venit cumulat de 1000-1500 de lei pe luna, insa proprietatea in care stau valoreaza zeci de mii de euro. Cu alte cuvinte, acesti oameni stau in case care valoreaza echivalentul a cateva sute de pensii, ceea ce arata dezvoltarea pietei imobiliare dincolo de orice logica.

Sunt de acord ca acestor pensionari nu le putem stabili un impozit echivalent cu pensia lor pe doua luni, insa nici nu se poate trece cu vederea faptul ca acestia detin un “activ” care valoreaza foarte mult.

Prin urmare, am propus un nivel minim de impozitare de 0.3% (care poate fi mai mic sau mai mare, in functie de decizia politicienilor) pentru toate imobilele cu un pret mai mic de 60-70k euro (sau mai putin), care sa actioneze ca o modalitate de “protectie sociala”. Cei care detin un imobil ce valoreaza mai mult, pot plati un impozit “normal”.

Aceasta abordare nu inseamna supraimpozitarea celor bogati - ar fi impotriva propriilor principii sa sustin asa ceva -, ci protejarea celor multi si saraci. Nu sunt un tip de stanga, insa nu pot sa ignor faptul ca cei mai multi dintre actualii proprietari se afla in aceasta categorie.

3. In general, nu sunt in favoarea cresterii impozitelor si cred ca impozitele pe care acum le platim sunt in cea mai mare parte cheltuite prost de catre Stat, insa trebuie sa tinem cont de faptul ca in ceea ce priveste proprietatea, sistemul de impozitare a ramas mult in urma evolutiei pietei.

Comunismul a facut ca toata lumea sa primeasca locuinte, iar capitalismul a facut ca pretul acestora sa creasca atat de mult, incat daca am aplica legile pietei libere, ne-am da seama ca majoritatea proprietarilor de fapt nu si le permit.

Sunt constient ca in Romania nu putem discuta despre o abordare normala a acestui subiect din moment ce valorile locuintelor nu pot fi legate de veniturile celor care stau in aceste locuinte, si tocmai din acest motiv, tind sa dau dreptate celor care spun cea mai buna solutie ar fi aceea conform careia un impozit mai mare ar trebui sa se aplice doar incepand cu a doua locuinta detinuta. Nu este solutia ideala, insa are meritul de a fi cea mai buna pentru situatia actuala.

Poate peste 20 de ani vom putea discuta despre acest subiect ceva mai relaxati si cu ceva mai putina incrancenare.

In Romania, preturile imobilelor nu au nici o legatura cu veniturile romanilor.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Khris.ro.


Citeste mai multe despre   






















1805 vizualizari

  • 0 (6 voturi)    
    daca taceai, filozof ramineai (Marţi, 28 iulie 2009, 8:21)

    gurka [anonim]

    cum filozof nu mai esti si cum pe chelnerii ii doare undeva de birocratia imbecila, va trebui sa admitem ca ultimul loc ramas liber e la categoria tampiti.
  • 0 (6 voturi)    
    Stimate ...(s-o crezi tu) (Marţi, 28 iulie 2009, 8:35)

    D.Lavrancea [anonim]

    ... dar veniturile cum au ramas ? Cine te plateste sa induci un asemenea subiect ? Este o pregatire a terenului , nu ? Nu var fi rusine jigodiilor de la guvernare si acolitilor vostrii . Blestemul lui Arghezi sa va arda !
  • +5 (7 voturi)    
    Ce vrei sa spui ? (Marţi, 28 iulie 2009, 8:45)

    Daniela [anonim]

    Ce vrea sa zica articolul asta fara cap si coada ?
    Ca trebuie facute diferentieri la impozitare ? Pai atunci sa renuntam si la cota unica, nu, d-le Orgonas ?

    Si observ ca tare ne-am mai americanizat. Adica, "60-70k" euro. Ce mai, suntem dati naibii.
  • +3 (3 voturi)    
    Corect nu-i.... (Marţi, 28 iulie 2009, 9:10)

    StefanAlin [utilizator]

    Domnule draga,
    daca-mi permiteti...stau intr-un apartament care a fost cumparat dupa revolutie cu cateva zeci de mii de lei (asta era pretul de la stat) Care este vina mea ca datorita pozitiei relativ apropiata de centru pretul lui a crescut ridicol de mult (peste suta de mii de euro) Asta inseamna ca daca ar fi dupa propunerea dumneavoastra, eu ar trebui sa vand si sa ma mut la marginea orasului deoarece nu as putea sa platesc "un impozit normal" Vreti sa faceti ceva? Puneti un impozit sanatos pentru tranzactiile imobiliare si aici ma refer la cele speculative nu la cei care-si vand casa de nevoie pentru ca nu mai pot sa se intretine pe ei si acea casa (intr-adevar este cam greu de facut o diferentiere legala intr cele doua categorii, dar totusi se poate)
    In concluzie, propunerea dumneavoastra "cea mai buna pentru situatia actuala" mi se pare o aberatie si ma face sa ma intreb daca dumneavoastra chiar cunoasteti "situatia actuala" a omului de rand, ocnas (platitor de taxe in Romania)
    Daca se vor bani la buget, cred ca prima masura ar fi eficientizarea colectarii taxelor si impozitelor si asanarea mlastinii birocratiei...Parerea mea...
    Cu respect.
  • -1 (3 voturi)    
    citind comentariile de pe Hotnews (Marţi, 28 iulie 2009, 9:11)

    Ovidiu [anonim]

    si citind zilnic comentariile de pe blogul lui Khris, nu pot decat sa concluzionez :

    Cititorii Khris sunt mai inteligenti decat cititorii Hotnews..
    :))))
  • 0 (0 voturi)    
    Corect, modelul suedez (Marţi, 28 iulie 2009, 9:16)

    romanu [anonim]

    Imbogatitii peste noapte de la noi (noaptea ultimilor 20 de ani) n-ar vrea impozite deloc!
  • +1 (3 voturi)    
    Si totusi (Marţi, 28 iulie 2009, 10:25)

    hic sunt leones [utilizator]

    concluziile sunt cat se poate de juste:
    1. preturile la case sunt pur speculative neavand legatura cu veniturile populatiei sau cu valoarea pe care ar trebui sa o aiba in Romania;
    2. daca nu-ti permiti sa intretii ceva vinzi.

    Ma intreb ce preferati:
    - impozite de 1% pe care sa si le permita toata lumea (inclusiv pernsionarii) ceea ce presupune ori cresterea nivelului de venituri (nu stiu de unde in urmatorii ani) ori scaderea substantiala a pretului apartamentelor;
    - pastrarea acestei aberatii a pietei imobiliare: preturi imense combinate cu impozite ridicol de mici "pentru ca lumea nu are de unde".

    Ma mai intreb ceva, daca pensionarului de deasupra voastra i se sparge o teava in baie si va inunda, reparatia respectiva (teava+tavan+pereti) va sari de 1.000 eur, daca el nu are 600 eur ca sa plateasca impozitul de unde va avea sa va repare tavanul?!
  • 0 (0 voturi)    
    Impozite pe proprietate (Marţi, 28 iulie 2009, 10:39)

    OVE [anonim]

    Sincer cred ca te agiti degeaba. Iata de ce:
    -o astfel de masura ar duce rapid la scaderea abrupta a preturilor umflate inca ale imobiliarelor - toata economia noastra construita in ultimii ani pe bula imobiliara s-ar prabusi de tot
    -in cei 20 de ani de la revolutie cei 90% proprietari s-au transformat in cei 50% chiriasi, cei 40% proprietari ai unei singure locuinte si cei 10% proprietari imobiliari a mai multor locuinte
    -legea ar lovi in acesti din urma 10% si pe ei ii apara statul cel mai mult
    - se prefera in continuare supraimpozitarea salarilor (deci a muncii) in locul unei impozitari rationale a proprietatii, pe principiul saracul trebuie sa ramana sarac iar bogatul bogat
    - statul prefera sa se imprumute miliarde de Euro la FMI in loc sa aplice aceasta masura
    - statul prefera sa subventioneze caldura celor care stau in case supradimensionate fata de veniturile lor.
    - statul nu face o distinctie clara intre capitalistul care creeaza locuri de munca prin investitii deseori riscante si capitalistul care acumuleaza proprietati negeneratoare de locuri de munca
    Si asta de 20 de ani.
  • +1 (1 vot)    
    Principii versus Implementare (Marţi, 28 iulie 2009, 10:47)

    Captain Jack Sparaw [anonim]

    domnule orgonas,

    in principiu aveti dreptate. casele si terenurile sunt aproape neimpozitate in romania. a fost si este unul dintre motivele preturilor exagerate a imobiliarelor. fiind subimpozitat (ma refer aici si la aspectul tranzactiilor) este domeniul predilect al investitiilor speculative. ori pretul nereal al imobiliarelor are un efect negativ ptr investitiile "productive" pe care le inhiba si banii sunt directionati in efect de "turma" spre aparent constructii cu roi cit mai rapid. rezultatul final este congestia pe piata si colapsul preturilor nesustenabile. dezvoltarea anemic economic malnutrit gen congo unde burta este mai mare decit corpul.

     in romania criza actuala nu este una numai de import. pe linga efectul negativ al celei mondiale avem si criza de natura interna care este mult mai adinca si lunga. este de fapt colapsul imobiliar si al constructiilor. acest domeniu trebuie reformat cu predilectie/prioritate maxima ptr o insanatosire economica de durata (este conectat si cu agricultura prin terenuri).

    abordare dvs este corecta insa superficiala. cum faci este la fel de important ca ce faci. trebuie plecat de la ce avem acum si avansat cu cap. realitatea din teren este mult diferita fata de pospaiala mediatica prezentata zilnic. as paria ca nu ati citit niciodata codul fiscal cu atentie. cum afli valoare de piata a unui imobil din delta dunarii dintr-un sat fara tranzactii ? asta nu inseamna ca cei care si-au terminat de construit super vile le-au si intabulat ca sa plateasca impozit .....ca doar mai au de pus un ultim termopan in viitorii 10 ani ....
  • +2 (2 voturi)    
    Ce spuneti despre cheltuirea eficienta a banilor?? (Marţi, 28 iulie 2009, 12:03)

    DanS [anonim]

    Desi privind problema inmod principial ar parea ca argumentul sta in picioare, in realitate nu are fundatia solida de care are nevoie pentru a nu se prabusi. Iata de ce …

    In orice tara civilizata, impozitele pe proprietate (case, masini, obiecte de agrement - barci, yachturi, etc) sant incasate direct de primaria localitatii in care se afla proprietatea respectiva. In consecinta, primarul si al sau consiliu sant direct responsabili in fata comunitatii sa foloseasca banii respectivi in avantajul acelei comunitati. Cu alte cuvinte, orice platitor de asemenea taxe se asteapta sa vada ca beneficiaza de strazi de calitate, ca nu sant caini vagabonzi, ca orasul este mentinut curat, ca serviciile de sanatate, educatie, etc sant de calitate.

    In cazul Romaniei, putem oare spune ca beneficiem de asemenea servicii? NU PUTEM! O explicatie posibila ar fi ca platim putin si de aceea bugetele sant mici si in consecinta calitatea serviciilor este foarte scazuta. Si ca daca am plati mai mult am primi mai mult inapoi!

    Numai ca in ceea ce ne priveste, inainte de a mari impozitele, trebuie sa rezolvam o alta problema, mai importanta, as spune chiar esentiala, si care nu depinde de cantitatea de bani stransa din taxe.

    CORECTITUDINEA, MORALITATEA, INTEGRITATEA SI SIMTUL RASPUNDERII a tuturor celor care sant alesi sa serveasca interesele comunitatilor!

    In momentul in care banii stransi din taxele pe care le platim nu vor mai fi delapidati, cheltuiti cu nepasare si neglijenta si vom vedea ca daca platim 1 leu taxe primim inapoi valoare corespunzatoare acelui leu, in acel moment se va putea justifica moral o marire a taxelor pe proprietate! Pana atunci, este inacceptabil sa fie percepute taxe mari doar pentru a da mai multi bani celor putini care se imbuiba cu nerusinare pe seama noastra.

    Pana atunci, orice asemenea propunere este aberanta pentru ca nu adreseaza cauzele reale - coruptia si lipsa de responsabilitate - ci efectele - lipsa de bani la buget.
  • 0 (0 voturi)    
    Care este scopul (Marţi, 28 iulie 2009, 13:24)

    miki [anonim]

    De la initiativa legislativa si pina la aparitia legii,tot felul de interese personale sau de grup,politice sau mai putin intervin si modifica textul initial in folosul celui cu muschii mai tari(procente in parlament).Rational,pentru cetatean si pentru scopul in sine al impozitului nu actioneaza nimeni.In acest sent aceasta panarama de SParlament ar trebui redus substantial,in speta unicameral,cu sarcini precise de elaborare a legilor der,in special de actualizare a celor vechi.Eliminate ambiguitatile,actualizate si mai ales eliminate normele de aplicare.Acestea fiind cea mai mare gaselnita a capitalismului feroce de la noi.Legile nefiind clare,precise,gindite de oameni capabili,nu de politruci aduc norme,indicatii,precizari de nu mai poti sate descurci in hatisul lor.
  • -1 (1 vot)    
    plati impozite (Marţi, 28 iulie 2009, 14:01)

    gigimarga_br [anonim]

    Sunt un tanar care traieste in romania si a reusit sa-si cumpere singur un ap 2cam si nu inteleg de ce acei jegosi pe care ceausescu a reusit sa-i faca propietari, nu sant in stare sa plateasca un impozit mai mare corespunzator valorii propietatii, pe care daca o vand vor lua valoarea de piata, nu este asa ??????
    • +1 (1 vot)    
      Tinere jegos (Marţi, 28 iulie 2009, 16:20)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui gigimarga_br

      Daca asa intelegi tu sa numesti pe aceia care te-au crescut si carora nu Ceausescu le-a dat casa ci si-au cumparat-o din veniturile lor, nu pot decat sa iti spun ca si tu esti jegos dar nu la trup ci la minte si la caracter.
      Sa iti fie rusine !!!
      Si sper din tot sufletul sa ajungi sa traiesti vremuri in care sa platesti un impozit care sa te sileasca sa vinzi tot ce ai agonisit intr-o viata. Noi atunci (cei jegosi cu casa de la Ceausescu) vom fi morti atunci dar tot ne vom bucura de mintea ta cea de pe urma !!
  • +1 (1 vot)    
    Stimate autor, (Marţi, 28 iulie 2009, 16:05)

    Dan [anonim]

    Mai Cristisor tata,
    tu nu ai auzit de vorba romaneasca "daca doi iti spun ca esti beat, du-te si culca-te ?".
    Ca vad ca desi ieri cam 70 (saptezeci) de oameni ti-au lasat comentarii care mai de care mai insufletitoare, tu o tii pe a ta si buna.
    Te rog sa imi explici si mie de ce un bun pe care l-am cumparat din venituri impozitate deja mai trebuie impozitat inca o data, si asta anual.
    Tu vrei sa iti dea astia vreo functie si nu stii cum sa faci sluj mai bine ?
    In numele celor 70 de ieri, iti mai recomand o data: "LASA-NE !!!".
    Catre redactia Hotnews: Va rog sa nu mai publicati toate ideile sau mai bine zis elucubratiile acestui individ.
    Cu multumiri,
    Dan
  • 0 (0 voturi)    
    sunt prea indignat... (Sâmbătă, 1 august 2009, 20:10)

    egroeg [anonim]

    dar ma abtin sa spun tot ce ar trebui despre ce
    incearca acest personaj sa faca,depasind orice limita a bunului simt ..Probabil a fost platit,ca tot s-a acreditat expresia de 'reporter tonomat', sa actioneze in pur stil securisto-comunist de lansare a unor trimiteri catre marirea impozitelor sau taxelor,vezi doamne,"la cererea maselor largi",ca apoi sa vina diriguitorii sa spuna ca ei tin cont de necazurile si nevoile oamenilor si nu cresc impozitul cu cat s-a sugerat,doar cu 50%.Dupa cate stiu,exista o impozitare gradata, in functie de suprafata locativa.La ce trebuia sa reluati aceasta tema acum?N-ati facut nimic impotriva celor care au furat din greu in tara asta si propuneti sa impozitati in plus pensionarii care detin o casa.Nu m-ar mira sa veniti cu propunerea ca sa fie trecute
    la stat proprietatile pensionarilor decedati.Sa va fie rusine! desi nu cred ca stiti ce este nici macar jena.
  • 0 (0 voturi)    
    PROPRIETATE (Sâmbătă, 1 august 2009, 21:06)

    OMULdinBANAT [anonim]

    impozite pe proprietate? pe care proprietate? pe cea nerespectata in romania? impozitele pe palate, supervile, vilele "baietilor de baieti" cu suprafete de peste 100-150 de m.p., impozitele pt. aceste tipuri de constuctii trebuie sa creasca . statul roman ar putea obtine venituri mai mari din impozite onorandu-si, dupa 45 de ani de comunism plus 20 de ani de pseudodemocratie, adica 65 de ani in total, cea mai veche datorie sociala, morala si materiala, problema caselor nationalizate. este o problema vitala si cruciala pt. romania rezolvarea acestei probleme, deoarece acest lucru ar insemna reconectarea la normalitatea de dinaintea evenimentului satanic din anul 1946 si la revenirea principilor economice si de piata din perioada interbelica cand leul era mai tare ca marca, agricultura asigura printr-o recolta anuala buna hrana romanilor pt. 3,4 ani, cand economia romaniei era dinamic crescatoare, proprietatea era respectata si romania era o tara respecta.
  • 0 (0 voturi)    
    Mai bine taceai! (Sâmbătă, 1 august 2009, 21:27)

    FLORIN [anonim]

    Nu ai vederi de stanga dar vii cu astfel de teme... Eu nu inteleg de ce vrei tu sa se impoziteze puternic averea? Inteleg sa se impoziteze venitul dar tu vrei acum sa fim impovarati si pe avere?!? Daca am avut in tinerete niste ani exceptionali si am reusit sa acumulez 2 apartamente trebuie sa platesc toata viata supraimpozit? Dupa acei ani exceptionali am avut un venit normal. De ce anume sa platesc an de an supraimpozit? Este incorecta filozofia ta. Pe acelasi principiu hai sa impozitam si conturile din banci. Daca ai 30.000 de euro intr-un cont curent in banca, an de an sa platesti 1% catre stat chiar daca dobanda la acel cont este de 0,1% pe an. Idei comuniste venite de la oameni care se cred capitalisti.
  • +1 (1 vot)    
    Impozite (Sâmbătă, 1 august 2009, 21:40)

    Ioana [anonim]

    Acum cativa ani a fost o explozie a preturilor in imobiliare in Franta. Astfel incat persoane care posedau un apartament de 3 camere cat de cat bine plasat s-au trezit ca valoarea patrimoniului lor imobiliar crescuse atat de mult incat intrau de-acum pe lista celor care platesc impozit pe AVERE (nu venit, AVERE : asa-numitul "ISF" = "impot sur la fortune"). Deci considerati oameni bogati, pur si simplu, cu un 3 camere! Nu mai zic de taxa funciara si de locuit... Patrand proportiile, inteleg ca asta se pregateste in Romania?? E un delir, clasa medie nu va suporta financiar asa ceva!
  • +1 (1 vot)    
    Nu inteleg (Duminică, 2 august 2009, 1:00)

    FLORIN [anonim]

    Nu inteleg cum ajung toti necunoscutii sa-si dea cu parerea in articole. Mai exact cine esti tu? Ce realizari ai avut in viata asta? Vii si arunci o pastila controversata doar ca sa enervezi pe toata lumea si sa faci rating.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version