Se trezesc bancile: apartamentele vechi sunt evaluate la jumatate din pretul cerut de proprietari

de Cristian Orgonas     Khris.ro
Vineri, 23 aprilie 2010, 14:54 Economie | Imobiliar

Evaluatorii bancari au inceput sa plaseze valoarea apartamentelor vechi oferite drept garantie pentru credite ipotecare la jumatate din pretul cerut de proprietarii care vor sa vanda imobilele respective, sustin anumite voci din piata imobiliara. O motivatie a acestui comportament este data de faptul ca bancile nu vor sa ia in garantie imobile cu un grad ridicat de uzura, in conditiile in care un credit se intinde pe 30 de ani, scrie Khris.ro.

Practic, bancile par sa realizeze ca pana acum au gresit acceptand drept garantie imobile vechi si supraevaluate, iar acum sufla si in iaurt.

Nu stiu daca informatia prezentata este adevarata sau nu, insa daca este adevarata, inseamna ca atunci cand mergi la banca si soliciti un credit de 60-70.000 de euro pentru a cumpara un apartament vechi, ai toate sansele sa afli ca banca nu iti da mai mult de 30-40.000.

Ce se va intampla cu piata imobilelor vechi in acest caz? Daca proprietarii vor continua sa tina la pret, nu vor mai putea vinde decat cu banii jos pentru ca altfel, cei care doresc sa cumpere pe credit trebuie sa depuna un avans de 40-50%. Cati au asemenea resurse financiare?

Pe de alta parte, exista un stoc mare de locuinte noi construite in ultimii doi ani ce stau inca nevandute, iar pana cand acestea nu vor fi absorbite de piata, dezvoltatorii vor avea o …jena sa contruiasca ansambluri rezidentiale la preturi mai mici. In aceste conditii, proprietarii de apartamente vechi nu prea au concurenta.

Totusi, nu stiu de ce am impresia ca in urmatoarele 12-18 luni vom asista la scaderi de preturi de cel putin 10-15% pe segmentul imobilelor vechi…

PS: sa nu uitam ca peste 3-4 luni va veni si noul indice imobiliar de la INS care va lamuri niste lucruri…


Citeste mai multe despre   






















6440 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    Vom vedea... (Vineri, 23 aprilie 2010, 14:09)

    Gc [anonim]

    Afaceri tipic romanesti... S-a dat tunul la imobiliare si acum cineva se gandeste sa inchida robinetul... Sa vedem pe ce se va mai da tun de acu incolo...
    De ce nu au luat aceste masuri cand preturile erau la 60-70 mii de E? Acu poate lumea mai cumpara si apart vechi si noi... mai putin deh ca criza, dar mai mult decat deloc.
    • +1 (1 vot)    
      Sa le vad cum se vor trezi .... (Vineri, 23 aprilie 2010, 16:55)

      alex [anonim] i-a raspuns lui Gc

      .. la executari asupra dezvoltatorilor imobiliari sa vezi acolo ce preturi, super bonus, cumperi un apartament si primesti al doilea moca.
  • +5 (5 voturi)    
    Au inceput? Poate de-acum un an.... (Vineri, 23 aprilie 2010, 15:07)

    Tepuitu [anonim]

    Cazul meu, anul trecut in toamna...cauta centrala, bloc 2000, salariul bun, pretul cerut sa zicem 10 lei (negociat cu vanzatorul). La banca toate bune: sigur va incadrati, aveti salariu, bla-bla. Dau avans fac antecontract...imi mai trebuiau sa zicem 6 lei. Vine evaluatorul se uita, evalueaza si face documentul: casa evaluata la 6 lei, posibil credit 4,5 lei. L-am luat de guler de ce in conditiile in care cu banii astia cumparam atunci (erau ceva mai mari ca acum) poate la Suceva...Raspunsul: ca nu stie ce va fi si nu vrea sa-si piarda job-ul daca scad prea mult...Asta si-a aparat curu' si io m-am mai imprumutat de diferenta la prieteni...altfel pierdeam avansul. Culmea e ca am mai auzit de problema asta la cativa amici...pe ei i-a fraierit banca sa ia diferenta pe credit de nevoi persoanele...pe cativa ani..rata mare, profit bun la banca. Asa ca prostii cu protejarea bancii s.a.m.d. vrajala, cauta sa faca bani din orice pentru ca oricum sumele in imobiliare nu mai sunt ce erau acum 2 ani!!!!!!
  • +1 (3 voturi)    
    banci de rahat (Vineri, 23 aprilie 2010, 15:08)

    dany [anonim]

    pai bancile ar trebui sa vada si ele ce se intampla aiurea pe glob...piata da pretul! nu o banca de ratati!
    dupa aceasi logica un apartament nou nu valoreaza nici 20 % din pretul cerut deoarece calitatea si materiallel folosite sant de cacaco....interesant!...o banca prin definitie presupune ca acepta anumite riscuri...dar la noi ca la nimeni...
    • +2 (2 voturi)    
      hai ca esti haios... (Vineri, 23 aprilie 2010, 14:53)

      akanom [anonim] i-a raspuns lui dany

      cica pretul nu e dat de banca de ratati de la care totusi vrei sa iei banii :)....

      Pai sigur ca nu e, pretul e dat de raportul dintre cerere si oferta. Mai precis, cererea solvabila si oferta reala, pentru ca daca bunul si banii nu sunt tranzactionate, pretul astfel stabilit nu are nici-o insemnatate. E ca si cum eu m-as targui pentru o masina pe care propietarul nu vrea sa o vanda si eu nu am oricum bani sa o cumpar - orice pret as stabili este nesemnificativ.

      Asa ca pretul real este influentat de cei care au banii. Nu te obliga nimeni sa te duci la banci, si nimic nu obliga bancile sa-si asume riscuri ca sa-ti fie tie bine.
  • +4 (4 voturi)    
    Si pt apartamentele noi! (Vineri, 23 aprilie 2010, 15:14)

    Mirela [anonim]

    Evaluatorii sufla si-n iaurt si la apartamentele noi, nu doar la cele vechi. Am avut aceasta "surpriza" minunata, dupa ce banca aprobase creditul la suma de care clientii nostri aveau nevoie. Evaluatorii ne-au subevaluat apartamentul intr-un mod care nu avea nicio justificare in afara de frica. Apartamentul era nou, bine construit, total utilat, preturile in zona erau de 1.100 euro/mp construit, iar ei ne-au evaluat la 900 euro/mp util.
  • -6 (6 voturi)    
    articol cazut din pom (Vineri, 23 aprilie 2010, 15:26)

    samadau [anonim]

    Se fabuleaza mult.
    Bancile o sa cada una cate una daca nu mai dau credite.
    Din moment ce la apartamentele noi nu au scazut deloc sau aproape deloc preturile si diferenta intre unul vechi si unul nou e dublu sau mai mult, cati isi permit sa cumpere noi?
    Nu cred ca o sa mai scada nici la cele vechi, pentru ca asta e fondul locativ... mai mult de 90% sunt construite in anii '70-'80.
    • +1 (1 vot)    
      Nu de scazut e problema (Vineri, 23 aprilie 2010, 15:53)

      Ionica [anonim] i-a raspuns lui samadau

      Indiferent de pret bancile isi vad interesul. Si daca mai scad cu inca 50% tot asa vor proceda.. fie pentru ca le e frica, fie pt ca se pregateste o mare teapa (in special la terenuri) fie pentru ca...Nu conteaza, ideea e ca daca le zici ma frate, la cat ai evaluat tu hai sa facem asa: gaseste-mi tu oferta asta, eu ma duc la alta banca si iti dau si tie comision (ca la agentie) 90% din diferenta pe care o zici tu ca e intre ce platesc eu si ce imi evaluez tu stii ce fac? Iti rad in nas...Nu cred ca asta e problema de fond ci cat de repede pot face bani
    • +4 (4 voturi)    
      S-au aranjat deja (Vineri, 23 aprilie 2010, 15:55)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui samadau

      Stai tu linistit ca bancile s-au aranjat deja. Mai intai au lucrat bine dobanzile (vezi amenzile pe care si le-au luat BRD si Raiffeisen), apoi au dat jde mii de credite pe 30 de ani la toti prostii si i-au BLOCAT. Daca nu mai pot plati creditul, banca le ia casa prostilor si tot ce mai au pe langa ea, inclusiv salarii, pana acopera toata valoarea creditului. Asta inseamna ca vor plati rate la banca pana la adanci batraneti si raman si fara casa pt ca piata s-a dus naibii in jos. Banca si-a asigurat veniturile pe urmatorii 30 de ani, asa ca poate sa hiberneze hat-hat.
  • -1 (3 voturi)    
    Evaluatori (Vineri, 23 aprilie 2010, 15:44)

    ion [anonim]

    Din cate vad ca se zice in articol ii simplu sa fii evaluator. Treaba ta este pur si simplu ca terenul, apartamentul exista. Te mai documentezi care ii pretul in zona, Banca da o directiva de genul asta ca un apartament vechi nu poate costa mai mult de x. Si gata ai si evaluat apartamentul.
    Pai asa oricine poate fi evaluator.
    Atunci cand banca avea interesul sa dea credit, venea evaluatorul si supraevalua imobilul. Acuma cand banca nu vrea sa dea credit il subevalueaza.
    Cine pierde omul care vrea si el un apartament.
    • +1 (1 vot)    
      confuzie (Vineri, 23 aprilie 2010, 16:09)

      mihaela [anonim] i-a raspuns lui ion

      Ce inseamna apartament vechi mai exact? Exista apartamente asa zise 'vechi' care sunt mult peste alte asa zise apartamente 'vechi' facute cu simpla intentie de a face bani. Cat mai multi. Aceasta artificiala impartire vechi vs. noi avantajeaza pe ansamblu pe cei care vand imobile noi, desi este nedrept. Cei cu imobile noi tin cu dintii de preturile lor mari, si au interes in mentinerea acestei dihotomii. De evaluari mai mici in aceasta perioada beneficiaza deopotriva si apartamentele noi si cele vechi si are legatura in primul rand cu situatia generala de preturi in scadere pe piata. O eventuala evaluare mai buna tine si de locatie, facilitati de transport si alte asemenea si doar strict vechi sau nou.

      Noroc cu prima casa 1 sau 2 ca au mai tin (inca) sus preturile (bancile nu sunt asa interesate in evaluare ptr ca nu isi asuma prea multe riscuri ptr ca statul plateste in caz de neplata...)
    • +2 (2 voturi)    
      evaluatorii imobiliari (Vineri, 23 aprilie 2010, 16:28)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui ion

      Evaluatorii sunt membrii Anevar. Nu isi risca diploma. Unii sunt insa si angajatii bancii. Cand evaluau pentru a marii cota de piata aveau in vedere preturile maximale ale zonei. Acum, miscoreaza riscul la maximum, evaluand la limita minima valorile din piata.
      Nu ar trebui sa luati credit pe 20-30 de ani. Oamenii se plictisesc, se despart sau se inmultesc...nimic nu e neschimbat pe 20-30 de ani. Nici macar veniturile.
      In tarile vestice exista un indice imobiliar. Numai ca la ei exista stabilitate pe piata. Salarii cinstite, venituri sigure, cutremure lipsa, si doar 30-50% doritori s devina proprietari. Iar bancile lor evaluaza altfel riscurile, nu ca si camatarii din Romania- ce-si spun banci comerciale si traiesc din imprumuturi date statului!
    • +1 (1 vot)    
      Ai dreptate (Vineri, 23 aprilie 2010, 17:25)

      Mihai [anonim] i-a raspuns lui ion

      Eu am luat apt pe credit, si am si citit evaluarea, sa mori de ras. Dupa ce ca dai cam 100-150E ca sa ti-o faca, il evalueaza comparat cu alte anunturi din zona (nici macar nu erau pt acelasi tip de apt - resp eu luam 2 camere decomandate si in evaluare e comparat la pret cu unul cu 2 camere semidecomandat) pt vanzare resp inchiriere.

      Dar...atentie, evaluatorii NU SUNT ANGAJATII bancilor! Sunt independenti, niste firmulite cu 2-3 angajati, care se ocupa de asa ceva. Cand te duci la banca ti se da o lista de evaluatori folositi de banca, trebuie sa lucrezi cu unul din ei. Deci, posibil sa le impuna niste praguri, pentru evaluari.
      • 0 (0 voturi)    
        evaluare ap (Marţi, 19 octombrie 2010, 20:55)

        nina [anonim] i-a raspuns lui Mihai

        cat timp este valabila evaluarea apartamentului?
  • 0 (0 voturi)    
    se poate si acum (Vineri, 23 aprilie 2010, 16:10)

    catalin [anonim]

    se poate cumpara si acum la preturi relativ ok. eu am semnat ieri pentru o garsoniera in bucuresti la pretul de 36.000..la cei 35mp construiti eu zic ca pretul e ok. dar treaba e sa gasesti proprietari dornici sa vanda si sa nu stea cu o garsoniera la vanzare 3-4-5 luni doar ca ei cred ca al lor apartament valoreaza 48-50.000 de euro, in conditiile in care pe piata nu se misca nimic.
  • +1 (1 vot)    
    mda (Vineri, 23 aprilie 2010, 17:35)

    liviu [anonim]

    un articol facut dupa urche. i s-a intamplat unui fraier sa semneze antecontract pt un apartament din '54 la un pret de 70.000 eur, a venit evaluatorul si a vazut ca blocul e mai "batran ca Iliescu", evalutoru intern al bancii a mai scazut si el pt ca riscul la imobile mai vechi de 77 este mare si hopa articolul.

    sunt broker de credite, si anul asta am avut o singura evaluare (din 35) sub pretul din antecontract.

    fiti seriosi, documnetati-va, mai puneti mana pe o carte si apo aruncati "bombe de presa"
  • 0 (0 voturi)    
    Cu cât să vând un apartament? (Vineri, 23 aprilie 2010, 17:54)

    Adrian [anonim]

    Haideţi să facem un experiment, cu cât să vând un apartament într-o zonă semicentrală din Bucureşti (nu zic zona ca să nu se considere că îmi fac reclamă), 4 camere, acces la 2 parcuri cu locuri de joacă pentru copii, acces la hypemarketuri, amenajat complet, utilat complet, mobilat. Aşadar, aştept comentarii. Situaţia este reală. Sunt foarte curios dacă sunt realist în aşteptări.
    • +1 (1 vot)    
      cu cat sunt dispusi cumparatorii sa ofere (Vineri, 23 aprilie 2010, 19:27)

      vveninosu [utilizator] i-a raspuns lui Adrian

      sau vrei sa mai stai, ca vor creste preturile?
      • +1 (1 vot)    
        nu ştiu dacă vor mai creşte... (Vineri, 23 aprilie 2010, 20:54)

        Adrian [anonim] i-a raspuns lui vveninosu

        ... şi nu asta aştept. Pur şi simplu dacă vreau să văd cât ar oferi cumpărătorii. Atâta tot. Oricum o să-l vând la un moment dat pentru că nu mai am ce să fac cu el. Trebuie să îl vând sau să-l închiriez dar parcă nu m-aş complica cu închiriatul.
    • 0 (0 voturi)    
      ofer cash. (Miercuri, 28 aprilie 2010, 17:18)

      ionel [anonim] i-a raspuns lui Adrian

      pentru apartamentul tau, as putea oferii 60 000 euro . cash. Acum, ca mai tarziu nu garantez..Ce zici ?
  • 0 (0 voturi)    
    Cer este ca majoritatea Romanilor au luat"o" deja (Sâmbătă, 24 aprilie 2010, 4:07)

    Adrian [anonim]

    Ce sa mai in sus si in jos. Ma plictisisem sa postez comenturi cu bula imobiliara si dupa mine nspe mii de comentarii cum ca "piata imobiliara e in crestere luati acum ca maine e dublu". Romanii sunt amatori in sectorul imobiliar si constrictii si vanzari cumparari, iar conceptul general este totul pentru casa, 20 - 30 ani de munca pe cel putni acelasi salariu din care dai 50% = sclavagism.
  • 0 (0 voturi)    
    Orgonax - trambita imobiliara (Sâmbătă, 24 aprilie 2010, 14:45)

    Ariciul imobiliar [anonim]

    Orgonax scrie ca sa se afle in treaba: cand nu mai are subiecte la mitraliera inventeaza cate o veste pentru care nu raspunde. Ii explic ca, pentru un apartament in Timisoara, la ultima evaluare, pretul evaluat a fost de 800 de euro/mp in Freidorf, cartier marginas al Timisoarei.

    Nu mai inghititi ce scriu toti pe bloguri, asa cum li se pare lor din sufragerie.
    • 0 (0 voturi)    
      Bravo! (Sâmbătă, 24 aprilie 2010, 17:48)

      gigela [anonim] i-a raspuns lui Ariciul imobiliar

      Subscriu la parerea ta!

      Uite ce zice autorul:
      "Nu stiu daca informatia prezentata este adevarata sau nu, insa daca este adevarata, ..."

      :-))))))))) Nu stie daca informatia e adevarata, dar o prezinta :-)))))))))))
      • 0 (0 voturi)    
        mai rau (Sâmbătă, 24 aprilie 2010, 20:12)

        Anonimus [anonim] i-a raspuns lui gigela

        zice ca nu stie daca informatia e adevarata abia dupa vreo trei paragrafe, in care a dat-o deja ca sigura! adica a scris propozitii afirmative care nu contin nici urma de dubitativ, un poate, un se pare, ceva, orice.
  • 0 (0 voturi)    
    valoarea de piata (Vineri, 30 aprilie 2010, 12:10)

    io [anonim]

     Valoarea de piaţă reprezintă suma estimată pentru care o proprietate va fi schimbată, la data evaluării, între un cumpărător decis şi un vânzător hotărât, într-o tranzacţie cu preţ determinat obiectiv, după o activitate de marketing corespunzătoare, în care părţile implicate au acţionat în cunoştinţă de cauză, prudent şi fără constrângere.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version