​Ministerul Transporturilor a dat avizul pentru un proiect de un miliard de lei ce prevede cumpărarea a 16 locomotive electrice care să poată atinge 200 km/h și să poată tracta trenuri de pasageri cu până la 16 vagoane. România stă foarte prost la capitolul locomotive, nu prea a mai cumpărat nimic recent și vechimea medie a parcului este mai mare de 40 de ani.

Tren CFR CalatoriFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

Ce spune Autoritatea pentru Reformă Feroviară

CTE al MTI a avizat proiectul de investiții privind achiziția de locomotive electrice

Azi, 7 iulie 2022, Comitetul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a avizat proiectul de investiții privind achiziția de material rulant nou destinat transportului feroviar de călători, respectiv ”Locomotive electrice LE”, derulat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Procedura de achiziție va fi desfășurată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

Pasul următor în pregătirea achiziției îl constituie adoptarea hotărârii de guvern cu privire la aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Ulterior, ARF va depune la ANAP documentația de achiziție în vederea lansării procedurii și primirii de oferte din partea furnizorilor de acest tip de locomotive.

Astfel, prin acest obiectiv de investiții, ARF dorește să achiziționeze 16 locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători pe 4 osii, care să dispună de instalație ERTMS on-board, capabile să atingă viteza de 200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători.

Valoarea totală a proiectului de investiții este de peste 1 mld lei cu TVA, care include și serviciile de mentenanță și reparații pe o durată de 40 de ani.

Finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile (PNRR) și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Despre vitezele și locomotive rapide

Polonia, Austria și Serbia sunt țările care au în regiune porțiuni pe care trenurile ating 200 km/h.

În România, cele mai rapide porțiuni permit 160 km/h, pe magistrala 800 București - Constanța unde cele mai rapide trenuri fac sub 2 ore pe 225 km.

Există și câteva porțiuni în vest, pe Coridorul IV, dar trenurile nu rulează cu acestă viteză încă.

Ungaria, Cehia, Polonia și Bulgaria au cumpărat în ultimii ani locomotive noi capabile să atingă 200 km/h. România nu a mai cumpărat aproape nimic în ultimul deceniu la acest capitol.