O companie de asigurari a efectuat prin intermediul departamentului intern de Antifrauda un control in urma caruia a gasit numeroase nereguli. Scheme Ponzi (Achitarea politelor cu prime incasate inainte de data emiterii acestora- de ex, polita din 2010 era achitata cu prima incasata in 2005; efectuarea platii comisioanelor aferente agentilor reziliati in conturile unor alti agenti; incasarea primelor de la clienti in baza calculatiei, fara a se emite polita si fara a se depune banii in casierie samd), scrie Dan Popa pe blogul lui.

Potrivit sursei citate, deficientele au fost grupate intr-un document amplu care include in final propunerile de remediere a situatiilor care ar fi vulnerabilizat compania.

1. Deficiente privind colectarea si depunerea sumelor incasate de la clienti

- incasarea de catre mandatari/angajati a primelor de asigurare de la clienti si nedepunerea lor in contul politelor de asigurare. O mare parte din primele de asigurare au fost incasate fara a se emite chitanta clientului;

- folosirea chitantei albastre pentru completarea ulterioara a datelor lipsa de pe exemplarele rosii ale chitantelor ;

- incasarea primelor de la clienti in baza calculatiei, fara a se emite polita si fara a se depune banii in casierie;

- nedepunerea primelor incasate de la clienti prin anularea doar a exemplarului rosu al chitantelor;

- alocarea gresita a primelor de asigurare, fara a se respecta consemnarile din borderourile de depunere;

- ratele de asigurare erau depuse de catre brokeri cu mari intarzieri sau la aparitia daunei;

2. Deficiente privind gestionarea documentelor cu regim special

- chitante intocmite eronat de catre mandatari (lipsa datei, lipsa monedei de incasare, modificarea sau adaugarea ulterioara a datei cu pixul, adaugarea cu pixul a sumei pe exemplarul rosu al chitantei, adaugarea sau modificarea cu pixul a numarului de contract pe exemplarul rosu al chitantei etc);

- descarcarea unui numar foarte mare de chitante care nu aveau inscrisa suma in litere;

- angajatii cu atributii de vanzare isi imprumutau in mod frecvent documente cu regim special;

- eliberarea documentelor cu regim special numai pe baza de referat de necesitate si nu in baza bonurilor de consum;

- depozitarea intr-un spatiu neadecvat a documentelor cu regim special, fapt ce permite accesul oricarui angajat la aceste documente;

- lipsa verificarilor gestionare periodice sau efectuarea acestora in conditii neconforme cu normele si circularele interne (verificarile gestionare se efectuau chiar si “telefonic”);

- existenta minusurilor si plusurilor in gestiunea documentelor cu regim special.

3. Deficiente in operatiunile de casierie si contabilitate

- incasarea primelor aferente politelor descarcate cu borderou de catre agenti/inspectori, nedepunerea acestora in casierie si neoperarea politelor in programul informatic;

- retragerea garantiilor agentilor reziliati in baza unor imputerniciri semnate in fals, in numele directorului de sucursala;

- retragerea sumelor destinate valorii de rascumparare, in numele clientilor, fara plata efectiva a acestora catre titularii de drept. In acest sens, se intocmea o dispozitie de plata care era semnata in fals;

- intocmirea dispozitiilor de plata in lei si operarea acestora in Registru de Casa in contul de euro;

- retragerea sumelor datorate cu titlu de comision din casierie (ex: comisioanele generate automat pentru agenti cu contract reziliat);

- plata dubla a comisioanelor, atat prin banca cat si prin casierie;

- plata dubla a restituirilor de prima;

- existenta minusurilor in casierie;

- amplasarea casei de bani intr-un spatiu neadecvat, fiind posibil astfel accesul oricarui angajat la aceasta;

- inregistrarea unui numar mare de plati prin casierie fara documente justificative;

4. Deficiente privind activitatea de prevenire si combatere a spalarii banilor

- nu se aplica in mod corespunzator punctele 4.1.2 “cerinte minime pentru identificarea clientilor”, 4.1.3 “documente obligatorii de retinut la dosarul politei” si 4.1.5 “pastrarea documentelor pentru identificarea clientilor” din Circulara 385/22.06.2007 referitoare la “prevenirea si combaterea spalarii banilor”;

- incasarea in numerar a sumelor mai mari de 10.000, respectiv 15.000 EUR (din data de 30.04.2008), si neraportarea acestora catre Administratia Centrala.

5. Alte deficiente constatate

- neinformarea clientilor cu privire la scadenta ratelor de prima;

- neinformarea clientilor cu privire la situatia reala a contului politelor;

- incheierea politelor de asigurare de viata/generale in numele clientilor fara acordul acestora;

- accesul tuturor angajatilor la Registrul si stampila de intrari-iesiri din cadrul sucursalelor;

- atribuirea de drepturi de utilizare si operare in programele informatice neconforme cu atributiile stabilite prin fisele de post;

Citeste textul integral si comenteaza pe blogul lui Dan Popa