Unul din succesele web-ului din Romania este eRepublik, joc de browser, replica a lumii reale ce include un simulator politic, militar si economic. eRepublik a fost fondat la inceputul anului 2007 de catre George Lemnaru, care fondase anterior NaturaPlant.ro, impreuna cu Alexis Bonte, om de afaceri strain, implicat si in board-ul Trilulilu.ro. Erepublik a fost desemnat cel mai bun startup european la LeWeb 2007, momentan avand aproape 3 milioane de jucatori inregistrati.

De curand, decizia controversata a sortii regiunii Kosovo a fost luata si in lumea din joc. In procesul completarii “punctelor negre” de pe harta eRepublik, a venit randul completarii hartii cu regiunea Kosovo. Toti jucatorii eRepublik au avut posibilitatea sa isi exprime optiunea in ceea ce priveste apartenenta Kosovo la Serbia sau declararea regiunii ca tara independenta, prin intermediul unui sondaj. Aproape 60.000 de oameni si-au exprimat opinia in cele 3 zile ale votului. Cu o diferenta foarte mica de numere, si cu aportul major adus de cetatenii Romaniei, Kosovo a ramas parte a Serbiei in lumea eRepublik.

Am purtat o discutie cu George Lemnaru despre etapele din dezvoltarea jocului eRepublik, despre deciziile controversate care au fost luate de-a lungul timpului in lumea eRepublik si despre ce rezerva viitorul pentru eRepublik.

1. Spune-ne te rog povestea fondarii eRepublik. Cum a aparut ideea, cum ai ajuns sa pornesti afacerea impreuna cu Alexis Bonte?

Alexis cauta in toamna lui 2006 un partener pentru a dezvolta proiecte pe online health in Romania. Eu aveam experienta in acel domeniu pentru ca lansasem cu 3 ani inainte NaturaPlant.ro, un proiect de succes pe acea piata. In paralel eu doream sa lansez un simulator politic si incepusem sa lucrez la conceptul eRepublik, concept care i s-a parut foarte interesant si lui Alexis.

In prima faza a conceptului elementele de gaming erau destul de putine. Asta insa crea o experienta destul de frustranta pentru utilizatori. In timp insa am inceput sa descoperim cum putem folosi concepte de game design astfel incat proiectul sa isi pastreze unicitatea iar experienta sa fie imbunatatita.

2. Conform Crunchbase aveti peste 2 milioane de jucatori inregistrati (te rog corecteaza-ma daca datele nu sunt actualizate). Care sunt mecanismele de crestere a numarului de jucatori care au dat cele mai bune rezultate pentru eRepublik?

Acum suntem foarte aproape de cifra de 3 milioane de utilizatori. Cresterea s-a bazat aproape exclusiv pe viralitate. Jocul in sine este mult mai interesant in masura in care sunt mai multi oameni alaturi de care sa joci.

3. In prezent aveti birouri in Bucuresti, Madrid si Dublin. De ce aceste orase? Cum afecteaza pozitionarea geografica activitatea companiei?

Bucuresti si Madrid pentru ca eu si Alexis locuim in aceste orase, iar Dublin deoarece este un centru al tehnologiei si antreprenoriatului din Europa.

La inceput colaborarea dintre birouri a fost dificila deoarece in social gaming deciziile trebuiesc luate extrem de rapid si trebuie sa fii foarte dinamic iar distanta era un impediment. Insa am rezolvat aceasta problema alocand un produs unui singur studio.

4. De curand cetatenii eRepublik au decis pozitia Kosovo fata de Serbia. In urma unui sondaj, in eRepublik, Kosovo ramane parte a Serbiei. De ce ati ales aceasta modalitate de lamurire a situatiei?

Tinand cont ca doream eliminarea tuturor petelor negre de pe harta eRepublik am decis introducerea Albaniei si a regiunii Kosovo. In prinvinta apartenente regiunii Kosovo o lume intreaga este impartita. Unii considera ca este o regiune a Serbiei, altii ca este o regiune independenta. Si cand spun "unii" ma refer atat la oameni obisnuiti cat si tari sau organizatii internationale.

Dupa o documentare mai in detaliu in privinta subiectului am ajuns la concluzia ca orice decizie am lua noi ar fi o decizie arbitrara. Tocmai de aceea am decis ca cel mai bine ar fi ca cetatenii eRepublik sa isi exprime parerea in leagatura cu acest subiect.

Un numar de peste 60.000 de oameni si-au exprimat parerea iar voturile pro-Serbia au fost mai multe cu doar cateva sute. A fost un rezultat pe muchie de cutit pe tot parcursul votului iar definitoriu a fost parerea comunitatii romanesti care a votat in mare parte pro-Serbia.

5. A fost fara indoiala o decizie controversata. Ati mai avut astfel de situatii in trecut? Care a fost cea mai discutata decizie?

A fost pentru prima data cand am oferit comunitatii prin vot democratic posibilitatea de a decide. Alte decizii care au fost luate de catre noi si au fost foarte controversate au fost statutul Taiwan-ului si numele oficial al Macedoniei care a fost foarte contestat de catre utilizatorii din Grecia.

Ce pot spune cu certitudine este ca eRepublik este un proiect extrem de palpitant.

6. Aveti cateva statistici legate de provenineta geografica a jucatorilor? Care sunt regiunile cele mai implicate? Aveti statistici in legatura cu comportamentul jucatorilor din diferite regiuni sau tari?

Cel putin in ultimele 12 luni avem extrem de multi utilizatori din Europa de Est. Incepand din Polonia pana in Grecia si Turcia.

Majoritatea cetatenilor eRepublik se concentreaza pe cariera militara. Partea economica reprezentand pentru multi o modalitate de finantare a activitatilor militare. Exista insa si cetateni care se implica foarte mult in politica si doresc sa participe activ la administrarea tarilor din eRepublik.

7. Inainte de eRepublik, ai fondat naturaplant.ro. Cat de mult te implici in prezent de acest proiect?

In ultimii ani implicarea mea in proiectul NaturaPlant este aproape 0. Industria de social gaming este ceea ce ma atrage in momentul de fata.

8. Ne poti spune cateva lucruri despre viitorul eRepublik? Sau viitorul lui George Lemnaru? Noi proiecte poate?

Inceputul urmatorului an va aduce cateva surprize foarte interesante din partea echipei eRepublik. Atat in cadrul proiectului eRepublik.com si nu numai. Deasemenea este foarte important pentru noi sa ne concentram in continuare pe inovare si nu pe copierea unor concepte deja existente.

In privinta carierei mele produsele, echipa si oportunitatile pe care eRepublik ca si companie le are mi se par incredibile iar industria de social gaming este incredibila. Pe langa potentialul de crestere pe care il are, activitatea intr-un astfel de domeniu necesita atat cunostinte de game design cat si cunostinte din domenii legate de psihologie, antropologie si nu numai. Nu stiu despre tine dar mie mi se par niste domenii extrem de incitante.

George Lemnaru este unul din vorbitorii de anul acesta ai conferintei How to Web, cea mai importanta conferinta de tehnologie si afaceri web din Europa de Est. How to Web reuneste la Bucuresti pe 9 si 10 noiembrie peste 750 de participanti cu zeci de specialisti, antreprenori si investitori web din Europa si de peste ocean.

Hotnews este partner media al conferintei How to Web 2011.