​Sony si Panasonic au fost mult timp companiile care au dominat piata TV-urilor, insa lucrurile se schimba rapid si aceste doua grupuri restructureaza sever diviziile producatoare de televizoare pentru a-si reduce pierderile. Concurenta din Coreea de Sud, Taiwan si China nu a stat degeaba, iar grupurile japoneze nu au putut reduce preturile suficient, fiind grav dezavantajate de un yen defavorabil exportului, arata o analiza Financial Times.

Vremuri grele pentru televizoarele japonezeFoto: Reuters

Divizia de televizoare a Sony nu a mai obtinut de opt ani profit, iar intregul grup anticipeaza pierderi de peste un miliard de dolari in anul fiscal curent, dupa ce acum cateva luni estima ca va obtine profit. Nici Panasonic nu o duce bine si asteapta pierderi de cinci miliarde dolari, urmand sa inchida fabrici de televizoare si sa ia masuri de reducere a costurilor.

Sony estima in 2009 ca va ajunge sa vanda 40 de milioane de LCD-uri pe an, insa acum a revizuit obiectivul la 20 de milioane, iar Panasonic a injumatatit prognoza anuala de vanzari la TV-uri cu ecran plat, spre 7,2 milioane unitati. In piata impresia este ca aceste mari grupuri nipone au ramas in urma, chiar daca expuneau LCD-uri si plasme acum un deceniu cand pentru multi clienti astfel de produse pareau SF. Problema este ca aceste produse s-au ieftinit mult, nu mai sunt destinate doar celor cu foarte foarte multi bani, insa cele mai mari companii ca volume nu sunt japoneze, ci coreenee: LG si Samsung.

Desi tehnologia s-a ieftinit mult, grupurile japoneze nu au reusit sa coboare destul de mult preturile TV-urilor, iar yen-ul foarte puternic le-a dezavantajat la export. In plus, catastrofele naturale au adaugat alte probleme la lista care si asa era lunga. Astfel, cutremurul din martie a lovit puternic productia si efectele inca se simt. Si ca si cand acel dezastru natural nu era suficient, acum inundatiile din Thailanda complica lucrurile si fac o serie de componente imposibil de obtinut, iar Sony a amanat lansarea unor produse dn aceasta cauza.

FT noteaza ca Sony si Panasonic au vremuri grele in fata pe partea productiei de televizoare si ar fi trebuit sa decida mai demult luarea unor masuri drastice de restructurare. O solutie ar fi sa faca outsourcing, sa incredinteze altor companii productia propriu-zisa, cum face Apple de exemplu, iar in Japonia sa se faca marketing, design si alte activitati cheie.