Un business de comert online atinge pragul de rentabilitate in medie la 18 luni de la deschidere, insa chiar daca s-a pornit cu un capital mic, e mereu necesar sa fie injectati bani in afacere, a spus Marius Ghenea, unul dintre cei mai cunsocuti investitori din online-ul romanesc, la evenimentul Gala Premiilor eCommerce. El mai spune ca modelul promovat de site-uri gen Groupon este unul gresit fiindca una dintre cele trei parti implicate iese in general in pierdere.

Marius GheneaFoto: Agerpres

Marius Ghenea, fost CEO al Flanco si actual presedinte al Fit Distribution, a vorbit despre ce trebuie sa faca un viitor antreprenor online si ce pericole stau in calea unui business reusit pe comert online. El a avertizat ca intr-o afacere de comert online punctul de rentabilitate, cel in care cheltuielile si veniturile se echilibreaza, se atinge foarte greu, in medie intr-un an si jumatate.

Esential este, spune Ghenea, ca si daca afacerea a fost pornita cu un capital mic, sa se pompeze mereu bani pentru dezvoltarea ei si sa fie utilizate pe cat posibil resursele proprii, dar si finante de la "cei trei P" - parinti, prieteni si alti prosti - unde termenul "prosti" nu are o conotatie negativa, ci se refera la faptul ca oricine investeste intr-o afacere noua accepta sa-si asume o doza importanta de risc fiindca nu are de unde stii daca afacerea va fi un succes.

Ca sfat important, Ghenea, care este unul dintre initiatorii Schoolforstartups Romania si tine cursuri de antreprenoriat, spune ca tinerii care vor sa-si deschida o afacere intr-un anumit domeniu ar trebui sa lucreze inainte in acel domeniu sa vada care e realitatea. "Daca vrei sa-ti deschizi propria firma de curierat ar trebui sa lucrezi intai intr-o firma de posta si curierat", spune el. "Nu te nasti antreprenor, ci devii unul bun prin educatie", adauga el.

In plus, mai spune Ghenea, multi cred, in mod gresit, ca daca detii un magazin online trebuie sa muncesti mult mai putine ore pe zi fata de cei care au magazine fizice si trebuie sa fie la treaba de dimineata pana seara.

Ghenea estimeaza ca piata romaneasca de e-commerce va atinge valoarea de 300 milioane euro anul acesta.

Intrebat ce impact au site-urile de oferte adresate grupurilor, stil Groupon, asupra pietei romanesti de comert online, Ghenea a spus ca efectele sunt limitate fiindca modelul propus de astfel de site-uri are o mare problema: de obicei una dintre cele trei parti implicate pierde. Cele trei parti sunt site-ul de oferte, comerciantul si utilizatorul care aplica pentru oferte, iar una dintre parti in general iese in pierdere. "E o problema de model fiindca daca una dintre parti pierde, acest model nu poate functiona pe termen lung", spune omul de afaceri.

Marius Ghenea, sef al Fit Distribution, a fost prezent in numeroase business-uri online, este profesor de antreprenoriat, dar si sef al Asociatiei Romane a Magazinelor Online (ARMO). In 1994 s-a numarat printre fondatorii Flamingo Computers, insa sapte ani mai tarziu si-a vandut participatia si s-a implicat in alte proiecte, inclusiv Fit Distribution, companie fondata in 2002. El a fost si CEO al Flanco dar si sef pentru Europa de Est al Clearwire Corporation. Aici puteti citi CV-ul lui Marius Ghenea.