Raport dur al Curtii de Conturi despre banii cheltuiti de stat pe informatizare: sisteme paralele si ineficiente, strategii incoerente si superficiale, nerespectarea legii

de Cristian Pantazi     HotNews.ro
Luni, 9 ianuarie 2012, 8:17 Economie | IT

Bani aruncati pe fereastra. Asa s-ar putea rezuma raportul Curtii de Conturi pe 2010 privitor la utilizarea fondurilor pentru infrastructura IT in administratia publica centrala. Raportul confirma zecile de anchete publicate de HotNews.ro in ultimii ani: ministerele si agentiile au facut risipa de bani publici si europeni pentru sisteme informatice inutile, nefunctionale sau care pur si simplu nu comunica intre ele. Cercetarea Curtii de Conturi consfinteste practic o noua moda pentru delapidarea bugetului de stat: infrastructura de IT.


       "Exceptand ordonatorii de credite unde aceste aspecte sunt puternic reglementate (MApN, MAI, AR), aceste strategii prezinta idei disparate, nu sunt suficient de coerente, sunt lipsite de viziune, nu sunt aliniate la realitatea imediata, sunt superficiale sau nu sunt formalizate (MADR, MCPN)" (Raportul Curtii de Conturi)

       "Nu exista o coordonare suficienta in ceea ce priveste alocarea si cheltuirea fondurilor bugetare pentru domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor" (Raportul Curtii de Conturi)

       "Cele mai multe baze de date şi aplicatii software se regasesc la ordonatorii secundari şi tertiari, iar la nivelul multor ordonatori principali de credite (de ex. MMFPS, MCPN, MADR, MS) accesul la aceste informatii nu se realizeaza direct, prin mecanisme informatice, ci off-line, pe suport optic, magnetic sau chiar pe hartie" (Raportul Curtii de Conturi)

Principalele observatii:

Lipsa reglementarilor legale privind sumele cheltuite:

In timp ce pentru investitii din alte domenii aprobarea acestora este reglementata, in functie de importanta, volumul şi amploarea lor, de catre Guvern, acelasi lucru nu se intampla si pentru ordonatorii de credite care actioneaza in domeniu TIC, deşi acestora le sunt alocate fonduri a caror volum depaşeste pragurile valorice pentru care ar fi necesara aprobarea Guvernului.

Consecinta acestui fapt consta in aceea ca nu se respecta prevederile legale in vigoare, respectiv art. 42 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, care stabileste limitele valorice privind competentele de aprobare a documentatiilor tehnico-economice ale obiectivelor de investitii noi care se finanteaza, potrivit legii, din fonduri publice, la pragul de 28 milioane lei de la care este necesara aprobarea Guvernului.

In felul acesta, ordonatorii de credite modifica cu o mai mare usurinta indicatorii proiectelor de investitii, acest fapt conducand de cele mai multe ori fie la prelungirea duratei de executie a proiectelor, fie la suplimentarea volumului de fonduri necesar realizarii acestora, asa cum s-a constatat ca s-a intamplat in cazul Sistemului Informatic Unic Integrat, implementat la CNAS, sau chiar la schimbarea parametrilor/indicatorilor de performanta initiali.


Lipsa standardelor de cost

In ceea ce priveşte costurile proiectelor de investitii nu exista normative de cheltuieli aşa cum se intampla in alte domenii de activitate. Astfel, pentru obiective similare de investitii din domeniul TIC cheltuielile difera semnificativ atat in ceea ce priveşte dotarea tehnica cu echipamente hardware, cat şi in ceea ce priveşte aplicatiile software şi infrastructura de comunicatii.


         Citeva articole HotNews.ro care au relatat aceste probleme in ultimii ani:



Lipsa standardelor de executie

Nu exista o conceptie unitara cu privire la punerea in practica a unei problematici similara entitatilor publice, legata de domeniul TIC, astfel incat diverşi ordonatori de credite rezolva in mod diferit acelaşi aspect al unei probleme specifice acestui domeniu.

Spre exemplu, problematica referitoare la raportari financiar-contabile, investitii si achizitii publice, calculul salariilor, managementul documentelor etc., deşi ar trebui coordonate, uniformizate şi rezolvate identic in sectorul bugetar, proiectarea şi implementarea de aplicatii care sa le puna in practica se realizeaza de catre ordonatorii de credite prin contractare de la diverşi furnizori, alegand solutii diferite, cu costuri diferite, astfel ca in final se poate ajunge la o risipa de fonduri de la bugetul de stat. Pot fi amintite aici aplicatiile financiar-contabile utilizate in cadrul MS si MDRT sau cele din cadrul MAE, AR si MECMA.

Site-urile ministerelor si agentiilor guvernamentale: lipsesc actualizarile si instrumentele de masurare a feed-back-ului

In ceea ce priveste serviciile de editare a paginilor web, cu unele exceptii (MAI, MApN), acestea se realizeaza prin contractare cu firme de soft. Se constata ca nu de putine ori instructiunile existente in „Ghidul privind realizarea paginilor web pentru administratia publica centrala şi locala din Romania”, editat de MCSI, nu se respecta, in sensul ca informatiile prezentate nu sunt actualizate la timp (mai ales dupa schimbarea echipelor de conducere) sau accesarea acestora nu este suficient de prietenoasa. Exceptand operatiunea de contorizare a celor care acceseaza pagina de web a institutiei publice nu se realizeaza nici o alta analiza legata de reactia vizitatorilor paginii web, de impresiile acestora, de opiniile si sugestiile lor legate de continutul si grafica paginii web.

Sisteme informatice "autiste"

Aproape in toate cazurile analizate legatura de tip informatic de la ordonatorii principali de credite la ordonatorii secundari şi tertiari este aproape inexistenta sau insuficienta. Astfel, in unele cazuri, cele mai multe baze de date şi aplicatii software se regasesc la ordonatorii secundari şi tertiari, iar la nivelul multor ordonatori principali de credite (de ex. MMFPS, MCPN, MADR, MS) accesul la aceste informatii nu se realizeaza direct, prin mecanisme informatice, ci off-line, pe suport optic, magnetic sau chiar pe hartie. in felul acesta politicile şi strategiile ministerelor nu se bazeaza pe prelucrari on-line, in timp real, ale informatiilor continute in bazele de date proprii, impietand asupra activitatii curente de monitorizare, coordonare şi control.

Nimeni nu stie ce softuri si echipamente IT exista in institutiile publice

Nu au putut fi identificate inventare şi situatii complete privind echipamentele, aplicatiile şi proiectele existente, in derulare şi in perspectiva, astfel incat sa poata fi evitate paralelismele legate de achizitionarea unor aplicatii şi proiecte deja existente. Un astfel de mecanism se considera a fi util şi in situatia in care anumite echipamente devin, pe parcursul ciclului de viata, mai putin utile unei entitati, dar pot fi redistribuite celor care au un deficit de astfel de echipamente. in acest sens, se poate exemplifica prin aceea ca, dupa campania de scanare a carnetelor de munca, un numar scannere de la CNPP ar putea fi redistribuite unor instante de judecata pentru scanarea şi arhivare dosarelor aflate pe rol. Aceeasi redistribuire de echipamente poate fi luata in calcul si in cazul unui numar important de servere de la CNAS care nu mai sunt utilizate odata cu trecerea la versiunea centralizata on-line a Sistemului Informatic Unic Integrat.

Nimeni nu stie cate licente Microsoft a cumparat guvernul

La nivel guvernamental exista contracte, incheiate in 2004 si 2009, cu firma Microsoft privind achizitia de licente pentru software-ul de baza. In ceea ce priveste contractul din 2004 s-a constatat ca nu exista o evidenta clara cu privire la numarul şi administrarea acestora. Totodata, la nivelul unor ministere (MAE pentru aparatul extern şi MAI pentru ofiterii de legatura) s-au constatat situatii legate de achizitionarea unor echipamente pe plan extern, impreuna cu sisteme de operare si software de aplicatie avand licente, de cele mai multe ori preinstalate (OEM – Original Equipment Manufacturer), fara a se verifica posibilitatea de a beneficia de pe urma contractelor amintite anterior şi cu riscul efectuarii unor plati neeconomicoase pentru aceste licente.

Sute de milioane de euro cheltuiti pe IT fara nici o analiza

Legat de fondurile alocate pentru achizitia de echipamente, solutii informatice si crearea si/sau modernizare infrastructurii de comunicatii, s-a constatat ca, desi la nivelul sectorului bugetar, pentru domeniul TIC, au fost repartizate si cheltuite sume de ordinul sutelor de milioane de euro, nu exista la nivelul MCSI o evidenta clara a acestora din punct de vedere al volumului si surselor de provenienta, a stadiului de indeplinire a scopului si obiectivelor pentru care sistemele/aplicatiile/programele/proiectele au fost achizitionate sau implementate, a gradului de utilizare a acestora etc.

Avand in vedere ca partea cea mai importanta a finantarii investitiilor privind infrastructura IT a avut drept sursa fonduri comunitare pre si post aderare, care au facut obiectul diverselor actiuni de control si audit financiar si al performantei, efectuate de organismele si organele interne si externe abilitate. Nici in acest sens nu se poate vorbi de o evidenta clara, centralizata legata de constatarile si recomandarile rezultate in urma acestor actiuni, precum si a masurile intreprinse in legatura cu modul de aducere la indeplinire a acestora. Lipseste astfel o baza de date cu informatii legate de aceste aspecte, care din punct de vedere al utilizarii fondurilor publice, pot contribui substantial la stabilirea unui cadru de buna practica in domeniu.

S-ar putea astfel evita sau diminua aparitia unor fenomene negative cum ar fi cele legate de sistarea unor proiecte, asa cum s-a intamplat cu proiectul de informatizare a spitalelor de la MS unde, desi au fost cheltuite fonduri de circa 11 mil. USD, proiectul a fost stopat, fara a-si dovedi eficienta si eficacitatea.

Concluziile Curtii de Conturi:

- Concluzia generala consta in aceea ca desi, ca tendinta, se observa ca institutiile publice din Romania si-au imbunatatit vizibil performantele, beneficiind in prezent de o mai mare disponibilitate a resurselor si a serviciilor adresate cetatenilor, ca si-au automatizat deja o parte din operatiuni, propunandu-si sa devina mai deschise si mai transparente in relatia cu publicul, procesul de informatizare a administratiei publice este unul complex si de durata, care necesita o abordare etapizata, in contextul in care nu exista o coordonare suficienta in ceea ce priveste alocarea si cheltuirea fondurilor bugetare pentru domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor.

- Lipseste, de multe ori, legatura de natura informatica intre ordonatorii principali de credite si cei secundari sau tertiari, din subordine.

- In ceea ce priveste dotarea tehnica exista o diversitate mare de echipamente, cu grad diferit de uzura fizica si morala, se intalnesc chiar situatii de paralelisme sau dotari insuficiente, lipsind o evidenta clara cu privire la dotare si aplicatii, la nivel national.

- Personalul calificat, aferent domeniului TIC, are o pondere care variaza de la 0 la 12% din totalul personalului, mentinandu-se compartimente de profil propriu, in contextul externalizarii activitatii respective.

- Aceeasi aplicatie, ca functionalitate, se regaseste implementata diferit, contractata diferit, exploatata si platita diferit.













Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

13205 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    Ministerul Justiţiei? (Luni, 9 ianuarie 2012, 8:36)

    cobra [anonim]

    Nimic despre Ministerul Justiţiei? Sau e normal costul unui sistem office la 6000 lei?
    • -1 (3 voturi)    
      Propaganda electorala (Luni, 9 ianuarie 2012, 12:18)

      dan [anonim] i-a raspuns lui cobra

      In fiecare an electoral apar unii si se dau cu pumnu in piept ca sunt mari luptatori pentru dreptate. Insa e doar bla bla..

      Pana nu vad 40-50 de condamnati definitiv, nu cred in aburelile lor.

      DNA-ul in 12ani de activitate nu a condamnat nici un corupt.
      • +4 (4 voturi)    
        bla bla (Luni, 9 ianuarie 2012, 13:21)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui dan

        dna-ul nu condamna. dna-ul acuza. judecatorii condamna. deci nici in urmatorii 120 de ani nu v-a condamna dna-ul pe cineva de coruptie. acum poti sa dormi linistit.. somnul ratiunii...
  • +1 (11 voturi)    
    Boc e competent (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:00)

    Alui [anonim]

    La dat cu coasa, nu la guvernat.
    • +3 (9 voturi)    
      ai (Luni, 9 ianuarie 2012, 10:55)

      ai [anonim] i-a raspuns lui Alui

      ai uitat sa mai adaugi si faptul ca pe langa tariceanu si nastase este super-competent. *si* la coasa. la guvernare este ani-lumina inaintea celor doi.
      • -3 (5 voturi)    
        Rezultatul e acelasi (Luni, 9 ianuarie 2012, 11:46)

        Alui [anonim] i-a raspuns lui ai

        Nu mi se pare ca are nota de trecere. Tot picat e, la examenul guvernarii.
        *expresia e corecta
  • +12 (14 voturi)    
    Pestele de la cap se impute ! (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:01)

    milud [anonim]

    Pe vremea cind eram si eu un mic patron de IMM, Directia Muncii achizitiona la nivel de tara, pentru filialele sale judetene, calculatoare la preturi de 10-20 de ori mai mari decit cele de pe piata. O simpla statie de lucru pe care eu o vindeam cu 20 -22 de milioane a costat 240 de milioane pentru Directia Muncii, cu licitatie ! Si a mai costat fo 10 milioane " punerea in functiune" de catre o firma locala. Pentru Directia Muncii din judetul nostru s-au achizitionat 10 asemenea "bijuterii" !

    Acum doi ani , tot Directia Muncii s-a pricopsit cu un soft ouat de Siveco si care trebuia sa inlocuiasca aplicatiile dezvoltate cu resurse proprii de filialele judetene pentru evidenta prestatiilor si platilor. Toate bune pina aici, numai ca produsul SAFIRE este si acum in continua cirpire, deoarece analiza si implementarea lui se bazeaza pe concepte arhaice, proprii statiilor de lucru izolate, cu multe elemente care depind de legislatie " batute in cuie" si greu de adaptat la toanele actualei guvernari. Iar incepind cu acest an va fi nevoie de o reorganizare totala a bazelor de date si a prestatiilor , mai ales daca presedintele fara rusine si fara onoare isi duce la indeplinire amenintarea de a finaliza organizarea teritoriala: in loc de 41 de centre judetene de achizitie date pe SAFIRE - fiecare cu 4-5 calculatoare care si acum stau la coada si dureaza ore pina se preia un dosar sau se scoate o situatie - vor fi 3000 de primarii cu operatori ce lucreaza dupa ureche si cu conexiuni lenese. Tataie cu mila Lui !

    Acestea sint doar doua exemple din multele pe care le cunosc direct si personal, la care se mai adauga cumpararea de hard fara soft, de sisteme de operare fara soft de baza, de calculatoare fara protectie AV. Plus faptul ca majoritatea functionarilor sint analfabeti informatic, fiecare stiind doar sa apese butoane ca maimuta in racheta, folosind mai putin de 10% din puterea calculatorului, acestea fiind folosite, cel mai adesea, ca masini de scris.
    • +14 (14 voturi)    
      gresesti profund! (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:21)

      cet23 [anonim] i-a raspuns lui milud

      La sfarsitul comentariului tau gresesti profund! Te citez: "acestea (calculatoarele) fiind folosite, cel mai adesea, ca masini de scris!"
      Nu-i deloc adevarat! Mai sunt folosite si pentru messenger si pentru Solitaire! Si in ultima vreme am observat ca unii functionari au avansat informatic si au pasit intr-o noua era a tehnologiei avansate in timpul serviciului: Facebook!
      • +6 (6 voturi)    
        Da (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:59)

        Vizitiul [utilizator] i-a raspuns lui cet23

        Ce spuneti dvs intra la categoria, foarte bine descrisa, de maimuta in racheta :)
    • +3 (3 voturi)    
      IMENSA GRESEALA (Luni, 9 ianuarie 2012, 10:11)

      pointless man [utilizator] i-a raspuns lui milud

      consta in faptul ca nimeni nu spune verde ca acestea sint de fapt practicile administratiei comuniste perpetuate prin simpla reproducere plus disparitia fricii de a fi tras la raspundere. Cum administratia bolsevica "poseda statul in proprietate privata" EA este beneficiara revolutiei din 1989. Ea isi da legi care o apara, ea ne da legi teroriste exact ca pe vremea lui Ceasca. NOI sintem mereu datori si obligati catre EA. O natiune intreaga este sluga administratiei. Observati doar opozitia crincena la instalarea centralelor de apartament. Iar politicienii provin TOTI din aceasta structura deci nu o vor reforma NICIODATA. De aceea s-a pus batista pe tambal in legatura cu reformele din Georgia unde s-a taiat in carne vie.

      Iar filosofii mioritici tac "dilematic".
    • +5 (5 voturi)    
      Bani cheltuiti aiurea (Luni, 9 ianuarie 2012, 10:42)

      Orsoveanul [anonim] i-a raspuns lui milud

      Dar de comisioane grase, ati auzit fratilor? Si ce daca a facut Curtea de Conturi un raport dur? Se sterge cineva cu el intr-un loc dosnic. Curtea de Conturi nu prea mai sperie pe nimeni. Poate pe aia mai mici, de la care mai recupereaza 2 lei. Sa te strici de ras!
    • +2 (2 voturi)    
      Corect! (Luni, 9 ianuarie 2012, 14:48)

      Constantin1 [utilizator] i-a raspuns lui milud

      Corecte observatii si de fapt aceste aspecte sunt de competenta curtii de conturi.Faptul ca s-au achizitionat echipamente la preturi de 10 ori mai mari decat existau pe piata. Aceste aspecte trebuie sesizate de curtea de conturi si nu faptul ca nu exista standardizari sau analiza proiectelor de executie din punct de vedere tehnic.
      Curtea de conturi trebuie sa verifice prin controale legalitatea operatiunilor bugetare, gestionarea si administrarea resurselor bugetare si daca operatiile de executie au respectat legea, atat. Restul se constitue in depasiri de competente si chiar abuz ...si daca d-vostra sunteti un mic intreprinzator sau mai mult, ati simtit abuzul in activitatea de control a diverselor institutii.
  • +7 (7 voturi)    
    Asa (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:08)

    ac [utilizator]

    Si? Cine a facut treburile astea? Sau o sa fie un alt raport care ajunge intr-un sertar?
  • +7 (7 voturi)    
    Lipsa de viziune si competenta (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:10)

    IT-istu' lu' Peshte [anonim]

    E trist daca nici macar domeniul asta n-a putut fi un punct forte, unde potentialul exista la superlativ si care ar fi trebuit sa fie strategic si sa imbunatateasca si sa eficientizeze maxim functionarea lucrurilor in cam orice domeniu.

    E jenant ca ani la rand, zi de zi si luna de luna, oamenii sa stea la cozi cu gramezi de formulare completate sau pentru declaratii pe floppy disk la administratiile financiare, pline de stive de hartii si dosare inutile prin toate colturile.

    Am fi putut fi departe daca exista o viziune si era pusa corect in aplicare, dar "lasă bă că merge şi-aşa".
  • +10 (10 voturi)    
    ... (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:12)

    Aph [anonim]

    Imi pot inchipui cat de eficiente sunt sistemele, daca raportul Curtii de Conturi pe 2010 apare in Ianuarie 2012...
    • 0 (2 voturi)    
      ??? (Luni, 9 ianuarie 2012, 10:45)

      catalin_mattei [utilizator] i-a raspuns lui Aph

      probabil ca nu ai citit niciodata modul in care se realizeaza aceste controale ale Curtii de Conturi. Altfel ai fi avut raspunsul de ce raportul pe 2010 apare in 2012... Depunerea situatiilor financiare pe 2010 se face in 2011 ( undeva in prima jumatate).. iar controalele inseamna analizarea unui numar mare de documente.. cand se constata anumite nereguli se cer institutiei controlate documente in plus, se fac cercetari in plus.. nimeni nu isi permite sa incheie un proces verbal de constatare la modul superficial.. asa ca aparitia acestor documente abia acum este normala.
      • +1 (3 voturi)    
        ... (Luni, 9 ianuarie 2012, 11:37)

        Aph [anonim] i-a raspuns lui catalin_mattei

        Ma scuzi, atunci este un sistem de mai mare rasul. Pe mine nu ma incalzeste cu nimic faptul ca aflu dupa 2 ani ca nu stiu ce minister a cheltuit milioane de euro aiurea, prejudiciul ma indoiesc sa fie vreodata recuperat asa ca intra la... fapt divers. Nu vreau sa intru in detalii sau sa-i invat eu cum sa fie proactivi si nu reactivi, dar poate un audit pe parcursul implementarii proiectelor ar fi ceva mult mai sanatos.
        • 0 (2 voturi)    
          aici ai dreptate... (Luni, 9 ianuarie 2012, 12:41)

          catalin_mattei [utilizator] i-a raspuns lui Aph

          aici iti dau dreptate.. dar sa nu dam vina pe Curtea de Conturi ca este raportul pt 2010... ei lucreaza pe ani incheiati dpdv financiar... trebuie un control activ si in decursul timpului.. din pacate acestea se fac doar la solicitare / plangere
        • +1 (1 vot)    
          fiecare institutie de stat are un compartiment (Luni, 9 ianuarie 2012, 14:11)

          costica [anonim] i-a raspuns lui Aph

          de control, de audit... numai ca aceste controale sunt FORMALE, adica pe hartie scot ca e bine, totul e foarte bine!!!
          Cand a raspuns careva in Romania in astia 20 de ani pentru proasta gestiune a banului public?!
          Nimeni si niciodata si mai rau nici nu vad vreodata vreo sansa de schimbare curand.....
          Clientela politica e-n toate posturile de conducere si nu au nici un interes sa faca lumina, dimpotriva cu cat e mai multa ceata cu atat e mai bine, se poate fura in liniste...
          Chiar daca CC vine cu controlul, nu se intampla nimic, nu se sesizeaza procuratura... tara nimanui....
  • +1 (3 voturi)    
    intrebare Dlui Vlaston (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:31)

    lili [anonim]

    De ce imprumuta Romania bani, Dle Vlaston, cand vedem atat de bine din Rapoartele CC a Romaniei ca banii sunt cheltuiti aiurea?!!!
    Cand vedem evaziunea fiscala de proportii din Romania(Dl Ionut Dumitru de la Consiliul fiscal vorbea de procente uriase), cand vedem evaziunea din vamile romanesti, cand auzim de contractele cu baietii destepti, cand citim despre pierderile uriase an de an ale companiilor de stat, pierderi compensate de la bugetul Romaniei(altfel, de unde??!!), cand vedem banii bagati in investitii aiurea care nu produc nimic, nici un loc de munca, nici un efect de antrenare in economie(asta inseamna o investitie?!) decat bani ptr clientela politica ??!!!...
    Evaziunea intr-un stat este atat cat i se permite de catre autotitatile acelui stat, adica un stat corupt are un nivel urias al evaziunii...
    De unde bani, Dle Vlaston?!!!
  • +6 (6 voturi)    
    ...si Vacaroiu ce parere are?? (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:33)

    grig [anonim]

    Cred ca ar trebui reamintit ca presedintele Curtii de Conturi este respectabilul domn Vacaroiu, fost prim ministru PSD. Sper ca nu e nimeni atat de naiv incat sa nu citesca si printre randurile raportului de inspectie....
  • -1 (3 voturi)    
    aici sunt banii dumneavoastra! (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:34)

    catalin_mattei [utilizator]

    dezvoltarea si modernizarea statului de care tot vorbeste dl Traian Basescu incepe de la corectarea acestor deficiente.. chiar daca poate pt fanii domniei sale aceste lucruri reprezinta mizilicuri fata de marile teme aruncate pe piata : impartirea administrativ-teritoriala, amendarea constitutiei, parlament unicameral, un stat modern, un stat eficient, este acel stat in care aceste derapaje pe care Curtea de Conturi le prezinta sunt doar exceptie.. din pacate la noi cheltuirea banului public in mod gresit ( cu voie sau nu a "stapanirii" ) este regula.. sunt sigur ca aceste concluzii vor fi atacate in justitie si Curtea de Conturi va fi invinsa.. evident, ca si material pt cei cu inima portocalie, nu trebuie uitat ca presedinte la CC este N Vacaroiu.. probabil ca de asta au fost asa duri si nedrepti cu actul guvernarii
  • +2 (4 voturi)    
    incompetenta si indiferenta..... (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:35)

    costica [anonim]

    Cat timp Rapoartele astea ale CC a Romaniei nu sunt bagate in seama de nimeni, cat timp Procuratura nu se sesizeaza, cat timp NU functioneaza Legea responsabilitatii fiscale si Legea responsabilitatii ministeriale Romania va fi tara nimanui din acest punct de vedere...
    De unde bani cat timp astia ii cheltuie cum vrea muschii lor si nimeni nu le cere socoteala niciodata...
    Asta lipseste Romaniei, oameni competenti si RESPECTAREA LEGILOR
  • +1 (5 voturi)    
    Sunt uimit (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:38)

    Constantin1 [anonim]

    Sunt uimit de cele citite, sub rezerva faptului ca cele scrise de autorul articolului corespunde realitatii si nu este numai o interpretare.
    De data acesta curtea de conturi cred ca-si depaseste atributiile:
    1.Competentele curtii de conturi trebuie sa se limiteze numai la legalitatea cheltuirii banului public;
    2.Orice referire la o solutie tehnica sau normative tehnice este fortata, cu atat mai mult cu cat in domeniul IT nu exista niste standarde ca in domeniul telecomunicatiilor;
    3.Daca raportul are forma acesta atunci este clar ca in cadrul curtii de conturi nu exista sau nu sunt consultati specialistii IT, altfel nu apareau asemenea tipuri de analize!
    4.Utilitatea unui anumit proiect, daca are in spate si un studiu de fezabilitate este oricand dicutabila, curtea de conturi are menirea de-a analiza si controla daca au fost respectate prevederile legale la intocmirea documentelor si proiectelor, restul se poate fi interpretat ca o depasire de atributii.
    5.Daca au indoieli privind utilitatea cheltuirii banilor publici pentru anumite programe, curtea de conturi trebuie sa sesizeze alte organisme ale statului si nu sa se antepronunte.
  • +2 (6 voturi)    
    Raportul nu e dur deloc... (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:42)

    vio [anonim]

    Era dur daca scria clar: INCOMPETENTA generalizata...
    Altfel, astia vor interpreta concluziile Rapoartelor CC asa cum le interpreteaza pe forum sustinatorii infocati ai PDLului!!!!!!!!
    E bine, e foarte bine....
    • +1 (3 voturi)    
      daca cititi interventia de mai sus (Luni, 9 ianuarie 2012, 10:12)

      Constantin1 [utilizator] i-a raspuns lui vio

      Daca o sa cititi interventia de mai sus, poate o sa intelegeti ca incompetenta este a curtii de conturi in analiza unor programe IT!
      • -1 (3 voturi)    
        nu-i vorba de programele IT in sine... (Luni, 9 ianuarie 2012, 10:57)

        lili [anonim] i-a raspuns lui Constantin1

        e vorba de brambureala si harababura ce domneste in administratia publica romaneasca...
        De cheltuirea aiurea si inutila adica INEFICIENTA a banului public... programele IT ar fi trebuit sa eficientizeze administratia publica romaneasca, dar de fapt ele fac si mai multa ceata nefiind vorba despre o strategie si o legatura intre ele.... brambureala cu IT, eventual....
        • +2 (2 voturi)    
          Totusi (Luni, 9 ianuarie 2012, 13:17)

          Constantin1 [utilizator] i-a raspuns lui lili

          Ma scuzati totusi in articol este vorba despre niste lucruri precise. Curtea de conturi face, conform legii, controale cu o ntematica precisa si punctuala.Curtea de conturi nu face analize jurnalistice, ea are o singura misiune sa urmareasca daca banii publici sunt alocati, administrati si cheltuiti legal, nimic alceva.
          Eu reprosez curtii de conturi in acest caz ca nu repecta ea legea, de altfel majoritatea institutiilor din Romania care au sarcini de control nu repecta legea si orice firma sau persoana fizica a simtit asta tot timpul.
      • -1 (3 voturi)    
        ??? (Luni, 9 ianuarie 2012, 11:12)

        clujean [anonim] i-a raspuns lui Constantin1

        ia zi, neica, ce competenta iti trebuie ca sa compari pretul platit de o institutie de stat cu pretul platit de o firma privata pt. aceeasi marfa? sau asta nu e voie, si trebuie verificat doar daca a fost legala scriptologia, nu si oportunitatea cheltuirii acelor bani? faaaain :)))
        • +2 (2 voturi)    
          Nu ati inteles. (Luni, 9 ianuarie 2012, 13:27)

          Constantin1 [utilizator] i-a raspuns lui clujean

          Nu ati inteles comentariul meu, eu am constatat ca acesta curte de conturi isi da cu parerea de standarde, de oportunitati, acest aspect il consider o depasire de atributii.
          In legea de functionare a curtii de conturi, legea 94 din 1992, la articolul 2, citez exact:
          ,,controlul-activitatea prin care se verifica si urmareste modul de respectare a legii privind constituirea, administrarea si utilizarea fondurilor publice,,.
      • -2 (2 voturi)    
        si... (Luni, 9 ianuarie 2012, 12:44)

        catalin_mattei [utilizator] i-a raspuns lui Constantin1

        trebuia cineva sa spuna ca nu guvernarea este de vina ca s-a cheltuit aiurea pe lucruri de doi lei ci curtea de conturi ca se iau de un guvern bun ca luna de pe cer... citeste legile cu privire la Curtea de Conturi si vei vedea ca esti intr-o mare eroare. Citeste si raportul amanuntit al Curtii ..
  • +7 (7 voturi)    
    Iarasi Siveco & friends ? (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:47)

    eu [anonim]

    Siveco strikes again ....
  • +2 (2 voturi)    
    aha (Luni, 9 ianuarie 2012, 9:48)

    cosming [anonim]

    Faza interesanta ca metoda asta de "infrastructura IT" a fost si este folosita in prezent nu numai in institutiile statului ci si la cam toate primariile din tara....

    Daca s-ar face un studiu asupra investitiilor in IT de catre primarii s-ar constata sume uriase de bani aruncati pe echipamente inutile si/sau de calitate indoielnica, cu un cost de exploatare f. mare.
  • +1 (3 voturi)    
    Cei care folosim sistemul nu ne a intrebat nimeni (Luni, 9 ianuarie 2012, 10:02)

    Risipa de la CNAS in era Duta 40 mil euro [anonim]

    Folosirea asa numitului SIUI e un adevarat cosmar.
    Pentru cei care lucreaza efectiv cu el nu s au operat nici o modificare de flux desii s au trimis tot timpul cereri. Apoi cand a picat sistemul o saptamana si am aflat cat a platit seful Duta cu - 40 milioane de euro !!!
    Asta da tun ! Pe astia nu ii mai verifica nimeni ?
    Intre timp tot primim hartii ca sistemul trebuie oprit restartat intretinut..:))
  • +3 (3 voturi)    
    SISEC este dezastru! (Luni, 9 ianuarie 2012, 10:22)

    Gigi [anonim]

    SISEC este de departe unul dintre cele mai nefunctionale sisteme informatice, care va fi chipurile folosit pentru evaluarea personalului didactic din invatamantul superior.
    Cineva ar rebui sa dea banii inapoi!
  • +1 (1 vot)    
    directori superspecializati (Luni, 9 ianuarie 2012, 10:53)

    bingo [anonim]

    administratia publica este formata din politruci, care nici nu raspund pentru ce fac; informaticienii care mai sunt prin aceste servicii publice n-au fost intrebati sau nu li s-a luat in consideratie parerea, multi fiind eliminati pur si simplu pentru ca incurcau afacerile; chiar si vestitele proiecte europene din administratia publica au fost si sunt metode de sifonat banii prin diversii "cistigatori" ai licitatiilor de soft, hard, etc.
    Iar curtea de conturi face rapoarte "dictate" de directorii politruci, dupa experienta mea de info de 16 ani in administratia publica
  • -1 (3 voturi)    
    stiti care e culmea? (Luni, 9 ianuarie 2012, 11:08)

    Murphy [anonim]

    ca toate aceste nereguli sunt comise de sefii cei gras platiti si numiti politic, dar pedelistii ii acuza pe micii functionari bugetari! e gretoasa aceasta ipocrizie portocalie.
  • -1 (1 vot)    
    bravo (Luni, 9 ianuarie 2012, 11:37)

    fritz [anonim]

    fericiti cei scutiti de impozit caci ei vor stapani imparatia.amin
  • -1 (1 vot)    
    bravo (Luni, 9 ianuarie 2012, 12:07)

    fritz [anonim]

    fericiti cei scutiti de impozit caci ei vor stapani imparatia .amin
  • 0 (2 voturi)    
    un bun inceput... (Luni, 9 ianuarie 2012, 12:11)

    me [anonim]

    acum asteptam averi confiscate, ministrii si parlamentari la puscarie etc etc etc....
    vise taica... vise....

    scandal cateva zile apoi: caini latra, trasura trece...
  • -1 (3 voturi)    
    degetul pe rana (Luni, 9 ianuarie 2012, 13:08)

    InamuP. [anonim]

    In sfirsit a pus cineva degetul pe rana la nivelul asta. Toata stima, admiratia. Am putea sa cunoastem si noi colectivul care a facut raportul asta? Sau mai bine nu, sa nu-i linseze. Mai nasc oameni competenti si cinstiti si in tara asta. Mai tragem si noi o gura de aer proaspat ...
  • -1 (1 vot)    
    Si in timpul asta ..... (Luni, 9 ianuarie 2012, 14:04)

    hbhxcxcjxjc [anonim]

    Si in acest timp in care guvernantii cheltuie si risipesc aiurea banii tarii, bugetarii si toti cei care depind de ceea ce cumpara ei (micii producatori, comerciantii, producatorii de articole casnice sau diverse, producatorii si distribuitorii de la diversele lanturi de magazine, inclusiv cei din auto) au suferit si sufera reduceri de venituri de 40% .
    Singurii care nu resimt socul taierilor discretionare , ilogice si antipopulare sunt cei care deruleaza contracte cu statul.
    Sper ca se publica
  • 0 (0 voturi)    
    site-ul Ministerului Culturii (Marţi, 10 ianuarie 2012, 13:23)

    reho [anonim]

    A incercat cineva sa intre pe site-ul ministerului Culturii? de aproape un an (mai precis din martie 2011) tot ce poti sa afli de pe site sunt informatii despre ministru si expozitiile din diverse muzee. Restul paginilor sun "momentan in constructie". Daca vrei sa afli informatii legislative, care ar trebui sa fie disponibile pe site, nu gasesti decat o lista interminabila doar cu titlurile lor. Si daca era facut pe genunchi, in scara blocului si tot ar fi putut sa fie mai util.
  • 0 (0 voturi)    
    cine profita de.... (Marţi, 10 ianuarie 2012, 14:14)

    'cersetor' fara cercetare.... [anonim]

    functionarea, in interes absolut personal si ilicit a unor centre asa zise de cercetare care se lauda a cauta piatra filozofala in curtea unor asezaminte din Buc. Averescu/banicu....


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică