Augmented Reality (AR) a devenit unul din acele concepte despre care toata lumea vorbeste, insa prea putini pot spune cu mana pe inima ca l-au experimentat cu propriul smartphone sau webcam. Ca si industrii care au intampinat cu bratele deschise AR, si i-au vazut aplicabilitatea, entertainment-ul si advertising-ul sunt in top, desi nu au reusit pana acum sa exploateze tehnologia intr-un mod cu adevarat practic.

George GramaFoto: Smile Media

Termenul Augmented Reality este menit sa defineasca modificarile lumii reale prin elemente digitale, create pe calculator; astfel, imaginile primite prin camera web sufera niste modificari, iar lumea reala, asa cum se vede ea prin lentila camerei este afisata putin diferit.

Desi adoptarea tehnologiei cunoaste o evolutie mai degraba lenta, inca din 2009 ABI Research prevedea o crestere impresionanta, anticipand piata de Augmented Reality in Statele Unite la o cotatie de 350 milioane USD in 2014, de la cca. 6 milioane in 2008 - adica o crestere de 50 de ori.

"Augmented Reality este una din acele tehnologii care nu mai poate fi considerata noua, insa cu toate acestea nici nu a ajuns la maturitate. Acum, odata cu dezvaluirea de catre Google a conceptului Project Glass, prin publicarea acelui material video cu ochelarii care a creat atata buzz saptamana trecuta, Augmented Reality revine in forta ca si "hip concept". Google e prima companie care arata ca ii dedica acestei tehnologii suficienta atentie, avand in acelasi timp si forta financiara pentru a aduce ceva cu adevarat revolutionar. Odata manusa aruncata de Google, sunt convins ca vor urma niste replici serioase din partea jucatorilor de pe piata de consumer electronics, si ma refer aici in special la Apple" spune George Grama, sales manager in agentia specializata in mobile apps, Ascend NetSolutions.

Cum arata viitorul Augmented Reality pe device-uri mobile, se pot face predictii pe termen scurt despre posibile implementari ale tehnologiei?

Reprezentantul Ascend NetSolutions ne raspunde: "Daca pana acum se putea spune ca hardware-ul slab era ceea ce a limitat adoptia in masa a tehnologiei Augmented Reality, acum exista pentru segmentul mass market telefoane suficient de puternice, cu camere super performante. Nu mai exista aceasta scuza pentru agentiile de advertising de exemplu, cand gandesc pentru clientii lor o campanie cu atribute ca user engagement, inovatie, mobilitate si geo-targetare. Cred ca vom ajunge in termen scurt sa utilizam destul de mult Augmented Reality pe telefon, in special aplicatiile cu componenta de geo-localizare. Daca ar fi sa fac o predictie pe termen ceva mai lung, nu pot insa sa nu ma gandesc ca este posibil sa asistam la un moment dat si la efecte nedorite ale avantului luat de Augmented Reality, in acelasi fel in care spamul a aparut ca efect pervers al proliferarii tehnologiei email. Este vorba in ambele cazuri de multa informatie nesolicitata, insa nu ma indoiesc ca vor aparea si instrumentele pentru a putea sorta doar ce ne intereseaza, exact ca in cazul emailului".