Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata din Romania au totalizat circa 299 de milioane de euro in primele trei luni din acest an, in scadere cu 1% fata de aceeasi perioada din 2011, sectorul IT fiind singurul care a inregistrat o usoara crestere (cu 3,2% pana la 101 milioane euro), conform unui studiu al companiei de cercetare GFK. Cea mai mare scadere trimestriala a fost inregistrata in sectorul telecom, valoarea vanzarilor de telefoane si smartphone-uri scazand cu circa 7% pana la 38 milioane de euro.

Vanzarile in primul trimestru din 2012Foto: Gfk
  • "Vanzarile de tablete au reusit sa creasca considerabil in decursul ultimelor trimestre, datorita avantajelor oferite de acestea: sunt compacte, usor de transportat, iar autonomia bateriei este ridicata. Astfel, tabletele au reusit sa demonstreze ca pot fi mai mult decat un produs auxiliar, devenind foarte utile pentru consumatori, oferindu-le foarte usor accesul la internet si putand fi personalizate cu ajutorul aplicatiilor mobile", explica specialistii GFK avansul consemnat in sectorul IT.

Acesta a fost de altfel si cel mai mare sector din punct de vedere al vanzarilor, care au totalizat 101 milioane de euro in primul trimestru din acest an.

La polul opus s-a situat sectorul telecomunicatiilor, unde valoarea vanzarilor de telefoane si smartphone-uri (n.a telefoane avansate dotate cu sisteme de operare) a insumat 38 de milioane de euro, in scadere cu circa 7% fata de primele trei luni din 2011.

Care este explicatia data GFK?

  • "Conditiile meteorologice inregistrate la inceputul anului au influentat scaderea usoara din trimestrul intai al lui 2012 fata de trimestrul intai al lui 2011. Sfarsitul lunii ianuarie si luna februarie au fost marcate de temperaturi foarte scazute. Iarna grea i-a determinat pe consumatori sa isi amane achizitiile. Efectele negative s-au resimtit si la inceputul lunii martie 2012", sustin expertii GFK in legatura cu scaderile din telecom.

"Pe de alta parte", mai spun acestia, scaderea in valoare a pietei de telefoane mobile si smartphone-uri a reprezentat si o consecinta a faptului ca segmentul de telefoane mobile clasice scade tot mai mult. Telefoanele smartphones castiga tot mai mult teren atat in unitati, dar mai ales in valoare, insa deocamdata nu se acopera scaderea determinata de telefoanele mobile simple. Acest lucru arata ca pe piata din Romania mai este loc pentru telefoanele cu caracteristici superioare de tipul smartphone".

Analiza GFK mai arata ca, pe langa sectorul telecom, scaderi semnificative s-au inregistrat si in piata electrocasnicelor mari (-4,2% pana la 57 de milioane de euro) si in cea a echipamentelor de birou (-5,5% pana la 7 milioane de euro). Sectorul electronicelor a fost relativ stabil - cu o scadere de 0,2%. Si pietele foto si electrocasnice mici s-au apropiat de performanta din 2011 cu rate de crestere negative de -1% si -1,3%.

Studiul

GfK Temax este un indicator utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfasurate regulat pe panelul de retail al GfK Retail and Technology, care cuprinde date de la peste 370.000 de puncte de vanzare la nivel mondial. Incepand cu februarie 2009, GfK Retail and Technology calculeaza acest indice la nivel international, in peste 30 de tari.