​Are aproape un secol de istorie, insa a facut bani seriosi doar in ultimii 25 de ani. Din 2000 incoace a facut achizitii peste tot in lume, avand putere financiara tot mai mare. Grupul media Naspers care avea deja afaceri importante in Romania si a cumparat 70% din eMag are pe plan international legaturi cu companii rusesti de internet si s-a extins si in China si America Latina, avand peste 11.000 de angajati. Citeste in articol despre cum a ajuns un mic grup care in 1920 avea doar un ziar sa fie un jucator redutabil pe piata medie unde "vaneaza" companii ce detin mari baze de date.

Logo-ul NaspersFoto: Naspers

Naspers in cateva cifre

Grupul Naspers este cel mai mare jucator online din Asia, America de Sud, Africa, Rusia si Europa Centrala. Compania inregistreaza o cifra de afaceri de 5.3 miliarde dolari si este evaluata la 21.6 miliarde dolari.

In China si Rusia grupul Naspers detine cele mai accesate platforme online: Tencent (cu peste 800 de milioane de utilizatori inregistrati) si mail.ru (care atrage peste 70% din traficul de internet din Rusia). Compania are peste 11.000 de angajati.

Inceputuri modeste, afaceri foarte profitabile abia dupa 1985

Grupul Naspers s-a infiintat in 1915 in Africa de Sud sub numele de De Nationale Pers (Presa Nationala), la inceput a scos un ziar si apoi o revista, iar dupa 1918 a fost un jucator important pe piata editurilor de carte din Africa de Sud. Marele pas inainte s-a facut in 1985 cand Nationale Pers si a alte companii media au lansat servicii de pay TV, iar profitul a crescut semnficativ. Nationale Pers a fost listata la bursa de la Johannesburg in 1994, iar patru ani mai tarziu si-a schimbat numele in Naspers.

Aproape 15 ani de achizitii care au transformat Naspers intr-un jucator global

Dat fiind ca Africa de Sud era o piata relativ mica, iar sefii Naspers aveau ambitii mari si fonduri consistente, din 1999 au inceput achiztiile, cu sume din ce in ce mai mari si departare tot mai mare de casa.

S-a inceput cu achizitia producatorului sud-african de soft educational EvaluNet, insa un pas mare a fost facut in 2001 cand Naspers a cumparat 46% din Tencent Holdings, compania care detinea QQ, cel mai popular serviciu de instant messeging din China care avea apoi sa se dezvolte masiv.

Dincolo de o serie de achizitii in tara de origine, in 2006 grupul media a platit peste 400 milioane dolari pentru 30% din Editora Abril, un grup media foarte important in Brazilia. Investitiile in tara sud-americana au continuat in 2009 cand a fost cumparat site-ul de comert electronic Busca Pe,

Filiera rusa - achizitii si combinatii

In 2007 s-a petrecut una din tranzactiile cheie pentru expansiunea Naspers in Estul Europei, grupul preluand circa 30% din actiunile mail.ru, serviciu de mesagerie instant extrem de popular in cea mai intinsa tara de pe glob. In 2010, Naspers si-a intarit legaturile cu Rusia anuntand investitii de 388 milioane dolari si preluarea a 29% din actiuni la Digital Sky Technologies (DST), companie rusa de internet care tot atunci prelua 99% din mail.ru.

DST, infiintata de miliardarul Yuri Milner, cel care fondase mail.ru in 1999, a devenit cunoscuta pe plan mondial in 2005 cand a investit 200 milioane dolari in Facebook care la vremea aceea era evaluata la (doar) 10 miliarde dolari. DST a continuat investitiile in companii promitatoare: in 2008 a bagat 180 de milioane la Zynga, iar in 2009 a pompat 135 milioane dolari la Groupon. In 2011 DST si Goldman Sachs au investit jumatate de miliard dolari in Facebook care atunci era evaluata la 50 miliarde dolari, iar in acelasi an DST a participat la noi investitii la Groupon. Naspers detine astfel aproape o treime din actiunile unei companii care a investiti in cateva din cele mai populare grupuri din tehnologie.

Si pentru ca totul se leaga, in aprilie 2010 chinezii de la Tencent - la care Naspers detine 35% - au cumparat 10% din actiunile DST, pentru 300 milioane dolari. Nu e astfel de mirare, date fiind legaturile stranse dintre ele, ca cele trei firme trebuie privite ca fiind un bloc capabil sa investeasca masiv in firme Occidentale de internet.

Cert este ca aceste trei firme au multe in comun, investesc in zone unde multe corporatii occidentale nu indraznesc sa intre, au curajul si banii sa cumpere pachete consistente de actiuni la mari grupuri din SUA si au interes deosebit pentru companiile care detin baze de date.

Conexiunile nu se opresc aici: directorul financiar al Naspers, Mark Sorour , este in board-ul mail.ru, iar Naspers ofera chinezilor de la Tencent si servicii de consultanta.

Allegro si expansiunea in Europa Centrala

in ultimii ani Naspers s-a orientat catre zona Europei centrale prin divizia Allegro Group care, in 1999, si-a inceput activitatea in comert electronic in Polonia fiind in prezent unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata de e-commerce din Europa. Grupul a dezvoltat platforme de shopping online in 17 tari fiind prezenta in state precum Polonia, Cehia, Germania, Lituania si Ucraina.

Naspers in Romania si achiztiile sale

Allegro Group Romania si-a inceput activitatea in anul 2007, dezvoltand mai multe platforme de e-commerce, cele mai cunoscute fiind Compari.ro si TrendZone.ro. Un moment cheie a fost achizitia in 2009 a celui mai mare site de anunturi auto din Romania, Autovit.ro pentru o suma estimata la 4,7 milioane euro.

Un alt moment important s-a petrecut in octombrie 2010 cand Allegro a achizitionat 83% din actiunile Gecad ePayment International, unul dintre cei mai mari furnizori de solutii eCommerce integrate pe piata romaneasca, detinut anterior de omul de afaceri Radu Georgescu. GeCad s-a rebranduit apoi in Pay U si se extinde rapid in mai multe piete din regiune.

Nu in ultimul rand, luni s-a anuntat oficial ca Naspers va cumpara 70% din actiunile eMag, retailer electro-IT cu afaceri de 145 milioane euro anul trecut. De notat ca Sebastian Ghita a iesit din actionariatul eMag unde insa Iulian Stanciu si Radu Apostolescu detin impreuna 30%.

Naspers mai detine in tara site-uri precum marcador.ro si compari.ro si este unul dintre actionarii Fashion Days.

E de asteptat ca achizitiile sa nu se opreasca aici: Koos Bekker, CEO al companiei declara in BusinessWeek ca grupul are in plan sa mai faca 10 - 20 de achizitii pana in martie 2013, tinta fiind mai ales segmentul de e-commerce din Europa de Est