Black Friday este la noi un fenomen nou, insa in SUA este o traditie la care participa mai bine de 140 de milioane de oameni in fiecare an. Magazinele sunt asediate de oameni dornici de chilipiruri, insa multi ajung sa "ia plasa". In ce mod te pot pacali ofertele care suna uluitor de bine, ce nu trebuie sa faci pentru a nu fi inselat de preturile scazute artificial si de ce se imbulzesc americanii de parca ar veni sfarsitul lumii poti citi in articolul de mai jos.

Cativa din marii participanti in SUAFoto: blackfriday.com

Putine preturi sunt atat de bune incat sa merite sa "rupi" usile magazinelor

PC World scrie, intr-un amplu material cu sfaturi pentru fanii Black Friday, ca multe oferte nu sunt ceea ce par. Nu ar fi o surpriza ca un aparat foto care, vineri va costa 400 de dolari si cu o reducere de 150 dolari afisata, sa coste cu o zi inainte de Black Friday 500 de dolari, nu 550.

Un alt exemplu : in "vinerea nebuna" un televizor HD ar putea sa coste 400 de dolari, iar langa el sa scrie ca vorbim de 50% reducere, ca si cand acel televizor ar fi costat 800 de dolari inainte. Numai ca el a costat 550 de dolari, ceea ce inseamna ca per total ai o reducere de 150 dolari, insa nici pe departe de 400 de dolari, cum promitea anuntul.

Publicatia mai citeaza un studiu interesant care arata ca in SUA, la retaileri de top precum Best Buy sau Wall Mart, pretul mediu al gadget-urilor din ofertele speciale a crescut cu peste 10% fata de anul trecut, ceea ce arata ca acesti comercianti au fost mai putin motivati sa reduca preturile la Black Friday 2012, fata de editia 2011.

Un alt "truc" tine si de faptul ca sunt cazuri in care comerciantii pun in ofertele speciale gadget-uri lansate in 2011 la preturi similare cu ofertele din Vinerea Neagra de acum un an. Problema este ca practic iti cumperi un terminal nou, sigilat, insa este cu specificatiile din 2011 si cu pretul de acum un an, in conditiile in care de atunci au aparut versiuni mai avansate.

Un alt sfat este sa va uitati la specificatii cand vedeti un produs prezentat la un pret ce va pare excelent. Chiar daca e un produs al unei firme de prestigiu, e bine sa cititi specificiatiile pentru ca s-ar putea sa fie dezamagitoare, astfel ca pretul nu mai pare atat de grozav.

Americanii au un termen, doorbuster, care descrie produse vandute la un pret neobisnuit de mic, in stocuri limitate si doar in perioade scurte de timp. Termenul ar insemna in romana un lucru pentru care merita sa dai buzna pe usile magazinelor, iar americanii exact asta fac. Insa merita imbulzeala, cearta, asteptarea, zbaterea?

Mituri despre Vinerea Reducerilor

Site-ul lifehacker.com prezinta o serie de mituri legate de Vinerea Reducerilor, iar unul dintre ele tine de impresia pe care multi o au ca in magazine sunt foarte multe produse cu preturi reduse. Nu este asa, sunt destul de putine, insa suficient de interesante cat sa il faca pe om sa intre pe site (or sa vina in magazin) si macar sa cumpere altceva, daca produsele la oferta s-au epuizat.

Alt mit este ca de Black Friday toate produsele au cel mai mic pret din an. In SUA este foarte posibil ca intre Craciun si luna februarie sa gasesti multe produse la preturi mult mai mici decat in Vinerea Neagra.

Un lucru interesant este si ca pentru produsele luate la oferta de Black Friday, conditiile de returnare impuse de retaileri sunt mai dure, iar acest lucru va fi o surpiza neplacuta pentru cei care cumpara excesiv si apoi decid ca vor sa dea inapoi o parte din produse.

Nu te astepta la miracole, retailerii nu sunt filantropi

Publicatia canadiana The Globe and Mail publica un scurt material cu ce trebuie, si mai ales ce NU trebuie sa faci de Black Friday. La ce nu e bine sa faci sunt trei sfaturi: 1.Stai acasa si cauta oferte online. 2 Daca vrei neaparat sa cumperi ceva sa te decizi dinainte exact ce vrei, sa ai un plan. 3. Nu astepta miracole, reducerile nu mai sunt la fel de mari ca in 2008.

Cum se explica succesul Black Friday

CNN a publicat un material in care incearca sa raspunda la intrebarea: de ce Black Friday are atat de mult succes in SUA unde se estimeaza ca peste 140 de milioane de oameni, deci jumatate din populatie, vor cumpara produse "la oferta" intre vineri si duminica.

De ce le place asa de mult Black Friday? Nu exista o singura explicatie. Unii spun ca e foarte "cool" sa alergi dupa oferte, ca e foarte amuzant. Altii spun ca e un fenomen de shopping la comun, condus de "spiritul de turma" care se ghideaza dupa ideea ca e la moda sa iti iei ceva de Black Friday.

Pentru altii e o traditie de familie inca de acum 20 - 30 de ani, e un moment in care multi isi amintesc cum faceau shopping cand parinti lor erau tineri, cum tatii le-au luat diverse lucruri sic at de frumos a fost...

Cert este ca Black Friday este o dovada a consumerismului dus la extrem, o dovada ca produsele prezentate ca "oferta" atrag clientii puternic. Oamenii se si bat la intrarea in magazine, fortele de ordine aduc efective suplimentare la centrele de retail, iar in interiorul magazinelor oamenii fara produse din carucioarele altora, in goana dupa chilipiruri...