eMAG nu a obtinut profit de Black Friday, daca se iau in calcul absolut toate cheltuielile, insa marele castig va fi pe termen lung cand compania poate atrage clienti noi si ii poate fideliza pe cei vechi datorita reducerilor din Vinerea Neagra, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro directorul general al companiei, Iulian Stanciu. Cum incearca eMAG sa schimbe modul in care romanii primesc ce cumpara online, ce s-ar fi intamplat daca ora de incepere ar fi fost anuntata si ce s-ar putea schimba de Black Friday 2013 puteti citi mai jos.

Iulian StanciuFoto: eMAG

Vlad Barza: Pana la urma care a fost bilantul zilei de vineri, de cat ati vandut?

Iulian Stanciu: Totalul a fost de 12 milioane euro, peste 120.000 de produse, iar daca punem la socoteala si produsele din afara ofertei, am vandut 150.000. (...) Pentru unele produse pur si simplu nu aveam stocuri, cum ar fi iPhone 5 sau iPad Mini asa ca nu le-am putut include in oferta.

Vlad Barza: Dar ce produse s-au cumparat cel mai mult, am vazut ca tabletele s-au dat foarte bine, 10.000 de bucati in prima ora. Ce altceva s-a vandut peste asteptari?

Iulian Stanciu: Electrocasnicele. Noi am adus cred 25.000 de bucati in total si nu ne asteptam sa se vanda atat de bine, ma asteptam sa avem pana seara stocuri. (...) Acum doua saptamani am intervenit eu in oferta pentru ca erau destul de putine produse scumpe si am pus un televizor Sharp care era cam 7.200 lei si l-am redus la 5.000 lei si a fost printre primele produse vandute.

Vlad Barza: Au fost atatea discutii despre cum poate omul sa verifice daca pretul unui anumit produs s-a marit la un anumit produs inainte de Black Friday. Stiu ca exista si site-uri specializate, s-a tot vorbit de false reduceri. Se poate verifica de exemplu cat era laptop-ul X pe o anumita data?

Iulian Stanciu: Exista soft-uri care iti permit sa faci asta (...) Cel mai simplu este totusi ca in momentul in care omul isi doreste ceva sa urmareasca acel produs. Daca eu incep si maresc pretul treptat la anumite produse si merg cu 5% deasupra competitorilor mei, n-o sa mai vand nimic, iar daca fac asta doar ca sa vand intr-o zi si sa dau impresia ca fac reduceri in ziua respectiva, trebuie sa fiu nebun. In afara de asta, imi pierd si clientii si asta e grav fiindca pana anul acesta publicitatea eMAG a fost facuta de clienti, din gura-n gura, pentru ca le-a placut si pentru ca au fost multumiti.

Vlad Barza: Cum a fost Black Friday la partea de profit. Cat de mare a fost profitul fata de o zi obisnuita?

Iulian Stanciu: E o discutie ceva mai ampla, am vazut ca s-a speculat mult, s-a spus ca nu e posibil ca reducerile sa fie reale fiindca marja pe online este foarte mica. Marja normala e undeva pe la 10% sau mai mica. Si asa este, cam asa se ajunge in mod normal, insa nu e la fel si cu reducerile, ele sunt cat se poate de reale. Cei care carcotesc nu au nicio baza reala. Noi am fost atenti sa nu facem greseli pentru a nu se specula. Daca va uitati la preturile taiate, exact aceea este reducerea. Pe urma s-a speculat ca uite "ei au marja de 40-50% si au dat si ei o parte din profitul dintr-o zi si la reperele nevandabile". Dar marja noastra nu este asta si o sa explic cum am ajuns la produsele astea si de ce am vandut noi atat. (...)

Vlad Barza: Sa inteleg ca per total, vineri profitul a fost la limita sau mult mai mic?

Iulian Stanciu: Asta as vrea sa explic. Anul trecut am investit jumatate de milion de euro in eveniment fiindca am avut sustinere mica din partea furnizorilor, nu prea stiau despre ce e vorba. Anul asta am reusit sa le "vindem" evenimentul tot mai bine si i-am sustinut. Furnizorii au niste bugete aditionale dupa ce iti vand marfa, au niste bugete pe care le pot aloca, fie pentru marketing, fie direct cu reclama sau pot aloca bani pentru diverse campanii, pentru training de oameni, etc. Practic, am reusit sa dislocam bugete de la companiile mari precum Apple, Samsung, Acer, Asus, companii mari care au inteles ca pot vinde mai mult fiindca oameni au scos banii de la saltea si au cumparat. Am investit si noi 23 milioane lei in toate reducerile de pret facute si am adaugat si bugetele de la furnizori, am alocat toate bugetele astea pe anumite produse, nu pe vechituri din depozite si asa am ajuns la o oferta. S-a dovedit ca oferta a fost mica fata de cerere, fiindca preturile au fost bune si mediatizarea in presa a fost si ea mare, asa ca daca aveam de cinci ori mai multe produse, le-am fi vandut si pe acelea. In prima ora cred ca am vandut 60-70% din marfa.

Vlad Barza: Nu credeti ca se vinde atat de bine din cauza unui comportament irational al clientului?

Iulian Stanciu: Nu cred, haideti na plecam de la cifre: consumul mediu de produse IT pe cap de locutior in Romania este 60 euro/an, in Cehia e 250 euro, in Slovenia e 280, in Germania e 600...Ok, nu ne comparam cu Germania, ei poate cheltuiesc mai mult decat au nevoie. La noi nu e fenomenul asta, romanii nu au produsele astea, cheltuiesc doar 60 euro/an, sunt produse pe care si le doresc. Nu cred ca si le cumpara irational. Un televizor bun te face sa te simti confortabil, un calculator bun iti aduce un plus de performanta....

Vlad Barza: Ok, poate cuvantul irational pe care l-am folosit e mult prea dur, dar unii oameni isi "pierd capul" nu vin cu o idee clara despre ce sa cumpere in Vinerea Neagra. Deschid site-ul, vad ceva acolo, reducerea arata bine si cumpara...

Iulian Stanciu: Noi am studiat comportamentul oamenilor. Cu doua zile inainte au inceput recordurile noastre de trafic fara ca noi sa fi anuntat ofertele. Au inceput sa caute, sa-si faca liste, au facut reuniuni de familie sa vada exact ce au nevoie si ce pot lua. (...) Cred ca au cumparat pana la urma ce isi doreau. (...) Ne-am inspirat din SUA unde ei fac spectacol din orice. E ca si cand te duci la cinema in loc sa vezi filmul acasa. La cinema ai ideea de show, ai ecranul mai mare, bei un suc, stai langa alti prieteni, poti sa socializezi. Exact asa a fost si evenimentul Black Friday, a fost mult show si ne-am pregatit pentru asta, am facut teasing seara, am facut un "ghid de supravietuire", am facut show-ul cu pisica, am avut diverse scenarii cu ea.

Vlad Barza: Dar cum a fost cu ora de incepere, foarte multi au ramas uimiti ca a fost atat de tarziu, dupa 8...

Iulian Stanciu: Daca am fi anuntat ora ar fi fost ca si cand ai avea la o usa cateva mii de oameni tropaind nerabdatori si le deschizi deodata, se creeaza haos si nu mai poti controla nimic, se distruge tot. Asa ar fi fost daca anuntam noi ora.. Fara a anunta ora aveam oamenii la "poarta", dar erau linsititi, relaxati, unii au intrat imediat, altii la mai multe minute.

Vlad Barza: Bun, dar stiti ca mii de oameni au ramas suparati ca s-au trezit la 4 sau 5 si ati inceput abia la 8...

Iulian Stanciu: A fost un compromis, oamenii au fost frustrati dar pana la urma am ales raul cel mai mic fiindca daca anuntam ora 8 probabil ca la acea ora erau 200.000 de oameni care "tropaiau" acolo si ar fi fost macel. N-ar fi pornit site-ul, am fi reusit probabil sa-l pornin la ora 12 - 13. Ar fi fost un dezastru. Asa, desi am suparat niste oameni, trebuie inteles ca si in online exista notiunea de coada, insa a fost o coada la care oamenii au stat la caldura, in casa, nu imbulzeala in fata magazinelor.

Vlad Barza: Desi ati investit peste 200.000 de euro in infrastructura IT, totusi site-ul a picat 20 de minute. va asteptati la asta, cum ati reactionat?

Iulian Stanciu: Ne asteptam sa cada, e imposibil sa nu, ganditi-va ca si la companii mult mai mari precum Amazon, Best Buy si Wall Mart s-a intamplat asta. Nu ai cum, nu este logic sa investesti atat de mult pentru un varf care este de 100 de ori mai mare decat se intampla in mod normal.

Vlad Barza: Din ce mi-ati spus pana acum, sa trag concluzia ca profitul propriu-zis in Vinerea Neagra nu a fost prea mare?

Iulia Stanciu: Noi am fost putin pe minus, luand in calcul si costurile de transport, comisioanele bancare si orele suplimentare plaltite pentru oameni. Luand in calcul absolut tot, am fost pe minus.

Vlad Barza: Bun, dar atunci castigul care a fost?

Iulian Stanciu: Il vad ca o actiune de fidelizare pentru clientii existenti fiindca le-am dat o oferta de care pot fi multumiti, dar vad Black Friday si ca o actiune de atragere de clienti noi si cel mai important lucru, Vinerea Neagra e o actiune de crestere a comertului online. Am indemnat oamenii sa cumpere online intr-un mod special pentru consumatorul roman. Am fost fortati sa le spunem oamenilor ca vor putea primi marfa doar acasa, nu am fi putut duce atat de multa marfa in showroom-uri pentru ca oamenii sa o ia de acolo (...) Asa, prin curier, omul va vedea ca lucrurile functioneaza si cu siguranta castigam pe termen lung, nu sunt castiguri imediate.

Vlad Barza: Ce ati invatat de la acest Black Friday, ce veti face altfel la anul?

Iulian Stanciu: In prmul rand evenimentele acestea ne ajuta sa ne dezvoltam, am facut in doar cateva zile proiecte la care altfel am fi lucrat cateva luni. Oamenii chiar au fost sub presiune si au tras tare, au avut un deadline si stiau ca trebuie indeplinit.

Vlad Barza: Ora de pornire va ramane tot secreta si la anul?

Iulian Stanciu: Ne vom gandi, poate vom gasi o solutie astfel incat sa nu mai frustram pe nimeni, avem un interval intre 0 si 8, daca vrem sa alegem o ora putem sa o comunicam. Bun, daca vom decide sa incepem la ora 4 unii se vor supara ca trebuie sa se trezeasca asa devreme. trebuie sa vedem...

Vlad Barza: Bun, dar in conditiile in care si in America magazinele incep Black Friday inca de joi si se simte tendinta mutarii cat mai repede a orei, nu credeti ca ar trebui sa incepeti la ora 0?

Iulian Stanciu: Am vazut concurenta din online, au inceput la ora 0, dar nimanui nu i-a functionat site-ul, cred ca abia la 3 sau 4 au inceput cativa sa mai functioneze. Trebuie sa creasca mult si sa se investeasca mult, nu stiu daca vor reusi pana la anul sa faca asta. (,,,) Noi, la Flanco am adoptat o strategie simpla, am pus doar catalogul pe internet si am trimis oamenii in magazine, am stiut din start ca nu va functiona altfel.