​Libraria online elefant.ro vrea sa se transforme intr-un mall online si, dupa ce a inceput sa vanda jucarii si RCA-uri, a lansat acum segmentul de fashion unde vinde haine, incaltaminte, bijuterii ceasuri si altele, la preturi ce incep de la cateva zeci de la lei si ajung sa depaseasca 1.000 de lei. Despre ce produse va mai lansa elefant.ro si cum se comporta pe online fanii mall-urilor puteti citi intr-un interviu HotNews realizat cu Ana-Rita Da'Ros, director pentru e-commerce la elefant.ro.

elefant.ro era, pana anul trecut, cunoscut pentru vanzarea de carti, din finalul lui 2012 vinde si jucarii, din iunie anul acesta vinde RCA-uri, iar de acum a intrat si pe segmentul fashion (imbracaminte, incaltaminte, accesorii, bijuterii si lenjerie).

Probeaza in mall, dar cumpara de pe internet

Intrarea pe "fashion" a fost pregatita printr-o luna in care acest segment a fost in varianta beta, iar de acum este in versiune finala, compania alegand sa desfasoare si o perioada de test pentru a primi feedback de la clienti si pentru a remedia problemele tehnice ar aparea.

Este foarte diversa plaja de preturi pentru produsele din noua sectiune de Fashion, de la tricouri de sub 35 lei, pana la geci de peste 700 lei sau ceasuri de 1.400 lei, spre exemplu. Se vand si haine de la marci de top precum Dolce&Gabanna, Calvin Klein sau Versace si aici vorbim, spre exemplu, si de camasi barbatesti de peste 400 lei.

Prefera insa cei care au bani, sa cumpere de pe internet haine scumpe, in loc sa se duca la magazin unde le pot proba si le pot vedea?

Ana-Rita Da'Ros, director pentru e-commerce la elefant.ro spune ca foarte multi se duc in mall-uri, vad produsele, le probeaza si apoi aleg sa le cumpere din online unde sunt mai ieftine "In ultima vreme viata la mall s-a schimbat si lumea nu mai merge neaparat sa cumpere, ci sa se plimbe. Cunosc multi clienti care studiaza hainele in magazinele fizice si apoi le cumpara online. Pentru toata lumea conteaza pretul, indiferent de venituri si de atasamentul pentru un brand"

In plus, compania permite retur gratuit pentru o perioada de 365 de zile de la cumpararea unui produs, cu conditia ca el sa fie in forma initiala. Spre exemplu, o haina trebuie sa nu fi fost purtata si sa aiba inca eticheta. elefant.ro plateste expedierea prin curier celor care vor sa returneze un produs, apoi el este inspectat de un angajat al companiei care a lucrat la spalatorii chimice si poate recunoaste daca produsul a fost purtat sau a intrat in contact cu apa

Produsele returnate se resigileaza si se pun in ambalaje speciale, urmand a fi puse la vanzare la preturi mai mici intr-o categorie speciala care inca nu a fost creata pe site fiindca nu a fost timp sa existe retururi, din moment ce segmentul abia a fost lansat.

"Vom creste numarul de produse pentru fiecare categorie pe care o avem listata si cel mai probabil o sa imbunatatim foarte mult partea de accesorii: posete, pantofi, bijuterii", explica directorul pentru e-commerce. elefant.ro are in proportie de trei sferturi public feminin pe site, astfel ca directiile de dezvoltare sunt gandite spre a se adresa fenmeilor. Totusi, Rita Da'Ros, spune ca se vor imbogati si segmentele de haine si incaltari pentru barbati.

In prezent nu exista pentru partea de haine un serviciu care pemrite clientului sa deschida coletul la livrare, insa se lucreaza la implementarea lui. Cat dureaza livrarea in prezent? In Bucuresti se poate livra in trei ore, daca e facuta comanda inainte de ora 13, dintr-un colt in altul al tarii dureaza intre 24 si 48 ore, iar la produse rare dureaza cel mult trei saptamani.

Noiile categorii transforma elefant.ro din librarie online in mall pe internet

"Se poate spune ca din august, de cand am adaugat noua categorie, ne-am schimbat putin incadrarea si suntem mallul online al familiei tale si nu mai suntem librarie online", explica Ana-Rita Da'Ros.

Ce se va mai adauga? "Vom imbunatati si extinde categoria jucarii si vom veni in intampinarea femeilor prin toate categoriile ce le-ar putea aduce un beneficiu. Probabil ca vor veni cosmeticele, anul acesta ne pregatim pentru ele si incercam sa acoperim cat mai multe segmente", spune directorul pentru e-commerce al elefant.ro, precizand si ca segmentul de haine pentru copii este luat in vizor. "Partea de haine pentru copii e mai dificila din cauza diferentelor de masuri", spune Rita Da'Ros, precizand ca IT-istii au creat un soft prin care, pornind de la dimensiunile fizice comunicate de producatorul unei haine, este determinata marimea exacta si este pusa pe site. Acest algoritm poate scadea rata de retur pe site fiindca sunt mai mari sanse ca cel care comanda sa primeasca marimea pe care o vrea.

Ce va urma in 2014? Se va decide in octombrie cand se va face bugetul. Totusi, planuri substantiale exista "Am vrea sa lansam in jur de noua categorii noi, in niciun caz toate anul acesta. In functie de ce se cere in piata si ce studii facem, vom decide exact ce lansam. Noi intram in exercitiu de buget in a doua jumatate a lui octombrie, vom decide atunci exact ce lansam si ce buget alocam fiecarei categorii", spune Ana-Rita Da'Ros. Intrebata daca sunt planuri si pentru extndere peste hotare, ea a raspuns afirmativ, mentionand insa ca tot in octombrie se va lua decizia.

E-reader si E-book, segment cu prezenta discreta, insa cu potential

Singurele electronice de pe elefant.ro sunt e-readere ale caror preturi variaza intre 200 si 900 de lei. Pentru ele sunt disponibile circa 2.200 de carti electronice in limba romana, din care circa un sfert sunt literatura romana, In medie, pretul unei carti electronice este cu 20-25% mai mic decat al unei carti clasice.

E-readerele nu s-au impus in tara noastra si se vand in volume mai mici fiindca nu au capabilitatile web ale unui telefon sau tableta si multi le considera prea fragile. Totusi, cei care cumpara carti electronice de pe elefant.ro le pot citi de pe smartphone sau de pe tableta prin intermediul aplicatiei, astfel ca nu e nevoie sa ai e-reader.

elefant.ro are o echipa IT care digitalizeaza zilnic circa 30-40 de carti, iar pana la final de an se doreste atingerea unui numar de 4.000 de titluri. Drepturi asupra cartii are editura, iar procesul de preluare de drepturi pentru digital este la fel de lung ca cel de preluare de drepturi pentru carti fizice, spune Ana-Rita Da'Ros,, explicand ca dificultatea acestui proces este unul dintre motivele care fac ca numarul de e-books sa fie relativ mic.

Totusi, spune reprezentantul elefant.ro, e-readerele au mare potential, mai ales in randul adolescentilor, mai ales fiindca nu sunt foarte scumpe si ii pot ajuta sa stocheze carti pentru scoala, fara a mai fi nevoie de ghiozdane voluminioase. Cartile electronice fac ca elefan.ro sa aiba o rata mult mai amre a platilor cu carduri in raport cu alte magazine online fiindca aceste carti pot fi platite doar ca cardul. Cei care au cumparaty e-books si au fost multumiti au achizitionat cu cardul si alte produse de pe site, rata platii cu cardul fiind deci mai mare decat media.

Compania Universal Online Promotion care detine elefant.ro a inregistrat o cifra de afaceri de 3,6 milioane euro anul trecut, iar pentru anul acesta se estimeaza o dublare, fara a se tine seama de Fashion. Evident ca segmentul Fashion va mari cifra de afaceri, insa reprezentantii companiei nu au precizat cu cat. Totusi, se estimeaza ca la anul Fashion-ul va reprezenta 40-50% din cifra de afaceri totala, mai ales ca vorbim de produse in medie mai scumpe decat cartile.

elefant.ro are acum 86 de angajati, insa numarul va creste si se va trece de 100 pana la finalul anului.