Un marketing fara cusur, un moment ales extrem de bine si o populatie care isi permite tot mai multe produse sunt factorii care au facut ca 11 noiembrie sa fie o zi de referinta pentru online shopping fiindca in China s-a cumparat de 5,75 miliarde dolari, de patru ori peste nivelul Black Friday-ului american din 2012. Alibaba este compania care a reusit performanta datorita celor doua mari site-uri Taobao si Tmall.

Angajati ai Tmail gestioneaza comenzileFoto: Agerpres/Xinhua

Multa lume asteapta Black Friday-ul romanesc care anul acesta a fost devansat pe 22 noiembrie de cateva magazine online. Estimarile arata ca romanii vor cumpara de peste 130 milioane dolari, iar americanii vor cumpara de circa 1,5 miliarde dolari la traditionalul Black Friday care se va tine in ultima vineri a lunii, pe 29.

Ei bine, deja toate recordurile au fost depasite de o zi de shopping speciala, Ziua Celibatarilor din China, sau Ziua Oamenilor Singuri, un eveniment invaluit in marketing excelent realizat incat in primul minut s-a vandut in valoare de 16 milioane dolari, iar in primele sase minute, de 160 milioane dolari. Cu asa cifre nu e de mirare ca in intreaga zi s-a vandut de 5,75 miliarde dolari.

Nu doar populatia foarte mare a Chinei (peste 400 de milioane folosesc internetul) a contribuit la asa cifre, ci si faptul ca ziua de 11 noiembrie (11.11) este o zi in care singuratatea e celebrata, iar marketingul a inoculat cu succes ideea ca shopping-ul este un mod ideal de consolare. Apoi aceasta zi este plasata intr-o perioada fara sarbatori mari si deci umple un gol. Apoi, procentul celor care au cumparat prin telefonul mobil a crescut de la un an altul, iar asta s-a vazut clar in cifrele finale.

Chinezii au cumparat de toate: spre exemplu un dealer a vandut 13.000 de masini (in valoare totala de peste 300 milioane dolari), cam cat se vinde in trei luni in Romania, iar o femeie foarte bogata a dat 800.000 de dolari pe un diamant.

Strategia extraordinar de bine pusa la punct a contat enorm pentru ca totul a inceput in 2009 cand doar 27 de vendori au organizat pentru prima oara aceasta zi speciala de reduceri. Atunci, in primul an, nu s-a vandut nici de 200 milioane dolari, acum vorbim de 5,75 miliarde, avans de 81% fata de anul trecut.

China este o piata uriasa cu cifre pe masura, in 2012 online shopping-ul depasind 150 miliarde dolari. Nu e de mirare ca prognozele indica faptul ca se va trece lejer de 400 miliarde dolari/an la final de deceniu.

3 motive pentru care chinezii au cheltuit atat de mult intr-o singura zi:

  •  Alibaba Group a lansat o serie de planuri de date cu gratuitati pentru posesorii de PC-uri, tablete si smartphone-uri, astfel incat oamenii sa navigheze cat mai mult pentru un produs
  • Consumatorilor li s-a tot spus ca shoppingul e cea mai buna consolare pentru singuratate si deci exact pentru ziua in care aceasta e celebrata
  • Spre deosebire de zilele de reduceri din SUA sau Europa, in China s-au cumparat nu doar produse electronice relativ ieftne, ci si foarte multe produse extrem de scumpe precum bijuterii sau automobile de sute, rspectiv zeci de mii de dolari/bucata. La total a contat mult numarul mare de produse extrem de scumpe.