​Cei de la magazinul online de produse foto-video F64 nu s-au asteptat la atat de multe reactii negative, dar nici nu au analizat detaliat lucrurile inainte de a face farsa cu investitorul nordic, a spus intr-un interviu pentru HotNews, Marian Alecsiu, directorul F64. El admite ca a fost o mare greseala trimiterea comunicatului de presa fals si isi reproseaza faptul ca totul s-a facut de pe o zi pe alta, insa spune ca F64 va incerca in continuare sa aiba o comunicare iesita din tipare si care sa nu plictiseasca. Intra in articol pentru a afla cum s-a nascut farsa, ce oferte reale de preluare a avut F64 si care e lectia invatata de companie.

In ultimele trei zile s-a comentat intens in presa, pe Facebook, pe bloguri si pe forumuri ideea F64 de a anunta ca va fi preluata de un investitor strain pentru ca apoi totul sa se dovedeasca a fi o farsa, fiindca investitorul era...Mos Craciun.

Foarte rar o companie mare incearca ceva atat de nebunesc si partea grava este ca presa a fost indusa in eroare printr-un comunicat fals si apoi printr-un eveniment de presa unde nu s-a anuntat nicio preluare.

Foarte multi jurnalisti s-au suparat pe drept cuvant, insa in randurile publicului larg au fost si multi care s-au amuzat, desi multe aspecte ale glumei ce a mers prea departe, nu erau de ras. Cel mai mult au avut de suferit jurnalistii de la cotidienele importante care contau pe anuntarea noului investitor la F64 si isi rezervasera in paginile ziarelor spatiu pentru o importanta stire de business care n-a mai existat.

Cei de la F64 spun ca au dorit sa faca o conferinta vesela, iesita din tipare, adauga ca nu au avut intentii rele si promit ca vor fi mai prudenti pe viitor.

Iata interviul realizat de HotNews cu directorul general al F64 pe tema acestei intamplari iesite din comun.

Vlad Barza: Cum s-a nascut ideea preluarii de catre Mos Craciun, de unde a pornit? Din interiorul companiei sau de la agentia de PR cu care lucrati?

Marian Alecsiu: Noi pregateam un mesaj pentru aceasta campanie de CSR (prin care oamenii sunt invitati sa faca donatii pentru copii sarmani n. r.) care de fapt este total separata de alte actiuni si se adreseaza clientilor F64. Saptamana trecuta nu gasisem o formula, aveam formula clasica, cea cu Mos Craciun, dar toata lumea abordeaza varianta asta. Tot cautand o versiune mai sugubeata ne-am gandit miercuri seara sa spunem ca s-a vandut firma catre Mos Craciun si de-aia strangem din nou pachete (pentru campania de donatii n. r.) (...) Unul dintre baietii din companie a avut ideea, am tot discutat si am zis ca, desi e riscanta, este si haoiasa, iar clientii nostri se vor distra.

Ei bine, joi am trimis ideea mai departe, insa greseala noastra a fost ca nu le-am dat deloc timp oamenilor de la PR si asta ne-o reprosam si acum si in alte actiuni din trecut. Acum ma gandesc ca, daca le dadeam o saptamana la dispozitie si nu le spuneam sa dea comunicatul de presa de pe o zi pe alta, ar fi fost mai bine.

Vlad Barza: Bun, dar i-ati cam presat, nu le-ati dat timp celor de la PR...

Marian Alecsiu: Probabil ca da, totul fiind de pe o zi pe alta. Dar noua nu ni s-a parut nimic aiurea pentru ca asa functioneaza lucrurile la noi in companie. Suntem un fel de mica agentie si pentru noi conteaza mult viteza de reactie. Avem si campanii bine pregatite, insa uneori ne vin idei de ultimul moment si cam asa a fost si aici. Ulterior, analizand situatia, ne-am dat seama ca oamenii de la PR au fost tare curajosi in a ne sustine in actiunea asta.

Vlad Barza: E clar ca ati subestimat consecintele actiunii. Nu ati avut totusi o discutie cu cei de la PR privind consecintele trimiterii unui comunicat de presa fals, precum cel de vineri? Acesta e aspectul suparator, de aici a pornit totul...

Marian Alecsiu: Recunosc ca nu am avut o analiza legata de ce se va intampla. Noi am spus ca am vrea sa adunam presa, sa povestim si voiam sa discutam si despre cifrele noastre pe 2013, pentru ca e un rezultat deosebit si e multa munca sa cresti pe o piata in scadere. Am vrut sa facem o conferinta de presa si am zis sa o lipim de povestea asta si automat veneam cu nebunia ca magazinul va fi preluat de Mos Craciun.

Vlad Barza: Va asteptati la asa avalansa de reactii negative si chiar furioase?

Marian Alecsiu: Nu, chiar nu ne asteptam si asta fiindca noi avem fotografia in ADN si orice fotograf cu un DSLR de gat considera in sinea lui ca e macar putin un artist. Cam asta a fost si in mintea noastra cand ne-am apucat, am fost extrem de entuziasti si am scapat din vedere ca, jucandu-ne cu vorbele, ne-am jucat de fapt si cu regulile. E clar ca cea mai grava problema a fost comunicatul de presa care nu a mai respectat politicile de presa.

Vlad Barza: Acum presa are toate motivele sa fie suparata pe F64. Ce puteti schimba in comunicare pentru ca lucrurile sa fie reparate?

Marian Alecsiu: Noi asa am fost mereu si asa o sa fim si in viitor si n-o sa ne schimbam. Insa vom incerca sa indreptam anumite lucruri si sa nu mai facem aceleasi greseli. Am folosit un canal extrem de serios pe care presa il pretuieste mult si pe care pune mare baza, iar noi l-am folosit cu prea multa lejeritate si am dus la extrem o idee care a deranjat. Inteleg ca am creat un deranj in agenda fiecaruia, in tot ce implica pregatirile pentru un astfel de eveniment. Ziaristii s-au documentat despre F64 si au pregatit materiale, convinsi fiind ca ea urma sa se vanda .

Vlad Barza: Ati sacrificat un canal normal de comunicare doar pentru ca lumea sa afle de F64..

Marian Alecsiu: Cum spuneam, nu ne-am pus toate aceste probleme si nu credeam ca lucrurile vor lua asa o intorsatura. Pana la urma asteptarile au fost foarte mari iar noi am oferit in final foarte putin.

Vlad Barza: Jurnalistii au venit acolo asteptand sa afle informatii despre o preluare. Ei bine, macar au existat in trecut discutii serioase in acest sens. Ati avut oferte?

Marian Alecsiu: Acum cativa ani in 2010 si 2011, cand piata foto era in crestere puternica, evident ca au fost oferte si au fost incercari. Si noi cochetam cu ideea asta...Nici acuma nu spun ca nu cochetez, in continuare fac asta, insa in momentul de fata suntem o companie care se autofinanteaza (...) Acum, in 2013, dupa primul trimestru piata foto clar a luat-o in jos si o companie de nisa cum suntem noi nu are cum sa devina interesanta. In ultima perioada nu am mai primit oferte, nici nu ne-am mai pus problema. Ganditi-va ca anul asta trebuia sa deschidem sase magazine in tara in prima parte a anului si din nefericire ne-am resimtit si noi in criza. Evident ca nu le-am deschis si nu le-as deschide decat daca s-ar pune problema sa vina langa noi un partener. (...) Totusi, noi stim sa facem doar foto-video si piata e mica fata de alte segmente din retail (...) A scazut si interesul pentru aparatele foto compacte, acestea sunt lovite puternic in era smartphone-urilor si nici pentru DSLR-uri nu mai este entuziasm. In trecut era cool sa ai uin DSLR, insa acum e cool sa ai ultimul model de smartphone.

Vlad Barza: La cat de mare amploare a luat chestiunea, acum ati mai face toata nebunia asta daca ati fi stiut? Sau ati face-o, insa altfel?

Marian Alecsiu: De facut am face-o, iar daca ar fi sa o facem la fel am aplica ajustari in primul rand la tonul care ar fi trebuit sa fie mult mai glumet. Cu siguranta von continua sa facem lucrurile "altfel", nu vrem sa ajungem intr-o normalitate, daca pot spune asa (...) Vrem sa ne bucuram de anumite libertati, dar e adevarat ca am incalcat o parceluta foarte sfanta pentru voi jurnalistii si aici ma refer la comunicatul de presa.

Vlad Barza: Ce ati vrea sa le transmiteti celor care au scris extrem de furios si au folosit cuvinte dure la adresa F64?

Marian Alecsiu: Le dam dreptate. Au libertatea cuvantului asa cum si noi ne luam libertatea sa ne jucam cu anumite lucruri. Ne-o meritam de data asta si mereu suntem deschisi la feedback, atat pozitiv cat si negativ, iar acum e prima oara cand dam ocazia de a fi aratati cu degetul. A fost o lectie pe care am bagat-o la cap (...) Nu stiu daca ar mai ajuta pe cineva daca ne-am cere scuze si acum, insa pe mai departe putem incerca sa vedem si latura mai vesela a vietii pentru ca noi cel putin activam intr-un domeniu extrem de placut. (...) Toata chestiunea s-a vrut a fi un act de comunicare, a fost insa dus la extrem

F64 este cel mai cunoscut retailer online romanesc de aparate foto si accesorii. Cifra de afaceri ajunge la 20 milioane euro in acest an, iar numarul de angajati e de aproape 130.