Valoarea totala a vanzarilor de pe piata bunurilor de folosinta indelungata a crescut cu 7% anul trecut, la peste 1,7 miliarde euro, cele mai mari segmente fiind, de departe, telecom-ul si IT-ul, arata cea mai noua editie a studiului Gfk TEMAX. Dintre cele sapte tipuri de produse incluse in studiu, doar doua categorii au scazut anul trecut: foto si imprimante.

Vanzarile trimestriale pe fiecare segmentFoto: Gfk

Per total, in toate segmentele, vanzarile au totalizat 1,73 miliarde euro, crestere de 7% fata de 2012. Doar doua segmente de produse au scazut (foto cu 13% si imprimantele cu 2%), in timp ce restul au crescut, maximul fiind atins de telecom (17%).

Ca si trimestre de vanzari, in primele doua au totalizat 700 milioane euro in timp ce in ultimele au trecut de un miliard de euro, culminand cu 628 milioane euro.

Valoarea vanzarilor de pe piata bunurilor de folosinta indelungata din ultimul trimestru al anului a crescut cu aproape 11% fata de T4 2012.

Valoarea nesubventionata a sectorului de telecom generata in T4 2013 a inregistrat o crestere de peste 21% in comparatie cu aceeasi perioada a anului anterior, insumand 169 milioane de euro. La nivelul intregului an, din punct de vedere valoric, s-a inregistrat o crestere de 17% datorata vanzarilor mari de smartphone-uri. Piata de telefoane mobile a inregistrat o descrestere de doua cifre. Trimestrul al patrulea al anului 2013 a adus in atentie un segment nou in cadrul sectorul telecom, cel de phablete. Acestea sunt produse ce incorporeaza functie GSM si au un display intre 5,6 inci si 6,99 inci. Vanzarile de phablete cresc rapid si sunt considerate inca un segment de nisa pentru acei consumatori care doresc un produs intre smartphone si tableta.

Electrocasnice mici

Piata electrocasnicelor mici a inregistrat cu 13% mai multa valoare in T4 2013 fata de acelasi trimestru al anului trecut. Vanzarile de Black Friday au contribuit la performanta trimestriala a sectorului, noiembrie 2013 fiind cu 27% mai mare decat aceeasi luna din 2012. Majoritatea categoriilor de produse au inregistrat rate de crestere de doua cifre fata de acelasi trimestru din 2012. In decembrie, cea mai buna luna din punct de vedere al vanzarilor pentru electrocasnice mici, consumatorii au continuat sa cumpere produse din categoria de ingrijire personala, in special aparate de indepartat parul, dar si storcatoare.

Vanzarile din 2013 de electrocasnice mici au cumulat o valoare totala de 114 milioane de euro, cu 9% peste 2012. Exista in continuare optimism pentru crestere dat de tendinta pozitiva pe care se afla segmentele de aspiratoare, aparate pentru preparat mancarea: blendere si mixere de mana si de expresoarele cu capsule si fullautomate.

Electronice

Ultimul trimestru al anului a adus vesti bune pentru sectorul electronicelor. Cu aproape 8% mai mult decat in T4 2012, T4 2013 a adus o crestere pe intregul an de 1,6% pentru piata de electronice. Valoarea totala inregistrata pe piata in acest trimestru a ajuns la 119 milioane de euro. Mai mult de jumatate din aceste vanzari au fost realizate in noiembrie, cea mai buna luna din an. Vanzarile de televizoare cu ecran plat au fost ridicate, in timp ce vanzarile pentru aparate din categoriile audio, video, console de jocuri si sisteme de navigatie au fost in declin. In timpul perioadelor promotionale, in special in noiembrie, cea mai mare cerere a fost pentru televizoare cu diagonale mari (peste 42 inci), dar si pentru Smart TV-uri. In T4 2013, aproape un televizor din trei vandute a fost dotat cu functionalitati Smart TV, in timp ce televizoarele 3D au atras mult mai putina cerere.

Electrocasnice mari

Piata electrocasnicelor mari a mentinut cresterea si in ultimul trimestru al lui 2013, fiind cu aproape 8% mai mare comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, ajungand la valoarea de 113 milioane de euro. In T4 2013, produsele cu cele mai bune performante - masinile de spalat rufe, uscatoarele si masinile de spalat vase - au avut rate de crestere de doua cifre. Piata de frigidere isi continua tendinta de migrare catre produse cu caracteristici superioare, iar piata de congelatoare a crescut cu 10% fata de T4 2012. In total, piata electrocasnicelor mari in 2013 a insumat o valoare de 337 milioane de euro, cu mai mult de 5% peste performanta din 2012. Aproape toate categoriile si-au crescut valoarea vanzarilor si se remarca trecerea catre produse cu caracteristici superioare in ceea ce priveste capacitatea, eficienta energetica si noile tehnologii si catre electrocasnice incorporabile.

IT

In T4 2013, piata IT a inregistrat o crestere de 7.6% in comparatie cu perioada similara a anului precedent, insumand 163 milioane de euro. Cu exceptia calculatoarelor desktop, campaniile de Black Friday si de Craciun au adus categoriilor IT evolutii pozitive. Cele mai semnficative cresteri au fost inregistrate in cadrul tabletelor (+37%) si al tastaturilor (+28%). In cadrul segmentului de tablete, s-au remarcat vanzari considerabile pentru produse din gama entry si mid cu diagonale mai mici de 9 inci.

Cererea pentru calculatoare portabile a inregistrat o usoara crestere de 1% in T4 2013 fata de aceeasi perioada a anului anterior. Segmentul reprezinta inca mai mult de jumatate din piata IT din punct de vedere valoric. Intregul sector IT a insumat in 2013 in jur de 455 milioane de euro si o crestere de aproape 4% fata de 2012.

Piata de imprimante si multifunctionale

Piata de imprimante si multifunctionale a inregistrat scadere in T4 2013 (-3%) fata de aceeasi perioada a anului trecut, atingand valoarea de 10 milioane de euro. Scaderea a fost generata de performanta slaba a segmentelor de multifunctionale inkjet (-12%), single function laser (-8%) si single function inkjet (-5%). Singura categorie pe trend ascendent a ramas reprezentata de multifunctionalele laser, care a inregistrat o crestere de 8% in T4 2013 fata de T4 2012. La nivel total, in 2013 sectorul a insumat 31 milioane de euro (-2% fata de 2012).

Foto

Vanzarile de camere foto digitale au fost mici in sezonul de vara si piata a scazut cu aproape 13% in primele trei trimestre ale lui 2013. In T4 2013, vanzarile au ajuns la 13 milioane de euro, dupa o scadere de peste 13% fata de T4 2012. Vanzarile de Black Friday au fost mai bune decat cele din 2012, dar cele de Craciun au scazut comparativ cu anul trecut.

In total, vanzarile de camere foto digitale au scazut cu 13% in 2013 comparativ cu 2012. In timp ce vanzarile de DSLR-uri, care reprezinta jumatate din valoarea de pe piata, au ramas aproape constante fata de T4 2012, vanzarile de camere foto compacte au scazut cu 26%.