Cine este Jan Koum, imigrantul ucrainean care a creat WhatsApp: De la statutul de fost asistat social la miliardar, a fost inspirat de comunism si "Securitate"

de R.M.     HotNews.ro
Joi, 20 februarie 2014, 13:25 Economie | IT

Fondatorul WhatsApp, Jan Koum, va intra in randurile miliardarilor imbogatiti pe internet dupa incheierea tranzactiei de 19 miliarde de dolari prin care Facebook-ul lui Mark Zuckerberg va prelua aplicatia de mesagerie instant, scrie agentia Mediafax.

Pentru Koum (38 de ani), noul statut contrasteaza cu tineretea petrecuta in Statele Unite, ca adolescent imigrant din Ucraina, crescut intr-o familie asistata social.

Jim Goetz, partener la fondul de capital de risc Sequoia Capital, spune ca aversiunea lui Koum fata de publicitate si folosirea datelor personale ale utilizatorilor pentru a vinde reclame provine din copilaria petrecuta in comunism, cu teama permanenta de "politia secreta", transmite Bloomberg.

Sequoia Capital este singurul investitor care a avut incredere in WhatsApp si a finantat devreme dezvoltarea companiei. Alaturi de Koum si Acton, Sequoia va fi al treilea mare castigator al mutarii Facebook.

WhatsApp nu aduna informatii referitor la numele, sexul, adresa sau varsta utilizatorilor. Pentru utilizarea serviciului este suficienta confirmarea numarului de telefon.

"Este o abordare clar contra pietei, influentata de experientele lui Jan dintr-o copilarie petrecuta intr-un stat comunist cu politie politica. L-a facut sa aprecieze mijloace de comunicare care nu sunt urmarite sau ascultate", explica Goetz, intr-o postare publicata miercuri pe blogul fondului Sequoia Capital.

Angajat la Yahoo pana in 2007, Koum a parasit compania alaturi de programatorul Brian Acton, deziluzionati de obsesia cu publicitatea a companiilor de servicii online.

In 2009, cei doi au infiintat propria firma, cu o strategie bazata pe crearea unei aplicatii de mesagerie usor de utilizat, ignorand complet advertisingul.

"Nimeni nu se trezeste dimineata gandindu-se la publicitate, nimeni nu adoarme cu gandul la noile reclame pe care le va vedea maine. Fara publicitate! Fara jocuri! Fara smecherii!", scria Koum in 2012 intr-o postare pe blog.

Strategia a dat roade. In cinci ani, WhatsApp a acumulat 450 milioane de utilizatori activi lunar, de doua ori mai multi decat Twitter. Miercuri, Mark Zuckerberg a cumparat compania pentru 19 miliarde de dolari, cea mai mare tranzactie din sectorul IT incepand din 2001, cand Time Warner fuziona cu AOL intr-o afacere de 124 miliarde de dolari.

Koum si Acton vor deveni miliardari in dolari dupa perfectarea vanzarii.

Koum va primi un post de director in Consiliul de Administratie al Facebook, compania care opereaza cea mai mare retea de socializare din lume, cu peste 1,2 miliarde de utilizatori, afaceri de 8 miliarde de dolari pe an si o capitalizare de piata de 173 miliarde de dolari.

Acton (44 de ani) a crescut in statul american Michigan si a fost cel de-al 44-lea angajat al Yahoo, potrivit revistei Wired. In perioada petrecuta la Yahoo, Acton s-a ocupat de publicitate, comert electronic si servicii de calatorie. Acton a investit in timpul boom-ului dot-com si a pierdut milioane de dolari odata cu spargerea balonului speculativ.

Koum a fost adus la Yahoo de Acton, care i-a fost mentor, potrivit Forbes. In 2009, Acton anunta pe Twitter ca a incercat sa se angajeze la Facebook, dar a fost respins. Cateva luni mai tarziu, cei doi au fondat WhatsApp cu scopul de a crea o platforma de mesagerie usor de utilizat, care permite utilizatorilor sa evite tariful perceput de operatorii de telefonie mobila pentru SMS-uri.

Noua companie nu a investit in marketing si nu a angajat un specialist in relatii cu publicul, pariind ca aplicatia va deveni populara datorita recomandarilor castigate din partea utilizatorilor. WhatsApp a luat avant in cercuri de prieteni sau familii separate de granite, in special in Europa, unde costul SMS-urilor internationale reprezinta o problema.

Koum si Acton au preferat discretia. Sediul companiei din Mountain View, California, nu are nici macar un panou la intrare, potrivit lui Goetz.

"In timp ce alti concurenti promovau jocuri si incerca sa-si accelereze extinderea, Jan si Brian s-au devotat unui serviciu curat, foarte rapid, care functioneaza perfect", noteza investitorul.

Strategia WhatsApp de a ignora complet publicitatea contrazice flagrant modelul de afaceri al Facebook, care cauta permanent noi modalitati de a vinde spatiu publicitar si de a transforma in venituri volumele uriase de informatii pe care le acumuleaza despre utilizatorii sai.

Koum a precizat pe site-ul companiei ca WhatsApp isi va pastra autonomia si va continua sa opereze independent.













Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

5882 vizualizari

  • +5 (5 voturi)    
    precum tot ce e bun... (Joi, 20 februarie 2014, 14:04)

    Codruta N [utilizator]

    ... trebuia sa se strice si asta!! :(


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri