Mai multe ONG-uri si asociatii de aparare a drepturilor utilizatorilor pe internet au trimis o scrisoare deschisa europarlamentarilor romani cerandu-le sa se asigure ca propunerea de regulament ce se discuta in PE nu va ajunge sa puna in pericol caracterul deschis al internetului. Se poate ajunge la crearea unui Internet segmentat, in care furnizorii de acces trateaza cu prioritate anumite aplicatii si servicii in defavoarea altora, afectand astfel nu doar competitia dintre companiile de internet, ci si libertatea utilizatorilor finali de a alege continutul, aplicatiile si serviciile pe care le doresc, se spune in scrisoare.

Iata textul scrisorii

Scrisoare deschisa catre europarlamentarii romani

Parlamentul European va decide intai in Comisia pentru industrie, transport, cercetare si energie (ITRE) din 18 martie 2014, iar apoi in plenara din 3 aprilie 2014 daca va consacra legislativ un Internet deschis in Uniunea Europeana.

Caracterul deschis al Internetului se bazeaza pe neutralitatea retelei mondiale, ca unul dintre principiile fundamentale care a contribuit la succesul Internetului asa cum il cunoastem astazi.

Acest principiu inseamna ca tot traficul din retea beneficiaza de acelasi tratament din partea furnizorilor de acces la Internet (ISP - Internet Service Provider), indiferent de originea si destinatia traficului, de tipul de continut sau de mijloacele folosite pentru transmiterea lui.

Respectarea neutralitatii Internetului este fundamentala pentru a proteja rolul esential al Internetului in promovarea democratiei si a libertatii de comunicare, dar si pentru a stimula cresterea si inovarea in sectorul afacerilor online.

Exemplificare: Piata furnizorilor de cablu (CATV) din Romania ne arata mai clar pericolul inspre care ne putem indrepta - in situatia unui numar mic de furnizori relevanti, se va putea decide care pagini web sunt mai promovate de un ISP-ist sau altul. Asa cum RCS&RDS sau UPC au putut sa scoata din oferta de cablu anumite posturi de televiziune, la fel vor putea ISPistii sa decida daca Facebook sau Google, Hotnews.ro sau Gandul.ro, Gsp.ro sau Prosport.ro, Youtube sau Trilulilu, Emag.ro sau F64.ro se incarca mai repede sau mai incet.

Atunci cand in septembrie 2013 Comisia Europeana a lansat propunerea de Regulament de stabilire a unor masuri privind piata unica europeana a comunicatiilor electronice si de realizare a unui continent conectat, s-a declarat ca prin aceasta propunere se va apara neutralitatea Internetului.

La o citire atenta a textului insa, lucrurile nu stau deloc asa. Regulamentul propus de Comisie introduce conceptul de "servicii specializate" si prevede ca, pentru a permite furnizarea unor astfel de servicii catre utilizatorii finali, furnizorii de continut, aplicatii si servicii si furnizorii de comunicatii electronice pot "incheia acorduri intre ei pentru a transmite volumele de date conexe sau traficul conex ca servicii specializate cu o calitate a serviciului definita sau cu o capacitate dedicata".

In practica, acest lucru ar insemna ca furnizorii de acces la Internet vor putea sa perceapa bani in plus pentru fiecare serviciu online care tranziteaza reteaua lor. Se poate ajunge astfel la crearea unui Internet segmentat, in care furnizorii de acces trateaza cu prioritate anumite aplicatii si servicii in defavoarea altora,

afectand astfel nu doar competitia dintre companiile Internet, ci si, mai ales, libertatea utilizatorilor finali de a alege continutul, aplicatiile si serviciile pe care le doresc.

Exemplificare: ISP-istii ar putea decide ca pentru continutul video transmis prin Internet trebuie platit separat. Astfel, abonatii care ar dori sa aiba acces video la Youtube sau TVR online sau Voyo.ro, spre exemplu, ar trebui sa plateasca in plus catre ISP. Sau ISP-istul va putea prioritiza propriile servicii online video, in detrimentul altora, nelasand astfel nicio sansa pentru un alt serviciu inovator nou venit pe piata si selectand in mod direct tipul de informatie pe care il vor primi abonatii sai in functie de politica sa editoriala.

In plus, textul propus prevede ca furnizorii vor putea aplica "masuri rezonabile de gestionare a traficului", spre exemplu, pentru a "preveni sau impiedica infractiuni grave"; ei vor putea, astfel,

sa blocheze continut online fara nicio baza legala si in absenta unei hotarari judecatoresti, transformandu-se intr-un fel de politie privata a Internetului, rol pe care nu ar trebui in niciun caz sa si-l asume.

Intrucat propunerea de Regulament se afla in dezbaterea Parlamentului European, va solicitam ca, in calitate de reprezentanti ai cetatenilor europeni, sa actionati pentru a ne proteja drepturile si interesele si sa va asigurati ca forma finala a acestui Regulament nu va periclita caracterul deschis al Internetului.

In acest sens, va supunem atentiei o serie de prevederi ale propunerii care sunt inca problematice, dar la a caror solutionare puteti contribui:

  • definitia serviciilor specializate (art.2.15) poate fi interpretata in sensul ca orice tip de servicu online poate fi considerat serviciu specializat. Aceasta interpretare ar permite furnizorilor de acces la Internet sa prioritizeze anumite servicii online, in defavoarea altora. Pentru a evita aceasta situatie este nevoie sa se clarifice faptul ca un "serviciu specializat" nu este identic din punct de vedere al functionalitatii cu un serviciu online si ca poate fi furnizat doar printr-o retea care este complet separata de Internetul public.
  •  art.23.5 limiteaza semnificativ principiul nediscriminarii, intrucat interzicerea "blocarii, incetinirii, degradarii sau discriminarii unui anumit continut sau a anumitor aplicatii sau servicii" se aplica doar in contextul "limitelor oricaror volume de date sau viteze convenite prin contract". Ceea ce inseamna ca furnizorii de acces la Internet ar putea impune astfel de masuri discriminatorii atunci cand sunt depasite volumele de date sau vitezele prevazute prin contracte, compromitand astfel caracterul deschis al Internetului si afectand milioane de utilizatori si de companii. In plus, trebuie eliminata exceptia care permite furnizorilor sa aplice masuri arbitrare de gestionare a traficului.
  • principiul "neutralitatii Internetului", definit in considerentul (45), trebuie sa devina obligatoriu prin lege. Utilizatorii au nevoie de o garantie a respectarii neutralitatii Internetului, pentru a putea fi protejati de eventuale actiuni discriminatorii ale furnizorilor de acces la Internet.

Un Internet deschis si neutru este esential pentru exercitarea drepturilor cetatenesti si pentru promovarea concurentei si inovarii in domeniul serviciilor si aplicatiilor online. Solutionarea acestor trei chestiuni inca problematice din propunerea de Regulament este necesara pentru protejarea acestui Internet deschis si neutru, iar contributia dumneavoastra poate inclina balanta in aceasta directie.

Semnatarii acestei scrisori:

ActiveWatch

Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului din Romania ¬ Comitetul Helsinki (APADOR -CH)

Asociatia pentru Tehnologie si Internet (ApTI)

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)

Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie

Comunitatea Kosson

Internet Society Romania