​Postarile companiilor foarte mari, dar si a business-urilor mici, ajung la tot mai multi utilizatori ai Facebook fiindca reteaua sociala a gandit lucrurile asa incat doar cei care investesc mereu in publicitate sa aiba in mod constant vizibilitate pe news feed. Astfel, postarile unei companii ajung la numai 6% din cei care i-au dat like, iar pentru paginile cu peste 500.000 de like-uri, numai 2% dintre fani vad postarile pe wall. Data fiind schimbarea, tot mai multi investitori in publicitate sunt suparati de faptul ca trebuie sa plateasca tot mai multi bani, pentru rezultate tot mai slabe.

Un utilizator Facebook ar putea ajunge sa aiba pe news feed 1.500 de postari/zi de la prieteni si de la companiile la care a dat like, insa per total sunt afisate 300 de postari, restul fiind ascunse de un algoritm gandit sa faca fluxul de stiri mai accesibil.

Insa algoritmul e gandit sa elimine si o foarte mare parte a postarilor companiilor la care user-ul a dat like, astfel ca acestea nu apar pe fluxul de stiri, iar utilizatorul le poate vedea doar daca intra propriu-zis pe pagina de Facebook a companiei.

Mai exact, daca in iulie 2012 postarile unei pagini ajungeau in medie la 16% dintre cei care au dat like, in octombrie anul trecut s-a ajuns la 12%, iar in februarie anul acesta media s-a redus la 6%, arata o cercetare Ogilvy. Mai mult, la paginile cu peste 500.000 de like-uri o postare ajunge a fi vazuta de sub 2% dintre acestia...

Concluzia ar fi ca Facebook incurajeaza mai intai companiile sa plateasca pentru a castiga like-uri, iar apoi le constrange sa cheltuiasca mereu pe publicitate pentru ca postarile sa treaca de puternicul algoritm si sa ajunga la cei care au dat like-uri...

O alta mare problema este si ca o parte dintre companii s-au trezit ca au primit like-uri de la profiluri false, create artificial si care, neapartinand unui om real nu ajuta cu nimic compania, nu posteaza comentarii, nu distribuie mai departe ceva ce i-a placut, intr-un cuvant e cu totul nefolositor unei companii care a dat bani pentru a castiga clienti.

Facebook nu creaza pagini false care sa dea like celor care dau bani pe publicitate, insa "fermele de click-uri" (click farms) din tari precum Egipt si Pakistan constau in oameni platiti sa faca click pe diverse pagini multe ore pe zi.

Situatia e speciala fiindca mari companii, dar si agentii publicitare celebre sunt nemultumite de faptul ca Facebook le ia tot mai multi bani si rezultatele sunt sub asteptari. Iar nemultumrile nu sunt mici fiindca vin de la liderii industriei de publicitate.

Despre Facebook s-a tot scris pana in 2012 ca nu a reusit sa profite de baza imensa de clienti si sa aiba castiguri pe masura din publicitat. Anul trecut a avut insa cifra de afaceri de 7,9 miliarde dolari, iar 88% au venit din publicitate. Cifrele arata bine, insa reteaua cu 1,25 miliarde de utilizatori nu trebuie sa scape lucrurile de sub control

Surse: Yahoo France, TIME.com