Site-ul de anunturi mercador.ro e prezent des in vietile noastre, fie prin foarte multe reclame de la TV, fie prin faptul ca noi sau prietenii nostri au obiecte de vanzare acolo. Cu atat mai surprinzatoare e decizia de a schimba numele din mercador in olx.ro, care suna mai degraba a medicament sau a companie de curierat. Explicatia tine de strategia grupului sud-african Naspers care detine mercador si care a decis de la centru sa faca un rebranding in multe tari, fara a face studii locale pentru a vedea cum suna olx si daca e oportun sa faca modificarea. Numele OLX provine din expresia ‘online exchange’.

mercador.ro devine olx.roFoto: Hotnews

Echipa castigatoare nu se schimba, spune o vorba folosita des. Mercador.ro nu schimba echipa, dar schimba ceva la fel de important: numele site-ului care a aparut in multe reclame si pe care s-a comunicat extrem de mult in ultimii doi pe rima care spunea ca "pui anunt pe mercador si gasesti...cumparator".

Acum, la noul nume "olx" e greu sa gasesti o rima "comerciala", iar pe internet glumele spun ca "pui anunt pe olx si dai... chix". Pentru utilizatorul de rand care vinde pe mercador o bormasina, un uscator de par sau un televizor schimbarea nu are sens, mai ales ca nici nu ar sti cum sa pronunte olx. Dar, vrand-nevrand va afla ca se pronunta (o-le-ics) fiindca noul nume va fi repetat de multe multe ori in spot-urile pregatite sa ia televizorul cu asalt.

De ce se schimba numele totusi? Grupul media sud-african Naspers detine din 2010 platforma online OLX al carui nume este folosit in 100 de tari. Romania nu era printre ele si intra acum alaturi de alte tari din regiune in acest "val" de rebranding care, se poate spune fara teama de a gresi, nu a tinut cont de sonoritatea numelui in tarile unde va fi aplicat si nu a tinut seama nici de cat de cunoscut era numele mercador.ro (in cazul nostru).

Conferinta de presa la care a fost anuntata schimbarea a fost speciala fiindca o buna parte dintre ziaristii prezenti au fost mirati de schimbarea intervenita in numele unui brand care a devenit cunoscut si, se poate spune, apreciat, din moment ce acum, spre exemplu, sunt 2,1 milioane de anunturi.

"Trecem printr-un proces de rebranding la nivelul grupului Naspers, proces care se intampla concomitent in mai multe tari: Polonia, Ungaria, Bulgaria, Belarus si Kazahstan. In fiecare din aceste tari sunt site-uri puternice si astfel ne alaturam celor peste 100 de site-uri de anunturi generaliste gratuite crae exista in toata lumea", spune Cristina Gheorghitoiu, manager de business la olx.ro.

Compania spune ca in rest, toate lucrurile vor ramane neschimbate: userul si parola, anunturile active, termenii si conditiile, dar si gratuitatea.

Procesul de rebranding a inceput acum cateva luni, iar alte cateva luni de aici inainte pe pagina de start va fi prezent atat numele mercador.ro, cat si olx.ro.

"Tranzactia nu se va produce atat de dificil cum se tem unele persoane, credem ca mercador a ajuns intr-un punct in care e folosit pentru calitatea serviciilor. Nu e vorba doar de un nume. Sa nu uitam ca acum un an si jumatate mercador nu insemna mai nimic. Ba din contra, primeam multe mesaje in care ni se spunea , ne spuneau", mai spune Cristina Gheorghitoiu.

Publicul va trebui sa se obisnuiasca insa cu noul nume si nici nu va avea incotro pentru ca se va investi mult in reclame la TV care sa anunte schimbarea.

Vom investi cat este nevoie pentru ca utilizatorul sa inteleaga ca olx este acelasi mercador.ro pe care l-au folosit si ca va fi din ce in ce mai bun, spune managerul de business.

Si ca dovada ca schimbarea numelui a fost impuse la centru de grupul Naspers sta si faptul ca nu a fost nevoie sa se faca pe plan local vreun studiu despre cum ar primi utilizatorii modificarea numelui.

"Nu am facut un studiu. Parerea mea este ca mercador este lider ca notorierate (...) Brandul exista in 100 de tari si mi-e greu sa cred ca in Africa sau Asia ar putea sa existe o mai mare usurinta a acestui brand. La fel ca orice brand, credem ca se construieste pe plan local. Nu zic ca o sa fie usor, dar e o provocare si vorbim de un brand care exista in 100 de tari. America Latina l-a receptionat, de exemplu, si in multe tari este lider".

Sefa OLX ro mai spune ca au fost scoase toate banerele publicitare de pe site, astfel ca olx.ro va fi lipsit de publicitate, dar utilizatorii pot alege sa-si promoveze anunturile cu tarife ce variaza intre doi si sapte euro.

OLX este o platforma online detinuta de Naspers, avand 100 de milioane de utilizatori unici pe luna. OLX este prezenta in 107 tari si 42 de limbi, numarul total de angajati fiind de 300 in birourile din Bangkok, Buenos Aires, Cape Town, Delhi, Karachi, Lagos, Manila, Nairobi, New York, Rio de Janeiro, Sao Paulo si alte orase.

OLX a fost fondata in 2006 de antreprenorii web Fabrice Grinda si Alec Oxenford, platforma fiind numarul unu pe pietele din India si Brazilia. Din 2010 este parte a grupului media Naspers. Numele OLX provine din expresia ‘online exchange’.