Intr-o lume in care toate lucrurile din jurul nostru se vor conecta la internet, autoturismele nu vor fi o exceptie si se vor schimba enorm. Deja e destul de usor sa ai internet in masina si multe modele vor veni cu el inclus in versiunea standard. Acest lucru insa ii va atrage pe hackeri, care vor putea face bani frumosi din datele culese. Cum pot masinile sa fie mai sigure in fata atacurilor si ce se va intampla cand vor ajunge pe sosele autoturismele fara sofer, puteti citi in articol.

Relatam in episodul trecut despre o lume in care obiectele din jurul nostru se conecteaza la internet si comunica intre ele, dar mai ales cu noi. Estimarile arata ca la final de deceniu am putea avea 50 de miliarde de "obiecte" conectate, iar cateva zeci de milioane dintre ele vor fi autoturisme.

Industria auto este printre industriile cele mai atente la inovatiile tehnologice, cu imbunatatiri permanente la partea de design, de aerodinamica, de motor si de consum, totul pentru a reduce costurile si pentru a mari marja de profit.

Automobilul nu prea avea insa legaturi de comunicare cu exteriorul (la inceput nu exista nici radio in masina).

Aparitia telefoanelor mobile si diversificarea ofertelor de internet broadband au adus internetul si in automobile, fara costuri mari. Fie ca sunt instalate mini-routere, fie ca smartphone-urile sau tabletele sunt folosite ca hotspot sau fie ca se adopta noi solutii, internetul a ajuns si in habitaclu si asistam doar la inceputul unei revolutii care va aduce si lucruri bune, dar va expune si vulnerabilitati.

  • Masinile destepte au nevoie de proprietari destepti

In aceasta lume digitalizata s-a nascut si termenul de smart car, la fel cum exista smartphone, smartwatch sau smart TV. Diferenta este ca masina inteligenta nu are o prezenta atat de notabila, iar asta pentru ca implica in total costuri mai mari si autoritatile nu incurajeaza introducerea unor lucruri care sa distraga si mai mult atentia soferului de la drum.

Insa deja exista de ani buni colaborari intre mari producatori de procesoare si companiile auto, printre cele mai avansate marci numarandu-se Tesla Motors, ale carei masini au functii ce pot fi controlate si prin smartphone: deschiderea masinii, a trapei, aprinderea farurilor, controlul sistemelor multimedia.

Masina e controlata din smartphone si tableta printr-o aplicatie speciala unde proprietarul isi alege si o parola. Unde exista aplicatii mobile, masini scumpe si parole "bune de spart" intervin si infractorii cibernetici. Spargerea parolei nu este in general greu de facut, iar hackerii, daca localizeaza masina, chiar daca nu o vor putea porni, ar putea sa o deschida, sa ia tot ce e de valoare si sa deterioreze diverse lucruri.

Cateva sfaturi simple pot reduce mult posibilitatea ca o masina "smart" controlata de o aplicatie parolata sa fie victima unui hacker. Ca si in multe alte cazuri, parola de la contul auto nu trebuie sa fie aceeasi cu cele de la alte conturi si trebuie sa fie cat mai lunga si cu caractere diverse. In plus, aplicatia trebuie construita cu protectie suplimentara, astfel incat daca cineva incearca de trei ori, aplicatia sa se blocheze pana cand proprietarul nu introduce raspunsul la o intrebare secreta.

User-ul mai trebuie sa fie atent la e-mail-uri ciudate care i-ar cere sa-si divulge parola sau sa acceseze link-uri periculoase. La fel de important este sa fie actualizate si programele de securitate de pe dispozitivele cu care sunt accesate masinile, fie ca e vorba de smartphone, tableta sau laptop.

  • Industria auto se pregateste sa pareze atacurile hacker-ilor

Desi pana in prezent nu au fost cazuri in care hackerii sa atace cu succes sistemele electronice ale unui automobil, industria se pregateste sa pareze pe viitor astfel de atacuri, fiind constienta ca numarul sistemelor electronice va creste, iar hackerii vor vedea masinile ca fiind tinte interesante. Retele VPN, firewall-uri eficiente si sistemele de operare inchise sunt cateva dintre lucrurile cu care industria auto vrea sa respinga viitoarele atacuri informatice, peste cativa ani cand ele vor aparea.

In prezent, masinile nu reprezinta tinte viabile pentru hackeri chiar daca acestea se pot sincroniza cu telefoanele mobile, au uneori acces la internet, primesc si transmit date si inregistreaza informatii legate de diagnoza si telematica.

Totusi, masinile nu sunt inca tinte atat de interesante pentru hackerii care au mult mai mare rasunet daca “pun la pamant” sistemul informatic al unei banci, spre exemplu. In plus, cei care vor sa se razbune pe proprietarul unei masini pot foarte usor sa vandalizeze masina, nu sa se gandeasca la un atac informatic.

In cativa ani lucrurile au mari sanse sa se schimbe, mai ales ca industria deja testeaza masini care se conduc singure, iar daca infractorii informatici ar reusi sa “sparga” sistemele de operare, consecintele ar fi mult mai dure decat la un computer unde user-ul pierde datele personale.

Industria auto nu se confrunta cu atacuri informatice asupra vehiculelor, insa se pregateste sa faca fata atunci cand atacurile vor deveni realitate. E clar ca toate sistemele informatice ale masinii trebuie sa fie protejate de firewall-uri, fiindca recall-urile pentru probleme de informatica sunt foarte scumpe.

In prezent, atacurile informatice in lumea autorismelor nu sunt o problema fiindca legatura la internet se gaseste in special la sistemul de divertisment si nu vorbim de sisteme esentiale ale masinii. Totusi, informatica va avansa, iar o solutie de siguranta va fi ca soft-urile ce controleaza ABS-ul sau motorul sa se gaseasca pe retele diferite fata de cele ce au legatura cu sistemul de divertisment.

O alta solutie de siguranta tine de pastrarea inchisa a diverselor sisteme de operare propuse de constructorii auto. Sisteme precum Sync de la Ford si Touch de la Toyota permit instalarea unui numar restrans de aplicatii si doar dintr-o sursa sigura, ideea fiind ca posibilitatea instalarii de malware sa fie minima.

Dar acest univers al sistemelor inchise nu are cum sa dureze fiindca oamenii vor pe masina aplicatiile cu care sunt familiarizati de pe smartphone si tableta, iar Apple si Google au inceput sa faca parteneriate cu diversi giganti din industrie pentru o cat mai buna sincronizare intre sistemele masinii si dispozitivele personale ale proprietarului. Masina poate ajunge la fel de vulnerabila ca un telefon cu Android, spre exemplu, daca nu vor fi luate masurile de securitate informatica necesare.

  • Masinile autonome - Filmele SF incep sa prinda viata pe sosele

O lume in care masinile merg fara sofer si cunosc si regulile de circulatie ar fi parut imposibila acum ceva timp, insa ne indreptam spre un astfel de viitor. Deja multe companii fac teste in acest sens.

Sistemele automate s-au inmultit in ultimii ani, ajuta la franarea de urgenta, la pastrarea vitezei constante, la revenirea pe banda de mers si chiar la parcare. Dar tinta este ca masina sa se poata conduce singura total, in timp ce proprietarul citeste ziarul sau admira peisajul.

Google si Nissan sunt printre companiile care spun ca pana in 2020 masinile autonome vor fi in showroom-uri, insa scepticii sustin ca mai repede de 20-25 de ani nu vom ajunge sa vedem masini autonome la tot pasul. Aceste masini vor trebui insa bine securizate fiindca vor deveni o tinta a hackerilor, iar aici nu vorbim doar de pericolul deschiderii unei masini parcate, ci de interferarea cu sistemele unui automobil aflat in mers.

Cand soferul nu va mai controla masina, computerul va lua deciziile, iar cand un atac informatic va fi bine tintit exusta pericolul sa fie afectate sisteme esentiale, masina putand pur si simplu sa nu mai franeze sau sa nu mai recunoasca semnele de circulatie si obstacolele.

Un atac bine tintit poate avea consecinte grave si se poate solda cu victime, insa legislatia care va trebui construita pana atunci va preintampina astfel de lucruri si datorita faptului ca va trebui sa existe posibilitatea ca masina sa treaca rapid pe control uman, la simpla apasare a unui buton.

Doua lucruri ne pot linisti insa:

1) Pana ca masinile sa devina complet autonome se vor "automatiza" in cativa pasi diverse sisteme, soferul controland restul. Iar etapele pana la masina ce nu mai are nevoie de sofer vor fi cu siguranta multe, mai ales ca autoritatile vor da cu greu unda verde acestor masini.

2) Masinile autonome vor comunica intre ele rapid, se vor "anunta" una pe alta despre un accident si comunicarea ar trebui facuta pe o retea creata special pentru asta si nu prin internetul care va fi extrem de aglomerat de terminale care comunica intre ele masiv. Autoturismele vor avea nevoie de o platforma mult mai sigura fiindca sunt la propriu in joc vietile oamenilor.