Retailer-ul foto F64 Studio a avut anul trecut afaceri de aproape 20 milioane euro, iar pentru anul in curs tinteste un avans de 10% pe o piata in care unele segmente scad si cu peste 40%. Ce categorii ale pietei foto merg cel mai bine si care sunt in suferinta, dar si ce planuri are F64 cand e vorba de noi magazine si de extinderea in strainatate puteti citi in interviul realizat cu directorul companiei, Marian Alecsiu.

In magazinul F64Foto: F64

Crestere de 10% intr-un an fluctuant

Compania a avut o cifra de afaceri de 87,9 milioane lei (19,8 milioane euro) anul trecut, cu sase milioane lei peste valoarea din 2012. Profitul net a scazut de la cinci milioane lei in 2012, la 2,48 milioane lei anul trecut pentru compania care din 2013 a adaugat in oferta si smartphone-urile si tabletele.

"Piata foto totala este in scadere si in acest context pot spune ca stam bine. Anul acesta am reusit sa crestem, chiar daca inceputul de an a fost dificil. Sunt satisfacut ca la sase luni suntem pe plus si sper sa ne apropiem de o crestere de 10% la sfarsitul anului", spune Marian Alecsiu, directorul F64 Studio.

Cand se vand cel mai bine aparatele foto? Exista o sezonalitate cu perioade de varf precum cea dinaintea concediilor de vara, saptamanile de dinaintea Craciunului si Black Friday-ul.

Cand e vorba de categorii foto, la partea de compacte Entry F64 nu a fost un jucator cu volume fiindca nu si-a propus asta. In lumina concurentei cu smartphone-urile, compactele nu-si vor mai justifica existenta daca nu vor avea zoom puternic si o lungime de camp pe care sa o poti controla, spune Alecsiu. "Compactele sunt cel mai puternic lovite de aparitia smartphone-urilor si acestea pot inlocui compactele, mai ales ca ai camera mereu la tine".

A contat pntru public faptul ca unele compacte au functii wireless pentru a trimite pozele? "Functiile sunt greoaie ca mecanism la compacte, wi-fi-ul e adesea greu de setat, e complicat" In primul semestru vanzarile de compacte au scazut in valoare cu 42% pe toata piata si cu 13% la F64 Studio, arata datele companiei.

Scaderea compactelor si DSLR-urilor, compensata de cresterea vanzarilor de smartphone-uri si tablete

Cum merg celelalte segmente ale pietei foto? Aparatele foto mirrorless sunt in crestere fiindca reprezinta o alternativa excelenta pentru ca ai calitate DSLR intr-o dimensiune redusa, chiar daca nu atat de redusa precum telefonul. Vanzarile de DSLR-uri au scazut cu 28% pe toata piata si cu 9% la F64 Studio.

"Scaderea pe care am inregistrat-o la aparate compacte si la DSLR-uri am compensat-o cu vanzarile pe smartphone-uri si tablete", spune Marian Alecsiu. "Putem spune ca aparatele compacte pierd in favoarea smartphone-urilor, iar DSLR-urile pierd in favoarea mirrorless-urilor"

Pe piata foto internationala lucrurile nu stau grozav: veniturile guigantilor Canon si Nikon au scazut, actiunile au atins niveluri minime pentru ultimii ani si companiile avertizeaza asupra situatiei grele din piata europeana. Aceasta stare de fapt nu mai poate tine la nesfarsit, spune directorul F64 Studio. "Ma astept la lucruri revolutionare din partea unor jucatori precum Canon si Nikon, cred ca vor scoate ceva cu care sa ne uimeasca pana la sfarsitul anului (...) Este mult timp de cand nu au mai anuntat noutati spectaculoase si ceva trebuie sa se intample", spune directorul F64 Studio.

Printre categoriile cu crestere la F64 se numara camerele video profesionale si accesoriile foto-video unde s-a format o industrie de nisa cu elemente foarte scumpe care ajung sa coste mult mai mult decat aparatul in sine.

Din toamna lui 2013 compania vinde si tablete si smartphone-uri, cele mai ieftine modele fiind la sub 250 de lei. Categoria are o pondere mica in cifra totala de afaceri, dar estimarile sunt ca aceste doua categorii sa conteze de patru ori mai mult decat in prezent.

"La tablete si telefoane suntem un jucator mic in comparatie cu ceilalti, dar la aceasta categorie ne dorim sa punem reflectorul pe produs din punct de vedere al aparatului foto-video, nu sa scoatem in evidenta capacitatile de navigare pe internet, spre exemplu.", spune Alecsiu, adaugand ca unele telefoane au camere excelente care sunt ideale pentru o fotografie de moment, cand daca ar fi sa scoti un DSLR din rucsac ai rata instantaneul.

Telefoanele si tabletele reprezinta 2,3% din cifra de afaceri a F64 Studio, iar estimarile sunt sa se ajunga la 10%.

Online-ul ramane o prioritate, dar magazinele fizice raman o varianta interesanta

Ce noi categorii de produse ar vrea sa adauge F64? Accesoriile pentru smartphone-uri sunt un capitol important fiindca au devenit esentiale, compania dorind sa insiste pe partea foto cu lucruri precum trepieduri si filtre de polarizare. Un alt subcapitol promitator este reprezentat de castile pentru telefoane, chiar daca nu este strict pe partea foto.

F64 Studio a investit mult pe online in ultmii ani, a fost creat un departament de e-commerce, a crescut echipa de marketing online si investitiile s-au indreptat spre online, nu spre offline care reprezenta segmentul traditional al F64 pana in prezent. Online-ul a depasit offline-ul in primele luni, in premiera, datorita modificarilor facute.

Compania avea de gand sa deschida magazine in cateva orase din tara, insa mai repede de 2015 nu se va intampla acest lucru "Nu desconsideram ideea, dar nici nu as spune ca este o prioritate deschiderea de magazine de provincie. Ar fi bine sa le avem, e o chestiune de incredere, dar inseamna un efort teribil, iar castigul pe care l-am aduce daca am deschide magazine anul acesta, n-ar fi fabulos. Insa pentru la anul avem niste idei care sa ne diferentieze de orice alt retailer care are cateva aparate foto expuse", spune directorul celui mai cunoscut retaler foto.

"Clar ca magazinele fizice sunt un atuu, dar daca e sa aleg intre ele si online as alege online-ul in continuare. Totusi, eu sper sa nu trebuiasca sa aleg, ci as vrea sa le facem pe ambele, iar pe planul pentru urmatorii trei ani eu zic ca le bifam pe ambele"

Noi servicii si functionalitati

Ca si lansari, F64 Studio are in plan un serviciu online de printing foto, imprimare la calitate foarte buna a unor poze de dimensiuni mari. Compania are un serviciu de imprimare in magazinul fizic, dar se doreste lansarea unui serviciu similar si online. Se va lansa un serviciu online high-class prin care F64 imprima si inrameaza pozele trimise de client pe e-mail, acesta putand sa le ridice personal sau sa le primeasca in plic prin posta sau prin curier.

O schimbare importanta pe site tine de cosul de comanda, ceea ce inseamna ca intregul mecanism de comanda a unui produs se va simplifica mult. Acest nou mecanism este in teste si va fi lansat in aceasta vara. In plus, se va pune accent pe cursuri de fotografie, fiindca multi au aparate excelente, insa nu stiu sa foloseasca majoritatea functiilor.

F64 Studio are 130 de angajati in prezent si sunt perspective de crestere. Marian Alecsiu spune ca si-ar dori ca toti sa fie intr-un singur loc si nu in trei locuri ca in prezent, fiindca sincronizarea ar fi mai buna.

Are F64 planuri de a "ataca" si piete externe? In niciun caz anul acesta, in 2015 nu ar fi exclus, dar sunt factori de care trebuie tinut cont. "Noi ne dorim sa iesim afara, insa in prezent nu suntem pregatiti. Avem in vizor cateva piete in care visam sa ajungem. Asa cum au reusit altii am putea sa reusim si noi", spune seful F64 Studio "Cand o sa simtim ca suntem in stare vom iesi (...) Depinde de mai multe conditii externe, e vorba si de parteneriate, insa am invatat sa fim mai eficienti si sa facem planuri pe termen lung"