Cei care au nevoie de materiale printate sunt atenti la fiecare aspect al costurilor si tin cont de elemente care inainte nu contau. In plus, imprimantele cu jet de cerneala revin in forta si sunt cautate si de clientii companii, care inainte preferau imprimantele cu laser, a spus Alina Silvestru, director de marketing al Epson Romania, la evenimentul de lansare a unei imprimante gandite pentru fotografi.

Epson L1800Foto: Epson

Piata imprimantelor a scazut mult in ultimii ani pe unele segmente, mai ales cel al consumatorilor individuali care rar simt nevoia sa mai printeze ceva, iar vremea pozelor clasice a trecut demult.

Totusi, companiile din printing s-au adaptat si s-au indreptat catre segmente mai profitabile si catre nise, fiindca lucrurile se schimba puternic in piata. Spre exemplu, Epson se concentreaza pe imprimantele cu sistem de alimentare continua cu cerneala, o nisa de imprimante mai accesibile ca pret decat alte categorii. Compania estimeaza o crestere de 30% pe segment anul acesta, a spus la un eveniment de presa, Alina Silvestru, director de marketing al filialei din Romania.

Dar ce tendinte se pot observa in piata? Lumea este extrem de sensibila la costurile de imprimare si creste cererea de servicii de printing in care beneficiarul plateste strict numarul de pagini si nu este interesat sa mai detina imprimantele. Aceste servicii sunt in multe variante, fie ca e vorba de leasing sau de chirie. "Lumea se uita din ce in ce mai mult la cat costa serviciul si la absolut toate costurile asociate, nu numai consumabilele, ci si partea de service si hartia. Spre exemplu, nimeni nu se interesa inainte de costul hartiei", spune Alina Silvestru.

O tendinta interesanta este sa se treaca de la imprimantele laser, la cele cu jet de cerneala. Pana acum cele cu jet de cerneala erau in zona consumatorilor individuali si acum sunt preferate si de zona de business datorita costurilor mai mici. "Tehnologia a evoluat foarte mult in zona asta, viteza de imprimare este mare si calitatea este pe masura", spune reprezentantul Epson. In plus, multe imprimante laser pentru persoane fizice, desi sunt ieftine la achizitie, vin cu dezavantajul ca toner-ul costa aproape cat aparatul in sine. In partea de business, imprimantele mai scumpe au costuri de operare ceva mai mici.

Romania e diferita fata de alte piete cand e vorba de atitudinea fata de fotografia tiparita. In Romania exista cerere mica de fotografii tiparite, spre deosebire de tarile unde fotografii profesionisti tiparesc si vand pozele. "Se tipareste mai putin si fiindca nu exista conexiunea potrivita intre cerere si fotografi si nici fotografii nu sunt promovati suficient pentru a merge in aceasta directie", explica Alina Silvestru.

Epson a lansat in tara imprimanta L1800 gandita pentru fotografii care tiparesc si vand pozele. Modelul costa 3.000 de lei, iar recipientul cu cerneala de 70 ml costa 50 de lei. Cu o incarcare pot fi tiparite 1500 de fotografii color sau 4700 documente color.

Epson obtine pe plan local trei sferturi din cifra de afaceri de pe segmentul imprimantelor unde vinde foarte multe tipuri, de la cele simple, pentru "consumer" la sub 200 euro, pana la cele pe format mare care ajung la 20.000 de euro. Un segment important tine de imprimantele POS folosite in baruri, restaurante, agentii de pariuri si benzinarii, vanzarile generand o cinicime din business.